Travestiet of niet?

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoi Frederique,

<Passabel + wel last hebben van je omgeving>

Mocht dat het geval zijn, dan ligt het aan iets anders dan aan passabiliteit. Onder passabiliteit versta ik namelijk niet (direct) zichtbaar zijn als TS.

<) Continue nagekeken worden + daar geen last van hebben>

Als je dat een paar jaar 24/7 volhoudt, dan ben je een sterk mens. Maar over een periode van, zeg maar, 10 jaar; it wears you out. Want als TS continue nagekeken worden, betekend ook regelmatig uitgescholden en uitgelachen worden, etc.

<Ik heb ook ooit iemand ontmoet (25 jaar actief in het trans-wereldje)>

Is ze ook actief buiten het transwereldje? In de zin van bv solliciteren naar een andere baan, werken, verhuizen naar een andere buurt, met nieuwe buren, enzenz?

<wijs dan niet alleen op het belang van passabiliteit, maar ook op het belang van eerlijk met jezelf gaan leven.>

Dat is heel mooi geschreven, en natuurlijk kun je eerlijk met je zelf leven, alleen wonen we niet op een onbewoond eiland, of op alleen op travestie.org for that matter, en hebben we te maken met een alledaags leven, waarin het maar de vraag is of je geaccepteerd word voor wie je precies bent, en dat duidelijk laat blijken.
Ik herinner me een postje van een paar maanden geleden over een TS die uit de kast kwam, in behandeling ging, en daarbij flink uitpakte op haar werk, als vrouw met alles er op en er aan, voor wat betreft kleding en make up, en die binnen een paar maanden ontslagen werd. Tjah. Zoveel kan eerlijkheid opleveren, als je het niet gedoseerd en met beleid toedient. En dan nog trouwens......

<Het verbaast me wel eens als ik zie dat mensen duizenden euro's overhebben voor hun uiterlijk >

Mij niet, want ik heb het gedaan, en het was iedere cent van die 10.000 euri meer dan waard, en de resultaten zijn subtiel, maar veel bepalend. Ik was natuurlijk wel zo eerlijk tov mezelf om te erkennen dat ik alleen een 'nip and a tuck' nodig had, want niet al te lang, niet al te breed, geen baardgroei oid, enzenz, dus ik zag een zeer gunstig resultaat wel in het verschiet liggen. En ja, ik kan me ook voorstellen dat een langer/breder/mannelijker ogende TS heel veel geld uit geeft aan een FFS. Een FFS word namelijk een 'facial SRS' genoemd, en niet zonder reden. Je bent nou eenmaal minder opvallend of geloofwaardiger als vrouw/ts met een glad, vlak voorhoofd, ipv een afdak/richel, een kleine(re) neus, kin en kaak.
Als je het hier niet mee eens bent, laat dan ook de make up enzo maar achterwege, ja toch? Want dat is dan ook niet 'van belang om passabel te zijn', in jouw opvattingen dan.

<om samen met een psycholoog of psychiater aan hun angst en onrust te gaan werken>

Leuk gesuggereerd, maar jij bent degeen die het dagelijks leven moet leven, en wat steun van een psych daarbij is leuk, ook voor de (zorgvuldig toegedekte??) inzichten, maar ik denk toch wat praktischer. Pas je uiterlijk aan, als je een gewoon dagelijks leven zonder al te veel angst wilt leven, en gewoon in een gewoon dagelijks leven te functioneren, of probeer anders een chinese muur voor je hoofd te bouwen om de negatieve verbale/non verbale reacties in het dagelijks bestaan buiten te sluiten, en je aldus gelukkig te voelen. Maar dan is het natuurlijk wel de vraag of je gelukkig voelend en wel bij evt sollicitaties evt aangenomen word, of je evt nwe buren bij een evt verhuizing een beetje normaal op jou reageren, en zoals je weet wonen we niet allemaal in beschaafd suburbia, waar 'ruimdenkende mensen wonen'.
Mocht je als onpassabele TS in Amsterdam West/Oost/Noord terecht komen, bv ivm een laag inkomen, dan ben je flink zuur, geloof dat maar. Openlijke homo's en lesbo's hebben het daar al flink moeilijk, laat staan een onpassabele TS.

Wat mij trouwens wel eens verbaast, is dat veel ts'en met afschuw reageren op een FFS, maar zelf zo snel mogelijk hun geslachtsdelen willen inruilen, en een borstvergroting willen. Alsof dat eerste niet een ontzettende ingreep is, en alsof dat tweede zo logisch is, twee lichaamsvreemde objecten in je lijf.

Nogmaals trouwens: passabiliteit is voor mij niet synoniem aan mooi, maar aan gewoon, niet (direct) opvallen als TS. En zo iemand kan ook spuuglelijk zijn trouwens, maar wel gelukkig dat ze niet opvalt als TS., en heel gewoon een heel gewoon dagelijks leven kan leiden als vrouw, de vrouw die ze wil zijn, en dat niet persoonlijk, particulier alleen beleven. En die ken ik in real life ja.
Als jij alleen jezelf als vrouw ervaart, en je omgeving niet of allesbehalve, of na heeeeeel erg veel uitleg, dan word het wel een erg geisoleerd fenomeen, vind je ook niet?

Groetjes Mila.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Een korte samenvatting van mijn antwoord: "Nee".

De langere versie:

Ik lees in jouw berichten vooral heel erg veel angst. De buitenwereld heeft jou zo te lezen behoorlijk in haar greep: jij probeert je zo veel mogelijk te voegen naar wat de buitenwereld (volgens jou) van jou verwacht.

Ik heb niets tegen mensen die een FFS, of borstvergroting, of SRS doen - al kies ik daar zelf (op dit moment) niet voor. Ik gun het iedereen ook. Maar als ik lees dat mensen een FFS doen omdat ze die reacties op straat zo vreselijk vinden - dan denk ik "investeer liever in een goede psycholoog". Met alle respect voor mensen die die keuze (om wat voor reden dan ook) niet nemen, maar als je zo'n zware operatie ondergaat enkel en alleen omdat je bang voor je omgeving bent - tja... zou je dan niet eens wat aan die angst gaan doen? Nogmaals: ik ken iemand die heel veel geld in operaties gestoken heeft. En nu nog steeds in de spiegel kijkt van "waar kun je nu nog zien dat ik ooit man was?". Ergens zul je moeten stoppen. Zul je moeten accepteren dat men aan je kan zien of merken dat je ooit man was.

Ik heb anderhalf jaar zonder make-up rondgelopen. En op zich beviel me dat prima. De enige reden dat ik make-up ben gaan gebruiken is dat ik het zat was om telkens uit een openbaar vrouwentoilet gegooid te worden. En omdat dat me sinds het gebruik van make-up niet meer gebeurt denk ik dat dat een goede keus geweest is. Ofschoon iedereen nog kan zien dat ik als man geboren ben snapt men nu dat ik liever niet "gemeneerd" wordt en dat ik naar een vrouwentoilet ga. En ja, ik heb werk; mijn buren en familie accepteren mij 100%.

Verder kies ik ook voor een traject voor hormonen. Waarom? Omdat ik verlang naar "natuurlijke borsten". Niet om de buitenwereld - die ziet het verschil met kipfilets toch niet...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoi Frederique,

<Ik lees in jouw berichten vooral heel erg veel angst. De buitenwereld heeft jou zo te lezen behoorlijk in haar greep: jij probeert je zo veel mogelijk te voegen naar wat de buitenwereld (volgens jou) van jou verwacht.>

Ik heb het al vaker geschreven, maar ik was nooit passabel als jongen of man, en dat heb ik geweten. 24/7 is het me nagedragen, en thuis, op school en op straat heb ik oa verbale en fysieke agressie moeten ondergaan.
Ik heb het traject omgekeerd aan de gemiddelde ts afgelegd, die was passabel en 'normaal', en na transitie niet.

Voor wat mijzelf betreft: nie wieder! jamais!!

Ik wil -en heb- een normaal dagelijks bestaan waarin ik niet aangegaapt word, of uitgescholden, of uitgejouwd, en waarin ik bij 2 sollicitaties gewoon aangenomen werd, en niet afgewezen vanwege mijn TS achtergrond/onpassabel zijn.
In die zin heb ik me gevoegd ja, is dat zo vreemd dan?

<al kies ik daar zelf (op dit moment) niet voor>

Ik geloof dat jij je je mening kunt permitteren, omdat je nogal vaag bent op het gebied van gender'keuze', jij kunt heen en weer, heen en terug, maakt niet uit, zolang je vaag blijft over je gender'keuze', want in jouw geval lees ik wel degelijk een keuze, in bv dat van Cisca niet. Die kan niet anders.

<Nogmaals: ik ken iemand die heel veel geld in operaties gestoken heeft. En nu nog steeds in de spiegel kijkt van "waar kun je nu nog zien dat ik ooit man was?". Ergens zul je moeten stoppen. Zul je moeten accepteren dat men aan je kan zien of merken dat je ooit man was.>

Ik denk dat ik weet wie je bedoeld, en die persoon ken ik ook ja. En ik heb haar ettelijke keren verteld dat ze geschift is, en van god los, met al die operaties, waaronder een geplande operatie aan haar vrouwelijke klinkende(!!) stem. Ze moet alleen anders leren praten, niet staccato, en niet op 1 toonhoogte, that's all. Maar dit betreft iemand die een soort magisch geloof hecht aan het chirurgisch scalpel. En daarbij min of meer de verwachting had in een lekkere chick veranderd te kunnen worden, majah, dat gaat niet als je halverwege de 40 bent, 1.90 lang, schoenmaat 45 hebt enz.
Ze is tamelijk ontevreden ja, en dat komt uit haarzelf voort, niet de -veronderstelde- slechte resultaten van 2 FFS'en en nog wat andere 'kleine' ingrepen. Ze ziet zelfs het verschil van dag en nacht niet meer tussen haar pre hormonen/FFS foto's en haar huidige foto's, of ze *wil* ze niet zien, in al haar ontevredenheid en haar wens in een lekkere, frele, jonge chick veranderd te worden.

Overigens hield, en hou, ik het bij 1 optimaal uitgevoerde operatie, *ik moet er niet aan denken* om nog meer operaties te ondergaan, for who evers sake dan ook.

Goed en wel beschouwd ben ik van pre hormonaal volstrekte outcast post FFS een outsider geworden, want ik WAS, ben, en blijf anders, maar eerlijk gezegd vind ik dat ik al heel wat bereikt heb; een volstrekt gewoon dagelijks leven, een werkzaam bestaan, zonder uitgesloten, uitgejouwd, uitgelachen en uitgescholden en gekleineerd te worden, zoals mij dat pre hormonaal wel heel erg vaak gebeurde.
En dat vind ik zelf 'a giant step in trans-kind'.

Ik ben er blij mee, maar nogmaals: ik heb de TS weg andersom afgelegd, van onpassabele man naar passabele vrouw, en jij permitteert je een keus. Dat is iets heel anders.

Groetjes Mila.
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

mila schreef:Hoi Frederique,

Ik ben er blij mee, maar nogmaals: ik heb de TS weg andersom afgelegd, van onpassabele man naar passabele vrouw, en jij permitteert je een keus. Dat is iets heel anders.

Groetjes Mila.
sjee, het begint te dagen jij bent die ubermensch!

zonder gekheid, hoe graag je het ook zou willen, je bent geen uitzondering, iedere trans is als man non-passable

want voor buitenwereld man, intern een vrouw, das niet bepaald passable

Joy
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Joy,

<iedere trans is als man non-passable

want voor buitenwereld man, intern een vrouw, das niet bepaald passable>

Volgens mij ben je niet helemaal goed geinformeerd over het begrip passabiliteit, -onverdacht- door gaan voor......of je verkeerd in de veronderstelling dat mensen in het algemeen helderziend zijn.

Hoeveel echtgenotes/vriendinnen bleken onaangenaam verrast dat hun onverdachte hetero partner en vader van kinderen een ts of een tv bleek te zijn?
Hoeveel transen werkten vroeger in mannelijke beroepen, geheel onverdacht door hun mannelijke collega's, die niets vrouwelijks in of aan hun bespeurden?
Hoeveel transen komen uit de kast, omdat niemand het wist en niemand, inclusief partner en familie iets wisten of aanvoelden? Noem je dat onpassabel als man??

Het is echt heel erg met jou geloof ik.........

Sterkte verder,

Mila.
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<sjee, het begint te dagen jij bent die ubermensch!>

Foute grap tov iemand die half joods/half indisch is, maar goed, jij bent natuurlijk niet helderziend, of ik ben niet passabel als arische, dat kan natuurlijk ook.

Mila.
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

lieve mila

zoals eerder gezegd is het mijn overtuiging dat passabiliteit in jezelf zit, als jij je comfortabel voelt in de buitenwereld met wie je uiterlijk bent, jezelf kan zijn in de hoedanigheid die bij je innerlijke wereld past, en daar geen last van ondervind, ben je passabel

dan maakt het geen donder meer uit of je tv tg ts een kanariepietje of een invalide homofoob met verbrandingswonden in het gelaat bent

tip mbt je laatste opmerking die persoonlijk gericht is aan mij, namelijk dat het erg met mij gesteld is:

ik vind het een beetje sneu dat je nog steeds het gevoel hebt dat je dergelijke opmerkingen moet te maken, ik had liever gezien dat je daarin wat volwassener was geworden, en hoop dan ook dat je een keer inziet hoe overbodig zo'n opmerking is omdat het geen enkel effect heeft en totaal niets bijdraagt aan inhoudelijkheid, je zet jezelf er alleen mee voor schut

Joy
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<zoals eerder gezegd is het mijn overtuiging dat passabiliteit in jezelf zit, als jij je comfortabel voelt in de buitenwereld met wie je uiterlijk bent, jezelf kan zijn in de hoedanigheid die bij je innerlijke wereld past, en daar geen last van ondervind, ben je passabel >

Pfffffffffffffffffffff...............dat is GEEN passabiliteit als vrouw, dat is zelfverzekerdheid, of zelfvertrouwen, waarbij de BUITENWERELD je niet als vrouw zal zien, alleen jijzelf.

Passabiliteit is (onverdacht) doorgaan voor, in dit geval een vrouw, voor de buitenwereld, collega's, buren, leveranciers, enzenzenz, en NIET als zelfverzekerde mannelijk ogende/bewegende bouwvakker in een jurk en met make up op die voor een...........man word aangezien. Tenzij die bouwvakker in jurk geen make up opdoet, zijn wenkbrauwen niet plukt, geen jurk aantrekt, want dan............is bouwvakker PASSABEL als man ja.

Sterkte verder,

Mila.
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

mila schreef:<sjee, het begint te dagen jij bent die ubermensch!>

Foute grap tov iemand die half joods/half indisch is, maar goed, jij bent natuurlijk niet helderziend, of ik ben niet passabel als arische, dat kan natuurlijk ook.

Mila.
Je kan je natuurlijk vanalles aantrekken, maar ,mijn opmerking heeft daar totaal niets mee te maken:

Het begrip ubermensch is afkomstig van Friedrich Nietzsche (die het weer heeft gejat uit eerdere tijden maar op een andere manier gebruikte)

De ubermensch is volgens nietsche diegene die zichzelf durft los te maken van het systeem en op zichzelf steunt. Daarbij meende Nietzsche dat de mens van nu slechts een schakel is, een ontwikkelingsfase, tussen ons zoals we nu zijn en wat we eigenlijk bedoeld zijn te worden: de ubermensch, een boven alle irrationaliteit staand groots wezen

daarnaast, zon forum is dan weer een mooie filter, ik weet niet wie joods, turks, armeens, nederlands ,belgisch is of wat dan ook is , en het intereseerd me ook niet,voor mij is ieder weldenkend mens dat wat ie is

Joy
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

mila schreef:<zoals eerder gezegd is het mijn overtuiging dat passabiliteit in jezelf zit, als jij je comfortabel voelt in de buitenwereld met wie je uiterlijk bent, jezelf kan zijn in de hoedanigheid die bij je innerlijke wereld past, en daar geen last van ondervind, ben je passabel >

Pfffffffffffffffffffff...............dat is GEEN passabiliteit als vrouw, dat is zelfverzekerdheid, of zelfvertrouwen, waarbij de BUITENWERELD je niet als vrouw zal zien, alleen jijzelf.

Passabiliteit is (onverdacht) doorgaan voor, in dit geval een vrouw, voor de buitenwereld, collega's, buren, leveranciers, enzenzenz, en NIET als zelfverzekerde mannelijk ogende/bewegende bouwvakker in een jurk en met make up op die voor een...........man word aangezien. Tenzij die bouwvakker in jurk geen make up opdoet, zijn wenkbrauwen niet plukt, geen jurk aantrekt, want dan............is bouwvakker PASSABEL als man ja.

Sterkte verder,

Mila.
we verschillen van mening en dat mag, jij jouw visie, ik de mijne

ik laat je in je waarde, zou je sieren als je mij ook in mijn waarde laat, los van die meningsverschillen

:)

Joy
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Mbt je opmerking over als zou ik een Übermensch zijn:

<inziet hoe overbodig zo'n opmerking is omdat het geen enkel effect heeft en totaal niets bijdraagt aan inhoudelijkheid, je zet jezelf er alleen mee voor schut>

Leuk dat je even snel iets opzocht over de Übermensch volgens Nietzsche, maar I don't by that.

De intentie was anders, en het was anders bedoeld.

Dat jij op je knieën bent gegaan op het algemene forum houdt nog niet in dat je je op deze manier op mij af moet reageren.

En dit is het laatste wat ik hier over kwijt wil.

Mila.
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

mila schreef:Mbt je opmerking over als zou ik een Übermensch zijn:

<inziet hoe overbodig zo'n opmerking is omdat het geen enkel effect heeft en totaal niets bijdraagt aan inhoudelijkheid, je zet jezelf er alleen mee voor schut>

Leuk dat je even snel iets opzocht over de Übermensch volgens Nietzsche, maar I don't by that.

De intentie was anders, en het was anders bedoeld.

Dat jij op je knieën bent gegaan op het algemene forum houdt nog niet in dat je je op deze manier op mij af moet reageren.

Mila.
wat jij wilt mila, je gelooft maar wat je wilt geloven

overigens, het is: buy, en niet by

en die opmerking over op mijn knieen gaan, dat speelt zich puur en alleen af in jouw wereld/bovenkamer, niet de mijne, niet projecteren maar simpelweg bij jezelf houden

Joy
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<overigens, het is: buy, en niet by >

Als ik al jouw typ, schrijf, spel en stijlfouten op zou moeten zoeken om jou daarop te wijzen, dan zit ik hier volgend jaar kerstmis nog steeds.
Haarkloverijen, bij gebrek aan valide argumenten.

En iemand van jouw kaliber die plots de filosofie kenner uit gaat hangen.....I don't bUy that.
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

mila schreef:
.

Mila.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

mila schreef: ik was nooit passabel als jongen of man, en dat heb ik geweten. 24/7 is het me nagedragen, en thuis, op school en op straat heb ik oa verbale en fysieke agressie moeten ondergaan. [...] Ik heb het traject omgekeerd aan de gemiddelde ts afgelegd, die was passabel en 'normaal', en na transitie niet.

Voor wat mijzelf betreft: nie wieder! jamais!!
Mijn conclusie (voor wat die waard is): jij hebt daar dus zo'n antipathie tegen ontwikkeld dat je die graag zou overbrengen op elke niet-passabele trans die onbekommerd zichzelf staat te wezen (zelfs al is het in een bloemetjesjurk met veel-te-veel make-up). En met dat overbrengen ben je alleen maar bezig je eigen angsten in toom te houden, want hoe beter het een ander lukt om passabel te zijn, hoe minder jij geconfronteerd wordt met je eigen jeugd...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie