Je gegevens vrijgeven voor wetenschappelijk onderzoek....???

Algemeen

Moderator: Moderators

Zal jij je verhaal vrijgeven of heb je dat gedaan voor wetenschappelijke doeleinden???

Ja, ik heb mijn verhaal vrijgegeven voor wetenschappelijk onderzoek of zal bereid zijn dit te doen.
17
74%
Nee, ik heb mijn verhaal niet vrijgegeven voor wetenschappelijk onderzoek of ben niet bereid dit te doen.
6
26%
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Je gegevens vrijgeven voor wetenschappelijk onderzoek....???

Bericht door Mara »

In me komt de vraag op, of iemand zijn gegevens zal vrijgeven of vrijgegeven heeft voor wetenschappelijke onderzoeksdoeleinden........

.....dit naar aanleiding, omdat ik dit gevraagt werdt bij elke intake, waar dan ook ik om hulp heb gevragen, dus genderteam, Joost aCampo's griezelcabinett en zo voort......

.....nu de vraag, wie zal wel of niet zijn verhaal vrijgeven voor wetenschappelijk onderzoek en waarom heb je nou juist op ja of nee hebt gestemt of zult op ja of nee stemmen?

Vind het een thema, waar nog niet echt over is gediscuteerd.....

groetjes, Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Mara,

Goeie vraag... Het is sterk de vraag met welk doel men dat onderzoek doet (zie andere thread). Als dat doel is om met behulp van die cijfers de positie van transgendere mensen te verbeteren (bijvoorbeeld door bij zorgverzekeraars ook aandacht te vragen voor mensen die wel hormonen maar geen SRS willen) dan zal ik snel geneigd zijn om "ja" te zeggen.

Is het doel om een "nog betere diagnose" te kunnen stellen dan zeg ik zeker nee.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Ik heb er geen enkele moeite mee om dit vrij te geven.
Nu al laat ik het af en toe aan anderen lezen.
Dus ik heb "ja" gekozen
Cyn.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique, wat denk je zelf waarvoor een universiteit datas anonym wil versamelen van transseksuele mensen....???

groetjes
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Er zijn meerdere redenen mogelijk. Er zijn universiteiten die graag in de publieke belangstelling staan in de hoop om zo meer geld voor hun discipline te krijgen. Er zijn ook universiteiten die daar juist bang voor zijn.

In het geval van de VU kun je twee kanten op redeneren:
1) Weinig publiciteit want publiciteit kan betekenen dat je door een ander gedwongen wordt om iets wat je nu wel doet in de toekomst niet meer te doen
2) Veel publiciteit want met publiciteit kun je bereiken dat je in de toekomst iets beter kunt doen wat nu nog niet kan (bijv: door transgendere mensen beter voor het voetlicht te krijgen kun je er voor zorgen dat de betaling van transgendere mensen opgenomen wordt in het ziekenfonds en kun je die mensen dus ook officieel wel behandelen).

Je kunt onderzoek ook voor interne doeleinden willen gebruiken, zoals betere diagnosestelling of gerichter (wel-of-niet) voorschrijven van bepaalde medicijnen, of bijwerkingen bepalen van een behandeling. Er zijn echt meer antwoorden op de vraag naar het doel van een onderzoek mogelijk dan je misschien denkt!

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Mijn levensverhaal heb ik vrijgegeven. Mijn maatschappelijk werkster vond mijn verhaal zo duidelijk en zo ontroerend dat ze, nadat ik het verhaal aan haar had overhandigd en zij het had gelezen, meteen aan mij vroeg of ze het mocht gaan gebruiken tijdens college's voor studenten Pedagogische hulpverlening. Ik doe dan ook helemaal niet geheimzinnig over mijn levensverhaal. Ik heb het verhaal inmiddels aan verschijdene collega's laten lezen. Het geeft an hen toch een stukje duidelijkheid.

Groetjes,
Edith
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Nou dan geef ik ook maar mijn antwoord....ja ik heb het in beide gevallen ook gedaan, wat Joost aCampo's personeel van me heeft opgeschreven ging naar een onderzoek van de universiteit van Maastricht en de VU-gegevens werden bij het VU voor interne onderzoek en statistiek gebruikt......

@Frederique, als je zal willen, dat je als TG wordt behandelt bij een instelling, zal je hun tenminste de kans geven, dat ze zich een beeld kunnen maken of onderzoek doen na de noodzakelijkheit van een behandeling door hun, lijkt me zo.... :wink:

Uit je uitvoeringen snap ik alleen maar een ding, dat je naar een genderwinkel boodschappen wilt gaan doen en de hulpverlener als verkoper je daar naar jou wensen de winkelwagen vult......maar zo kan het volgens mij niet!

groetjes
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
betteke
dagelijks aanwezig
Berichten: 194
Lid geworden op: ma dec 12, 2005 17:33

Bericht door betteke »

Ik heb in het verleden diverse keren meegewerkt aan dit soort onderzoeken, en heb dat nooit als vervelend ervaren.
Vorig jaar nog heb ik meedgedaan aan een libido-onderzoek, om uit te zoeken of het jarenlang slikken van hormonen de zin in sex zo sterk kan verminderen.Dit soort onderzoeken kan natuurlijk in ieders belang zijn, en hopelijk komt er een behandelbaar resultaat uit.
Tijdens mijn transitie ben ik destijds ook diverse keren door studenten geeintervieuwd voor studie en werkstukken.
Ik vind het niet vervelend om over mijn verleden te praten, maar het is voor mij al zo lang geleden, dat ik het gevoel heb of ik over iemand anders zit te praten (uit een vorig leven ofzo) , tenslotte leef ik inmiddels al langer met mijn verlangde lichaam, dan datgene dat ik bij mijn geboorte had verkregen! :wink:

liefs,
Betteke
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Mara schreef:Uit je uitvoeringen snap ik alleen maar een ding, dat je naar een genderwinkel boodschappen wilt gaan doen en de hulpverlener als verkoper je daar naar jou wensen de winkelwagen vult......maar zo kan het volgens mij niet!
Ik heb het eerder geschreven en heb het op andere forums met andere mensen ook ervaren: voor primaire transseksuelen is het bevatten van deze wens vaak iets onbegrijpelijks. En toch, Mara, zijn er (veel) meer mensen die hun transitie per behandeling beoordelen i.p.v. er een "totaalconcept" in zien. En gelukkig zijn alle behandelaars (mogelijk m.u.v. de VU) bereid om behandelingen onafhankelijk van elkaar uit te voeren.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Klinkt naar uitproberen.....ik geef ut op....zal fijn zijn, als we nu eindelijk maar's andere mensen horen over de eigenlijke thema.....jij wil dus nie, goed zo, accepteert.....

....trouwens, primair en secundair wordt zelf door de genderteams niet meer gebruikt!

groetjes en succes met je kronkelige weg
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Mara schreef:Klinkt naar uitproberen...
Mogelijk.

Voor mij is het "mijn gevoel volgen, waar het ook heengaat".

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

.....je weet dus niet wat je wil....je wilt maar kijken...klinkt gevaarlijk en ook best spannend.....en misschien is het ja ook je weg.....en daar wens ik je van harte, dat je niet op je neus beland.....

.....in princiepe ben ik best onder de indruk over je doorzettingsvermogen en ik denk, dat je weet wat je doet en uiteindelijk ergens uitkomt en daarmee gelukkig bent.....

.....best wishes, tot gauw :wink:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Mara schreef:.....je weet dus niet wat je wil....
Zucht...

Prettige vakantie, zullen we maar zeggen.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Om weer even terug te gaan naar de oorspronkelijke topic:

Ikzelf heb absoluut geen moeite om mijn gegevens prijs te geven voor wetenschappelijk onderzoek. Net als Betteke heb ik ook al meerdere interviews afgegeven voor studenten.

Daarnaast staat mijn dagboek van mijn transitie in het personeelsblad van het bedrijf waar ik werk, en ben ik bezig om alles op de website te zetten.

Liefs, Kitty.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Ik ben heel open... Ook naar onderzoekers...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Plaats reactie