COLUMBUS – Kon Julia Roberts in haar prostituee-outfitje met lakleren lieslaarzen slechts op onvriendelijke reacties rekenen in de boetiekjes waar zij een nieuwe outfit mocht kopen van haar rijke tegenspeler Richard Gere, gestoken in duur uitziende kleding werd zij op slag beter behandeld door hetzelfde winkelpersoneel. Kortom: het Pretty Woman effect. En het bestaat écht!
Professor in consumenten-wetenscappen Sharron Lennon liet de interactie tussen winkelpersonnel en klanten in het geheim observeren. Gekeken werd naar de tijd die de verkoper uittrok om de klant te begroeten en naar de mate van vriendelijkheid.
Uit het onderzoek dat zich in drie grote dameskledingzaken afspeelde en waarbij 90 echte klanten en 13 verschillende verkopers in de gaten werden gehouden, bleek dat vrouwen die er aantrekkelijk, goedgekleed en opgemaakt uitzagen op een betere service konden rekenen.
“Goede kleding is een indicator voor status en de hoeveelheid geld die iemand heeft te besteden. Verkopers zijn van mening dat mooi geklede vrouwen eerder wat zullen kopen. Die aanname zorgt ervoor dat ze een stuk vriendelijker naar de klant zijn”, aldus Lennon.
Ja ik kan volledig instemmen met de bovenstaande tekst/onderzoek.
Ik ga geregeld winkelen. En als ik de duurdere kleding draag en goed verzorgt ben dan is het personeel er snel bij en krijg ik ook vaak wel koffie aangeboden.
Maar ga ik in een korte rok en een maillot en een zak van een jas dan duurt het heel lang voor ik word aangesproken. En soms helemaal niet.
Dus klopt het bovenstaande volledig.
groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven