De norm in de TS wereld
Moderator: Moderators
De norm in de TS wereld
Het kan zijn dat ik me vergis hoor, maar de norm in de TS wereld is geloof ik......
op vrouwen vallen
heterorelaties hebben (gehad)
Een of meerdere kinderen verwekt hebben (als heteroman wel te verstaan)
een (zeer) mannelijk beroep uitoefenen, waar de persoon in kwestie zich pre en post transitie zich als een vis in het water voelt
Wat minder vaak: nogal mannelijke hobbies.
De alreeds vrouwelijke variant, die op mannen valt, een vrouwelijk beroep uitoefend, en vrouwelijke hobbies en bezigheden heeft komt aanmerkelijk minder voor, is zelfs zeldzaam.
?soms vraag ik me af......? hoe kan dit eigenlijk?
Mila.
op vrouwen vallen
heterorelaties hebben (gehad)
Een of meerdere kinderen verwekt hebben (als heteroman wel te verstaan)
een (zeer) mannelijk beroep uitoefenen, waar de persoon in kwestie zich pre en post transitie zich als een vis in het water voelt
Wat minder vaak: nogal mannelijke hobbies.
De alreeds vrouwelijke variant, die op mannen valt, een vrouwelijk beroep uitoefend, en vrouwelijke hobbies en bezigheden heeft komt aanmerkelijk minder voor, is zelfs zeldzaam.
Mila.
Re: De norm in de TS wereld
Ja, ik denk echt dat je je vergist.mila schreef:Het kan zijn dat ik me vergis hoor, maar de norm in de TS wereld is geloof ik......
Ten eerste is er bij mijn weten geen "norm" in de TS wereld.
Verder zou ik niet weten waarom je eventueel iets normatiefs zou moeten koppelen aan het feit dat een variant vaker voorkomt dan een andere.
Tenslotte denk ik dat je de werkelijkheid geweld aandoet door die in het keurslijf van slechts twee varianten te persen. Je ziet zonder meer het een en ander over het hoofd.
En waartoe in 's hemelsnaam? Het ziet er eerlijk gezegd niet naar uit dat je er zelf vrolijker van wordt door de wereld met die bril te bekijken...
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Mila, je vergeet er een.
De norm in de TS wereld, als in meest voorkomend, is MV.
Waarom zou dit zijn?
Waarbij het mij opvalt dat de enige 'bevolkingsgroepen' die zich hebben weten te emanciperen, vrouwen en sommige homo's zijn.
Mannen niet. Anders droegen ze wel een rok wanneer ze er zin in hadden, maar nee, het idee alleen al...
Mannen moeten man zijn, van zichzelf.
En als je daaraan niet kunt voldoen, bad luck, het valt (mij) nog niet mee om me lekker te voelen als vrouwelijke man.
Dus vrouwen mogen best mannelijk zijn, veel meer dan mannen vrouwelijk mogen zijn. Tenminste, volgens mijn subjectief beleefde norm.
Of praat ik nou helemaal onzin?
Francis
De norm in de TS wereld, als in meest voorkomend, is MV.
Waarom zou dit zijn?
Waarbij het mij opvalt dat de enige 'bevolkingsgroepen' die zich hebben weten te emanciperen, vrouwen en sommige homo's zijn.
Mannen niet. Anders droegen ze wel een rok wanneer ze er zin in hadden, maar nee, het idee alleen al...
Mannen moeten man zijn, van zichzelf.
En als je daaraan niet kunt voldoen, bad luck, het valt (mij) nog niet mee om me lekker te voelen als vrouwelijke man.
Dus vrouwen mogen best mannelijk zijn, veel meer dan mannen vrouwelijk mogen zijn. Tenminste, volgens mijn subjectief beleefde norm.
Of praat ik nou helemaal onzin?
Francis
<Dus vrouwen mogen best mannelijk zijn>
Nou nee, dat lijkt maar zo hoor. Zo'n beetje alle v/m's die ik ken waren pre transitie zo mannelijk dat ze tegen grenzen aan liepen, en probs in het dagelijks leven kregen.
Wat ik bedoel te zeggen met die norm in de m/v TS wereld, is dat de ex hetero vader van kinderen die evt een mannelijk beroep uitoefend in een volkomen andere wereld leefde en leeft dan de ex homo die een vrouwelijk beroep uitoefend.
Vaak heb ik de indruk dat de ex hetero TS die uit de kast is een vrouw 'speelt', terwijl bij een ex homo TS de vrouwelijkheid van binnenuit komt.
Twee totaal verschillende werelden binnen 1 wereld.
Groetjes Mila.
Nou nee, dat lijkt maar zo hoor. Zo'n beetje alle v/m's die ik ken waren pre transitie zo mannelijk dat ze tegen grenzen aan liepen, en probs in het dagelijks leven kregen.
Wat ik bedoel te zeggen met die norm in de m/v TS wereld, is dat de ex hetero vader van kinderen die evt een mannelijk beroep uitoefend in een volkomen andere wereld leefde en leeft dan de ex homo die een vrouwelijk beroep uitoefend.
Vaak heb ik de indruk dat de ex hetero TS die uit de kast is een vrouw 'speelt', terwijl bij een ex homo TS de vrouwelijkheid van binnenuit komt.
Groetjes Mila.
Nog maar eens: ik denk dat je sowieso ten onrechte van twee verschillende groepen uitgaat. Dat geeft weliswaar een soort van houvast, maar daarmee leg je je eigen realiteitszin veel zwaarder beperkingen op dan nodig.mila schreef: Vaak heb ik de indruk dat de ex hetero TS die uit de kast is een vrouw 'speelt', terwijl bij een ex homo TS de vrouwelijkheid van binnenuit komt.
Als ik van mijn eigen ervaringen uitga, kan ik wel beamen dat er zulke uitersten bestaan als die jij beschrijft, maar verder is aan jou de keus of je in twee totaal verschillende werelden leeft. Ik denk dat je jezelf daarmee tekort doet. Telkens als je dit onderwerp ter sprake brengt, wek je bij mij de indruk dat je je er een beetje eenzaam en verongelijkt door voelt. Zo van: "nu ben ik verdomme alweer een minderheid (of eenling) in een verdomhoekje".
<Telkens als je dit onderwerp ter sprake brengt, wek je bij mij de indruk dat je je er een beetje eenzaam en verongelijkt door voelt. Zo van: "nu ben ik verdomme alweer een minderheid (of eenling) in een verdomhoekje">
Nee hoor, dat valt wel mee. Ik heb *goddank* een paar TS vriendinnen die ook altijd al op mannen vielen, en onze omgang is 'hand in glove', zal ik maar zeggen.
(ze posten hier niet trouwens), en met Joanne ben ik ook zeer goed bevriend.
We hebben het wel eens over de ex hetero ts (papa's), vandaar.
Mila.
Nee hoor, dat valt wel mee. Ik heb *goddank* een paar TS vriendinnen die ook altijd al op mannen vielen, en onze omgang is 'hand in glove', zal ik maar zeggen.
(ze posten hier niet trouwens), en met Joanne ben ik ook zeer goed bevriend.
We hebben het wel eens over de ex hetero ts (papa's), vandaar.
Mila.
Mila,
Zou de simpele verklaring niet kunnen zijn dat hoe meer en hoe langer de vrouwelijkheid in een leven onderdrukt, hoe meer het lijkt dat die vrouwelijkheid 'gespeeld' is op latere leeftijd? Dus gewoon een kwestie van wel of geen jarenlange min of meer zelf opgelegde conditionering?
Interessanter lijkt me de vraag waarom de een zichzelf wel jaren verstopt en de ander niet. Is het misschien dat als je homoseksueel bent, je in Nederland daar tegenwoordig makkelijker op jonge leeftijd mee voor de dag kan komen. En dat dat de zelfacceptatie als transseksueel vergemakkelijkt?
Ook ben ik benieuwd hoe er tegen deze tweedeling door de 'experts' (de psychologen) wordt aangekeken. Ik kan zelf niet ontkennen dat je regelmatig de termen primair en secundair tegenkomt.
Joyce (die als blijkt dat ze slechts zou 'spelen' dat ze een vrouw is, ook weer kansen ziet voor een toneel carrière)
Zou de simpele verklaring niet kunnen zijn dat hoe meer en hoe langer de vrouwelijkheid in een leven onderdrukt, hoe meer het lijkt dat die vrouwelijkheid 'gespeeld' is op latere leeftijd? Dus gewoon een kwestie van wel of geen jarenlange min of meer zelf opgelegde conditionering?
Interessanter lijkt me de vraag waarom de een zichzelf wel jaren verstopt en de ander niet. Is het misschien dat als je homoseksueel bent, je in Nederland daar tegenwoordig makkelijker op jonge leeftijd mee voor de dag kan komen. En dat dat de zelfacceptatie als transseksueel vergemakkelijkt?
Ook ben ik benieuwd hoe er tegen deze tweedeling door de 'experts' (de psychologen) wordt aangekeken. Ik kan zelf niet ontkennen dat je regelmatig de termen primair en secundair tegenkomt.
Joyce (die als blijkt dat ze slechts zou 'spelen' dat ze een vrouw is, ook weer kansen ziet voor een toneel carrière)
Nou, dan bestaat er voor jou gelukkig ook nog een plekje "ons kent ons", of hoe zeg je dat?mila schreef: We hebben het wel eens over de ex hetero ts (papa's), vandaar.
Misschien zijn die ex-hetero TS-en wel niet vrouwelijk genoeg om er zo'n kransje op na te houden teneinde van gedachten te wisselen over de ex-homo TS-en. Tenminste ik moet het zonder dat soort gezelligheid stellen .
<Misschien zijn die ex-hetero TS-en wel niet vrouwelijk genoeg om er zo'n kransje op na te houden teneinde van gedachten te wisselen over de ex-homo TS-en. Tenminste ik moet het zonder dat soort gezelligheid stellen >
Tuurlijk wel......met zijn allen naar voetbalwedstrijden gaan, eens per jaar naar de Autorai, eh, gezellig met zijn allen de nieuwste gereedschappen bekijken bij de Gamma of zo.....ehhhh......mogelijkheden te over hoor!
Mila.
Tuurlijk wel......met zijn allen naar voetbalwedstrijden gaan, eens per jaar naar de Autorai, eh, gezellig met zijn allen de nieuwste gereedschappen bekijken bij de Gamma of zo.....ehhhh......mogelijkheden te over hoor!
Mila.
- Madeleine.
- ff weer wat posten
Dat procentueel de 'ex-hetro' vaker getrouwd is geweest en kinderen heeft is altijd waar.mila schreef: Wat ik bedoel te zeggen met die norm in de m/v TS wereld, is dat de ex hetero vader van kinderen die evt een mannelijk beroep uitoefend in een volkomen andere wereld leefde en leeft dan de ex homo die een vrouwelijk beroep uitoefend.
Het homohuwelijk is pas recent in een aantal landen mogelijk en de kans dat twee mannen een kind krijgen niet aanwezig.
De stelling dat de 'ex-hetro' haar nieuwe rol speelt vind ik persoonlijk pijnlijk, het is lastig genoeg om in je uitelijke gedrag worden wie je bent.
Enig over-acting in zit is denk ik onvermijdelijk, om na een x aantal jaren je te gedragen op een manier die je daarvoor juist hebt weggedrukt is maar lastig te doseren
nou wat wel zo is dat sommige lesbische meisjes ook behoorlijk mannelijk kunnen zijn, mannelijke hobbies, haardracht, omgangsvormen, en dat is bij homo's ook zo...die kunnen van nature vrouwelijker zijn dan andere mannen...
Dat zal dan wel losstaan van geslachts-identiteitsgevoelens. Ik ben ook iets vrouwelijk in mijn gedrag, en ik ben best het stereotype wat je van een meisje zou kunnen verwachten.... haat voetbal, geen interesse in auto's...best wel a-technisch, slecht in rekenen en wiskunde e.d. hou van tutten in mijn kamer...toen ik klein was veranderde ik de inrichting van mijn kamer bijna elke week, ik hou van rokjes en van knoeien met me haar (wat ik niet meer heb, sjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit) maar dat deed ik vroeger...
en toch!!!!!
Of ik ben nog in ontkenning, maar ik zie mijzelf als androgyn, dus ik vermoed dat het losstaat van identiteitsgevoelens...
Mina
Dat zal dan wel losstaan van geslachts-identiteitsgevoelens. Ik ben ook iets vrouwelijk in mijn gedrag, en ik ben best het stereotype wat je van een meisje zou kunnen verwachten.... haat voetbal, geen interesse in auto's...best wel a-technisch, slecht in rekenen en wiskunde e.d. hou van tutten in mijn kamer...toen ik klein was veranderde ik de inrichting van mijn kamer bijna elke week, ik hou van rokjes en van knoeien met me haar (wat ik niet meer heb, sjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit) maar dat deed ik vroeger...
en toch!!!!!
Of ik ben nog in ontkenning, maar ik zie mijzelf als androgyn, dus ik vermoed dat het losstaat van identiteitsgevoelens...
Mina
Nou, daar vind ik allemaal niks aan, hoor! Waar hoor ik dan thuis?mila schreef:.ehhhh......mogelijkheden te over hoor!
Mila.
Zal je eens wat vertellen: toen ik uit de kast kwam, dacht ik nog dat een kinderwens en alles wat daarbij komt kijken het toppunt van vrouwelijkheid was. De eerste transen die ik tegenkwam, beide kanten op, hadden nulkommaniks (of zelfs nog minder) affiniteit met kinderen. Toen ik over de eerste schrik heen was, kwam ik op een queer weekend een transman tegen, die eerst als vrouw een kind gebaard had. Het was meteen 'hand in glove' tussen ons. Zo erg dat ik de neiging moest onderdrukken om niet teveel 'moeders onder elkaar' te doen.
Ik heb namelijk jarenlang -toen nog met een mannelijk uiterlijk- mijn eigen kinderen verzorgd. Kan je wel vertellen dat je dan op verjaardagen en recepties bitter weinig gemeen hebt met andere vaders. De conversatie ligt snel stil.
Nee hoor, het gezelligst vind ik het, straks als het wat warmer wordt, op de rand van de zandbak, tussen moeders die -net als ik- snottebellen opvangen en kusjes op zere knietjes geven .
Misschien komt het omdat homoseksualiteit minder vaak voorkomt als heteroseksualiteit. En dus ook bij mensen met genderdysforie?De alreeds vrouwelijke variant, die op mannen valt, een vrouwelijk beroep uitoefend, en vrouwelijke hobbies en bezigheden heeft komt aanmerkelijk minder voor, is zelfs zeldzaam.
Het lijkt me bovendien ook heel anders iets te willen zijn wat je ook begeert (in seksuele en relationele zin). Ik vond/vind het juist eerder moeilijk mijn vrouwelijke karaktereigenschappen en kenmerken te leren waarderen ipv verguizen, ik vond mijzelf als man nl, totaal niet aantrekkelijk(en was daardoor ontzettend onzeker!).
hallo Mila,
Er is al aangegeven door Janiek dat de 2 deling die jij aanhoudt wat mank loopt ..
mijn situatie is dat ik voor mijn transitie doorging voor een vrouwelijke man die daarmee buiten de mannelijke norm viel en daar heb ik meer dan genoeg problemen om gehad.
Wel doe ik best stoer werk dat ik nu bijna aan het eind van de transitie nog steeds doe (ik chaufeur een kleine vrachtauto).
Nu ga ik door voor een wat mannelijke vrouw en ik voel me er helemaal best bij, want daardoor heb ik wel ruimte gevonden om mijn lesbische geaardheid eindelijk eens te verkennen. In de tijd dat ik voor man doorging heb ik altijd wel een voorkeur gehad voor vrouwen, maar met mijn lompe mannelijke anatomie altijd weerstand gehad voor fysiek contact. Die drempel is weg en dadelijk als de chirurg zijn werk gedaan heeft, is het laatste beetje schroom ook weg en kan ik heerlijk mannelijk gaan vrouwen met de vriendinnen die ik om me heen heb opgescharreld oh ja .. ik heb geen kinderen verwekt in mijn 'man' periode. Voor mijn gevoel was kinderen krijgen altijd inherent aan het kind zelf dragen gedurende die 9 maanden die er voor staan.
Mijn vraag aan jou Mila, waar pas ik in jouw beeld tav TS?
Overigens pas ik perfect in mijn eigen zelfbeeld dat eindelijk compleet is
Iedereen is uniek....
groetjes, Fenna
Er is al aangegeven door Janiek dat de 2 deling die jij aanhoudt wat mank loopt ..
mijn situatie is dat ik voor mijn transitie doorging voor een vrouwelijke man die daarmee buiten de mannelijke norm viel en daar heb ik meer dan genoeg problemen om gehad.
Wel doe ik best stoer werk dat ik nu bijna aan het eind van de transitie nog steeds doe (ik chaufeur een kleine vrachtauto).
Nu ga ik door voor een wat mannelijke vrouw en ik voel me er helemaal best bij, want daardoor heb ik wel ruimte gevonden om mijn lesbische geaardheid eindelijk eens te verkennen. In de tijd dat ik voor man doorging heb ik altijd wel een voorkeur gehad voor vrouwen, maar met mijn lompe mannelijke anatomie altijd weerstand gehad voor fysiek contact. Die drempel is weg en dadelijk als de chirurg zijn werk gedaan heeft, is het laatste beetje schroom ook weg en kan ik heerlijk mannelijk gaan vrouwen met de vriendinnen die ik om me heen heb opgescharreld oh ja .. ik heb geen kinderen verwekt in mijn 'man' periode. Voor mijn gevoel was kinderen krijgen altijd inherent aan het kind zelf dragen gedurende die 9 maanden die er voor staan.
Mijn vraag aan jou Mila, waar pas ik in jouw beeld tav TS?
Overigens pas ik perfect in mijn eigen zelfbeeld dat eindelijk compleet is
Iedereen is uniek....
groetjes, Fenna