melina_r schreef:Je vrouw voelen wat is dat dan voor jou Frederique ?
Leg dat dan eens uit ?
Voor mij is "vrouw voelen" een van de moeilijkste begrippen die er is. Want wat is vrouw? Wat is man? Die vagina? Die piemel? Sorrie, maar wat ik daarin wil is nog steeds heel onduidelijk. En ik zie p/v niet als reden om iemand man of vrouw te noemen.
Ik ga mijn transitie dan ook anders in dan jij dat deed. Jij lijkt het aan te vliegen als projectje man-naar-vrouw, met een 24-stappenplan om daar te komen en randvoorwaarden die je relatief objectief kunt meten. Zo is het niet voor mij.
Ik zie het meer als: genderdysforie is het verschil tussen mijn lichaam en mijn psyche. In normaal Nederlands is het doel dus: zowel qua uiterlijk als qua psyche doen wat bij mij past en laten wat niet (meer) bij mij past. Als ik me rustig voel op wat ik doe en hoe ik er uit zie is mijn transitie (voorlopig?) afgelopen. En misschien gaat het op sommige punten later verder, misschien ook niet. Op een enkel punt zou het ook net zo goed weer terug kunnen gaan - en ook dat is voor mij geen probleem. Een aantal voorbeelden:
Vrouwenkleren? Een groot deel past bij mij. Die draag ik dus. Een deel past ook niet bij mij. Die draag ik dus niet.
Mannenkleren? Horen niet meer bij mij. Draag ik dus niet.
Beharing? Op armen en benen: in de hoeveelheid die ik als man had vind ik het erg storend. Op dit moment zitten er nog wel haartjes op mijn armen, maar ze storen me niet meer. Ik ben de epilatie daar dus gestopt. Op de benen ga ik nog wel even door, want daar stoort het me (nog) wel. Zodra het me daar niet meer stoort zal ik ook daar stoppen. Gezicht? Alle baardhaar weg, want het hoort gewoon niet bij mij.
Borsten? Horen bij mij. Dus heb ik borsten.
Nepbrosten? Horen niet (meer) bij mij. Daarom wil ik deze dus zo snel mogelijk vervangen door borsten via hormonen.
SRS? Op dit moment nog even niet. Later? Geen idee...
FFS? Ik ben er nu voor 99% zeker van dat die er nooit zal komen. Maar ja, ook daarvoor geldt dat 1% > 0% en wat niet is kan komen...
Gezicht? Als dat via hormonen nog wat vrouwelijker kan zeg ik zeker geen nee.
Libido? Mag vandaag nog weg.
Behoefte aan seks? Absoluut niet...
Zoenen op een verjaardag? Ik geef wel een hand...
Hoofdhaar? Is er gelukkig voor een belangrijk deel nog. Helaas is het gedeeltelijk verwoest door de testosteron. Ben ik voor zover dat nog mogelijk is aan het oplossen via proscar.
Make-up? Altijd nog wel een kleine vorm van weerstand, zeker als voor de ..e keer er make-up aan kleren blijft zitten bij het passen in een modezaak. Maar mijzelf-met-baardschaduw past minder goed bij mij dan mijzelf-met-make-up. Zeker zo'n 3 weken na epilatie (als de baardschaduw min-of-meer weg is) vind ik mijn gezicht zonder make-up mooier dan mijn gezicht met make-up. Aan de andere kant vind ik oogschaduw (bij bepaalde gelegenheden) en zwartere oogharen (altijd) wel weer mooier dan wat ik nature heb.
Maniertjes? Ik heb er de pest in. Dus hanteer ik ze niet.
Vrouwelijk lopen? Ik loop wel goed zoals ik loop. Dus geen bewust-vrouwelijke-loopjes.
Logopedie? Het lijkt me prachtig om in een hogere toonsoort te kunnen praten. 'k Ben er dus druk mee aan het leren.
Over-reageren vanuit emoties? Erg lastig. Dus al 4 jaar bezig om mijn verleden opnieuw te beleven om die overreacties tegen te gaan.
Oorbellen? Horen bij mij.
Vrouwentoilet? Daar hoor ik thuis. Op het mannentoilet dus niet.
Grappen over m/v-rolpatronen? Ik vind ze soms wel leuk en deels horen ze bij mij. Ik doe op sommige momenten dan ook vrolijk mee. Op andere momenten gaan ze me te ver of ze worden me te steriotype - en dan houd ik me stil.
Vrouw voelen? Zelden.
Man voelen? Ook zelden.
Mij mijzelf voelen? Steeds vaker. En dat voelt erg goed!
Mijzelf mooi vinden met het lichaam/uiterlijk dat ik heb? Steeds vaker. Ook dat voelt erg goed!
Huishouding? Kan veel beter.
Gezondheid? Kan ook veel beter.
Teamsport? Altijd al de schurft in gehad. Hoort niet bij mij.
Wandelen? Hoort wel bij mij, pak ik in 2008 zeker weer op.
Meer zo'n lijstje, dan echt aan te geven of ik me nu -of-man-of-vrouw- voel. Het is typisch gender-teams om altijd weer te streven naar -of- man, -of- vrouw en daar dan uiterlijk, lichamelijk, psychisch de meest steriotype dingen aan te koppelen. Die manier van denken is mijns inziens achterhaald (zie SoC-6 uit 2001) en roept bij mij uitgesproken weerstand op. Een aantal van deze dingen lijkt op het eerste gezicht ook niets met gender of m/v te maken te hebben, terwijl ze in mijn proces wel degelijk sterk met elkaar gelinkt zijn...
Ik ben er wel zeker van dat ik me -meer- vrouw -dan- man voel. Dat zit 'm er dan in dat ik maatschappelijk gezien meer dingen als vrouw doe dan als man (zie ook het lijstje hier boven). En in die zin zou een V in mijn paspoort dus beter passen dan de M die er nu staat. Net als Frederique als naam beter past dan Frederik dat er nu staat.
Misschien een veel difuser antwoord dan je gewenst had. Maar wel voor mij veel behapbaarder en simpeler, omdat het praktisch gezien veel concreter wordt dan "man" of "vrouw" - waar ieder toch een eigen, dus ander, beeld bij schept.
Groetjes,
Frederique