Janiek2 schreef:Meer dat Joy misschien niet helemaal in de positie is om zich met Petra en Esther op één lijn te stellen, maar dat Lisa ook niet in de positie is om Joy met toespelingen op een mogelijk gebrek aan baan en relatie op haar nummer te zetten.
Als ze dat bedoelde dan ben ik het met haar eens. Het kost me alleen wel heel veel moeite om de 2 zinnen "
Het is heel makkelijk praten vanuit een veilige kast, Lisa. Ik weet weinig tot niks van Joy, maar uit wat ik vandaag heb meegekregen concludeer ik dat zij een iets moeilijker pad bewandelt dan jij doet." zo te lezen als jij ze hierboven uitlegt.
Ik denk ook niet dat je in z'n algemeenheid kunt stellen (zoals Joy doet) dat een traject van een TG of TS beduidend zwaarder is dan dat van een TV. Want na het outen is het traject van een TG of TS voor de buitenwereld veel begrijpelijker dan dat van een TV. En houdt de TV de angst voor ontdekking, soms jarenlang... Als ik kijk naar Janiek, die continue balanceert tussen wat ze zelf nodig heeft en wat voor haar vrouw acceptabel is - ik denk dat dat vele malen zwaarder
kan zijn dan het leven van een TS die al vanaf haar jeugd weet dat ze in het verkeerde lichaam zit, daar ook in ondersteund wordt door ouders, school en klasgenoten, die op vroege leeftijd anti-mannelijke en op 18e vrouwelijke hormonen en een geslachtsoperatie krijgt en daarmee het hoofdstuk grotendeels af kan sluiten...
En zo kan ik me ook wel TV's in een relatie voorstellen die van hun omgeving allerlei dingen niet mogen en die toch de keuze moeten maken van "hoever wil ik, hoever kan ik, hoe integreer ik mijn andere-kant met mijn ene-kant"... Vragen waar een TG/TS in vergevorderd stadium al lang niet meer mee bezig is en waar een TV jarenlang mee kan blijven worstelen - en wat je mijns inziens zeker ook niet met een (te) simpel "
het is makkelijk praten vanuit een veilige kast" mag afdoen...
Er wordt bij veel TV's heel wat meer afgeleden dan je als TG/TS kunt inschatten.
Groetjes,
Frederique