Een nieuw lichaam een nieuwe stem; logopedie

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Tirza

Bericht door Tirza »

Hoi Tatjana,

Het kaatsen is slechts een hulpmiddel en vandaag oefenden we zowel met als zonder. Ik vind het wel handig, maar ik zei al tegen mijn logopediste dat ik dat niet in de praktijk wil gebruiken en dat spreekt natuurlijk voor zich.

De vorige week opperde ze de mogelijkheid om met een partner te oefenen, maar die heb ik niet en eerlijk gezegd vind ik het prima om het in mijn eentje te oefenen en indien nodig doe ik dat in de spiegel. Zoiezo gaat het erg goed allemaal. Het articuleren, "pittig praten" en de intonatie gaan steeds beter en aan de telefoon wordt dat ook bevestigd met "mevrouw". Overigens bedankt voor je tip om eerst "goedemiddag" te zeggen, is ook wel zo vriendelijk.

Groetjes,
Tirza
Nathalie
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

"Goedenmiddag, mevrouw Tirza" :wink:
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Tatjana
daar ben ik weer

Bericht door Tatjana »

Hoi Tirza,

Hartstikke goed dat je nu reacties krijgt met 'mevrouw'aan de telefoon. Dat gaat echt snel bij jou zeg!!
Hoe gaat het met jou stem tijdens een lang en zwaar gesprek aan de telefoon?? Zakt jou stem dan ook. En zo ja hoe ga je hier mee om?
Dit vraag ik omdat een client van mij hier mee zit. Misschien heb jij nog tips.

Tatjana
Tirza

Bericht door Tirza »

Hoi Tatjana,

eerlijk gezegd heb ik gelukkig weinig lange en zware telefoongesprekken, dus ik weet ook niet goed hoe mijn stem zich dan zal houden. Nu ik er nog zo intensief mee bezig ben, zal ik het waarschijnlijk wel merken als mijn stem zakt en het proberen te herstellen. Aan de andere kant kan een zakkende stem misschien wel een teken zijn dat je te hoog zit en beter met een wat lagere stem zou kunnen praten. Zelf sluit ik niet uit, dat mijn stem over een tijdje iets lager zal uitvallen, maar (hopelijk) nog steeds vrouwelijk zal blijven klinken.

Groetjes,
Tirza
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi Tatjana,

ik heb bij wijze van spreke een logopedist gebeld die bij mij om de hoek woont, ook uitgelegd dat ik als man een vrouwen stem wil ontwikkelen. Heb ook gevraagd ofdat ze daar ervaring mee had, ze zei een beetje vaag ja. Ik kreeg de indruk dat ze niet erg enthousiast was en dan hoeft het voor mij niet meer.
Vraagje ken je in de buurt van Rotterdam een logopedist die ervaring heeft met de "T" problemen op dit gebied, hoop dat je zegt .... ja ik woon in de buurt van Rotterdam... maak gelijk een afspraak.

Lieve groeten, Adriana
Tatjana
daar ben ik weer

Bericht door Tatjana »

Hoi Adriana,

Jammer dat die logopedist zo vaag reageerde. Ik moet toegeven dat ik tijdens de opleiding weinig heb gehad op het gebied van de T. Heb na mijn studie de stemopleiding gedaan waar ik gelukkig wel informatie heb gekregen en heb me daarna in de literatuur gestort.Helaas woon ik niet in de buurt van Rotterdam en om je nu helemaal naar Groningen te laten komen.....Nee beetje te ver.
Helaas kan ik je niet helpen aan adressen. Kan iemand anders die dit leest Adriana helpen?? Bel anders het Genderteam, die kan je misschien aan adressen helpen van logo's bij jou in de buurt.
Succes en laat je me weten of het gelukt is??

Tatjana
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi Tatjana,

wat een pech voor mij dat ik niet in de buurt van Groningen woon, ik zal er eerst nog een paar afbellen hier in de buurt en tegelijk vragen aan Humanitas/Stichting Rene(e) of het genderteam, dus keuze zat.
Ik begrijp wel dat er niet al teveel zullen zijn die ervaring hebben in het bijbrengen van een vrouwenstem aan een "man".

Bedankt en lieve groeten in het hoge Noorden.
Tatjana
daar ben ik weer

Bericht door Tatjana »

Hoi Tirza en Adriana,

Ik ben benieuwd hoe het is met logopedie en Adriana, of je al een logopediste hebt gevonden.

liefs Tatjana
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi Tatjana,

ik had je al verteld dat de logopediste, in feite bij mij om de hoek niet had gereageerd, tot mijn stomme verbazing belde ze vandaag en ik heb een afspraak voor a.s. donderdag.
Ze heeft bevestigd dat ze al eerder een "travo"of "trans"heeft gehad en dus ervaring (een beetje) in het bijbrengen van de door ons gewenste vrouwenstem.
Ik ga als vrouw overal naar toe maar het is net een stomme film, ik was al van plan om toch naar je toe tekomen om in ieder geval met een ervaren logopediste te beginnen.
Ik zal je laten weten ofdat ze inderdaad de ervaring heeft die ze zegt.
Heb ik toch nog een vraag en misschien wel belangrijk, hoe moet ik naar haar toe als man of als vrouw, ik denk dat ik als vrouw makkelijker mijn natuurlijke mannen stem kan laten schieten en in staat ben om de daarbij horende gebaren te maken, als man staat toch nog wel de andere knop aan en kan vertragend werken.
Indien als vrouw dan zal ik haar wel moeten bellen ofdat dit o.k. is voor haar, lijkt mij.
Lieve groeten, Adriana
Tatjana
daar ben ik weer

Bericht door Tatjana »

Lieve Adriana,

Ga alsjeblieft als jezelf!!!!
Je wilt een stem die bij je past dus ga ook in de kleren die bij je passsen. Bellen hoef je haar echt niet. Ga ervoor meid.

Liefs tatjana
Tatjana
daar ben ik weer

Bericht door Tatjana »

Lieve Adriana,

Ga alsjeblieft als jezelf!!!!
Je wilt een stem die bij je past dus ga ook in de kleren die bij je passsen. Bellen hoef je haar echt niet. Ga ervoor meid.

Liefs tatjana
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Lieve Tatjana,

je hebt gelijk waarom zou ik het vragen terwijl ik overal als vrouw naar toe ga, ben net terug van Virgin - Humanitas had weer een fijne middag georganiseerd en de dames hebben er verder een fijne middag van gemaakt.

Ik ga als mijzelf.......een vrouw.

Liefs, Adriana

n.b. in januari was er een logopediste, ik hoop dat Humanitas (Virgin) dit binnenkort zal herhalen omdat er verschillende benaderingen zijn (zo heb ik begrepen) om de juiste stem te krijgen en het goed zou zijn om een andere logopediste haar ervaringen/kennis met ons te delen.
Tatjana
daar ben ik weer

Bericht door Tatjana »

Hoi Adriana,

Heel goed dat je als jezelf gaat!
Zou je me op de hoogte willen houden wanneer logopedisten gaan spreken over stemveranderingen bij T's. Ik blijf altijd open voor nieuwe ideeen.

Liefs Tatjana
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi Tatjana,

ik hou je wel op de hoogte van de "methode" die zij gebruikt als het niet bevalt kom ik toch nog eens naar Groningen, ben gewend aan afstanden (in kms dan).

Lieve groeten, Adriana

vraagje, zijn de meeste logopedisten vrouwen?
en kan een mannelijke logopedist een vrouwen stem bijbrengen, lijkt me van niet.
Tatjana
daar ben ik weer

Bericht door Tatjana »

Hoi Adriana,

Er zijn over het algemeen meer vrouwelijke logopedisten dan mannelijk. (zorgsector, he?) In mijn jaar zat er 1 man (op de 25)
Voor logopedie bij T lijkt mij een vrouwelijke logopedist handiger. Niet alleen de stem wordt meegenomen tijdens de sessies maar ook o.a. de houding, eventueel haar en kleding. En een vrouwelijk voorbeeld is dan wel makkelijk.
Verder wil ik je als advies meegeven om niet een te hoge verwachting te hebben van de logopediste. Het gaat tijdens de sessies om het vervrouwelijken van je stem. Je zult vaak toch blijven horen dat je stem gebouwd is om met een donkere stem te spreken, puur door de vorm van je strottehoofd. Zoek een stem die bij je past. Ben je grof van postuur dan past een kleine stem daar niet bij. En heb geduld om een stem te veranderen. Vraag de logopedist om je ook te begeleiden in je houding, en kleine dingen als de hand schudden, mimiek, bewegingen, lachen, hoesten of lopen. (als zij dit wilt natuurlijk) Maak er een sport van om naar stemmen/houdingen te luisteren/kijken. En 'gebruik' de logopedist om je stem op een zo economische manier te gebruiken, dus zonder dat je je strot forceert.
Houd me op de hoogte.

Liefs Tatjana
Plaats reactie