fMRT-scan ter diagnosestelling bij transsekualiteit

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Frederique_ schreef: Bovendien richten primaire transseksuelen zich op het "vrouw worden", terwijl secundaire transseksuelen zich vaker op het "zichzelf worden".
Hmmm.... Primaire TS'en richten zich op het "vrouw worden"... ? Zal wel aan mij liggen, maar vrouw zijn zij al. Alleen zijn er wat aanpassingen nodig om het beeld compleet te krijgen. Elke TS is volgens mij al vrouw, al duurt dat bij de een wat langer eer dat naar buiten komt dan bij de ander.

Frederique... wat wil je nu? Op meerdere plaatsen en fora lees ik je klaagzang. Wat wil je daar mee bereiken? Het helpt je niets als je je verhaal op fora als deze plaatst... immers het genderteam leest dit niet, hoor. Ga dan naar Jos en leg je hele verhaal bij hem op tafel. Of als je nog een stapje hoger wilt, schijf Monstrey aan van de HBIGDA. Daar komen immers de protocollen vandaan.

Eerlijk gezegd wordt ik er een beetje moe van... Ga dan het alternatieve traject in. Of het je helpt weet ik niet. Als TG zul je er weinig problemen hebben, wil je verder en toch uiteindelijk een SRS dan kom je gewoon niet onder die gesprekken en testen uit. Dat zijn de twee mogelijkheden: de VU of alternatief. Punt.

Kit.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Kitty Mermaid schreef:
Frederique_ schreef: Bovendien richten primaire transseksuelen zich op het "vrouw worden", terwijl secundaire transseksuelen zich vaker op het "zichzelf worden".
Hmmm.... Primaire TS'en richten zich op het "vrouw worden"... ? Zal wel aan mij liggen, maar vrouw zijn zij al. Alleen zijn er wat aanpassingen nodig om het beeld compleet te krijgen. Elke TS is volgens mij al vrouw, al duurt dat bij de een wat langer eer dat naar buiten komt dan bij de ander.
Ik had het niet beter kunnen zeggen... :wink:
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Hoi Frederique,

Ook ik het problemen met de stelling dat primaire transseksuelen "vrouw worden". Zelf beschouw ik mij als een primaire transseksueel. En ik word geen vrouw, maar ik ben een vrouw dat geboren is in een jongenslichaam. Ook ik heb me jarenlang ongelukkig gevoeld. Zo ongelukkig zelfs dat de dood wel heel erg dichtbij kwam. Een paar weken geleden las ik in de wachtkamer van de dermatoloog (die mijn gezichtsontharing verzorgd) een artikel over je naamgenoot Frederique Huydts. Zij is begin dit jaar overleden aan de gevolgen van dikke darmkanker. Toen ik dat artikel las, ging er weer heel wat door mij heen. Want een aantal jaren geleden was bij mij ook dikke darmkanker geconstateerd. Op dat moment had ik maar één wens. En die wens hoef ik denk ik hier niet verder te omschrijven. Mijn hele leven is bepaald door mijn uiterlijk. Zo zou ik nooit voor dezelfde opleiding hebben gekozen als mijn uiterlijk wel in overeenstemming was met dat van mijn innerlijk. En als ik nu de mogelijkheid zou hebben om mijn leven over zou kunnen doen, dan zou ik er morgen nog mee beginnen. Nu ik fulltime als vrouw leef is er heel veel veranderd. Iets wat mijn omgeving steeds weer laat blijken. Ja, eindelijk durf, kan en mag is mezelf zijn. Dus ik ben nu ook veel meer mezelf te worden. Op dit moment leef ik helemaal toe naar de operatie die, als alles goed gaat, eind volgend jaar gepland staat.

Groetjes,
Edith
Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Bericht door Wendy B »

Chantal C. schreef:
Kitty Mermaid schreef:
Frederique_ schreef: Bovendien richten primaire transseksuelen zich op het "vrouw worden", terwijl secundaire transseksuelen zich vaker op het "zichzelf worden".
Hmmm.... Primaire TS'en richten zich op het "vrouw worden"... ? Zal wel aan mij liggen, maar vrouw zijn zij al. Alleen zijn er wat aanpassingen nodig om het beeld compleet te krijgen. Elke TS is volgens mij al vrouw, al duurt dat bij de een wat langer eer dat naar buiten komt dan bij de ander.
Ik had het niet beter kunnen zeggen... :wink:
Ik geloof dat ik voor mezelf (als TG) meer prioriteit leg bij 'mijzelf zijn' dan 'vrouw zijn'.
Misschien dat Frederique dat bedoeld.

Maaja, ik ben dan ook geen TS, maar TG, en een SRS wil ik ook niet.

Ik weet natuurlijk niet hoe andere Tg's daarover denken.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Wendy,

Je hebt gelijk, dat is wat ik bedoel.

@Kitty: er is een verschil tussen alles zo maar slikken en te proberen om er iets aan te veranderen. Dat laatste begint met vragen stellen. Vragen als: waarom is het eigenlijk zo vanzelfsprekend dat een ander bepaalt of ik wel-of-geen behandeling xyz mag volgen. Een hele fundamentele vraag, die voor mij op dit moment belangrijk is. Ik zal inderdaad eens kijken of ik meer over HBIGDA kan vinden, vind het op zich namelijk wel een goed idee om mijn irritatie daar neer te leggen.

@Edith: ik wil niet per se vrouw worden. Ik wil mijn eigen leven leiden. Zonder dat ik daarbinnen gestuurd wordt door artsen die vinden dat zij wel even bepalen wat ik wel-of-niet moet doen. Dat is tenslotte waar mijn hele betoog in de afgelopen dagen op neerkomt: mijn irritatie over mensen die het nodig vinden om mijn oordeel te wikken en te wegen en menen om in mijn belang vervolgens te moeten besluiten of ik wel-of-geen behandeling xyz krijg.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:Ik wil mijn eigen leven leiden. Zonder dat ik daarbinnen gestuurd wordt door artsen die vinden dat zij wel even bepalen wat ik wel-of-niet moet doen.
Er is geen enkele arts die dat voor je bepaald. Hij/zij zal hoogstens een mening hebben... Uiteindelijk ben je zelf degene die bepaald, alleen bij sommige (!) mensen is het nodig dat een arts of psycholoog/psychiater aan de handrem trekt, omdat sommige mensen niet een objectief beeld van zich zelf hebben... (waanbeelden, fantasiewereld, etc) Op die manier voorkomen zij dat zo iemand nog dieper in de problemen komt.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Trouwens Frederique.....ik was vrijdag in keulen bij een van de praatgroepen daar en ene meneer Pichlo van de MDK Nordrhein heeft daar gesproken.....in duitsland bestaat de mogelijkheid van de *kleine Lösung*....zeg maar een transitie zonder srs....

.....je krijgt hormonen en je kunt later zelf je naam en geslacht laten wijzigen bij de rechtbank en je hoef van je mannelijke geslachtsdeel niet af....in enkele gevallen is het bekent, dat ze dat hebben toegelaten daar in mijn Heimat.....

De MDK is een instantie die zich met zulke besluiten bezig houdt......MDK heet Medizinische Dienst der Krankenkassen en daar komt geen mens aan voorbij, die wat voor behandelin dan ook wil.....

Het was wel verder interessant, wat die te vertellen had.....duitsland lijkt best ver en ruimer te denken dan ze het hier zijn of doen :roll:

groetjes
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

@Mara: Ik (als travestiet) zou het best wel interessant vinden om uit te zoeken in hoeverre mijn hersenen zich mannelijk of vrouwelijk gedragen. Alleen weet ik niet wat voor conclusies je zou moeten trekken wanneer zou blijken dat ook TV's en TG's vrouwelijke hersenen hebben. Zou het betekenen dat wij eigenlijk allemaal een SRS zou moeten hebben? Of dat het niet noodzakelijk is dat iemand met vrouwelijke hersenen tot de TS groep behoort?

@Frederique: Ook ik heb een afkeer tegen de betutteling van de medische wetenschap. Ik heb ooit een mop gehoord dat gaat: weet je wat het verschil is tussen God en een arts? Antwoord: God denkt niet dat hij een arts is. Wel vind ik het belangrijk dat er een goede diagnose wordt gesteld. Maar daar zijn er verschillende kanten aan. Stel: een vrouw gaat naar een gynaecoloog, die constateert dat de vrouw zwanger is, maar dat de zwangerschap (voor welke reden dan ook) teveel risico's met zich meebrengt voor haar gezondheid. De arts wil een abortus, maar de vrouw niet. Niemand zou de vrouw dwingen om het foetus te laten aborteren. Maar draai het nou om: een vrouw is ongewenst zwanger en wendt zich tot een gynaecoloog die principiele bezwaren heeft tegen abortus. Ook de arts mag niet gedwongen worden om een abortus te plegen.

Nou kan de vrouw zich altijd tot een andere arts wenden, dus is het probleem niet zo groot.

De situatie die jij schetst bij de VU (tov SRS en hormoonbehandeling) zie ik van verschillende kanten. Om het eenvoudig te houden, laten wij dat de diagnose en de verwijsbrief kanten noemen.

Je wilt als vrouw leven, en daarvoor wil je ook hormonen toegediend krijgen en onder controle gehouden. Ik vind het een goede zaak dat er degelijk onderzocht wordt of dat voor jou een goede oplossing is, wat de risico's zijn, voor- en nadelen. Echter is het, zoals Wendy het zegt, grotendeels een maatschappelijk probleem, en dan loop je soms, zoals in het geval van onze denkbeeldige zwangere vrouw, tegen de opvattingen van de behandelende artsen in; dit zou kunnen betekenen dat de gewenste diagnose uitblijft. Jij vindt dat jij beter kan inschatten wat voor jou het beste is, dat de artsen, en misschien is dat zo. Ik vind het een moeilijke vraag. Misschien is de genderteam toch niet zo ruimdenkend als wij zou wensen. Dit is echter, net zoals voor haar, geen onoverkomelijk bezwaar, want er zijn andere behandelende artsen die je kunt vinden buiten de VU. Een goede gendertherapeut om een diagnose vast te stellen en met dat in de hand naar een endocroloog voor de hormonen. Tot zo ver de diagnose kant.

Maar dan de verwijsbrief-kant. Bij deze bedoel ik, wat de ziektekostenverzekering wel of niet vergoed. Wanneer het door de wetgever of ziektekostenverzekeraar is vastgesteld, dat in aanmerking te komen voor vergoeding voor de kosten van hormonen en controle daarover, er een onomwonden diagnose van transseksualiteit moet zijn, dan kan je de VU of welke instantie dan ook niet verwijten, dat ze hormonen niet voorschrijven, wanneer ze de diagnose niet hebben vastgesteld. Hier is de situatie vergelijkbaar met de recente veranderingen in de vergoedingen voor ontharing voor transsekuelen. Hier heeft de wetgever gewoon besloten dat het niet nodig is. Erg arbitraire vinden wij dat. Morgen kan de wetgever ook besluiten dat het gehele HRT/SRS traject overbodig is. Maar dan zou de VU ook moeten stoppen. Je kunt de VU in dit geval hoogstens verwijten dat ze niet bereid zijn om zo een patient te behandelen op basis van eigen kosten.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Lisa,

Je kunt je nog een andere vraag stellen.

Bij ontharing en logopedie zijn er geen zware diagnoses: de constatering "dit gaan we doen" wordt gesteld op basis van een intakegesprek van een kwartiertje (door de behandelaar, niet door een afzonderlijke psycholoog). Bij de VU duurt die diagnosefase meerdere maanden.

Bij abortus is het zo, dat een vrouw een wettelijke bedenktijd van 5 dagen heeft. Bij euthanasie duurt de hele procedure hooguit een paar weken. In beide gevallen gaat het om een levensbeeindiging, dat is dus qua maatschappelijke gevolgen vele malen zwaarder dan een genderverandering.

Mag een arts een patient zoveel maanden (!) in de weg zitten bij een hulpvraag om een genderverandering? Is die diagnosefase niet onevenredig zwaar geworden?

Overigens ben ik bij euthanasie ook voor de "pil van Drion" (= een denkbeeldige pil die je zou kunnen slikken als je een einde aan je leven zou willen maken, zonder benodigde diagnose of hulpvraag bij een arts vooraf).

De uitgangspunten die ik beschrijf zijn overigens niet nieuw. In 1993 werd door de ICTLEP een alternatieve standards-of-care opgesteld met deze uitgangspunten (je vindt deze hier). Ik zou graag volgens deze standards of care behandeld worden...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Lisa met een S schreef:@Mara: Ik (als travestiet) zou het best wel interessant vinden om uit te zoeken in hoeverre mijn hersenen zich mannelijk of vrouwelijk gedragen. Alleen weet ik niet wat voor conclusies je zou moeten trekken wanneer zou blijken dat ook TV's en TG's vrouwelijke hersenen hebben. Zou het betekenen dat wij eigenlijk allemaal een SRS zou moeten hebben? Of dat het niet noodzakelijk is dat iemand met vrouwelijke hersenen tot de TS groep behoort?
Ik denk erder niet, dat een scan over een tijd zal bepalen wat te doen hoor :roll:

Het gaat zich hier toch in eerste instantie om wetenschappelijke onderzoek om erachter te komen hoe het allemaal zit......de wetenschapper is en blijft best nieuwsgierig en zoekt gewoon naar feiten.....maar tis wel degelijk interessant en bevestigend voor mensen, die beweren zich vrouwelijk te voelen, toch.....

.....en wat betekend het eigenlijk een erder vrouwelijk of mannelijke hersenen te hebben, waar toch sowieso al heel lang bekend is, dat een mens meer of minder beide kanten in zich vereend.....

......un tegenvraag kan luiden, wat te doen met grensgevallen.....krijgen ze maar een borst of wordt dan de penis ingekort.....wil zeggen, bij jou idee van conclusies trekken stoot je toch toch al gauw weer op nieuwe vragen, hahahahaha :wink:

groetjes
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Hallo, Frederique,

Ook zijn laserontharing en logopodie, qua zwaarte, niet te vergelijken met een SRS of zelfs met hormonenbehandeling. Als medische ingrepen beschouwd, zijn ze a) niet onomkeerbaar, b) dragen met zich minder risico's voor de gezondheid en c) niet zo ingrijpend van invloed op je genderrol/identiteit (mits je de logopodie niet altijd toepast). Maar bovendien vraag ik mij af of een verzekeraar bereid zou zijn om laserontharing of logopodie te vergoeden zonder medische indicatie. En nogmaals, heb ik hierboven geschreven, m.i., mits je bereid bent om alles zelf te betalen, is alles mogelijk.

Je opmerkingen over de bedenktijd voor een abortus of euthanisie kan ik gedeeltelijk met je meegaan. De bedenktijd voor zulke ingrepen is noodgedwongen kort want langer wachten zou te verstrekkende gevolgen hebben. En ja, wellicht is de wachttijd bij het VU voordat je groenlicht krijgt te lang. Dit heeft echter gedeeltelijk te maken met de drukte daar. Er zijn manieren om dat in te korten, en dat is alles zelf regelen, zoals Kitty dat heeft gedaan. Of alles zelf betalen. Ik denk ook niet dat er hier iemand is die dat bestrijdt.

Dus daar zijn wij -- en waarschijnlijk een hoop andere mensen hier -- mee eens. Ja, de diagnosefase is onevenredig lang. Maar dat is wat anders dan stellen dat een diagnosefase overbodig is.

Maar bedenk ook al, dat ondanks de lange bedenktijd, er toch spijtoptantes overblijven. Lezend uit hetzelfde artikel waaruit Edith eerder citeerde, van de aanmeldingen bij de VU zijn er 40% die afhaken voordat ze met hormonen beginnen (wel of niet uit eigen wil), en 10% stoppen voor de SRS. Van de 50% van de aanmeldingen die wel een SRS ondergaan, plegen 35%, oftewel 17,5% van de oorspronkelijke aanmeldingen, zelfmoord. Het zou interessant zijn om te vergelijken wat de zelfmoordcijfer is bij de 50% die niet zijn doorgegaan, maar je kunt in ieder geval concluderen, dat voor bijna een vijfde van alle mensen die zich oorsponkelijk hebben aangemeld bij de VU, en voor meer dan een derde van alle mensen die een volledige GAB hebben ondergaan, het niet genoeg oplossing bood om hun een gelukkiger leven te geven.

En misschien is de lange wachttijd tussen gesprekken eerder debet hieraan. Misschien zou de psychologische gesprekken met kortere tussenpozen een betere resultaat opleveren. En misschien heeft de diagnostische fase eigenlijk geen nut, en zou de zelfmoordcijfer gelijk blijven als het zou worden afgeschaft.

Maar goed, laat ons aannemen, dat de SoC van de ICTLEP worden overgenomen: mits een patient bereid is om een waiver te tekenen om alle aansprakelijkheid op zich te nemen voor de beslissing voor een geheel of gedeeltelijk GAB, heeft hij of zij er recht op een behandeling tegen een redelijke prijs. Maar een redelijke prijs betekent niet een prijs dat door de ziektekostenverzekering moet worden betaald. Een redelijke prijs is een marktconforme prijs voor de behandeling, niet een dat met woekerwinsten wordt aangeboden. De ICTLEP schrijft duidelijk vanuit een anglo-saksische, grotendeels op amerikaanse leest geschoiede model. Want heb je er zelf voor gekozen, dan mag je de dokter niet meer verwijten dat hij je wens heeft uitgevoerd, zoals Alan Finch heeft gedaan. En je zou echt een medische indicatie moeten hebben voor genderdysforie, voordat de verzekering dat wil dekken (en je zou een verzekering moeten hebben afgesloten, die dat wel dekt). En waarom ook niet? Vrouwen moeten een medische verklaring hebben dat er een noodzaak is voor een borstreductie of borstvergroting (rugpijn, of psychologische problemen), willen ze zelf niet moeten betalen hiervoor. Ik vindt het alleen maar redelijk dat moet worden aangetoond, dat er gegronde redenen zijn om de verzekeringsmaatschappij te laten betalen voor een behandeling. Bedenk nou dat het niet alleen gaat om de pakweg 20.000 Euro voor de operatie, maar al de behandelingen en controle afspraken vooraf, de nabehandelingen, het levenslang hormonen en controle. En laat ons niet vergeten, de ontharing, de logopodie, stembandoperaties, FFS, adamsappel reductie. Lijkt mij alleen maar redelijk dat je moet aantonen, dat het allemaal nodig is.

Waar je wel een vraagteken erbij kan zetten, is of de beslissing van een verzekeringsmaatschappij (of de wetgever) om zulke behandelingen geheel of gedeeltelijk te vergoeden wanneer er een diagnose van genderdysforie is, waarvoor een indicatie van een volledige GAB de enige toegestane behandeling is. Het probleem zit, m.i., niet in het wel of niet mogen stellen van een diagnose, maar in de toegestane behandelingen. Maar dat is een probleem dat niet alleen bij ons speelt, maar ook in alle gelederen in de maatschappij: de ministers bepalen welke medicijnen worden vergoed, welke behandelingen verplicht moeten worden opgenomen in een basispakket, en de rest is voor de verzekeraar om zelf te bepalen hoe hij dat evt. wil dekken, tegen welke meerprijs, en aan de verzekerde om de keus te maken voor het juiste pakket.

@Mara: wanneer een scan zou onomstotelijk bewijzen, dat ondanks dat ik travestiet ben, ik mannelijke hersenen heb, zou dat voor mij een grote geruststelling zijn. Maar wanneer zou blijken dat ik vrouwelijke hersenen heb, zou ik echt niet weten wat ik ermee aanmoet.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Lisa met een S schreef: En ja, wellicht is de wachttijd bij het VU voordat je groenlicht krijgt te lang. Dit heeft echter gedeeltelijk te maken met de drukte daar. Er zijn manieren om dat in te korten, en dat is alles zelf regelen, zoals Kitty dat heeft gedaan. Of alles zelf betalen. Ik denk ook niet dat er hier iemand is die dat bestrijdt.
Als je de wachttijd bij de VU vergelijkt met die van het andere genderteam (UMCG) dan val je van je stoel. Ik ken gevallen dat iemand na een maand groen licht had... Zelf doen kan ook, maar vergeet niet dat de procedure (SOC van Benjamin) bij bijvoorbeeld Tanja van Hengel vrijwel gelijk is aan dat van de VU. Maar de gesprekken kun je elke week hebben, dus na 1 of 2 maanden heb je groen. Omdat de VU zich niet strikt aan die SOC houd heb je ook al 6 maanden winst (SOC houd 1 jaar RLE aan, VU 1,5 jaar), terwijl je de eventuele wachttijd van je SRS gewoon samen kan vallen met je RLE. Weer 6 maanden winst. Met een beetje uitkienen kan een hele transitie van man naar vrouw binnen twee jaar gebeuren.

Zaken als je bezoeken aan de endo, je hormonen, je psychologe, en logopedie worden vergoed. Voor je SRS zal je even moeten knokken om dat vergoed te krijgen. FFS en epilatie krijg ik niet vergoed.

Kitty.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Lisa met een S schreef:@Mara: wanneer een scan zou onomstotelijk bewijzen, dat ondanks dat ik travestiet ben, ik mannelijke hersenen heb, zou dat voor mij een grote geruststelling zijn. Maar wanneer zou blijken dat ik vrouwelijke hersenen heb, zou ik echt niet weten wat ik ermee aanmoet.
Ze zullen jou niet verplichten de scan te doen :wink: Maar Lisa, ik stel, dat je vrouw over wat emphatie beschikt en misschien al un beetje de uitkomst zal weten van een scan van jou hersenen......ik zou zeggen, dat je niet druk hoef te maken, als jullie nog gelukkig bijmekaar zijn.....

groetjes
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Lisa,

De diagnosefase is overbodig als je zelf geen nut in die fase ziet. Laten we eerlijk zijn: mensen die bij het VU-genderteam aankloppen omdat ze hormonen-en-SRS willen zitten niet op die diagnosefase te wachten - die weten al wat er uitkomt. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar de resultaten van een tevredenheidsonderzoek onder de mensen die desondanks door het VU-genderteam afgewezen worden. Ik ben ook erg nieuwsgierig naar het percentage mensen dat na die afwijzing alsnog terugkomt (bij de VU, of die de behandeling via een andere behandelaar doorzet). Ik denk namelijk dat als de pijnlijke gevoelens van het TG/TS sterk genoeg zijn het niets helpt als je rood licht geeft. Het enige dat de VU er mee bereikt is dat er meer mensen buiten de medische zorg om hun hormonen/SRS krijgen. Oftewel: de "zorg" die ze geven door mensen niet te behandelen zorgt mogelijk voor een grotere onzorgvuldigheid dan dat ze die zorg wel zouden geven! N.B: ik ben overtuigd van de goede bedoelingen, maar soms doen mensen met de beste bedoelingen dingen niet goed, en ik denk dat dat hier ook het geval is.

De mensen die vroegtijdig afvallen: stel dat je wel direkt met hormonen begonnen was zonder diagnosefase. Hoeveel van die mensen zouden dan ook de eerste weken/maanden na het slikken met hormonen af zijn gevallen? De Hormoonbehandeling is de eerste paar maanden nl nog omkeerbaar. Waarom zou je geen gebruik van die kennis maken?

Kosten: hoeveel kost het 100% verplicht diagnoseren en hoeveel zou het kosten als je mensen de vrije keuze geeft? Het minder mensen diagnoseren levert geld op. Het extra behandelen van spijtoptanten kost wat geld, maar het lijkt me overdreven om te stellen dat 100% van de mensen die geen diagnose gehad heeft ook spijtoptant wordt. Geen idee hoe dit rekensommetje uitpakt. Schadevergoeding: via een waiver + de uitdrukkelijke mogelijkheid om wel een diagnose af te nemen lijkt me juridisch genoeg om alle juridische claims tegen te gaan. Men moet dit natuurlijk wel willen (en durven) en ik denk dat daar een groter probleem ligt...

Tot slot: ik ben niet tegen een diagnosefase. Ik ben wel tegen een verplichte diagnosefase. Ik vind een verplichte diagnosefase net zo zinloos als iedere patient die bij de polikliniek binnenkomt op psychische klachten onderzoeken omdat uit onderzoek gebleken is dat de mensen die bij de polikliniek binnenkomen statistisch gezien vaker zelfmoord plegen dan de patienten die nog nooit een polikliniek zijn binnengeweest. Oftewel: je kunt met statistiek de mooiste cijfers oplepelen, maar je moet wel eerlijk blijven in je conclusies. En eerlijk is in dit geval: "met verreweg de meeste mensen die bij een genderteam aankloppen is psychisch niets mis - en die mensen zit je met de huidige manier van werken maandenlang in de weg".

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Ciska Lacomte
Banned Lid
Berichten: 569
Lid geworden op: za mei 27, 2006 19:15

Bericht door Ciska Lacomte »

En hoe zit het dan met transsexuelen die lesbisch van aard zijn? Of mensen die 'gewoon homoseksueel' zijn?
De voor- en nadelen van zo'n brokje techniek zitten vooral in hoe ermee gewerkt wordt. Helaas, zou ik zeggen. We hebben allemaal wel eens meegemaakt hoe onkunde of gemakzucht leidt tot onnodig leed. Voorlopig wil ik het resultaat van dit onderzoek vooral beschouwen als een (mogelijk) bewijs dat wij niet 'gek' zijn.
Zolang men dit gebruikt als één van de argumenten die meewegen in het besluit of iemand in aanmerking komt voor volledige transitie vind ik het O.K., maar dit mag zeker niet als enige gelden.
Mijn voorzichtigheid t.a.v. de medische stand komt voort uit mijn migraine. Het heeft bijna dertig jaar geduurd eer ik voor het eerst een arts tegenkwam die écht wist wat migraine is, hoe je je voelt tijdens een aanval. Voor de rest ben ik in al die jaren vooral 'betweterige prutsers' tegengekomen, zelfs één keer letterlijk van een arts gehoord 'dat het net zoiets is als een flinke kater'. Ja, hij had z'n boekje gelezen en hij probeerde zich in te leven.
Dat noem ik dus letterlijk te bezopen voor woorden.
Stel je voor dat iemand, bio-medisch gezien, trans is, maar daar helemaal niks van merkt, met een burn-out bij de dokter komt en men voert zo'n test uit? .............
Hoeveel artsen zijn er Trans? Hoeveel transen zijn Arts?
Het is mijn leven, mijn waar(dig) heid. Also, vorsicht, bitte!
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
Plaats reactie