Gender Anarchy Project
Moderator: Moderators
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Soms wel, soms niet: bij de consumentenbond kreeg ik geen enkele reactie (en de tweede enquete bevatte "vrolijk" weer de vraag om het geslacht). Bij een soortgelijk bericht aan Groen Links (die een protestactie had waar alleen vrouwen aan mee mochten doen) kreeg ik een reactie waaruit bleek dat er wel degelijk over nagedacht was.Monica Dreamgirl schreef:Goed idee, zal ik ook gaan doen. Maar heb je al gemerkt of het werkt?
Er zijn ook positieve zaken: bij Center Parks en bij (als ik het me goed herinner) het Astma fonds kun je gewoon aangeven hoe je aangesproken wilt worden: een van de opties is daar "geachte meneer, mevrouw". Ik weet van het N00dles-forum dat er op basis van dit soort berichten ook webmasters zijn die het mogelijk maken om het invullen van die vakjes niet verplicht te maken (en dit is dus direkt het antwoord aan Maruscha: op papieren kun je er voor kiezen om ze beide of beide-niet in te vullen, op een webpagina kun je verplicht worden om precies 1 in te vullen).
Update 17:20: Ik kreeg gister een e-mail van de consumentenbond waarin stond dat ze mijn reactie door gaat sturen naar de betrokken afdeling. 't Zal ook mij benieuwen wat er uitkomt ...
Groetjes,
Frederique
- Monica Dreamgirl
- ForumFan
Hoi Marjan,
Je zegt:
"Het geheel willen afschaffen van het onderscheid man-vrouw lijkt me namelijk een volslagen onzinnige gedachte."
Dat leek het mij eerst ook, tot ik er over na ging denken.
Er is niet alleen maar de biologische tweedeling man-vrouw (al zijn ook daar uitzonderingen op, de hermafrodieten), er is ook, en dat is minstens zo belangrijk, een economische tweedeling, waarbij, in onze maatschappij, 'man' beter is dan 'vrouw'. 'Man' heeft meer status, meer macht en verdient meer geld. Waarom denk je dat mannen zo heftig reageren op mensen als wij? Wij plegen verraad. Wij zeggen dat het helemaal niet zo geweldig is om 'man' te zijn, en dat doen we in een cultuur waar 'man' zijn als geweldig wordt beschouwd. Heb je je ooit afgevraagd waarom vrouw-naar-man transseksuelen het minder moeilijk hebben in onze cultuur? Omdat die worden beschouwd als verstandig: die streven naar iets hogers. Wij verlagen onszelf, in de ogen van onze cultuur. Ook om die reden moeten we toe naar een situatie waarin geslacht er niet meer toe doet, en we allemaal gewoon gelijke mensen zijn.
En zonder onzinnige gedachten geen vooruitgang. Toen Jules Verne z'n 'reis naar de maan' schreef vond iedereen dat ook een onzinnige gedachte.
groetjes,
Monica
Je zegt:
"Het geheel willen afschaffen van het onderscheid man-vrouw lijkt me namelijk een volslagen onzinnige gedachte."
Dat leek het mij eerst ook, tot ik er over na ging denken.
Er is niet alleen maar de biologische tweedeling man-vrouw (al zijn ook daar uitzonderingen op, de hermafrodieten), er is ook, en dat is minstens zo belangrijk, een economische tweedeling, waarbij, in onze maatschappij, 'man' beter is dan 'vrouw'. 'Man' heeft meer status, meer macht en verdient meer geld. Waarom denk je dat mannen zo heftig reageren op mensen als wij? Wij plegen verraad. Wij zeggen dat het helemaal niet zo geweldig is om 'man' te zijn, en dat doen we in een cultuur waar 'man' zijn als geweldig wordt beschouwd. Heb je je ooit afgevraagd waarom vrouw-naar-man transseksuelen het minder moeilijk hebben in onze cultuur? Omdat die worden beschouwd als verstandig: die streven naar iets hogers. Wij verlagen onszelf, in de ogen van onze cultuur. Ook om die reden moeten we toe naar een situatie waarin geslacht er niet meer toe doet, en we allemaal gewoon gelijke mensen zijn.
En zonder onzinnige gedachten geen vooruitgang. Toen Jules Verne z'n 'reis naar de maan' schreef vond iedereen dat ook een onzinnige gedachte.
groetjes,
Monica
Monica Dreamgirl schreef:Er is niet alleen maar de biologische tweedeling man-vrouw (al zijn ook daar uitzonderingen op, de hermafrodieten), er is ook, en dat is minstens zo belangrijk, een economische tweedeling, waarbij, in onze maatschappij, 'man' beter is dan 'vrouw'. 'Man' heeft meer status, meer macht en verdient meer geld.
Als je het hebt over de economische tweedeling ben ik het met je eens, en volgens mij zijn we wat dat betreft in Nederland trouwens nog helemaal niet zo slecht af. Het willen doorbreken van de gendertweedeling 'an sich', dat hier het onderwerp van discussie is, blijft in mijn ogen een niet haalbare zaak.
Groetjes
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Dat zullen veel homo's ook gedacht hebben in de jaren '60. Dankzij enkele tientallen idioten die in Amsterdam jaarlijks Gay-parades gingen organiseerden (en dankzij de vele mensen die als twee mannen/vrouwen gewoon samen op straat durfden te lopen en samen durfden te wonen en zowieso maar voor hun seksuele voorkeur uit durfden te komen) denken we daar inmiddels -gelukkig- behoorlijk anders over.marjan schreef:Als je het hebt over de economische tweedeling ben ik het met je eens, en volgens mij zijn we wat dat betreft in Nederland trouwens nog helemaal niet zo slecht af. Het willen doorbreken van de gendertweedeling 'an sich', dat hier het onderwerp van discussie is, blijft in mijn ogen een niet haalbare zaak.
Groetjes,
Frederique
Toch is seksuele voorkeur iets anders dan genderidentiteit en ik denk dat de tweedeling evengoed onder homo's geldt, misschien hier en daar zelfs nog sterker. Een gemiddelde homo man kan zich in de regel niets voorstellen bij de geslachtsverandering van een mv transseksueel. Als het je is te doen om meer begrip voor mensen die zich niet een van de hokjes m of v thuisvoelen, dan voorzie ik wel enige vooruitgang, maar dat zal uitendelijk tot een kleine groep beperkt blijven. Voor het overgrote deel van de samenleving (en de wereldbevolking als geheel) is de tweedeling iets waaran niet of nauwelijks valt te tornen.Frederique_ schreef:Dat zullen veel homo's ook gedacht hebben in de jaren '60. Dankzij enkele tientallen idioten die in Amsterdam jaarlijks Gay-parades gingen organiseerden (en dankzij de vele mensen die als twee mannen/vrouwen gewoon samen op straat durfden te lopen en samen durfden te wonen en zowieso maar voor hun seksuele voorkeur uit durfden te komen) denken we daar inmiddels -gelukkig- behoorlijk anders over.
Groetjes
- Monica Dreamgirl
- ForumFan
Marjan,
maar als je al niet van plan bent om er wat aan te veranderen weet je ook zeker dat er nooit wat verandert. Ik wil het in elk geval proberen. Ik ben namelijk zo'n rare idealist die denkt dat de wereld best te veranderen is, als je er maar je best voor doet. Het zal vast wel enige generaties duren, maar iemand moet er ooit mee beginnen. Laten wij dat nu dan maar zijn.
groetjes,
Monica
maar als je al niet van plan bent om er wat aan te veranderen weet je ook zeker dat er nooit wat verandert. Ik wil het in elk geval proberen. Ik ben namelijk zo'n rare idealist die denkt dat de wereld best te veranderen is, als je er maar je best voor doet. Het zal vast wel enige generaties duren, maar iemand moet er ooit mee beginnen. Laten wij dat nu dan maar zijn.
groetjes,
Monica
Ik heb geen probleem met de huidige tweedeling, omdat ik nu in het hokje van mijn keuze zit, en dat bevalt me prima. En verder denk ik dat er momenteel belangrijker zaken in de wereld zijn die om aandacht vragen en ik verwacht dat dat nog wel een tijdje zo zal blijven.Monica Dreamgirl schreef:maar als je al niet van plan bent om er wat aan te veranderen weet je ook zeker dat er nooit wat verandert. Ik wil het in elk geval proberen. Ik ben namelijk zo'n rare idealist die denkt dat de wereld best te veranderen is, als je er maar je best voor doet. Het zal vast wel enige generaties duren, maar iemand moet er ooit mee beginnen. Laten wij dat nu dan maar zijn.
Groetjes
- Monica Dreamgirl
- ForumFan
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Er zijn altijd belangrijker zaken in de wereld. Zoals bijvoorbeeld het feit dat miljoenen mensen in deze wereld nog steeds van minder dan $1,- per dag rond moeten komen.marjan schreef:En verder denk ik dat er momenteel belangrijker zaken in de wereld zijn die om aandacht vragen en ik verwacht dat dat nog wel een tijdje zo zal blijven.
Oftewel: ja, er zijn belangrijker zaken in de wereld die om aandacht vragen maar ja, ook deze zaak is (voor mij) belangrijk en je kunt vaak aan het een wat doen zonder iets anders na te laten.
Groetjes,
Frederique
Hoe belangrijk is dat voor jou? Uit je stukjes blijkt dat je je steeds meer als vrouw presenteert, als je verlost van de genderdysforie kon zijn, zou je het liefst een vrouw zijn. Dan mag ik ervan uitgaan dat je het liefst als vrouw zou worden aangesproken, vanwaar dan die strijd tegen de tweedeling? Of heeft dat te maken met het feit dat je in de huidige situatie niet officieel als vrouw wordt erkend? Deze laatste vraag zou ik ook aan Monica willen stellen.Frederique_ schreef: Oftewel: ja, er zijn belangrijker zaken in de wereld die om aandacht vragen maar ja, ook deze zaak is (voor mij) belangrijk en je kunt vaak aan het een wat doen zonder iets anders na te laten.
Groetjes
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Het heeft er vooral mee te maken dat een ander mij dwingt om mij mannelijk-of-vrouwelijk te presenteren. En mij dus niet in de gelegenheid stelt om mij mannelijk-en-vrouwelijk te presenteren. Nog even afgezien dat het voor veel onderzoeken totaal niet relevant is om te weten of je met een man danwel een vrouw (danwel een "in-between") te maken hebt.marjan schreef:vanwaar dan die strijd tegen de tweedeling? Of heeft dat te maken met het feit dat je in de huidige situatie niet officieel als vrouw wordt erkend? Deze laatste vraag zou ik ook aan Monica willen stellen.
Als iemand mij volledig als vrouw accepteert dan snapt'ie niet dat ik ook (deels) man, of (deels) niet-vrouw ben. En omdat ik op dit moment ergens tussen man en vrouw "inzweef" dan accepteert'ie mij niet zoals ik ben - hoe goed dat misschien ook bedoeld is.
Over mijn naam: Frederique is een naam die zowel mannelijk als vrouwelijk kan zijn, ofschoon Frederique als mannennaam in België vaker voorkomt dan in Nederland. Toen ik als Frederik (M) het bedrijf waar ik nu werk binnenkwam maakte mijn toenmalige chef daar direkt Frederique van. Hij vond Frederique dus blijkbaar een mannennaam. Zelf vind ik Frederique ook wel vrouwelijk klinken, daarom vind ik het een mooie naam voor iemand die "er tussenin zweeft".
Groetjes,
Frederique
Er zijn ook wel mensen die stellen dat eigenlijk iedereen wel een beetje homo is, maar ik denk niet dat een dergelijke opvatting erg bevorderlijk is voor de acceptatie van homo's. Omdat een dergelijke opmerking nogal aanvallend kan zijn voor mensen die zichzelf uoitgesspoken hetero voelen.
Hetzelfde geld voor genderdysforie. Ik denk niet dat het veel helpt om het m/v onderscheid an sich te gaan veranderen. Als mensen graag voor zichzelf volgens alle cliché s van m/v willen leven, wil ik ze dat ook niet onnemen. Het gaat veel meer om het accepteren dat dat m/v verschil niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Het accepteren dus dat niet iedereen hetzelfde is.
Iemand die van zichzelf nogal macho is accepteer ik ook gewoon, omdat ik diezelfde acceptatie ook van die ander verwacht.
Hetzelfde geld voor genderdysforie. Ik denk niet dat het veel helpt om het m/v onderscheid an sich te gaan veranderen. Als mensen graag voor zichzelf volgens alle cliché s van m/v willen leven, wil ik ze dat ook niet onnemen. Het gaat veel meer om het accepteren dat dat m/v verschil niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Het accepteren dus dat niet iedereen hetzelfde is.
Iemand die van zichzelf nogal macho is accepteer ik ook gewoon, omdat ik diezelfde acceptatie ook van die ander verwacht.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Duidelijk. Maar heb je het dan over je fysieke verschijning of over hoe jij je gender beleeft? De meeste mensen zweven namelijk ergens tussen man en vrouw, en hebben toch geen probleem met hun biologische geslacht en dus ook niet met de mv verdeling.Frederique_ schreef: Als iemand mij volledig als vrouw accepteert dan snapt'ie niet dat ik ook (deels) man, of (deels) niet-vrouw ben.
Groetjes
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
.....is dat al gebeurt dan ik bedoel,dat ze je volledig als vrouw spotten of zien? Dat is wel essentieel om als vrouw accepteerd te worden.Frederique_ schreef:....Als iemand mij volledig als vrouw accepteert dan snapt'ie niet dat ik ook (deels) man, of (deels) niet-vrouw ben.
Geen Seks Met Nazis --> hier niet op klikken <--