Hoi Laura,
<maar toen ik bijv laatst belde met mijn ziekenfonds (tijdje terug inmiddels)... kreeg ik te horen 'Ehh Mevrouw u belt niet voor uzelf begrijp ik... hier staat een Man?'. Als ze je stem horen kunnen ze niet om je heen en mijn ervaring is dat het er maar net aan ligt wie je spreekt. BIj mij bank heb ik eerst gebeld met het regiokantoor (ik zit bij de ING)... en ze zeiden dat ze niks konden betekenen zonder nieuw paspoort. Tjah, ik hou niet van opgeven dus ik heb gebeld naar het hoofdkantoor en toen een hele lieve dame gesproken die wel begreep dat ik het raar vond om als meisje zijnde met de heer aan te worden gesproken.>
Ik kan het soms niet helemaal volgen, de bureaucratische rompslomp rond het mv/ gebeuren.
Zo belde ik idd ook eens naar de (toen nog) ZAO om mijn inschrijving van m naar v te veranderen, en dat kon niet, daarvoor is een SRS +juridische rompslomp nodig.
Dus zo nam ik eens te kans te baat toen de ZAO in de Agis overging; ik belde, en werd begroet met 'goedemiddag mevrouw, wat kan ik voor u doen? Dus ik zei: 'precies datgeen wat u daar zegt'. 'Hoe bedoelt u?' Was het antwoord, dus zei ik, 'op mijn pasje staat M'.......'Oooooooohhhhhhh! Wat een vervelende vergissing, dat zou ik ook heel erg vinden, het spijt me mevrouw, ik verander het voor u, en u krijgt uw nieuwe pas binnen een paar dagen toegestuurd'.
Zo geschiedde.
Let wel: ik had het woord trans niet laten vallen, en dat deed de truc.
Majah een paar jaar later werden de bestanden van de AGIS en het bevolkingsregister gekoppeld, en zo kreeg ik dus een (boze) medewerker van de AGIS aan de telefoon; geen srs? Terugveranderd, en wel subiet!
Zo veranderde ik andermaal 'van geslacht'. Weer een poos later moest ik weer eens een telefoontje plegen naar de AGIS en idd; 'belt u namens meneer van D dan?' Nee hoor namens mezelf. Verbazing aan de andere kant van de lijn.......en dat blijft zich bij ieder telefoontje herhalen.
Zo ook bij het UWV, waar ik tussen 2 banen in kort mee te maken heb gehad; daar had ik de aanvraag voor een uitkering naar waarheid (van mijn paspoort) in gevuld; daarin staat mijn vrouwennaam en tevens M....... en geloof het of niet: een baliemedewerker had de M voor een V vervangen, nog voor ik een gesprek had met de consulent. Dus was (en bleef) ik mevrouw, tot.....
majah...... koppeling van bestanden, en dus werd ik alweer van v naar m veranderd, met wederom dezelfde toestanden aan de telefoon met het UWV; 'belt u namens uw man?'
Kafka-esk.
Voor wat betreft de bank; daar heb ik mijn inschrijving van m naar v laten veranderen in het begin van mijn transitie. Nix aan de hand, keurig van m naar v, en zo ook de post van de bank; Mevrouw van D. dat was ik, en dat bleef ik, jaaaaarenlang.
En toen....kwam de identificatieplicht. Mijn paspoort he? En die M..........verwarring alom bij de bankmedewerker, en ik ga niet uitleggen hoe ik precies in elkaar zit. Geen trek in, alsmede te persoonlijk om te bespreken met een bankemploye.
Gevolg: via de papieren post ben ik Mevrouw van D, via internetbankieren word ik begroet met 'goedemiddag Meneer van D' ....bij telefonades met de bank en bezoeken ben en blijf ik weer Mevrouw....
Toch moet ik erbij zeggen dat soms blijkbaar mijn naam en mijn pasfoto in mijn paspoort doorslag geven; in de loop van 2004 zou ik langere tijd in Thailand verblijven dan het toeristenvisum toestond, dus moest er een ander visum voor langere tijd worden aangevraagd.
Paspoort+aanvraag opgestuurd, en toen ik het terugkreeg+toegekend visum, bleek dat visum op naam van Mevrouw van D te staan......
Als ik met de ElAl vlieg, dan ben en blijf ik mevrouw bij de (zeer strenge) security, ook al zegt mijn paspoort M.....en reken maar dat paspoorten goed bekeken worden door de security van de ElAl. Bellen naar het adres van bestemming (mijn vriend in Tel Aviv) doen ze ook; en aan de telefoon praten ze met mijn vriend over 'uw vriendin' en mevrouw van D.
Wat een geklooi, dat paspoort van mij.......maar wat ik er aan toe wil voegen is dat ik het heel, heel erg vervelend vind om mensen pardoes in verlegenheid te brengen, als mijn paspoort tevoorschijn moet komen ivm bureaucratische zaken, dan weten mensen zich soms geen houding te geven als mij in persoon zien (en horen) icm die M....heel vervelend voor die in verlegenheid gebrachte mensen, en ook voor mij, eigenlijk wel.
Zo, en nu gaan we uit; met zijn 2en, als mevrouw en meneer
Groetjes Mila.