Chantal C. schreef:Welke risico's? Enige risico is dat je achteraf met een niet werkende doos zit...
Elke medische ingreep -- zelfs elke ziekenhuisverblijf -- heeft risico's, hoe zorgvuldig er ook gewerkt wordt en hoeveel ervaring er ook is. Begin maar bij infecties, allergische reacties op het verdovend middel. Het is niet voor niks dat in vele landen je een "release" vooraf moet tekenen waarin je verklaart de ziekenhuis niet aansprakelijk te stellen voor complicaties. Naarmate je ouder wordt of dat er andere omstandigheden (bijvoorbeeld de diabetes van Frederique) nemen de risico's toe. Ieder mens moet voor zichzelf afwegen of ze de risico's aanvaardbaar vinden of niet. Dat is een individuele afweging en wat voor de één wel aanvaardbaar is voor iemand anders weer niet.
Chantal C. schreef:Maargoed om even terug te komen op het topic: ik blijf het raar vinden dat mensen beide willen. Het komt op mij over als besluiteloosheid, van 2 walletjes willen eten, etc.
Sorry dat ik het zeg, maar dit komt bij mij over als nogal vooringenomen en denigrerend. Als ik het goed begrijp, is het voor een trans geen
besluit om vrouw te
voelen, maar een onweerstaanbare overtuiging dat je wezenlijke
ik vrouwelijk is en niet thuishoort in het lichaam waarmee je bent geboren. Dan waarom zou het
besluiteloosheid zijn om een gevoel te hebben dat je wezenlijke
ik zowel niet mannelijk als niet vrouwelijk is. Ik kan mij net zo weinig plaatsen in het gevoel van een Frederique of Kitty Mermaid als in het gevoel van een trans, maar hun oprechtheid lijkt mij overduidelijk. Voor mij als buitenstaander in deze is hun gevoel net zo raar (of niet raar) als mensen die besluiten om van geslacht te veranderen. Zelf vind ik dat ze in bepaalde opzichten een moeilijker weg bewandelen als mensen die het volle traject van een SRS volgen, door te kiezen voor een bestaan buiten de door de maatschappij erkende maatstaven.
Groetjes,
Lisa