Transgender ontslagen na geslachstoperatie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Transgender ontslagen na geslachstoperatie

Bericht door Frederique_ »

PERSbericht COC NEDERLAND
Amsterdam, 21 maart 2007

Transgender ontslagen na geslachtsveranderende operatie COC roept OM op ontslag alsnog te onderzoeken

COC Nederland roept het Openbaar Ministerie (OM) op het ontslag van een transgender alsnog te onderzoeken. Luciënne Meijer werd door haar werkgever aan de kant gezet nadat ze een geslachtsveranderende operatie onderging. De Commissie Gelijke Behandeling oordeelde dat het ontslag onrechtmatig is, maar het OM seponeerde aangifte van discriminatie zonder enige motivatie. COC Nederland is ontstemd. Volgens de belangenorganisatie moet het OM het bestrijden van discriminatie juist een hoge prioriteit geven.

Meijer legde het ontslag voor aan de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). Volgens Meijer is haar ontslag een voorbeeld van discriminatie. De commissie onderzocht de zaak en stelde Meijer in het gelijk. De uitspraak van de commissie was voor Meijers werkgever Philidelphia Zorg in Nunspeet geen reden om het ontslag te herzien of een schadevergoeding aan te bieden. Meijer zag zich daarom gedwongen aangifte te doen wegens discriminatie.

Meijer deed op 30 mei en 20 oktober van 2006 aangifte tegen Philadelphia Zorg. “De aangifte is door het Arrondissementsparket in Alkmaar zonder enige motivatie geseponeerd”, aldus Meijer. “Men is van oordeel dat er voor discriminatie onvoldoende wettelijk bewijs is.” Het OM heeft mijn advocaat niet eens om aanvullende informatie gevraagd.”

COC Nederland is ontstemd over de houding van het OM. De belangenvereniging heeft op de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie een brief gestuurd met het verzoek de zaak alsnog te onderzoeken. “Discriminatie tast onze samenleving tot in de wortels aan”, zegt COC-voorzitter Frank van Dalen. “Juist daarom moet het Openbaar Ministerie de bestrijding van discriminatie hoge prioriteit geven. Kwetsbare groepen, zoals transseksuelen, moeten er op kunnen rekenen dat aangifte wegens discriminatie serieus worden opgepakt.”

Dat is volgens de belangenorganisatie bij het Arrondissementsparket in Alkmaar niet het geval. Als vervolging in eerste instantie niet haalbaar blijkt, is nader overleg met betrokkene of diens advocaat wat COC Nederland betreft vanzelfsprekend. Hetzelfde geldt voor een het geven van een motivatie wanneer niet tot vervolging wordt overgegaan.

[bron: perslijst van COC Nederland]
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Pfffff, is me ook gebeurt.....maar ik heb nu veeeeeeeeeel beter werk :wink:

Mijn advokate wou vechten, maar ik blijf toch niet bij een bedrijf, waar ze me niet meer willen 8)

Ik lach toch als laatste, want fatsoenlijk personeel wordt langzaamaan krap in mun branche :D

Maar ik vind het toch scandaleus als je mag gaan alleen maar omdat je un beetje trans bent....dat mag gewoon nie als je je werk tenminste toch fatsoenlijk doet.....un uitspraak van mun huidige baas was voor mij un opstekertje, hij zei: "Mara, je bent daardoor toch geen andere mens" .....en hij weet ook hoe vreemd ik in mun weekenden doe en met wat voor volk ik zo rondhang, zelfs daar heeft die geen negatieve mening over, hij zei alleen apart en dat in de trant van interessant.....nou bij deze baas blijf ik nog ff :)

groetjes

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Irene_y
dagelijks aanwezig
Berichten: 122
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 20:08
Locatie: Eindhoven

Bericht door Irene_y »

goede baas, wees er maar zuinig op, Yoelle
niet geschikt voor kinderen tot 3 jaar
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Yoelle schreef:goede baas, wees er maar zuinig op, Yoelle
Ach ja...ik had eigenlijk bijna altijd tolerante bazen en ik ben vroeger wel veeeeel erger rondgelopen, heftig gothicstyle met alles erop en eraan. Een baas waar ik ook inwoonde is zelfs uns verlieft op me geraakt en bij un twede dacht zelfs mijn ex, dat die wat van me wilde :roll:

Tja en de laatste ontslag was dan ook nie echt wegens transzijn of zo, alleen omdat ik duurfde zo lang in ziektewet te blijven, had ik onbetaald verlof gepakt had ik kunnen blijven zo bleek.....ach ik heb het nu goed afgezien van bijna nooit thuis te zijn, het levert un leuk centje op en dat is toch mooi meegenomen bij een echt keigoeie werksfeer :wink:

Groetjes vanuit Europa

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Plaats reactie