Het Doopsgezinde Internationale Jongerencongres in Groningen

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik heb me vandaag opzettelijk buiten de discussie gehouden, omdat ik bang was dat het uit de hand zou lopen. Maar Ik heb de genuanceerde discussie van beide kanten op de voet gevolgd, en ik denk dat het een respectvolle discussie was tussen gelovigen en niet gelovigen.

daar past de opmerking:
Maar ga gerust verder met je anti-godsdienst fanatisme.

Dorothy.
Helemaal niet in.

Ik vind dit een onkiese vorm censuur.

Irene
Kleine stapjes
Bea-Smit.
Forumdiva
Berichten: 1131
Lid geworden op: za mar 12, 2005 23:09
Locatie: zuidoostdrenthe

Bericht door Bea-Smit. »

Lieve Babette ik vindt het erg dat iemand zoiets ergs meemaakt in zijn directe omgeving.
Maar dat het alleen in de kerk en geloofsgemeenschappen voorkomt. Nee dat is niet zo. Ook daarbuiten heb je deze machtspersonen (Matcho mannen) die niet van vrouwen af kunnen blijven. En dat deze feiten dan afgekocht werden in het verleden ja dat is ook niet goed te praten. Maar laten wij op deze site elkaar niet afvallen maar gewoon naar elkaar te luisteren proberen dit te verbeteren.
En Babette misschien voor jou ga eens een keer mee op een ontwikkelings projekt. Misschien dat jou zienswijze erdoor veranderd. Die van mij in ieder geval wel.

Lieve groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Lieve Bea,

ik weet heel goed dat machts- en sexueel misbruik ook buiten geloofsgemeenschappen voorkomt. En dat het van alle tijden is. Maar er zitten wel kantjes aan het sexueel misbruik binnen die kerkgemeenschappen: voor mijn gevoel is het zo dat als een vertrouwenspersoon uit zo'n gemeenschap zich vergrijpt, het bijna "dubbel op" is. Ik kan dat gevoel niet zo goed beschrijven: het is heel verdrietig. En ik ben bang dat de oorzaak in de "erfzonde" ligt, en dat vind ik een verwerpelijk gegeven.

Het was overigens ook helemaal niet mijn bedoeling om anderen hier of buiten deze site af te vallen. Zo sta ik niet in het leven. Ik wil graag in alle openheid met andere mensen omgaan, en als je dan zo nu en dan een stevige discussie moet voeren om vooruit te komen, zal ik die in ieder geval niet schuwen.

En ik vind het lief dat je me op een ontwikkelingsproject wil sturen/uitnodigen, maar als je het niet erg vind laat ik dat aan me voorbij gaan. Ik voel me gewoon niet zo thuis in geloofsgroepen, en ik hoef niet mee om te zien dat er ook positieve dingen gebeuren.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Lieve Irene,
Irene schreef:Ik heb me vandaag opzettelijk buiten de discussie gehouden, omdat ik bang was dat het uit de hand zou lopen. Maar Ik heb de genuanceerde discussie van beide kanten op de voet gevolgd, en ik denk dat het een respectvolle discussie was tussen gelovigen en niet gelovigen.

daar past de opmerking:
Maar ga gerust verder met je anti-godsdienst fanatisme.

Dorothy.
Helemaal niet in.

Ik vind dit een onkiese vorm censuur.

Irene
Dank je wel!!! Dat was lief van je!

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Bea-Smit.
Forumdiva
Berichten: 1131
Lid geworden op: za mar 12, 2005 23:09
Locatie: zuidoostdrenthe

Bericht door Bea-Smit. »

[Babette schreef:
En ik vind het lief dat je me op een ontwikkelingsproject wil sturen/uitnodigen, maar als je het niet erg vind laat ik dat aan me voorbij gaan. Ik voel me gewoon niet zo thuis in geloofsgroepen, en ik hoef niet mee om te zien dat er ook positieve dingen gebeuren.

Groetjes en liefs,

Babette.[/quote]


Beste Babette, Ik nodigde jou niet uit om te zien dat er ook positieve dingen gebeuren. Ik deed dit voor jouzelf. Om met zo'n groep mee te gaan, dan bouw je aan jezelf. Je veranderd er zelf door. En er gaan niet alleen gelovigen mee met dat soort groepen. Er zijn zelfs groepen die alleen bestaan uit niet gelovigen. Maar als jij tussen mensen komt die helemaal niets hebben en alleen van fruit leven dan vergeet je alle narigheid in deze westerse wereld met al die rottigheid.

Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Hoi hoi Bea,

sorry, ik was er vanmorgen nog niet helemaal bij, en had je verkeerd begrepen. Het zou inderdaad een overweging kunnen zijn, maar ik weet niet of het er nog van komt. Een ander aspect is dat ik persoonlijk vind dat "ontwikkelingswerk" hoe goed bedoeld ook, wellicht niet een goed effect heeft. Armoedebestrijding lijkt me een beter plan. Ik weet namelijk niet of we mensen die een totaal andere cultuur hebben dan de onze van "ontwikkeling" moeten voorzien. Wiens ontwikkeling? Ik denk dat wij meer van hen kunnen leren als andersom, zeker als het gaat om eenvoud van leven, niet meer nemen dan strict noodzakelijk is, enzovoorts. Ik heb jaren in de "bush" gewoond en ook min of meer op een dergelijke manier geleefd, en ik moet je eerlijk bekennen dat het me een stuk beter beviel dan de "concrete jungle" hier.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Bea-Smit.
Forumdiva
Berichten: 1131
Lid geworden op: za mar 12, 2005 23:09
Locatie: zuidoostdrenthe

Bericht door Bea-Smit. »

Lieve Babette,
het spijt me maar jij denkt te groot over hetgeen ik ga doen.
Wij gaan er alleen en waterleiding aanleggen zodat de mensen goed drinkwater hebben. En de mensen ter plaatse hebben het zelf gevraagd. Ze hebben er zelf geen geld voor. En er geld naar toe sturen helpt niet omdat dat in de hoofdstad blijft hangen.
In het 2 de gedeelte snap je het. Je kunt inderdaad meer van die mensen leren dan andersom.

Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Lieve Bea,

dat vind ik een hartstikke goed initiatief! Het lijkt me ook een hele zinvolle manier om met andere culturen in aanraking te komen. Goed hoor!

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Tara
dagelijks aanwezig
Berichten: 172
Lid geworden op: zo jul 17, 2005 0:29
Locatie: Ergens in het Gelderse (Genderse?) land

Bericht door Tara »

Hier zijn gewoon wat losse stukjes, omdat het anders wel heel erg veel tijd en energie gaat kosten om op elk bericht te reageren:

Je kan niet bekeerd worden door een ander.
Bekeren is iets wat je zelf doet.

God bestaat wel of niet.
Hij bestaat niet een klein beetje.
Een beetje geloven is dan ook wel wat vreemd.
Je gelooft wel of niet of je twijfelt.

Het probleem van veel mensen is dat ze niets boven zich dulden.
Wel willen ze boven anderen staan (kijk om je heen en kijk ook eens naar jezelf).
Waarom zou er niemand ver boven ons kunnen staan?
Kijk eens wat er allemaal ver onder ons staat in verstand (dieren; insecten).

Niemand heeft zichzelf gemaakt en je talenten en verstand zijn dus ook geen verdienste.
Je (en dat geldt dus ook voor mij) bent niet méér of minder dan een ander, maar gewoon anders.
Kijk dus niet neer op een ander.

Je kunt de bijbel uit je hoofd leren en er nog niets van snappen.
(dat hebben sommigen b.v. ook met wiskunde)

Sommigen (en sommige groepen) schrijven hun eigen bijbel.
Zelf iets verzinnen en het dan gaan geloven heeft geen zin.
(Ik geloof nu even dat de wereld plat is en de rest van het universum er omheen draait)
(ik geloof dat ik kan vliegen en vanaf deze wolkenkrabber heb ik mooi de ruimte)

God is iets wat eigenlijk in ons allemaal zit en we kunnen alles zelf als we er maar in geloven.
Een laagje ijs op de weg en we glijden alle kanten op.
Zo begeef je je letterlijk op glad ijs.

Wat je niet ziet, dat is er niet.
Ik zie geen zuurstof, maar ik ben blij dat het er is.
Anders was ik er niet meer.

Nu "lachen" we om wetenschappelijke bewijzen uit het verleden.
Over een tijdje "lachen" ze om die van ons.
Hoezo wetenschappelijk "bewijs" en zekerheden?

In de naam van God is er veel ellende aangericht (b.v. kruistochten) en het gebeurt nog steeds.
Vaak waren en zijn het machtsspelletjes die niets met geloof te maken hadden en werden/worden nogal wat mensen misleid.
Als het geloof misbruikt wordt is dat gewoon fout.
Zo eenvoudig is dat en degene die dat doet zou zich moeten laten aanspreken.
Is er geen besef bij die persoon, dan is er eigenlijk ook geen geloof.
Iemand die echt gelooft weet ook dat misbruik bestraft wordt en dat het in het geloof niet gaat om het ego en materiele zaken.
Rotte appels heb je overal en zijn niet bepalend voor de grote groep.
Helaas worden diverse groepen wel aangekeken op het negatieve gedrag van enkelingen.
Het zou misschien helpen als de goedwillenden duidelijkheid zouden scheppen.

Het verbaast me dat er regelmatig geen antwoorden gegeven worden op vragen terwijl die er vaak toch wel zijn.
Waarom doet God niets aan alle ellende in de wereld of waarom laat God alles toe?
Wat doen we er zelf aan of wat doen we zelf om het te laten ontstaan?
De rommel maken we zelf en God is geen vuilnisman of Joost de lakei.
Welke ellende moet God rechttrekken?
Oorlog?
Er zijn helaas mensen die daar heel anders over denken.
En zo is er nog veel meer (denk b.v. aan een bepaalde "politieke" partij in Nederland die het gelukkig niet gered heeft).
Wie bepaalt wat ellende is en wat er aan gedaan moet worden?
Misschien is een commissie een goed idee?
We hadden na 25 jaren nog niet eens een Europese stekker.
Als God er wat aan zou doen, dan is het naar zijn eigen maatstaven en dan hangen we eigenlijk allemaal.
Check de 10 geboden maar eens en kijk dan naar jezelf (oei!)
Ik zou er niet op zitten te wachten!

En nog wat over regeltjes in de bijbel:
Je mag dit niet en je mag dat niet.
Je mag ook niet door rood rijden.
Dat moet je gewoon eens een paar keer doen tijdens de ochtendspits en dan met je ogen dicht om het spannend te maken.

Ik ben ook niet perfect en weet niet alles, dus verwacht hier geen absolute waarheden van mijn kant.
Gedeeltelijk is het meer stof tot nadenken.
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
suzanneR
ff weer wat posten
Berichten: 37
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 1:14

Bericht door suzanneR »

Ik heb nix toe te voegen dan:

Er zijn nergens nooit zo veel doden gevallen
dan door oorlogen over het geloof. . . . . . . . .

en dat is in mijn ogen nog steeds zo. . . . . . .

Ik doe er niet aan mee, maar respecteer iedereen in zijn mening. . . . .
Carin
ff weer wat posten
Berichten: 44
Lid geworden op: zo dec 11, 2005 8:34
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Carin »

Zeg, Tara... Even over die commissie: vind je dat nu echt een goed idee? Uiteindelijk gaat het verhaaltje dat de kameel het resultaat is van een commissie die de opdracht had een paard te ontwerpen... Verder zou je het toenmalige Sanhedrin uiteraard ook een commissie kunnen noemen maar Jezus vond hun handelen toch vaak iets minder geslaagd. Pakkende opmerking, trouwens dat mensen niet boven zich dulden: Christelijk vertaald noemen we dat 'ieder mens wil God graag dienen, maar dan wel als adviseur'....

En Suzanne: als je nix anders toe te voegen hebt, voeg dan S.V.P. ook gewoon niets toe. Zoals ik eerder al stelde voeren de beide wereldoorlogen nog steeds met stip de dodenlijst aan en je moet toch wel behoorlijk konkelen om daar geloofs-oorlogen van te maken. Geen echt terechte stelling, dus: meer vooroordeel.
Tijn
Eredivisie
Berichten: 505
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 19:48

Bericht door Tijn »

beide wereldoorlogen zijn nog steeds peanuts met alle slachtoffers die door geloofsgeweld zijn gevallen.
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Gebruikersavatar
Juliette
ForumFan
Berichten: 436
Lid geworden op: di jan 24, 2006 22:43
Locatie: Leidse regio

Bericht door Juliette »

Tijn schreef:beide wereldoorlogen zijn nog steeds peanuts met alle slachtoffers die door geloofsgeweld zijn gevallen.
Ja, deels waar, maar die beide wereld oorlogen duurde samen een jaar of 10/11 en het geloofsgeweld houd al eeuwen aan. Al vanaf het begin der bijbeltijden sterven mensen vanwege hun geloof.
"Why live by the rules of a society that won't have you as a member?"
Tijn
Eredivisie
Berichten: 505
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 19:48

Bericht door Tijn »

daarom, ik denk dat er in die honderden jaren wel meer slachtoffers zijn gevallen dan in de 10 jaar van de wereldoorlogen.
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

nou volgens de WHO vallen er jaarlijks 1,2 miljoen mensen in het verkeer dus dat is volgens mij op langere termijn een grotere bedreiging voor de mensheid dan godsdienst en oorlogen tesamen

Ter vergelijking: ten tijde van de Vietnam oorlog vielen er per week 50-60 soldaten in de strijd terwijl in de VS 300 mensen gingen dood per week in verkeersongelukken

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Plaats reactie