Op 27 maart is Henriette/ Harry Wiersinga, op het Spui in Den Haag,
door een voor haar/ hem onbekende in elkaar geslagen. Zij/ hij werd
met zwaar letsel in het ziekenhuis opgenomen. Op 18 april jl.
overleed Henriette/ Harry aldaar aan haar/ zijn verwondingen.
De mishandeling en het overlijden van Henriette/Harry heeft velen
zwaar geschokt: mensen in haar/ zijn directe omgeving, collega’s bij
de consumentenbond, de kerkgemeenschap waar zij/ hij actief was.
Ook in en rond diverse transgenderorganisaties voelen velen zich
persoonlijk diep geraakt door de dood van deze kleurrijke persoon.
Henriette/ Harry was en is voor ons een voorbeeld door haar/ zijn
openheid over haar/zijn transgender-zijn en de natuurlijke wijze
waarop zij/ hij zich niet in een hokje man of vrouw liet plaatsen.
Henriette/ Harry:
“Het woord transgender vind ik erg mooi, vanwege de dansachtige klank
en de symbolische, overdrachtelijke betekenis. Dat verwijst naar die
onzichtbare wereld, die voor mij belangrijk is. Transgender in de
betekenis van: mensen die zich niet houden aan de codes voor hun
gender.”*
Wij voelen sterk de behoefte om ons medeleven te tonen en zichtbaar
uiting te geven aan onze betrokkenheid bij wat er gebeurd is.
Daarom willen we aanstaande zaterdag 28 april om 15.00 uur duidelijk en
vreedzaam maar niet stilletjes op het haagse Spui gedenken wat
daar gebeurd is.
We verzamelen zaterdag om 15:00 uur op het Spui ter hoogte van nr. 222/223.
We nodigen u/ jou via deze oproep van harte uit aanwezig te zijn en deel
te nemen.
Tijdens de samenkomst zullen onze gedachten uitgaan naar Henriette/
Harry. En willen wij een signaal afgeven dat het gebruikte geweld om
geen enkele reden te rechtvaardigen is.
Hoewel de motieven van de dader (nog) niet bekend zijn, heeft de
berichtgeving van de afgelopen week o.a. geleid tot reacties in de
trant van “als je er ‘anders’ uit ziet kun je verwachten dat je eens
geslagen wordt”. Dit vinden wij onacceptabel en zorgwekkend.
Door de samenkomst op het Spui willen we op positieve wijze
zichtbaarheid geven aan onze verscheidenheid en diversiteit.
Wij hopen op uw/ je betrokkenheid en aanwezigheid,
Met vriendelijke groet,
de Noodles , queer collectief voor vrijheid van sekse en gender,
Voor vragen/ opmerkingen kunt u contact opnemen met noodles@vreer.net
* Tim de Jong (1999) Man of vrouw, min of meer. Gesprekken over een niet-gangbare sekse. Schorer Boeken, p. 28
Herdenking Henriëtte/Harry Wiersinga 28 april
Moderator: Moderators
Herdenking Henriëtte/Harry Wiersinga 28 april
Hier de officiële oproep voor de herdenking van Henriëtte/Harry Wiersinga op 28 april:
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
- chantal-tg
- ff weer wat posten
- Contacteer:
hoi hoi,
Heel goed om te horen dat er iets gedaan gaat worden. Momenteel zit ik nog in buitenland, maar ik kom vrijdag in de loop van dag aan op schiphol..... ik zal m'n uiterste best doen om erbij te zijn.... mochten er mensen uit de regio rotterdam een lift willen, stuur me dan een mailtje...
veel liefs,
Chantal
Heel goed om te horen dat er iets gedaan gaat worden. Momenteel zit ik nog in buitenland, maar ik kom vrijdag in de loop van dag aan op schiphol..... ik zal m'n uiterste best doen om erbij te zijn.... mochten er mensen uit de regio rotterdam een lift willen, stuur me dan een mailtje...
veel liefs,
Chantal
vipassana; zie zoals het werkelijk is......
www.vipassanaweb.nl
www.vipassanaweb.nl
- Renate den Heijer
- dagelijks aanwezig
Was een hele mooie bijeenkomst met toespraken van Janiek, Judith, een paar gedichten en vele anderen die een woord deden. Vlak bij de plek waar 'het' gebeurd is best een lugubere gedachte, zo dichtbij met als contrast de witte balonnen en de bloemen en alle mensen bij de plek.
Janiek en Frederique ontmoet en nog wat gaan drinken, was heel fijn jullie eens in echte lijve te ontmoeten
liefs
Janiek en Frederique ontmoet en nog wat gaan drinken, was heel fijn jullie eens in echte lijve te ontmoeten
liefs
Ik was er.
Ik vond de opkomst bijzonder laag en dat vond ik echt spijtig.
Ik kende Henriëtte niet maar ik wilde gewoon een kleine beetje steun betuigen zover dat kan. Ik heb een kleine documentaire over haar gezien op de publieke omroep en wat persoonlijke verhalen gehoord en het leek me een bijzonder getalenteerd, kleurrijk en positief persoon. Echt walgelijk dat zo iemand moet sterven voor niks.
Ik vond het een mooie, 'echte' bijeenkomst btw.
Ik vond de opkomst bijzonder laag en dat vond ik echt spijtig.
Ik kende Henriëtte niet maar ik wilde gewoon een kleine beetje steun betuigen zover dat kan. Ik heb een kleine documentaire over haar gezien op de publieke omroep en wat persoonlijke verhalen gehoord en het leek me een bijzonder getalenteerd, kleurrijk en positief persoon. Echt walgelijk dat zo iemand moet sterven voor niks.
Ik vond het een mooie, 'echte' bijeenkomst btw.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hoi Jamie,
Het viel mij op dat er nog zoveel mensen waren (zo'n 100-150). Travestieten, transgenders en transseksuelen hebben gemiddeld gezien nu eenmaal niet de eigenschappen dat ze goed georganiseerd zijn en dat er veel opkomst is bij bijeenkomsten en demonstraties.
Verder leek het ook minder, doordat er best een groot gedeelte door de politie was afgezet en daar nauwelijks mensen stonden. Er was plaats voor zeker 1000-1100 mensen.
Goed trouwens dat jij er wel was!
Groetjes,
Frederique
Het viel mij op dat er nog zoveel mensen waren (zo'n 100-150). Travestieten, transgenders en transseksuelen hebben gemiddeld gezien nu eenmaal niet de eigenschappen dat ze goed georganiseerd zijn en dat er veel opkomst is bij bijeenkomsten en demonstraties.
Verder leek het ook minder, doordat er best een groot gedeelte door de politie was afgezet en daar nauwelijks mensen stonden. Er was plaats voor zeker 1000-1100 mensen.
Goed trouwens dat jij er wel was!
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
@ Jamie: goed dat jij er was. Francis heb ik niet gezien, helaas. Van Chantal hoorde ik dat zij er was. Verder waren er voor mij veel bekenden uit de transgenderhoek, allemaal vm's. En best veel homo's en lesbiennes. Renate en Tanja waren er. En kinderen heb ik gezien. En een enkele paradijsvogel met mooie, rooie veren en een mij nog onbekend gender.
De politie had me vooraf gevraagd een schatting te maken van het aantal deelnemers. Honderd, had ik geschat, en die waren er ook wel. Gelukkig.
Tja, en je hebt in Nederland (m>v) naar schatting 300.000 travestieten, maar het merendeel daarvan zit waarschijnlijk achter slot en grendel. En 30.000 transgenders, waarvan ik er nog geen tien pesoonlijk ken. En 3000 transseksuelen, waarvan weer een groot deel na haar transitie liever gewoon als vrouw in het decor verdwijnt.
Blijft over een heel kleine wereld. Als die het toch voor elkaar krijgt om iets als zichtbaarheid tot stand te brengen binnen de grote wereld en een beetje media-aandacht te krijgen, dan is dat al heel wat. En van veel betekenis voor al die onzichtbaren, die zich toch in meer of mindere mate met ons identificeren.
Henriëtte/Harry was op die manier voor mij een voorbeeld van levensbelang, alleen maar doordat hij/zij zich had laten zien in het veel geprezen boek van Tim de Jong. Zonder die mensen kunnen we het niet stellen. Het is verdrietig dat er één minder op de wereld is, maar gelukkig komen er ook steeds weer nieuwe bij.
@ Joyce: ik heb een jonge journaliste van de Telegraaf gesproken, er was een cameraploegje van een lokale Haagse tv-zender. Er was Joran, van de Amsterdamse queer-radio,die ook Radio Noodles verzorgt. En een of twee persfotografen.
De politie had me vooraf gevraagd een schatting te maken van het aantal deelnemers. Honderd, had ik geschat, en die waren er ook wel. Gelukkig.
Tja, en je hebt in Nederland (m>v) naar schatting 300.000 travestieten, maar het merendeel daarvan zit waarschijnlijk achter slot en grendel. En 30.000 transgenders, waarvan ik er nog geen tien pesoonlijk ken. En 3000 transseksuelen, waarvan weer een groot deel na haar transitie liever gewoon als vrouw in het decor verdwijnt.
Blijft over een heel kleine wereld. Als die het toch voor elkaar krijgt om iets als zichtbaarheid tot stand te brengen binnen de grote wereld en een beetje media-aandacht te krijgen, dan is dat al heel wat. En van veel betekenis voor al die onzichtbaren, die zich toch in meer of mindere mate met ons identificeren.
Henriëtte/Harry was op die manier voor mij een voorbeeld van levensbelang, alleen maar doordat hij/zij zich had laten zien in het veel geprezen boek van Tim de Jong. Zonder die mensen kunnen we het niet stellen. Het is verdrietig dat er één minder op de wereld is, maar gelukkig komen er ook steeds weer nieuwe bij.
@ Joyce: ik heb een jonge journaliste van de Telegraaf gesproken, er was een cameraploegje van een lokale Haagse tv-zender. Er was Joran, van de Amsterdamse queer-radio,die ook Radio Noodles verzorgt. En een of twee persfotografen.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Wat mij betreft was het een geslaagde bijeenkomst, al had de opkomst natuurlijk nog veel groter mogen zijn.
De gevarieerdheid van het publiek was groot, gelukkig waren er ook heel wat mensen die hem/haar echt kenden, ook vanuit de kerk.
Janiek, ik heb jou wel gezien, maar je was steeds te druk met andere dingen om me even voor te stellen.
Frederique had ik gelukkig al voor het begin ontmoet. Na het toesprakengedeelte heb ik mijn rozen op de daarvoor bestemde plaats neergelegd. Daarna wilde ik naar huis, vandaar dat ik verder geen afscheid meer genomen heb.
Groetjes,
Francis
De gevarieerdheid van het publiek was groot, gelukkig waren er ook heel wat mensen die hem/haar echt kenden, ook vanuit de kerk.
Janiek, ik heb jou wel gezien, maar je was steeds te druk met andere dingen om me even voor te stellen.
Frederique had ik gelukkig al voor het begin ontmoet. Na het toesprakengedeelte heb ik mijn rozen op de daarvoor bestemde plaats neergelegd. Daarna wilde ik naar huis, vandaar dat ik verder geen afscheid meer genomen heb.
Groetjes,
Francis