Hoe zit het met HBS ?
Moderator: Moderators
- Ciska Lacomte
- Banned Lid
Hoe zit het met HBS ?
De laatste tijd ben ik op internet een paar keer de kreet 'HBS is geen transsexualiteit' tegengekomen.
Wat weten we over HBS (Harry Benjamin Syndroom) en wat kunnen of moeten we ermee. Ik heb wel wat gegevens gevonden, maar vaak klinkt de uitleg nogal sektarisch, dus ik wil e.e.a. (nog) niet al te serieus nemen, maar ik ben weel nieuwsgierig.
- Zie ook onder andere: www.lauras-playground.com
En nu ik toch bezig ben: AUTOGYNEPHILIA.
Autogynephilia is a paraphilic mental disorder that causes apparently normal males to be overcome with an intense desire to have a female body and adopt feminine mannerisms, behaviors, and dress.
Symptoms of Autogynephilia include, but are not limited to: changes in facial coloration, hormonal imbalance, mammary enlargement, excessive seminal emissions, gender-atypical clothing choice, changes in genital morphology, orgasmia, compulsive Onanism, pedakinetamania, and vocal pitch changes.
Had ik ook nog nooit van gehoord.
Ach ja. Je wil wat weten, zoekt op internet en vindt van alles wat eigenlijk niet van pas komt
Fijne Kerst
Ciska
Wat weten we over HBS (Harry Benjamin Syndroom) en wat kunnen of moeten we ermee. Ik heb wel wat gegevens gevonden, maar vaak klinkt de uitleg nogal sektarisch, dus ik wil e.e.a. (nog) niet al te serieus nemen, maar ik ben weel nieuwsgierig.
- Zie ook onder andere: www.lauras-playground.com
En nu ik toch bezig ben: AUTOGYNEPHILIA.
Autogynephilia is a paraphilic mental disorder that causes apparently normal males to be overcome with an intense desire to have a female body and adopt feminine mannerisms, behaviors, and dress.
Symptoms of Autogynephilia include, but are not limited to: changes in facial coloration, hormonal imbalance, mammary enlargement, excessive seminal emissions, gender-atypical clothing choice, changes in genital morphology, orgasmia, compulsive Onanism, pedakinetamania, and vocal pitch changes.
Had ik ook nog nooit van gehoord.
Ach ja. Je wil wat weten, zoekt op internet en vindt van alles wat eigenlijk niet van pas komt
Fijne Kerst
Ciska
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Och Ciska, dat is vrij normaal onder TSsen en TGs......het idealiseren van je eigen vrouwelijke aandeel, zozeer, dat je je mannelijke aandeel geen plaats meer gunt.....zelfs zover, dat je eigen vrouwelijke aandeel je opgewonden laat raken. Ik heb een kennis die transjes en TGs begleid en juist daar vaak aanknoopt en heel veel mensen al heeft geholpen, die dus niet eenduidig trans blijken te zijn en hun dus voor drastische stappen de ogen heeft geopend......
....het speelt bij velen en bij sommigen zozeer, dat mss een transitie iets teveel van het goeie is, maar wat niet wegneemt, dat bij anderen weer deze idealisering nalaat met mate ze dieper in het trajekt zijn!
Hij (Airin van www.transsexuell.de) zegt iig dat iedereen met genderproblemen zich in deze richting zal analyseren voordat die verder gaat met hormonen en andere stappen.....
groetjes
....het speelt bij velen en bij sommigen zozeer, dat mss een transitie iets teveel van het goeie is, maar wat niet wegneemt, dat bij anderen weer deze idealisering nalaat met mate ze dieper in het trajekt zijn!
Hij (Airin van www.transsexuell.de) zegt iig dat iedereen met genderproblemen zich in deze richting zal analyseren voordat die verder gaat met hormonen en andere stappen.....
groetjes
Geen Seks Met Nazis --> hier niet op klikken <--
- Vida Jane
- ff weer wat posten
Re: Hoe zit het met HBS ?
Hoi Ciska,Ciska Lacomte schreef:De laatste tijd ben ik op internet een paar keer de kreet 'HBS is geen transsexualiteit' tegengekomen.
Ciska
Het Harry Benjamin Syndrome (HBS) is een medische aanduiding of hernieuwde definitie voor een aangeboren fysiologische toestand (levensverschijnsel) dat voorheen door de term transseksualiteit (echter niet voldoende de lading dekkend en dus onterecht) werd aangeduid.
Transseksualiteit is ook (onterrecht) lang gezien (en door sommigen nog steeds) als psychologische aandoening.
HBS beschrijft een aangeboren intersexuele toestand die echter niet fysiek zichtbaar is zoals wel bij uiterlijke interseksualiteit, in zijn meest enge betekenis, vertoont een lichaam dan zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken.
Volgens de huidige of meest recente definities wordt sekse niet alleen door de uiterlijke geslachtskenmerken bepaald als wel door de hersenstructuur van een persoon. De hersenstructuur kan vrouwelijk, mannelijk of een variant van beide zijn. Dit is wellicht in de nabije toekomst beter vast te stellen via een hersenscan. Of een persoon in kwestie dat dan wil weten of niet is een tweede. Het kan m.i.z. het risico op een eventuele foute keuze beter uitsluiten. In ieder geval dus voer voor een interessante discussie!
Ik heb in iedergeval een positief gevoel bij HBS want volgens mij helpt het ons beter bij het begrip van onszelf en hoe de maatschappij in haar geheel tegen deze fenomenen kan/moet aankijken. Door de toevoeging van een en ander aan de lijst van bestaande syndromen is het in ieder geval meer officieel en meer serieus te nemen voor de boze buitenwereld.
Fijne dagen en groetjes,
Vida
Als je van iemand houdt, heeft alles nog meer zin.
Ik betwijfel ten zeerste of er ooit een fysieke reden voor niet interseksueele transseksualiteit gevonden wordt. De hersenen van een MV transseksueel zijn over het algemeen duidelijk meer mannelijk dan vrouwelijk, dat zie je alleen al aan het de enorme hoeveelheid transen met een baan als computer programmeur/technicus of vrachtwagen chaffeur.
'We' willen zooo graag een aantoonbare oorzaak, maar denk dat het nog wel eens heel lang kon duren voordat er een gevonden wordt. Ik geloof toch meer dat het een grotendeels psychologische reden heeft en dat bij een gedeelte van de transen inderdaad autogenephilie meespeelt. Sommige transen hebben echt niets vrouwelijks, maar toch die sterke wens om...
Groetjes,
Quinty
- ook ex-programmeur
'We' willen zooo graag een aantoonbare oorzaak, maar denk dat het nog wel eens heel lang kon duren voordat er een gevonden wordt. Ik geloof toch meer dat het een grotendeels psychologische reden heeft en dat bij een gedeelte van de transen inderdaad autogenephilie meespeelt. Sommige transen hebben echt niets vrouwelijks, maar toch die sterke wens om...
Groetjes,
Quinty
- ook ex-programmeur
chick on a mission
- Misz-Toxica
- dagelijks aanwezig
is dit niet gewoon om voor jezelf te bewijzen dat je man bent?quintytamara schreef:Ik betwijfel ten zeerste of er ooit een fysieke reden voor niet interseksueele transseksualiteit gevonden wordt. De hersenen van een MV transseksueel zijn over het algemeen duidelijk meer mannelijk dan vrouwelijk, dat zie je alleen al aan het de enorme hoeveelheid transen met een baan als computer programmeur/technicus of vrachtwagen chaffeur.
Groetjes,
Quinty
- ook ex-programmeur
ik ben 7 jr beroepsmilitair geweest, maar dat was niet omdat ik het leuk vondt, maar meer omdat ik mij daar mannelijker door voelde.
Dacht dat prof gooren zelfs heeft aangetoond dat trans hersenen vrouwelijk waren, weet even niet hoe dat gedeelte daar boven in heet, maar er was een duidelijk verschil tussen man en vrouw, en mv transen hadden op dat gedeelte duidelijke vrouwelijke kenmerken.
Ik wilde voor mijzelf bewijzen dat ik een man was, dus koos ik mannelijke beroepen, toen ik de stap nam om mijzelf te gaan worden heb ik daarom ook ontslag genomen en een omscholing genomen naar het beroep dat mij echt beviel, en dat is in de welzijn sector, dus meer vrouwelijk
I am, who i am!!!!
Nou nee, het speelt wel mee maar er zijn namelijk wel degelijk grote verschillen tussen mannen en vrouwen hersenen mbt tot ruimtelijk inzicht en logisch denken. Dat zie je dus terug in de beroepen die ik noemde.Misz-Toxica schreef:is dit niet gewoon om voor jezelf te bewijzen dat je man bent?
Toch ook een beroep waar vrouwen door minder fysieke kracht en een te emotioneel leven niet in gedijen.Misz-Toxica schreef:ik ben 7 jr beroepsmilitair geweest, maar dat was niet omdat ik het leuk vondt, maar meer omdat ik mij daar mannelijker door voelde.
Prof Gooren heeft helemaal niks bewezen, dat is een oude *** die een trans al raar vind als ze geen rok draagt, hij heeft nogal ouderwetse opvattingen.Misz-Toxica schreef:Dacht dat prof gooren zelfs heeft aangetoond dat trans hersenen vrouwelijk waren, weet even niet hoe dat gedeelte daar boven in heet, maar er was een duidelijk verschil tussen man en vrouw, en mv transen hadden op dat gedeelte duidelijke vrouwelijke kenmerken.
Wie jij bedoelt is Swaab, maar das een lullig onderzoekje onder maar 10 (dode) transseksuelen. Niet erg representatief, 10 personen, en wie zegt mij dat die 10 geen mensen waren die leden aan autogenefilie bijvoorbeeld?
Ja natuurlijk, dat zijn er veel. Kijk maar eens op het parkeerplaatsje bij Virgin achter, staat er altijd vol met de meest macho auto's die er zijn, enorme jeeps en uitgebouwde auto's met vleugels erop enzo.Misz-Toxica schreef:Ik wilde voor mijzelf bewijzen dat ik een man was, dus koos ik mannelijke beroepen, toen ik de stap nam om mijzelf te gaan worden heb ik daarom ook ontslag genomen en een omscholing genomen naar het beroep dat mij echt beviel, en dat is in de welzijn sector, dus meer vrouwelijk
Is ook allemaal heel logisch, maar zegt mij bepaald niet dat de hersenen van transseksuelen anders zijn dan die van gewone mannen (of vrouwen in geval van VM)
Groetjes,
Quinty
chick on a mission
ps. Als ik even vragen mag: als je nou beroepsmilitair was om je mannelijkheid te bewijzen, ga je dan nu in de zorg om aan jezelf je vrouwelijkheid te bewijzen?Misz-Toxica schreef:Ik wilde voor mijzelf bewijzen dat ik een man was, dus koos ik mannelijke beroepen, toen ik de stap nam om mijzelf te gaan worden heb ik daarom ook ontslag genomen en een omscholing genomen naar het beroep dat mij echt beviel, en dat is in de welzijn sector, dus meer vrouwelijk
Groetjes,
Quinty
- die ook een vrouwelijker beroep ambitieert hoor.
chick on a mission
- Ciska Lacomte
- Banned Lid
Even tussen Quinty en Misz T. in springen: De discussie die jullie voeren is : Nature or Nurture. ( Aanleg of opvoeding, vrij vertaald ). Een discussie die onder psychologen e.d. ook al eindeloos gaande is en waarschijnlijk nooit afgerond zal worden. Ikzelf werk ook in een macho-wereld en, geloof het of niet- hier ben ik (ook) niet 100% passable... best vaak aan moeten horen dat ik 'net een wijf' ben
Maar het is mij idd ook op gevallen dat er aardig wat IT-ers chez nous zijn. Nou weet ik niet of het vermogen om al-dan niet logisch te kunnen denken typisch m/v is. In mijn geval: Alles wat ik van/over computerij weet heb ik allemaal zelf, alleen uitgedokterd, maar de dagen dat ik me heel erg meisje voel snap ik nog steeds hoe het thuisnetwerkje in elkaar steekt, weet ik nog waar het beter kan, maar boeit totaal niet, want doet 't toch?
Maar weer even on topic: Harry Benjamin is iemand die zich al erg lang en erg intensief bezig houdt met genderdysforie en de mensen die daaraan lijden.
Wat ik begrijp wil hij het begrip 'transseksueel' de wereld uit hebben omdat hiermee degenen die eraan lijden nog veel te veel in de hoek van potloodventers, saddlesniffers en schertsfiguren worden gedreven.
Terwijl hetgeen waar we aan lijden ernstig te noemen is: De patiënt is nooit gelukkig, zeer vaak zelfs zo ongelukkig dat de patiënt over gaat tot zelfdoding. De Amerikaanse cijfers die Benjamin noemt zijn aanzienlijk verontrustender dan wat ik tot op heden hier in Nederland heb gezien, en daar krijg ik al kippenvel van. Veel verder heb ik me nog niet ingelezen. Ik heb de laatste weken (weer eens) veel te hard gewerkt, eigenlijk te moe om complexe dingen in een vreemde taal uit te diepen en ik kreeg van Mara nog een zeer interessante link 'auf Deutsch', Den fand ich richtig interessant, aber ich hätte schon länge nicht mehr auf Deutsch geredet, und deswegen muss ich mal so halt, na ja.. verstehs'te ? ( Rudy Carrell stirbt nie !! ) Hoe dan ook... Wie weet er meer van HBS. Doen we er al wat mee ?
Frohe Weinachten und Gute Rutsch,
Happy Hollidays,
Goei Doage,
Ciska
Maar het is mij idd ook op gevallen dat er aardig wat IT-ers chez nous zijn. Nou weet ik niet of het vermogen om al-dan niet logisch te kunnen denken typisch m/v is. In mijn geval: Alles wat ik van/over computerij weet heb ik allemaal zelf, alleen uitgedokterd, maar de dagen dat ik me heel erg meisje voel snap ik nog steeds hoe het thuisnetwerkje in elkaar steekt, weet ik nog waar het beter kan, maar boeit totaal niet, want doet 't toch?
Maar weer even on topic: Harry Benjamin is iemand die zich al erg lang en erg intensief bezig houdt met genderdysforie en de mensen die daaraan lijden.
Wat ik begrijp wil hij het begrip 'transseksueel' de wereld uit hebben omdat hiermee degenen die eraan lijden nog veel te veel in de hoek van potloodventers, saddlesniffers en schertsfiguren worden gedreven.
Terwijl hetgeen waar we aan lijden ernstig te noemen is: De patiënt is nooit gelukkig, zeer vaak zelfs zo ongelukkig dat de patiënt over gaat tot zelfdoding. De Amerikaanse cijfers die Benjamin noemt zijn aanzienlijk verontrustender dan wat ik tot op heden hier in Nederland heb gezien, en daar krijg ik al kippenvel van. Veel verder heb ik me nog niet ingelezen. Ik heb de laatste weken (weer eens) veel te hard gewerkt, eigenlijk te moe om complexe dingen in een vreemde taal uit te diepen en ik kreeg van Mara nog een zeer interessante link 'auf Deutsch', Den fand ich richtig interessant, aber ich hätte schon länge nicht mehr auf Deutsch geredet, und deswegen muss ich mal so halt, na ja.. verstehs'te ? ( Rudy Carrell stirbt nie !! ) Hoe dan ook... Wie weet er meer van HBS. Doen we er al wat mee ?
Frohe Weinachten und Gute Rutsch,
Happy Hollidays,
Goei Doage,
Ciska
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
- Misz-Toxica
- dagelijks aanwezig
hahah nee hoor, dit is altijd al iets wat ik heb willen doen.quintytamara schreef:ps. Als ik even vragen mag: als je nou beroepsmilitair was om je mannelijkheid te bewijzen, ga je dan nu in de zorg om aan jezelf je vrouwelijkheid te bewijzen?Misz-Toxica schreef:Ik wilde voor mijzelf bewijzen dat ik een man was, dus koos ik mannelijke beroepen, toen ik de stap nam om mijzelf te gaan worden heb ik daarom ook ontslag genomen en een omscholing genomen naar het beroep dat mij echt beviel, en dat is in de welzijn sector, dus meer vrouwelijk
Groetjes,
Quinty
- die ook een vrouwelijker beroep ambitieert hoor.
maar toen was er een twijfel wat ben ik nu? die twijfel is nu helemaal weg.
en kies nu voor het leven dat ik hoorde te hebben.
hoef mijn vrouwelijkheid of mannelijkheid niet meer te bewijzen.
I am, who i am!!!!
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Harry Benjamin is in 1986 overleden en -- volgens Wikipedia -- is de man die voor het eerst de term "transsexualism" heeft gebruiktCiska Lacomte schreef:Maar weer even on topic: Harry Benjamin is iemand die zich al erg lang en erg intensief bezig houdt met genderdysforie en de mensen die daaraan lijden.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
- Ciska Lacomte
- Banned Lid