Een jaar of 2 geleden heb ik een avond meegemaakt van een van de vele gender groepen in de "bay area" rond San Fransico.
"Na jaren in de VS te hebben gewerkt in de transgenderzorg, viel het Arianne van der Ven op hoezeer Nederlandse transen hun best doen zo 'gewoon' mogelijk te zijn. De behoefte aan assimilatie weerspiegelt zich in een gebrek aan solidariteit én een rigide transgenderzorg. Dat ziet er in de VS heel anders uit."
(bron: de inleiding een artikel van Arianne van der Ven)
Groetjes,
In feite was het in San Jose een half uurtje rijden ten zuiden van San Fransico.
Ik ging daar op eigen initiatief als "vrouw" naar toe en kende de groep niet, was wel nieuwsgierig hoe Amerikanen hun TS beleven.
Het werd gehouden in het bijgebouw van een kerk, ik denk zelfs een Koreanse kerk, wat niet vreemd is want rondom San Fransico wonen veel Aziaten en in San Fransico is de grootste "China town" van de hele wereld.
Naar goed gebruik stel je je voor aan de aanwezige groep, ik denk een 50 personen, en toen ik vertelde (na vragen van hun) hoe de ziekenfonds verzekering (toen begin 2005) de kosten betaalden voor een o.a. een psych,SRS,hormonen,epilatie, enz. waren ze zeer verbaasd.
Jullie worden "gepamperd - in de watten gelegd" was hun mening, de Amerikaanse TS draait zelf op voor alle kosten.
Opmerkingen zoals "mag ik je koffer dragen want ik wil ook wel naar Nederland", was grappig bedoeld maar met een serieuze ondertoon.
Misschien hierdoor dat er meer solidariteit is in de VS transgender groepen, maar in feite is dit , denk ik, meer vanwege de veel moeilijker medische kosten situatie waarin zij verkeren, waarvoor je je niet kan verzekeren (veel te duur).
Het is goed dat o.a. het VUMC en COC stappen ondernemen richting zorg (??) verzekeraars en refereerd aan Europeesche regelgeving die men te gemakkelijk over het hoofd ziet (wil zien)
De "groep" TS en ook TG is te klein en te individueel gericht om een vuist te kunnen maken, denk ik..
groetjes, Adriana