Rechts Extremisme

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Frederique_ schreef: Ik ben het met die aanname niet eens en vind dat een onderschatting van TV/TG-trajecten.
Federique, maak het je nou niet nodeloos moeilijk. Voorzover ik Petra's berichtje heb begrepen (maar misschien kan zij je dat beter zelf uitleggen) gaat het helemaal niet hierover.

Meer dat Joy misschien niet helemaal in de positie is om zich met Petra en Esther op één lijn te stellen, maar dat Lisa ook niet in de positie is om Joy met toespelingen op een mogelijk gebrek aan baan en relatie op haar nummer te zetten.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

Morbide schreef:
Lisa met een S schreef: Persoonlijk vind ik dat je aardig wat kapsones moet hebben om jezelf te vergelijken met een Petra, een Esther en een Mila. Dit zijn allemaal mensen die er redelijk in geslaagd zijn om in de echte wereld zich zelf te handhaven; ze hebben allemaal een baan en een relatie. Hoe zit dat bij jou?
Het is heel makkelijk praten vanuit een veilige kast, Lisa. Ik weet weinig tot niks van Joy, maar uit wat ik vandaag heb meegekregen concludeer ik dat zij een iets moeilijker pad bewandelt dan jij doet.
Maakt niet uit Petra

Ten eerste weet lisa niks van mij
Ten tweede ben je in haar - imo bekrompen - visie geslaagd als je een relatie en een baan hebt, en staat ze er niet bij stil dat die 2 gegevens voor hele volksstammen van ondergeschikt belang zijn

Ik neem haar reactie dan ook niet bepaald serieus

Joy
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

Frederique_ schreef:Ik merk (weer) dat je de neiging hebt om TS'en hun traject per definitie moeilijker en ingewikkelder te vinden dan dat van TG's en TV's - waarmee je dus eigenlijk TS'en op een verhoginkje plaatst t.o.v. TG's/TV's. Ik ben het met die aanname niet eens en vind dat een onderschatting van TV/TG-trajecten.
Wat een traject moeilijk maakt is niet de lichamelijke aanpassingen. Wat een traject moeilijk maakt is de mate van acceptatie van jezelf. En dat is weer afhankelijk van je eigen verleden en je eigen omgeving, wat voor iedereen dus anders ligt. Waarbij je ook nog kunt zeggen dat TS door de samenleving in z'n algemeenheid beter geaccepteerd wordt dan TV. Je kunt mijns inziens dus niet simpelweg zeggen dat iedere trans die een SRS gehad heeft het per definitie moeilijker gehad heeft dan een TV die in de kast blijft.

Groetjes,

Frederique
Het is alleen jij die die conclusie trekt

Trajecten van diverse T's zijn niet met elkaar te vergelijken, al kun je wel stellen dat in zijn algemeenheid een traject van een tg of ts beduidend zwaarder wordt ervaren, ingrijpender is, dan het traject van een tv

Daarmee wordt niets naar een hoger plan getild

joy
Juliette
ForumFan

Bericht door Juliette »

Gezellig, zelfs hier komt een vorm van rechts-extremisme voor, de een die zichzelf beter dan de ander vind omdat hij/zij Ts is en de ander 'maar' tg of tv :roll: . Sluit wel lekker aan bij het topic.
Overigens: moeilijk is per definitie wat je er zelf van maakt. Ik kan mijn verhaal ook zo uitleggen dat iedereen medelijden krijgt en mij bewonderd.., het is net welke draai je aan alles geeft.
"Why live by the rules of a society that won't have you as a member?"
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Joy schreef:Ten tweede ben je in haar - imo bekrompen - visie geslaagd als je een relatie en een baan hebt, en staat ze er niet bij stil dat die 2 gegevens voor hele volksstammen van ondergeschikt belang zijn

Ik neem haar reactie dan ook niet bepaald serieus
Dit vind ik ook moeilijk serieus te nemen, hoor. Je hoeft bovendien niet uit te blinken in burgerlijkheid om zaken als je eigen brood verdienen en je leven met iemand delen belangrijk te vinden. Zelf ben ik maar wat blij met mijn baantje in de thuiszorg en met die paar mensen die iedere vrijdag, als ik weer pizza voor ze heb gebakken, zeggen dat ik "nog een weekje mag blijven".

Ik zou niet 1 2 3 weten waaraan ik die heel basale dingen ondergeschikt zou willen maken.
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef:Ik merk (weer) dat je de neiging hebt om TS'en hun traject per definitie moeilijker en ingewikkelder te vinden dan dat van TG's en TV's - waarmee je dus eigenlijk TS'en op een verhoginkje plaatst t.o.v. TG's/TV's. Ik ben het met die aanname niet eens en vind dat een onderschatting van TV/TG-trajecten.
Ik zou bijna zeggen: wie de schoen past... Maar, het spijt me Frederique, ik heb het niet over voetstukken. Wat ik bedoel is dat iemand die in het dagelijks leven gewoon in zhaar geboortegeslacht funcioneert, niet weet wat het is om maar 24 uur per dag te moeten ervaren hoe de goegemeente denkt over je gewenste geslacht en wat de gevolgen daarvan zijn.
Frederique_ schreef: Wat een traject moeilijk maakt is niet de lichamelijke aanpassingen. Wat een traject moeilijk maakt is de mate van acceptatie van jezelf. En dat is weer afhankelijk van je eigen verleden en je eigen omgeving, wat voor iedereen dus anders ligt. Waarbij je ook nog kunt zeggen dat TS door de samenleving in z'n algemeenheid beter geaccepteerd wordt dan TV. Je kunt mijns inziens dus niet simpelweg zeggen dat iedere trans die een SRS gehad heeft het per definitie moeilijker gehad heeft dan een TV die in de kast blijft.
Ik heb het niet over SRS'en of andere ingrepen. Jij sluit nu zelf de transgenders buiten. Dat transigheid beter geaccepteerd wordt dan travestie, waag ik te betwijfelen. Ik vind niet dat een travestiet door zo nu en dan een T&T of ander feestje te bezoeken een traject doormaakt. Net zomin dat ik vind dat iemand die zo nu en dan een clown speelt dat doet.

Zelfacceptatie is niet het moeilijkste. Dat is geaccepteerd worden door anderen.
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Juliette schreef:Gezellig, zelfs hier komt een vorm van rechts-extremisme voor, de een die zichzelf beter dan de ander vind omdat hij/zij Ts is en de ander 'maar' tg of tv :roll: . Sluit wel lekker aan bij het topic.
Een verkeerd uitgelegde opmerking van mij noem je rechtsextremistisch en hier val je niet over?
Walgelijk geknuffel naar de ratten toe
Hij gaat weer lekker... Enneh, FYI, het is mevrouw de hij/zij Ts voor jou.
Juliette schreef: Overigens: moeilijk is per definitie wat je er zelf van maakt. Ik kan mijn verhaal ook zo uitleggen dat iedereen medelijden krijgt en mij bewonderd.., het is net welke draai je aan alles geeft.
Humour me.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Morbide schreef:
Zelfacceptatie is niet het moeilijkste. Dat is geaccepteerd worden door anderen.
Dat is niet altijd helemaal waar. In het geval van Frederique volgens mij niet waar.

Sommige mensen groeien op in een omgeving, waarin je zoveel angst wordt ingeboezemd als het om seksuele- of gendervariatie gaat, dat de innerlijke barrière ze meer in de weg legt dan de buitenwereld van plan is te doen.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Janiek2 schreef:Meer dat Joy misschien niet helemaal in de positie is om zich met Petra en Esther op één lijn te stellen, maar dat Lisa ook niet in de positie is om Joy met toespelingen op een mogelijk gebrek aan baan en relatie op haar nummer te zetten.
Als ze dat bedoelde dan ben ik het met haar eens. Het kost me alleen wel heel veel moeite om de 2 zinnen "Het is heel makkelijk praten vanuit een veilige kast, Lisa. Ik weet weinig tot niks van Joy, maar uit wat ik vandaag heb meegekregen concludeer ik dat zij een iets moeilijker pad bewandelt dan jij doet." zo te lezen als jij ze hierboven uitlegt.

Ik denk ook niet dat je in z'n algemeenheid kunt stellen (zoals Joy doet) dat een traject van een TG of TS beduidend zwaarder is dan dat van een TV. Want na het outen is het traject van een TG of TS voor de buitenwereld veel begrijpelijker dan dat van een TV. En houdt de TV de angst voor ontdekking, soms jarenlang... Als ik kijk naar Janiek, die continue balanceert tussen wat ze zelf nodig heeft en wat voor haar vrouw acceptabel is - ik denk dat dat vele malen zwaarder kan zijn dan het leven van een TS die al vanaf haar jeugd weet dat ze in het verkeerde lichaam zit, daar ook in ondersteund wordt door ouders, school en klasgenoten, die op vroege leeftijd anti-mannelijke en op 18e vrouwelijke hormonen en een geslachtsoperatie krijgt en daarmee het hoofdstuk grotendeels af kan sluiten...

En zo kan ik me ook wel TV's in een relatie voorstellen die van hun omgeving allerlei dingen niet mogen en die toch de keuze moeten maken van "hoever wil ik, hoever kan ik, hoe integreer ik mijn andere-kant met mijn ene-kant"... Vragen waar een TG/TS in vergevorderd stadium al lang niet meer mee bezig is en waar een TV jarenlang mee kan blijven worstelen - en wat je mijns inziens zeker ook niet met een (te) simpel "het is makkelijk praten vanuit een veilige kast" mag afdoen...

Er wordt bij veel TV's heel wat meer afgeleden dan je als TG/TS kunt inschatten.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Morbide schreef:Zelfacceptatie is niet het moeilijkste. Dat is geaccepteerd worden door anderen.
Zoals Janiek terecht aangeeft ervaar ik dat precies andersom.

Het traject van een TV bestaat (voor zover ik dat kan inschatten) uit zelfacceptatie: bijvoorbeeld het recht om het uiterlijk aan te nemen dat je goed bij jezelf vindt staan, of bijvoorbeeld het recht om jezelf seksie te vinden - zonder dat het je uitmaakt wat een ander daar voor oordeel over heeft. Het recht dus om als (bv) 40-jarige de kleren aan te trekken die in de maatschappij waarin je leeft door 16-jarige kinderen gedragen worden. En die dan zelf te kopen/af te rekenen. Ik denk dat die zelfacceptatie dat dat iets is wat bij jou hoort en past loei-zwaar is.

Groetjes,

Frederique
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

Toch denk ik dat het voor een travestiet makkelijker is leuk werk en een relatie te vinden en te behouden dan voor een transeksueel of transgender :)
Net als dat het in de regel voor een heteroseksueel makkelijker is een partner te vinden dan voor een homoseksueel...
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef:Zoals Janiek terecht aangeeft ervaar ik dat precies andersom.
Dan benijd ik je niet, Frederique. Je hebt dan een kip of ei probleem.
Frederique_ schreef: Het traject van een TV bestaat (voor zover ik dat kan inschatten) uit zelfacceptatie: bijvoorbeeld het recht om het uiterlijk aan te nemen dat je goed bij jezelf vindt staan, of bijvoorbeeld het recht om jezelf seksie te vinden - zonder dat het je uitmaakt wat een ander daar voor oordeel over heeft. En ik denk dat dat laatste loei-zwaar is, zeker als er sprake is van fetishisme.
Dan hebben we het toch over acceptatie door anderen? Ik denk trouwens niet dat veel fetish TV's moeite hebben om zichzelf sexy te vinden. Mijn mening doet er dan niet zoveel toe, tenzij ik er rechtstreeks mee geconfronteerd word. IMHO kun je sommige dingen het best bewaren voor de slaapkamer.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Mina,

Dat klopt. Dat maakt het traject van een TG/TS anders. Maar niet per definitie moeilijker dan dat van een TV. Het hangt er ook vanaf hoe je zelf in het leven staat. Het hangt ook af van het beroep dat je hebt. Er zijn ook TS'en (ik denk even aan Mara) die in hun nieuwe geslachtsrol toch redelijk snel werk vinden...

In z'n algemeenheid net doen alsof TG's en TS'en het vele malen moeilijker hebben dan TV's vind ik te gemakkelijk.

Groetjes,

Frederique
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

mina schreef:Toch denk ik dat het voor een travestiet makkelijker is leuk werk en een relatie te vinden en te behouden dan voor een transeksueel of transgender :)
Juist en daarom noemde ik de opmerking van Lisa makkelijk.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Frederique_ schreef: daarmee het hoofdstuk grotendeels af kan sluiten...
Daar is een draad over die "De Illusie" is genoemd.
Plaats reactie