Onderhoud pruik

Wat trek jij aan, hoe laat jij jezelf zien en waar haal je je kleding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gast
Eredivisie

Onderhoud pruik

Bericht door gast »

Hoi,

Wellicht dat het eerder elders op dit forum heeft gestaan, maar even een vraagje:

Omdat mijn eigen haar niet lang is, en hier en daar dun begint te worden :( gebruik ik pruiken. (ik ben wel bezig mij te orienteren om met hormonen die beginnende kaalheid in te dammen, maar dat valt buiten deze thread)
Van die pruiken (steil lang haar) heb ik drie exemplaren die ik afwissel, omdat ik ze bijna dagelijks gebruik. Voor het onderhoud ervan heb ik via Mariposa ooit een setje besteld, bestaande uit shampoo en een balsem. Ik heb dat braaf gebruikt, maar om nou te zeggen dat de pruik er mooi en goed kambaar uitkwam... niet echt.
Via via kreeg ik de tip om het met gewone shampoo en conditioner te doen. Dat werkt wel redelijk. Maar wat blijft is het feit dat de pruik "droog" aanvoelt, en het redelijk lastig is om het kambaar te houden.
Uiteindelijk is de procedure nu zo: wassen met shampoo, daarna conditioner, laten drogen, wat Brylcreme toevoegen, en dan uitkammen. Het kost wat tijd, maar werkt redelijk goed. Maar even met je vingers erdoor en het klit toch weer erg snel.

Graag zou ik eens willen weten hoe andere gebruikers van pruiken het onderhouden. Misschien kan ik er wat van opsteken.

Groetjes, Kitty
Pamela-
Moderator

Bericht door Pamela- »

Hoi hoi,

Misschien een kleine tip voor je. Als op zoeken drukt en daar de juiste trefwoorden invuld dan kom je een hele hoop tegen.

Succces

Pamela
<i><b>Change the things you can, accept the things you can't change.</i></b>
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Ehhh... heb ik gedaan... ik toets onderhoud pruik in, en laat het zoeken. Er komt heel wat info op mij af, maar helaas niet wat nieuws.

Ik ben nu eenmaal een perfectioniste, en hoewel ik met de handelingen wat betreft het onderhoud van mijn pruiken nu redelijk uit de voeten kan, is het niet goed genoeg.

Daarnaast moet ik erbij vermelden dat een deel van mijn pruiken ook onderwater worden gebruikt. Chloor is nu eenmaal desastreus voor haarwerken, maar een andere oplossing heb ik nu even niet voorhanden.

Hoe doet men onderhoud van haarwerken dan op professioneel niveau?(theater, toneel e.d.)

Groetjes, Kitty.
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Toen ik nog een pruik had deed ik het volgende:

- Wastafel vullen met handwarm water en scheutje speciale pruikenshampoo erin. Vervolgens de pruik erin leggen en een uur of 8 laten weken (Ideaal als je werkt, 's ochtends leg je haar erin en 's avonds spoel je hem uit)

- Vervolgens je pruik uitspoelen onder de douche met handwarm/lauw water. Dit doe je met de haargroei mee. Dus niet tegen de haargroei in sproeien.

- Als je pruik goed uitgespoeld is wastafel opnieuw vullen met handwarm water. Scheutje speciale pruikenbalsem erin en je pruik 5 minuten laten weken of er doorheen halen.

- Vervolgens uitspoelen. Daarna hang je je pruik te drogen (bv 's nachts) op de douchekop. Niet föhnen, dat is funest!

- Als je pruik goed droog is kam je hem weer mooi met een grove kam. Gewoon lekker loskammen.

Pruikenshampoo en pruikenbalsem zijn te koop bij elke winkel waar ze haarstukjes of pruiken verkopen. Travisage heeft ze ook.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Hoi, Chantal,

Wat je omschrijft, heb ik, met die shampoo en balsam bij Mariposa vandaan, ook gedaan. Toch vond ik de pruik niet prettig kambaar. Het bleef "droog" aanvoelen.

Maar ik ben intussen verder op zoek gegaan (haarweb.nl). Wat blijkt: sommigen gebruiken wasverzachter om de pruik heerijk en voelbaar zacht te krijgen. Ik heb het meteen uitgeprobeerd op een wat ouder exemplaar, en inderdaad: het werkt! Dus even Robijntje erdoor, en je pruik voelt heerlijk zacht aan.

Kitty.
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi,

klopt wat je zegd, na het wassen uitspoelen en daarna laten weken in een wasverzachter (15/20 min) en dan niet uitspoelen gewoon laten opdrogen, dit advies kreeg ik ook enige jaren geleden van een "pruikenzaak" in Den Haag.

Toen ik vroeg om een speciale verzachter voor pruiken zei ze : moet je niet doen neem gewoon een wasverzachter, goedkoper en geeft een goed effect. Wees niet te zuinig met de dosering.

groetjes
Denise_trava
daar ben ik weer
Contacteer:

Bericht door Denise_trava »

Hey meiden,

Het klinkt misschien raar, maar ik gebruik nogal wat lak en mousse in mijn pruiken en had problemen met het verwijderen van de restjes ervan, dus ik heb op goed geluk een sopje van vanish gemaakt.... je gelooft het niet, hardstikke schoon, werkt prima en daarna idd even wasverzachter of soms wat conditioner die je niet uit hoeft te spoelen..

Tis misschien een tip voor andere gel/mousselak-addicts :wink:

Groetjes,

Denise
A kiss on the hand may be quite continental, but.............. :-)
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Intussen heb ik contact gezocht met "HaarCreaties" in Haarlem. Ik heb mijn haarwerken eens kritisch laten bekijken. Ik heb daar wat onderhoudsmiddeltjes meegenomen (lees: eerlijk gekocht :) ), en daar mijn dagelijke pruiken mee behandeld. In tegenstelling tot eerdere pruikenshampoos en -balsem werkt dit wel goed. De pruik voelt nu niet meer 'droog' aan, is nu echt goed kambaar.

Zij moest erkennen dat wasverzachter een heel goed alternatief is voor de pruikenconditioner. Ook gaf zij mij nog de tip mee dat wanneer de punten van een langharige pruik wat "droog" zijn, deze met een weing sla-olie te behandelen. Niet te veel, anders zit het in je kleding.

Groetjes, Kitty.
Martiene
dagelijks aanwezig

Bericht door Martiene »

Geweldig deze tips over het gebruik van wasverzachter.

Wat ik mij alleen nog afvraag of het merk nog van belang is.

Martiene
Omdat ik wel een vrouw wil zijn, maar het niet wil worden. (©martiene)
liefs.
Plaats reactie