Wat mag een werkgever?

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anakin_TS
ForumFan

Wat mag een werkgever?

Bericht door Anakin_TS »

Hallo Allemaal,

Al een hele tijd zit ik met een vraag. Wat mag een werkgever wel en niet? Mogen ze ons als we solliciteren vragen of we transseksueel zijn of mag dat niet? Als je dat zelf aangeeft, hoe moet het dan verder?

Ik hou er voortaan mijn mond over als ik weer van die mannetjes zie met die koppen die willen vragen. Het laatste bedrijf waar ik had gesolliciteerd daar viel het kwartje niet toen ik zei dat ik transseksueel ben.

Het waren gewoon weer van die kwasten die helemaal niet het verschil weten tussen een travestiet en een transseksueel. Het gesprek ging nergens over. Had eigenlijk gewoon na 5 minuten al moeten opstappen.

Ik weet nu dat ik voor mezelf helemaal die problematiek niet op tafel moet gooien, want dan komt er van solliciteren helemaal niks meer terecht. Want solliciteren is al moeilijk genoeg en dan ook nog uitleggen wie of wat je bent. Bezopen! Ze snappen het toch niet!

Mandy
"Girl! No worries if your Slavic dude let you down!
Before sunrise there is a more courteous and more tall Slavic!
Ты нарисуй мне солнышко и нарисуй закат!

―Centurion to Anakin
Franscien
dagelijks aanwezig

Bericht door Franscien »

Hallo Anakin,

Ik denk dat vragen vrij is, maar of je daar ook antwoordt op moet geven is een ander verhaal. Zoals je zelf al aangeeft gaat het daarna vervolgens nergens meer over en weten de meeste mensen niet goed waar ze het over hebben.

Aan de andere kant is het ook zo dat het misschien van invloed kan zijn op de beoogde functie waar je op solliciteert. Wanneer het hier om een echte mannen baan zou gaan, kun je het wel erg moeilijk krijgen lijkt me. Ook wanneer je veel met klanten (vertegenwoordiger) om gaat kan dit voor problemen zorgen. De omgeving heeft dan moeite met het plaatje, je wijkt af van het gemiddelde en dit kan dus negatieve gevolgen hebben voor het bedrijf.

In principe moet het niks uitmaken of je nu man of vrouw bent om voor een bepaalde functie in aanmerking te komen, maar de werkelijkheid is helaas toch net even anders.

In het (verre) verleden is mij bij een sollicitatie eens naar m'n geloofsovertuiging gevraagd. Wat dit met het werk te maken had begrijp ik niet, maar toen ik aangaf niet tot dezelfde groep te behoren, was het gesprek heel snel afgelopen en ik heb toen de baan ook niet gekregen. Vanaf dat moment heb ik me voorgenomen om deze vraag te beantwoorden met een wedervraag, wat dit met mijn functioneren te maken zou kunnen hebben.

Ik denk dat je er het verstandigst aan doet om dit soort vragen te ontwijken. (maar dat doe je al volgens mij) Voorzichtigheid is geboden.

mvg.
Franscien
Anakin_TS
ForumFan

Bericht door Anakin_TS »

Beste Francien,

Bedankt voor je reactie. Ik heb gehoord dat het verboden is om naar je geloof te vragen. Inderdaad wel goed om een wedervraag te stellen en wat dat met werkt te doen heeft.

Bij dat laatste bedrijf weet ik zeker dat ze een soort Oosterse princes zochten, want het bedrijf importeert Bonsai rommel en mijn CV is niet zo, dat je zegt nauw daardoor hebben ze me uitgenodigd. Had wel vermeld in de email dat ik Indisch ben en dat Oosterse dingen bij mij passen.

Toen ik daar kwam zag ik dat ik die kwijlbekken nogal had teleurgesteld. Had toen eigenlijk meteen moeten weggaan. Eigenlijk zie ik er de laatste jaren meer uit als een gozer, maar ik was een beetje in de war en ik dacht ik wil het weer als mevrouw proberen, maar dat moet je langzaam opbouwen en het blijkt weer dat het beter is als de gozer trans te solliciteren dan de mevrouw trans. Als Gozer trans praat ik helemaal niet over trans zijn en word er niet naar gevraagd. Soms is de Gozer trans ook niet naar verwachting, als ze echt een dame verwachten.

Mandy

Ik was in de war omdat ik op mijn vorige werk een zware crush had gekregen op iemand, maar die jongen dacht eerst dat ik een jongen was en daarom dacht ik, ik moet mij meer laten zien, maar dat had daar toch niet gekund.
"Girl! No worries if your Slavic dude let you down!
Before sunrise there is a more courteous and more tall Slavic!
Ты нарисуй мне солнышко и нарисуй закат!

―Centurion to Anakin
Franscien
dagelijks aanwezig

Bericht door Franscien »

Anakin,
Beste Francien,

Bedankt voor je reactie. Ik heb gehoord dat het verboden is om naar je geloof te vragen. Inderdaad wel goed om een wedervraag te stellen en wat dat met werkt te doen heeft.
Nee het is voor mij geen probleem wanneer mensen naar mijn geloofsovertuiging vragen, wanneer het om een prive gesprek zou gaan. Waar ik me een beetje aan stoor is dat een dergelijke vraag niks met je werk te maken heeft, tenzij je solliciteert op een functie als dominee, pastoor, imam, of iets dergelijks. Maar als "loodgieter" heeft dit totaal geen toegevoegde waarde.
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Ik heb een hele tijd lang thuis gezeten in een officieuze ziektewet/WAO en begin nu pas weer met solliciteren.
Net weer mijn eerste CV sinds tijden gemaakt.
Ik heb mijn TG zijn expliciet genoemd in mijn Cv en ook een fotootje bijgevoegd.
De redenen:
- Ik heb helemaal geen zin om uitgenodigt te worden voor een gesprek om er dan daar achter te komen dat ze je niet willen vanwege je TG zijn. Het lullige is namelijk dat ze dat nooit direct zeggen, maar een een of andere rotsmoes verzinnen om je af te wijzen.
- Ik wil geen confrontatie aangaan met mensen die erdoor verrast worden.
- Mijn voorletters kloppen niet met mijn roepnaam
- Met de foto wil ik evt. vooroordelen alvast een beetje rechtzetten (nee, ik kom niet in mantelpakje of op pumps).

Bij het reïntegratieburo vond de consulent het niet verstandig een foto toe te voegen.
Ik weet niet of dit de juiste aanpak is; Ik moet mijn eerste sollicitatie nog meemaken.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Wendy

Of een foto gebruikelijk is of niet maakt niet uit. In dit soort processen moet je toch ook een beetje je eigen stijl volgen en doen wat jou goed lijkt. En daarbij kun je wel luisteren naar wat anderen ergens van vinden, maar dat hoeft niet te betekenen dat je moet doen wat ze zeggen.

Gewoon jezelf zijn. Op den duur kom je daar het verst mee.
Cyn.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Wendy,

Ik ben 't helemaal met Cynthia eens. Daarnaast is de ene werkgever (en de ene personeelsmedewerk(st)er) de andere niet. Je kunt het ook eerst op jouw manier proberen en als dat niet werkt een alternatief proberen...

Heel erg veel succes gewenst!

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie