fMRT-scan ter diagnosestelling bij transsekualiteit

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

fMRT-scan ter diagnosestelling bij transsekualiteit

Bericht door Mara »

Na aanleiding van volgenden bericht.......
Ärzte Zeitung, 30.05.2006 schreef:fMRT zur Diagnose bei Transsexualität geprüft

Funktionelle MRT deckt im Gehirn Aktivierungsmuster des jeweils anderen Geschlechts bei erotischen Stimuli auf

BERLIN (gvg). Das Gehirn transsexueller Menschen, die anatomisch männlich sind, sich aber als Frauen fühlen, reagiert nicht typisch männlich auf visuelle erotische Stimuli. In einer Studie mit funktioneller Magnetresonanztomographie (fMRT) zeigt sich eher ein weibliches Aktivierungsmuster.

Diese Beobachtung haben Radiologen der Uni Essen gemacht, die in einer Studie 36 Probanden während einer fMRT des Gehirns Filmsequenzen mit erotischem Inhalt vorspielten. Die Studie erfolgte in Zusammenarbeit mit der Klinik für Psychosomatik und sollte klären, ob die fMRT bei Transsexuellen als Diagnosehilfe in Frage kommt, etwa bei der Entscheidung über eine Umwandlungs-Op.

Untersucht wurden je zwölf heterosexuelle Männer und Frauen sowie zwölf Mann-zu-Frau-Transsexuelle, also anatomische Männer, die sich als Frauen fühlen. Wie Dr. Elke Gizewski beim Röntgenkongreß in Berlin betonte, sei bereits aus Voruntersuchungen anderer Gruppen bekannt, daß sich bei Männern und Frauen in der fMRT Unterschiede zeigen, wenn erotische Stimuli präsentiert werden.

So würden bei Männern das limbische System und dort vor allem Regionen im Hypothalamus, in den Mandelkernen und im Inselkortex wesentlich stärker aktiviert. "Diese Vorbefunde konnten wir beim Vergleich der heterosexuellen Männer und Frauen unserer Kohorte bestätigen", sagte Gizewski.

Bei den transsexuellen Männern gab es diese spezifisch männliche Aktivierung des limbischen Systems nicht. Die mit der fMRT erzeugten Bilder entsprachen vielmehr exakt denen der weiblichen Probanden.

Die Radiologen können also das, was die transsexuellen Männer angeben - daß sie sich nämlich "wie im falschen Körper" fühlen - anhand der Aktivierung des Gehirns auf erotische Stimuli bestätigen. Es gibt offenbar ein biologisches Korrelat des subjektiven Befunds.
.....kwam in me de vraag op of iemand daar angst voor moet hebben, als uns zoeen scan ter diagnose bij transseksualiteit wordt ingezet.

Ik ben van mening, dat een zulke scan daadwerkelijk kan helpen bij de diagnose ook al op vroegere leeftijd......op oudere leeftijd kan deze scan zelf helpen, de transitiepad te doen verkorten.......

Wat vinden jullie.....???

Ik stel het op prijs, dat TVs en TGs ook meedoen bij deze discussie, vandaar ik het hier in het algemene forum heb geplaatst......als er taalproblemen zijn, hier en hier krijg je hulp bij het vertalen van het duits na het nederlands :wink:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Mara,

Ik vind dit een lastige vraag. MtF transen reageren daar blijkbaar identiek aan geboren vrouwen. Nu rijdst echter de vraag of dat wordt veroorzaakt omdat je trans bent, of omdat je vrouwelijke hormonen krijgt toegediend.
Feitelijk zoiu je ook een groep moeten testen die nog geen groen licht hebben, en ook nog niet aan medicijnen zijn begonnen.
Hoewel deze niet allemnaal TS hoeven te zijn, zal toch minstens een gedeelte van hen vrouweljk moeten reageren wil de stelling waar zijn.
Ik denk wel dat het de moeite waard is om hier verder onderzoek naar te doen. Als dit werkt zou het de diagnostische fase kunnen verkorten.
Cyn.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik ben er tegen om zo'n apparaat voor diagnose te gebruiken. De medische wereld heeft vaker (te) snel geconcludeerd en daardoor geblunderd (denk o.m. aan Money in de nature/nurture-discussie en ook aan á Campo die transseksuelen gemakshalve gelijkschakelde aan de hem bekende psychiatrische patienten). Iedere (te) snelle conclusie kent zijn/haar slachtoffers. Zo'n apparaat met een gemakkelijke binaire conclusie over iemands gederidentiteit vraagt om simpele, maar verkeerde conclusies en daardoor om ongelukkige slachtoffers.

Genderdysforie is het verschil tussen hoe iemand zich voelt en iemands uiterlijk. In die zin heb je geen lichamelijk onderzoek nodig voor de vraag hoe iemand zich voelt - dat weet die persoon zelf, daar heeft niemand een apparaat voor nodig. Voor iemands uiterlijk heb je ook geen aparaat nodig - alleen een paar functionerende ogen. Het apparaat voegt m.i. dus niets toe.

Dat de huidige diagnosefase veel sneller kan dat ben ik graag met iedereen eens. Dat kan m.i. vooral door mensen hun eigen verantwoordelijkheid te laten houden i.p.v. het heel vanzelfsprekend te vinden dat een arts de verantwoordelijkheid krijgt voor wat een patient wil of doet.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique_ schreef:Ik ben er tegen om zo'n apparaat voor diagnose te gebruiken.
Frederique, het apparaat gaat ook zeker niet de huidige diagnose vervangen, maar het zal kunnen zijn, wat Cynthia ook al zei, het kan helpen een diagnose te bevestigen en daar denk ik aan jongeren, bij wie et sowieso eenduidig is, dat ze in feite vrouwen in plaats van mannen zijn.....de transitietijd intekorten zal voor vele een leuke uitkomst zijn.....

.....Frederique, de verantwoordelijkheid voor je eigen lichaam heb je sowieso in eigen handen, niemand moet voor zoeen apparaat bang zijn.
Frederique_ schreef:Genderdysforie is het verschil tussen hoe iemand zich voelt en iemands uiterlijk
Transseksuelen streven in het algemeen een zo snel mogelijke aanpassing aan, dus is het voor een transseksueel van essentiël belang, de diagnose ook nog op verschillende manieren bevestigt te krijgen, ook voor de hulpverlener is het dus ook belangrijk zekerder een diagnose/indikatie te ondertekenen.....

.....het gaat zeker niet erom, deze scan voor een tegenindikatie te gebruiken, maar interessant is het in feite, dat er aanwijzigingen zijn, dat transseksuele vrouwen een hersenstruktuur hebben, wat niet mannelijk is.

Cynthia, ik denk ook eerder, dat ze voor die testen mensen hebben genomen, die nog niet aan de hormone waren(mijn endokrinologe zei ook zoiets, van haar heb ik deze link), immers voel je het als transseksueel daarvoor ook al heel duidelijk, dat je vrouwelijk akteert, voelt, reageert en zo voort.....zelfs ouderen kunnen het vaak zien aan hun transseksuele kinderen qua gedrag en zo.....

Frederique, ik vind het vreemd dat je dus tegen een zulke ondersteunende methode bent om een transseksualiteit mede te bevestigen.....jij wilt geen dure operatie, anderen wel en dat so vroeg mogelijk.....volgens jou, tenminste heb ik begrepen, wil je alleen hormonen, nou die kan je een endokrinoloog toch voorschrijven, daar heb je sowieso geen diagnose voor nodig.....maar vele jongeren kan al op heel vroege leeftijd geholpen worden, dat ze die voor hun belangrijke puberteit al in het juiste lichaam op de zelfde tijdstip kunnen doormaken dan hun niettranseksuele leeftijdsgenoten......veel ellende kan hun worden bespart......

....ik vind het goed, dat in die richting wetenschap bedreven wordt.
Frederique_ schreef:In die zin heb je geen lichamelijk onderzoek nodig voor de vraag hoe iemand zich voelt - dat weet die persoon zelf, daar heeft niemand een apparaat voor nodig. Voor iemands uiterlijk heb je ook geen aparaat nodig - alleen een paar functionerende ogen. Het apparaat voegt m.i. dus niets toe.
Als nou het uiterlijk mannelijk is en die mens zegt zich vrouwelijk te voelen, kan dit apparaat dus medebevestigen, dat inderdaad een vrouwelijk hersenspatroon aanwezig is, ogen kunnen dat maar beperkt of helemaal niet.....en op emphatische vaardigheden van de hulpverlener kun je dus ook niet zeker afgaan.....

groetjes
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
mireille
Eredivisie
Berichten: 841
Lid geworden op: do feb 26, 2004 23:10
Locatie: Schrödingers kast

Bericht door mireille »

Gut fur mein Deutsch...

Ik zou zeggen, kom maar op met die test, ik ben wel benieuwd wat dat voor mij, technisch gesproken tv, zou betekenen. Misschien ben ik toch iets anders of ben het helemaal. Aangezien ik wel een exact tiepje ben zie ik graag een wetenschappelijke "verklaring" achter dit gedrag. Moet je het sociaal pedagogisch gaan zoeken (gescheiden ouders, geen rolmodel), of toch meer in een verstoorde hormoonhuishouding tijdens de zwangerschap (rokende moeders krijgen lesbische dochters) ? Wat ik ben is namelijk niet uniek! Feit is wel dat je dit met een nietsvermoedende controlegroep moet doen. Ook de onderzoekers moeten niet de achterliggende gedachte weten. Anders zou men zich wel eens naar de test kunnen gaan gedragen en dan krijg je staaltje suggestieve statistiek waar niemand baat bij heeft.

Of dit standaard word naast het rijksvaccinatie plan (prikken die je in je jeugd krijgt voor difterie kinkhoest polio tyfus e.d.), neh dat hoeft ook weer niet. :o
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Tja Mireille, inderdaad lijkt het ook interessant voor mensen die zich misschien niet transseksueel noemen, maar toch een feminien gedrag vertonen of zich elders vrouw voelen, om te kijken of ze inderdaad een vrouwelijke hersenpatroon hebben.

Een scan als enige conclusie om iemand een transitie te indiceren kan ik me sowieso niet voorstellen, zal ook nooit zo komen lijkt me.......
Mireille schreef:Feit is wel dat je dit met een nietsvermoedende controlegroep moet doen.


Feit is, dat ze het inderdaad met een nietsvermoedende controlegroep hebben gedaan......van wetenschappelijk fundeert tekeergaan ga ik sowieso van uit, un unikliniek zal wel weten hoe ze zo'n test moesten doen, hahaha.......

de groeten
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Hallo iedereen,

Dat de hersenstructuur van MtF transseksuelen een andere structuur heeft dan mannen is al langer bekend. Helaas heeft men tot nu toe alleen hersenonderzoek kunnen doen op overledenen transseksuelen. Prof. Dr. Louis Gooren heeft o.a. hersenonderzoek gedaan op transseksuelen en is wereldwijd baanbrekend wat deze diagnose betreft.

Het huidige systeem heeft niet gefaald. De overledenen transseksuelen lieten duidelijk blijken dat ze een afwijkende hersenstructuur hebben. Misschien kan een hersenscan als fMRT meer duidelijkheid scheppen over het wel of niet transseksueel zijn. Toch heb ik zo mijn vraagtekens. Als ik het verhaal goed begrepen heb dan is het principe gebaseerd op hoe verschillende testpersonen reageren op erotisch materiaal. Maar transseksualiteit heeft niks te maken met een bepaalde seksuele voorkeur. Wat is bijvoorbeeld de uitslag van het onderzoek bij een transseksueel die A-seksueel is. Bovendien denk ik dat het onderzoek door gebruik te maken van erotisch materiaal absoluut niet geschikt is om te gebruiken bij kinderen.

Als men meer duidelijkheid krijgt welk hersendeel de veroorzaker is van transseksualiteit, dan is de volgende logische stap dan men op zoek gaat naar methoden om transseksualiteit te voorkomen. Dit is voor de gezondheidszorg een veel goedkopere methode dan een peperdure geslachtsaanpassing. Maar als de wetenschap zo ver reikt dat men de hersenen kan manipuleren, dan kan men ieder mens die "anders" is modificeren. En dit lijkt mij een gevaarlijke ontwikkeling. Het begint dan op genetische manipulatie te lijken. Homoseksualiteit of zelfs linkshandigheid zou men kunnen veranderen in heteroseksualiteit en rechtshandigheid. Mij rest dan de vraag: "Welk mens is normaal".

Samengevat mag fMRT in bepaalde gevallen als een hulpmiddel dienen maar mag niet bepalend zijn voor de diagnose Transseksueel.
Gebruikersavatar
Dorothy
ForumFan
Berichten: 396
Lid geworden op: za feb 02, 2002 1:00
Locatie: Het Oldambt

Bericht door Dorothy »

Cynthia schreef:Feitelijk zoiu je ook een groep moeten testen die nog geen groen licht hebben, en ook nog niet aan medicijnen zijn begonnen.
Hoewel deze niet allemnaal TS hoeven te zijn, zal toch minstens een gedeelte van hen vrouweljk moeten reageren wil de stelling waar zijn.
Volgens mij zijn die ook meegenomen in het onderzoek, zie de zinsnede ". . . also anatomische Männer, die sich als Frauen fühlen."

Overigens was toch al eerder aangetoond dat er verschil was tussen de hersenen van bio-mannen en MtF mensen d.m.v. post-mortem onderzoek. Ik dacht door een Nederlandse hersenchirurg.
Dus dit onderzoek sluit hierbij aan.

Ik denk dat je eerst moet afwachten of een ander onderzoeksteam op hun eigen manier eenzelfde verschil kan aantonen met deze methode, voordat het wordt ingezet.
En ook dan nog is het een aanvullend middel en mag niet als enige worden gebruikt voor diagnose, lijkt mij.

Dorothy.
A candle loses nothing by lighting another candle.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Re: fMRT-scan ter diagnosestelling bij transsekualiteit

Bericht door Chantal C. »

Mara schreef:.....kwam in me de vraag op of iemand daar angst voor moet hebben, als uns zoeen scan ter diagnose bij transseksualiteit wordt ingezet.
Alleen als je niet eerlijk naar jezelf bent denk ik. Als je jezelf (om wat voor reden dan ook) voorhoudt dat je transseksuele gevoelens hebt, kan dit een indicatie zijn dat je een ander probleem hebt...

Ofzo...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Dorothy
ForumFan
Berichten: 396
Lid geworden op: za feb 02, 2002 1:00
Locatie: Het Oldambt

Bericht door Dorothy »

Ha Edith,

toen ik mijn vorige reactie schreef, had ik die van jou nog niet gezien. Onze reacties komen aardig met elkaar overeen, zij het dat jouw verhaal veel feitelijker en uitgebreider is.
Edith schreef:Mij rest dan de vraag: "Welk mens is normaal".
Een leraar van heel vroeger op de MTS zei altijd: "Een normaal mens is een verdunde gek". Tegenwoordig is zo'n uitspraak natuurlijk niet politiek correct, maar nog steeds juist. :wink:

Dorothy.
A candle loses nothing by lighting another candle.
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

Dorothy schreef:Een leraar van heel vroeger op de MTS zei altijd: "Een normaal mens is een verdunde gek".
Die uitspraak is juist heel goed :P :P
liefs, Josette
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Mara schreef:Als nou het uiterlijk mannelijk is en die mens zegt zich vrouwelijk te voelen, kan dit apparaat dus medebevestigen, dat inderdaad een vrouwelijk hersenspatroon aanwezig is, ogen kunnen dat maar beperkt of helemaal niet.....en op emphatische vaardigheden van de hulpverlener kun je dus ook niet zeker afgaan.....
Nee, maar daar zit 'm ook het verschil: ik vraag een hulpverlener ook niet om een diagnose, ik vraag om hormonen (en later mogelijk om een SRS). Dat zo'n medicus dan alsnog een diagnose wil stellen vind ik leuk voor hem, maar hoeft voor mij niet zo nodig. Ik weet ook zonder medicus (en dus ook zonder apparaat) wel wat ik voel en wat ik (niet) wil.

Verder gaan jullie (en met name Chantal) er van uit dat zo'n apparaat altijd de waarheid aangeeft - ik wil weer wijzen op de te snelle conclusies uit het verleden waaruit blijkt dat de wetenschap soms ook erg onzorgvuldig is. Ik vertrouw mijn gevoel meer dan de wetenschap.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

Gezien dat de wetenschap te lang psychiatrische etiketten op T*'s plakte :evil: , wat naar ik hoop verleden tijd is, ben ik het eens met Frederique.

Apparaten, testen, geven niet altijd een waarheid weer.
liefs, Josette
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:Verder gaan jullie (en met name Chantal) er van uit dat zo'n apparaat altijd de waarheid aangeeft
Nee... ik geef alleen antwoord op de vraag van Mara... klein detail... "kan het een indicatie zijn"... hoeft dus niet...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Frederique_ schreef: ik vraag een hulpverlener ook niet om een diagnose, ik vraag om hormonen (en later mogelijk om een SRS). Dat zo'n medicus dan alsnog een diagnose wil stellen vind ik leuk voor hem, maar hoeft voor mij niet zo nodig. Ik weet ook zonder medicus (en dus ook zonder apparaat) wel wat ik voel en wat ik (niet) wil.

Groetjes,

Frederique
Jij vraagt om hormonen, maar zonder diagnose krijg je geen hormonen en zeker geen SRS.

Kit.
Plaats reactie