Hulp bij Gender-problemen

Algemeen

Moderator: Moderators

GenderTrouble
is nieuw hier
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jul 19, 2006 17:07

Hulp bij Gender-problemen

Bericht door GenderTrouble »

Hallo allemaal.

Na wat rondgezocht te hebben op intenet, leek dit forum me wel geschikt om wat vragen te stellen. Hier is mijn situatie. Ik ben een jongen van 20 jaar en ik kamp met wat problemen over mijn geslacht. Ik heb het gevoel dat ik een vrouw wil zijn. Nou vroeg ik me af waar of bij wie ik dan terecht kan.

Ik heb met mijn vriendin gepraat. Ze is een grote steun, maar ze heeft natuurlijk ook maar beperkte kennis over gender-stoornissen. Daarom ben ik dus op zoek naar iemand die er wat meer van weet om mee te praten, ervaringen te delen en op die manier nieuwe inzichten te verkrijgen.

Met vriendelijke groet,

David
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Hoi David

Dat is geen eenvoudige vraag die je stelt, en toch ook weer een die de meesten hier zich gesteld hebben. Je kunt beginnen met het een en ander te lezen hier. Verder hebben we hier een chatbox (zie de menuoptie) waar allerlei onderwerpen aan de orde komen. En waar je dus ook zelf vragen kunt stellen.
Je kunt ook proberen zaken op papier te zetten. Wat je voelt, waar je naar verlangt, en als het mogelijk is ook de reden waarom. Alleen heb ik dat bij mij nooit kunnen analyseren. Bij mij was het puur gevoel.

Als je wat serieuzer aan de slag wilt zou je met een gendertherapeut aan de slag kunnen. Die hebben er veel; ervaring mee, en kunnen je helpen de boel op een rijtje te zetten.

En als laatste stap (maar daar ben je volgens mij nog langn iet aan toe) kun je je aanmelden bij de VU. Maar dan moet je toch al een stuk zekerder van je zaak bent dan jij nu bent.
Cyn.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi David,

De eerste tijd dat ik met die vraag worstelde heb ik veel gehad aan het lezen van het boek van Paul Vennix (Travestie in Nederland en Vlaanderen). Doordat daar redelijk uitgebreid ingegaan wordt op allerlei zaken rond travestie, transgender en transseksualiteit kun je heel goed jezelf "spiegelen" aan wat jij wel/niet voelt of belangrijk vindt.

Wat mij daarnaast sterk hielp was het lezen van allerlei websites van travestieten, transgendere mensen en transseksuelen. Ook daaruit kun je heel goed bepalen wat je aanspreekt (en tegenstaat) in een ander zijn of haar beleving van het T* zijn.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Hoihoi, David,

Wat Cynthia al schreef: je zou eens een gendertherapeute kunnen bezoeken. Ik beveel je Tanja van Hengel aan (www.pig-net.nl). Niet alleen omdat ik er zeer goede ervaringen mee heb, maar ook wanneer je in een later stadium wel naar het genderteam van de VU wilt worden haar conclusies zonder meer door de VU overgenomen.

Liefs, Kitty.
GenderTrouble
is nieuw hier
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jul 19, 2006 17:07

Bedankt voor de hulp!

Bericht door GenderTrouble »

Hallo iedereen die gereageerd heeft.

Dank jullie allemaal voor jullie hulp, het is al een hele steun om te weten dat er mensen zijn die interesse in elkaars problemen tonen. :D

Groetjes,

David
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Hoihoi, David,

Voor ons is wat je schrijft zo herkenbaar. Ik ben eerlijk dat ik zonder hulp van mensen van fora zoals deze ik het een stuk moeilijker zou hebben.

Toen ik hier voor het eerst kwam en mijn eerste schuchtere stapjes op het genderpad had gezet, was ik echt afhankelijk van dit forum. Ik moest nog vreselijk veel leren, en maakt dan nog wel eens een aardige blunder. Het zij zo.

Ik heb via dit forum contact gehad met mensen die mij op het rechte pad hebben gezet en de deur hebben geopend naar de weg naar wat ik nu ben. Van een gendertherapuete had ik toen nog niet gehoord en de VU... ach... was dat nu wel voor mij weggelegd?

Hihihi, tja, en nu... help ik, net als anderen die wat verder zijn, de mensen die net als ik toen nog aan het begin staan.


Liefs, Kitty.
Tijn
Eredivisie
Berichten: 505
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 19:48

Bericht door Tijn »

even een vraagje hoor, moet je perse naar de VU? :-?
want volgens mij zijn er drie genderteams in NL, lijkt me enigzins onlogisch dat je dan wel in groningen met een stel figuren kunt praten maar dan naar de vu moet voor de rest :-?
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Correctie: er zijn twee (2) teams; een in groningen, die er vooral is voor mensen uit gr-fr-dr, en het team van de VU, die mensen uit heel nederland helpt. Ik ken geen derde.

En gemakshalve zegt iedereen "de VU". Als je iedere keer alle teams zou moeten noemen worden de verhalen een stuk minder leesbaar.

Als iedereen nou voortaan dat andere team er gewoon bij denkt als men het heeft over "de VU,"dan is alles weer volledig.
Cyn.
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Er waren er idd drie:

VU, UMCG, en de kinderafdeling in Utrecht.

Die laatste zit nu in de VU.

Vreemde is wel dat de VU en de UMCG qua werkwijze verschillen...

Kitty.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Kitty Mermaid schreef:Vreemde is wel dat de VU en de UMCG qua werkwijze verschillen...
Welnee is niet vreemd. Een oud-huisarts van me zei ooit eens: "Universitaire ziekenhuizen zijn eigenwijs! Ze weten het zelf altijd het beste! Andere ziekenhuizen zijn slecht!" (en dat alles met een knipoog en een glimlach op zijn gezicht)
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Tijn
Eredivisie
Berichten: 505
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 19:48

Bericht door Tijn »

Chantal: pfiew, dat is mooi, want ik heb minder leuke dingen over de VU gehoord :p

Kitty: ik hoop niet al te drastisch ofzo ? :-?
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Wat heet drastisch...?

Voor zover ik weet zitten verschillen vooral in de intake en de gesprekken erna.

De behandelingen zelf zullen niet zoveel verschiilen, ze hebben zich toch te houden aan de SOC.

Kitty.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Tijn schreef:Chantal: pfiew, dat is mooi, want ik heb minder leuke dingen over de VU gehoord :p
Dat is met alles... Je hoort alleen de minder leuke dingen... Kijk maar eens naar het journaal, alleen maar ellende...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Tijn schreef:even een vraagje hoor, moet je perse naar de VU? :-?
want volgens mij zijn er drie genderteams in NL, lijkt me enigzins onlogisch dat je dan wel in groningen met een stel figuren kunt praten maar dan naar de vu moet voor de rest :-?
Het zal wel van de zotte zijn als ik naar de VU zou moeten. Ik ben volgens mij de transseksueel die het dichtste bij het UMCG woont. Afgelopen maandag had ik om kwart over tien een afspraak bij de gynaecoloog van het genderteam. Om tien uur hoorde ik het carillon van de Martinitoren spelen terwijl ik nog thuis was. Vervolgens ben ik rustig naar het UMCG gelopen. En het was nog geen kwart over tien toen ik, aangemeld en al, in de wachtkamer van de afdeling gynaecologie zat te wachten totdat ik opgeroepen werd. :)

Groetjes,
Edith
Tijn
Eredivisie
Berichten: 505
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 19:48

Bericht door Tijn »

joh, je loopt in een kwartier van het AZG (UMCG, maar AZG is veel toffer :P ) naar de mediamarkt en terug :lol: als je stevig doorloopt, maar toch :D

chantal, met drastisch bedoelde ik zoiets als dat je in groningen na 3 gesprekken klaar zou zijn en bij de vu na 10 ofzo, dat ze daar zulke andere methodes hebben.
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Plaats reactie