Oorknopjes

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Oorknopjes

Bericht door Wendy B »

Ik las dat artikel over die jongen die was ontslagen vanwege een oorknopje.
http://www.travestie.org/nl/index.php?b ... how&id=436

Wat me voor al opviel was de reactie van de FNV
FNV schreef:"Ontslag vanwege het dragen van een oorbel? Dat hoor je niet vaak meer", aldus FNV-vakbondsman Van Steenbergen. "Er zijn maar weinig werkgevers die dáár nog over vallen. Ze moeten keihard kunnen aantonen dat ze klandizie zijn kwijtgeraakt en er financieel op achteruit zijn gegaan. Dit moet dan een direct gevolg zijn van de oorbel-dragende werknemer."
Beetje eigenaardig, want volgens mij is het in veel sectoren zoals de industrie, zelfs officieel verboden in arbo-regels. Vanwege 'veiligheid' (een flutsmoes, volgens mij, maar goed).

Toen ik nog werk zocht als machinebankwerker, was het meestal wel een probleem.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Hoi, Wendy,

Dat het dragen van slechts een oorknopje een risico zou zijn tijden het (industriele) werk vind ik ook iets te ver gezocht. Wat betreft oorringetjes of creolen kan het wel degelijk fout gaan - ik heb dat voor mijn ogen zien gebeuren. En dat was allesbehalve prettig om te zien (en te horen...)


Kitty.
Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Bericht door Wendy B »

Kitty Mermaid schreef:Hoi, Wendy,

Dat het dragen van slechts een oorknopje een risico zou zijn tijden het (industriele) werk vind ik ook iets te ver gezocht. Wat betreft oorringetjes of creolen kan het wel degelijk fout gaan - ik heb dat voor mijn ogen zien gebeuren. En dat was allesbehalve prettig om te zien (en te horen...)


Kitty.
Het dragen van oorringen terwijl je met machines werkt lijkt me ook niet erg verstandig. Probleem is dat oorknopjes ook niet mogen. En in mijn geval; Als ik elke dag mijn knopjes eruit zou moeten halen, zijn ze binnen een week dichtgegroeid.

Ik heb ook wel eens gehoord van iemand die met paarden werkte en toen een paard de oorbellen uittrok. Leuk is het niet, maar je gaat er ook weer niet dood aan. Anders is dat met kettingkjes of armbanden.
Maar misschien is dat ook wel een reden waarom kettinkjes en armbanden zo gemaakt worden dat ze breken als je er aan trekt.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Gebruikersavatar
Natashja
ForumFan
Berichten: 309
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:51
Locatie: Drenthe

Bericht door Natashja »

Hoi,

Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat sieraden verboden zijn... vooral draaiende machine onderdelen zijn vaak in combinatie met een ring of iets dergelijks een kwaadaardig iets.

Vergelijkbaar met wijde kledingstukken. Ook funest.

Ik spreek hier gelukkig niet uit ervaring, maar het is echt link!!!

Ik heb ook wel dingen uitgehaald waarvan ik wist en weet dat ze levensgevaarlijk zijn. Draaiende aardappelrooier even een loofrol optillen om de rol loof kwijt te raken...
Dat in combinatie met toch wel wijde mouwen van de overall...
Tis niet handig om te doen...

Mijn advies: blijf 2 meter bij draaiende onderdelen vandaan :wink:

Greetzzz. Nataschja
Niets is blijvend, alleen de verandering
Yil
Eredivisie
Berichten: 566
Lid geworden op: ma dec 03, 2001 1:00
Contacteer:

Bericht door Yil »

Okey.. dat bij gevaarlijk werk omstandigheden sieraden dragen verboden is kan ik mij indenken.
Ook in de verpleging mogen bepaalde sieraden niet gedragen worden, wegens infectie's..

Maar waar het hier om gaat is een jongen die bij een pompstation achter de kassa staat.
Er is helemaal geen spraken van draaiende onderdelen of gevaarlijk werkomstanigheden.
Ik vind het heel vreemd dat de pomp eigenaar die jongen ontslaat voor het dragen van oorknopjes.
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Inderdaad. Als het dragen van sieraden vanwege de veiligheid verboden zijn, dan zal ook geen onderscheid gemaakt worden tussen vrouwen en mannen. Hier gaat het om een heel ander verhaal. De werkgever had principiële bezwaren tegen mannen met een oorbel.
Yil
Eredivisie
Berichten: 566
Lid geworden op: ma dec 03, 2001 1:00
Contacteer:

Bericht door Yil »

Danny's voormalige werkgever bezigt een helder standpunt. "Danny had kunnen weten dat zijn oorbel in slechte aarde zou vallen. Hij weet hoe ik tegen mannen met een oorring aankijk!"

Als Danny niet ontslagen zou zijn denk ik dat zijn werkgever het hem zo moeilijk zou maken dat hij daar geen leuk baantje heeft.
Ik vind dat een werkgever je niet mag ontslaan om je uiterlijk.
Maar of je dan nog een leuk baantje hebt????????????
Plaats reactie