Vraagje bloos

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Frederique,

wees blij dat De Ronde het niet voor het zeggen heeft alleen in het genderteam. Hoe ik tot nog toe dr. van Trotsenburg heb leren kennen is hij een goed opvolger van prof. Gooren als hoofd van het genderteam. Hij is officieel gynaecoloog/endocrinoloog. Ik heb volgens mij ergens dit jaar een gesprek met De Ronde gehad, was niet echt positief, zelfs recept uitschrijven was niet foutloos, en eerder gemaakte afspraken met dr. van Trotsenburg zijn nog niet eens ter sprake gekomen, maar daar mail ik dr. van Trotsenburg eerdaags wel over. Hij wilde toch op de hoogte gehouden worden door mij omtrent hoe het allemaal gaat bij mij.

groetjes, Nannette
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Nannette,

Ik ben Van Trotsenburg tegengekomen tijdens de voorlichtingsdag van de VU in november. Het leek me inderdaad een aardige en kundige man.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique_ schreef:Ik ben Van Trotsenburg tegengekomen tijdens de voorlichtingsdag van de VU in november. Het leek me inderdaad een aardige en kundige man.
Wat vind je ervan un second opinion aantevragen bij hem....ik heb de ervaring dat die man na wat hevige discussies kompromiebereid is....
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Anja Lasagna
ForumFan
Berichten: 362
Lid geworden op: za dec 01, 2007 18:13

Bericht door Anja Lasagna »

[quote="Morbide
En? Mijn mening is niet veranderd. Van geslacht veranderen kan niet, je kunt hooguit transvrouw worden waren zo ongeveer mijn woorden. Een transvrouw is een vrouw, niets anders.[/quote]

Een transvrouw is een transvrouw, en ik ben het volledig met de argumentatie van Frederique eens, die is zo sluitend, dat ik daar niets aan te voegen heb.

Milala.
Uw sterverslaggeefster :-)
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Lala Ferrari schreef:Een transvrouw is een transvrouw, en ik ben het volledig met de argumentatie van Frederique eens, die is zo sluitend, dat ik daar niets aan te voegen heb.
Die klopt inderdaad als een bus en ik kan er zelfs wel wat van meebeleven. Maar dat Frederique in een rationele verkenning van haar eigen gevoel en beleving, aanleiding ziet om uitspraken te doen over wat een ander voelt of niet kan voelen, dat slaat echt nergens op.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Morbide schreef: Een transvrouw is een vrouw, niets anders.
+1

Niemand zit er op te wachten om het ingewikkelder te maken dan dat. Wat je er verder allemaal bij voelt, kan per persoon zo verschillen. Dat lees je hier vaak genoeg.

Als je je in deze wereld wilt manifesteren als een persoon die tussen de geslachten in leeft, dan is dat heel legitiem, maar helemaal niet gemakkelijk.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Janiek2 schreef:Niemand zit er op te wachten om het ingewikkelder te maken dan dat. Wat je er verder allemaal bij voelt, kan per persoon zo verschillen. Dat lees je hier vaak genoeg.

Als je je in deze wereld wilt manifesteren als een persoon die tussen de geslachten in leeft, dan is dat heel legitiem, maar helemaal niet gemakkelijk.
Daarom vind ik het ook zo belangrijk om te proberen elkaars standpunten zo goed mogelijk te eerbiedigen, en niet iemand iets op te leggen. Ik maak zelf die fout onbewust ook hoor, maar laten we elkaar daarom ook in onze waarde laten, we zijn wie we zijn toch ?

En dan niet weer een discussie over wie wel of niet vrouw is. Het gaat om wat een ieder zelf voelt. Want niemand kan voelen wat een ander voelt, zelfs al maak je bijna hetzelfde of hetzelfde mee.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik heb niet de behoefte om de hele discussie nog een keer te doen (ik deed hem al 2x). Volgens mij zijn de standpunten na die 2x niet gewijzigd. Het is verstandiger dan maar op te houden. Mijn mening is bekend.

@Janiek: ik zeg niet dat alle TS-en qua uiterlijk tussen de genders in moeten leven. Zie mijn eerdere berichten voor wat ik wel bedoel of schakel over op PB's/e-mail als je me niet snapt en me wel wilt snappen. En nogmaals: het was en is niet mijn bedoeling om wie-dan-ook te kwetsen.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Janiek schreef :

Morbide schreef:

Een transvrouw is een vrouw, niets anders.


+1

Niemand zit er op te wachten om het ingewikkelder te maken dan dat. Wat je er verder allemaal bij voelt, kan per persoon zo verschillen. Dat lees je hier vaak genoeg.

Als je je in deze wereld wilt manifesteren als een persoon die tussen de geslachten in leeft, dan is dat heel legitiem, maar helemaal niet gemakkelijk.


Uiteraard dat is de bedoeling ook.
Om die reden ga je door een heel proces.
En het wijzigen van het juridisch geslacht is de bevestiging dat je maatschappelijk ook in dat vakje wordt ingedeeld.

MAAR ! Het klopt ook wel dat voor minstens 50% van de bevolking een transvrouw geen 'volwaardige' of 'normale' vrouw is.
In mijn omgeving is dat voor veel mannen zo ....voor vrouwen ben ik dan weer vaak 100% vrouw......
Het is dus nog niet algemeen aanvaard .......
maar een transvrouw is voor mij wel een vrouw en we moeten daar ook wel voor gaan vind ik.

Toegeven dat we een uitzondering zijn in deze wereld ....heel uniek in feite.
Van geslacht veranderen komt niet zo vaak voor in de natuur (op enkele sponssoorten na dan).
Maar een transvrouw is ook een vrouw.
Een verwijfde homoman blijft toch ook een man ? Daar maak je toch ook geen nieuwe categorie voor ?
Een heel mannelijk lesbienne, blijft toch ook een vrouw ?
Er moet toch niet voor alles een apart vakje zijn.
Neen ik blijf bij de theorie : Vagina = vrouw, Penis = man.
Hoe het simpel, het is al moeilijk genoeg.
En in België is dat ook zo : Post-SRS kan je juridisch nu vlot vrouw worden ....blijf je liever TS (of TG) zonder SRS dan blijf je gewoon een man. Simpel en meer moet dat niet zijn.

Ik sluit me ook aan bij wat Janiek schrijft :

Als je je in deze wereld wilt manifesteren als een persoon die tussen de geslachten in leeft, dan is dat heel legitiem, maar helemaal niet gemakkelijk.

Maar soms heb je geen keuze ....als je trans (M->V) bent en het lukt je echt niet om passabel te worden, dan blijf je eigenlijk voor de buitenwereld toch tussen de geslachten in leven.
Je kan dan wel een neo-vagina hebben en een V op je ID-kaart, maar 99% van de wereld blijft je als man zien.
Je moet dat ook goed beseffen vind ik voordat je aan het een eventuele transitie begint.......en ja de weg is verdomd lang, zelfs als de natuur mild is geweest qua motoriek, lengte, schoenmaat, stem en lichaamsbouw.....
hoe gaat dat dan voor iemand die minder geluk heeft gehad ?
Tussen de genders in leven is dan waarschijnlijk de enige optie, want een andere optie is er eigenlijk niet......misschien wel voor jezelf en je gevoel, maar niet in de perceptie van de medemens......en dan is het moeilijk , omdat je eigen gevoel als vrouw niet kan bevestigd worden door de buitenwereld.

Groeten,

Melina
troeteltrans
Banned Lid
Berichten: 529
Lid geworden op: ma dec 03, 2007 21:46

Bericht door troeteltrans »

Melina...

Geen wet of mening of lichaam zou de identiteit van een ander mogen beperken omdat
je dan aan de individuele vrijheid van dat mens komt.
Dat jij bij wet nu niet langer als geopereerde travestiet behandeld mag worden, betekent nog niet dat je je identiteit op een voetstuk mag plaatsen en het recht hebt bot te zijn door andere transgenders en transseksuelen zonder neovagina (en in heel andere situatie's dan de jouwe) als man weg te zetten.

groeten
Elsie
troeteltrans
Banned Lid
Berichten: 529
Lid geworden op: ma dec 03, 2007 21:46

Bericht door troeteltrans »

Frederique_ schreef:Nannette,

Als De Ronde in 2006 letterlijk zegt "hormonen zonder geslachtsoperatie heeft zich medisch niet bewezen", hoe rijm jij dat dan met SoC-6 (2001) waar letterlijk staat (zie vooral het onderstreepte stukje):

Can Hormones Be Given To Those Who Do Not Want Surgery or a Real-life Experience? Yes, but after diagnosis and psychotherapy with a qualified mental health professional following minimal standards listed above. Hormone therapy can provide significant comfort to gender patients who do not wish to cross live or undergo surgery, or who are unable to do so. In some patients, hormone therapy alone may provide sufficient symptomatic relief to obviate the need for cross living or surgery.

De enige reden dat ik me daar laat behandelen zit in de vakkennis van de endocrinologen: ik heb geen reden om te twijfelen aan die vakkennis.

Groetjes,

Frederique
Ik ben het weer helemaal met Frederique eens. Als een geslachtsoperatie kan worden voorkomen door alleen hormoontherapie bij een patient toe te passen zou je dat juist moeten toejuigen lijkt me. Bovendien met zo een open houding ook weer veel minder kans op spijtoptanten.
Dat is mijn mening en daar zult u het mee moeten doen!

:P
Els
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Elsie schreef :

Geen wet of mening of lichaam zou de identiteit van een ander mogen beperken omdat
je dan aan de individuele vrijheid van dat mens komt.


Daar gaan we weer met dat gezever van iedereen vrij en mensenrechten en nog van dat leuks.
Dat heeft er niks mee te maken.
Voel en denk voor jezelf wat je wil ....maar de maatschappij heeft struktuur nodig en die is al eeuwen gebaseerd op M en V en dat is maar goed ook.
Ik krijg het helemaal van dat gezeik met individuele vrijheid.
Het is toch ook je individuele vrijheid om bijvoorbeeld door het rode licht te rijden, in te breken bij andere mensen, vluchtmisdrijf te plegen, ...... en om vooral dus geen rek te houden met wat andere mensen denken en doen en hoe andere mensen het bekijken.
Als je iedereen zijn individuele vrijheid moet laten, dan zou de maatschappij er echt leuk uitzien.

Dat jij bij wet nu niet langer als geopereerde travestiet behandeld mag worden, betekent nog niet dat je je identiteit op een voetstuk mag plaatsen en het recht hebt bot te zijn door andere transgenders en transseksuelen zonder neovagina (en in heel andere situatie's dan de jouwe) als man weg te zetten.

Dat doe ik niet, zo is de wetgeving in België en in nog enkele landen.
En deze werd goedgekeurd door de meerderheid.
Dus ja zelfs Mila is een man voor de wet ....haar eigen identiteit die kan ze altijd beleven zoals ze wil.....dat is iets persoonlijk.
Maar afdwingen dat ze een vrouw is, kan ze dus niet zolang er geen SRS en juridische geslachtswijziging is.

Groeten,

Melina
troeteltrans
Banned Lid
Berichten: 529
Lid geworden op: ma dec 03, 2007 21:46

Bericht door troeteltrans »

Ongelofelijk!!!
Nou ik ben het helemaal met je eens hoor Melina!
Mannen en vrouwen daar bestaat de wereld uit.
Plus degenen die jou voor zijn gegaan en voor hun identiteit hebben gevochten zodat jij nu op je mooie door hormonen gevormde billetjes als vrouw je kantoorwerk kan blijven doen.
De vrouwen die jou voor zijn gegaan hebben er ook voor gezorgd dat jouw geslachtsoperatie door de gemeenschap vergoed wordt.

En de enkeling die niet gediscrimineerd wenst te worden omdat hij of zij een man, vrouw of er tussenin is, moet zn klep maar houden volgens jou. En dat alles ten eer en glorie van je "oh zo moeilijk verworven" eigen identiteit.

Het is niet de maatschappij die structuur nodig heeft, de natuur regelt dat zelf wel namelijk, jij bent het die deze structuur verlangt omdat anders je identiteit wel eens in twijfel getrokken zou kunnen worden.

En je bent bij wet nu vrouw, je hebt je geslachtoperatie gehad, en nee hoor het is niet genoeg. Laten we nu eens gaan kijken waar je je identiteit allemaal wel niet af en kan gaan dwingen en opdringen, nu je immers 1000% vrouw bent bij wet. En laten we ieder als zweefteef te kakken zetten en neersabelen die het kortzichtige denken van de meerderheid in twijfel durft te trekken en niet ten gunste gebruikt van zichzelf. :o :o

Je opvatting vind ik er conservatief en dogmatisch, maar misschien is dat wel de cultuur waarin je bent opgevoed.

En begin ajb niet over de meerderheid, een referendum over transseksualiteit zie ik niet graag plaatsvinden.

Els
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

melina_r schreef: Neen ik blijf bij de theorie : Vagina = vrouw, Penis = man.
Hoe het simpel, het is al moeilijk genoeg.
Nou, zo simpel is de praktijk alvast niet, dus ik zou het er maar op houden dat dit theorie blijft :wink: .

Je kunt nu eenmaal geen criteria opstellen waar een mens aan moet voldoen om mens te mogen zijn, zonder dat je mensen buitensluit. Daar is de werkelijkheid te complex voor. Datzelfde geldt voor man-zijn of vrouw-zijn.

Wie en wat je bent, dat zit binnenin jou en iedereen. We doen allemaal ons best om dat zo goed en zo kwaad als het gaat over het voetlicht te brengen. Met te luisteren wat iemand over zichzelf kwijt wil, kom je alvast een stuk verder dan met het verifiëren van broekinhoud.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
troeteltrans
Banned Lid
Berichten: 529
Lid geworden op: ma dec 03, 2007 21:46

Bericht door troeteltrans »

Janiek2 schreef: Met te luisteren wat iemand over zichzelf kwijt wil, kom je alvast een stuk verder dan met het verifiëren van broekinhoud.
+1
Plaats reactie