Behoefte aan hulp/ondersteuning vanuit ggz

Algemeen

Moderator: Moderators

ik ben hier niet meer
Forumdiva

Behoefte aan hulp/ondersteuning vanuit ggz

Bericht door ik ben hier niet meer »

Hallo allemaal,

ik ben eigenlijk benieuwd of en wat voor soort hulp mensen willen vanuit de geestelijke gezondheidszorg bij genderdysforie. Ik denk daar oa ook aan bij hulp na operatie bij ts, tg die niet bij het genderteam geholpen worden, maar wel ondersteuning willen hebben. Dit zijn maar 2 voorbeelden.
Waarom ik het vraag is omdat er vanuit PSYQ een programma aanbod gaat komen in de toekomst voor deze doelgroep. In het verleden is aan mij gevraagd of ik wil helpen mee te denken over het vormgeven van dit programma (aanbod dus). Of dat nog gebeurt weet ik niet, maar mijn nieuwsgierigheid is er wel.
Wil je reageren, maar niet zodat iedereen het kan lezen, een pb mag ook als je iets kwijt wil.

groetjes,
Nannette
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

In mijn geval is het zo dat mijn TG-proces pas begonnen is toen ik mijn coach (psychoanalyse: erkennen + herbeleven van oude emoties, psychosynthese) tegenkwam. Pas toen was er een (tot dan toe) onbewust vrouwtje dat bovenkwam...

Ik had en heb tot op dit moment in mijn proces (3 mnd na start hormonen) heel erg veel aan dit soort psychische ondersteuning. Zou dit om welke reden dan ook stoppen zou ik direkt iemand vanuit de psychosynthese opnieuw aantrekken om mij te laten helpen.

Omgekeerd ben ik er ook van overtuigd dat als ik haar niet tegengekomen was dat ik het dan (veel later, maar toch) zeker zonder hulp van wie-dan-ook zou proberen. Ik ben niet iemand die snel hulp zoekt...

Ik hecht geen enkel belang aan psychisch onderzoek om te bepalen of je wel-of-niet genderdysforisch bent en/of of je andere psychische kwaaltjes onder de leden hebt. Ik wil dat graag expliciet aangeven!

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Adrie
daar ben ik weer

Bericht door Adrie »

Dag Nannette,

PSYQ ken ik vanuit mijn professie;wij sturen daar vaak mensen naartoe om zich te orienteren of om meer inzicht in zichzelf te krijgen.Vaak zijn deze personen of in de ontkenningsfase of in orienteringsfase en nog niet toe aan behandeling.Clienten welke verder in het traject zitten willen graag een persoonlijke benadering;dwz meer op hun situatie of op hun hulpvraag gericht.
Wat ik heb neergeschreven kan heel klinisch lijken doch de hoofdlijn is;er is een(beginners)groep welke zich wil orienteren en er is een(gevorderde) groep welke specifieke antwoorden nodig heeft omdat zij vastlopen in hun eigen traject of omdat zij een bevestiging zoeken.
Mogelijk kunnen wij op een andere manier verder met elkaar over dit onderwerp spreken

Groetjes van A3
kijk om je heen en verruim je horizon
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

ff een zijspoor mbt psyq

ik doe de zelftest en kom na 3 vragen bij een diagnose adhd

lijkt mij wel heel erg kort door de bocht :wink:
Adrie
daar ben ik weer

Bericht door Adrie »

HMM

Als meisje veel aan voetbal en "ruige" sporten gedaan?

De ADHD test diffrentieert tussen man en vrouw,tevens bevat de volledige test drie vragenlijsten;een voor de onderzoeker,een voor de ondervraagde en een voor de omgeving(familie,leraren).
Ik wens je dus veel plezier met het invullen van de volledige test(en de uitkomst ervan).

:lol: :lol: Groetjes van A3
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

dankje,maar geen behoefte aan
:wink:
Adrie
daar ben ik weer

Bericht door Adrie »

Ik had al zo'n vermoeden
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique_ schreef:Ik hecht geen enkel belang aan psychisch onderzoek om te bepalen of je wel-of-niet genderdysforisch bent en/of of je andere psychische kwaaltjes onder de leden hebt. Ik wil dat graag expliciet aangeven!
Al weer.... :roll: :wink:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

't Kan maar duidelijk zijn, toch?
En ik ga er hier verder niet over in discussie...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Ik hecht niet meer aan diagnoses, maar als je hulp nodig hebt, is er toch ergens een stukje houvast nodig om die hulp te kunnen bieden, anders kun je hulp bieden die totaal niet helpt (is mij in het verleden overkomen, gewoon een jaar verspilling voor 90%).
Ik wil vooral weten in hoeverre mensen buiten het genderteam/en andere vaste aanspreekpunten van een GGZ instelling hulp willen. Ik moet trouwens benadrukken dat ik nog niet weet of ik nog betrokken wordt bij het ontwikkelen van het betreffende programma. Ze weten mijn achtergrond, en dat ik goed in staat ben om voor een buitenstaander zaken duidelijk te maken hoe om te gaan met mensen met genderdysforie.

En gelukkig is er ook nog een alternatief circuit, misschien zijn er wel mensen die daar baat bij hebben gevonden, zou ik ook fijn vinden om te horen.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Nannette schreef:En gelukkig is er ook nog een alternatief circuit, misschien zijn er wel mensen die daar baat bij hebben gevonden, zou ik ook fijn vinden om te horen.
Ik heb zelf veel baat gehad bij de hulp van Toni Zandvliet. Zij is iemand met zeer veel ervaring op het terrein en met een heel postieve insteek.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Toni Zandvliet is bekend, maar zijn er soms ook mensen die bv contact hebben gehad met Astrid Leusink of andere ex-psychologen van het genderteam. Een aantal van deze mensen wil ook nog steeds mensen met genderdysforie helpen.
wavebird
ff weer wat posten

Bericht door wavebird »

ik loop momenteel ook bij het ggz. en herken u verhaal heel goed. er zijn binnen heel de organisatie van de ggz is er niemand die belast is met het helpen en ondersteunen van patienten met genderproblemen. ik ben nu in behandeling bij een sociaal psychiatirisch verpleegkundige.
het is eigenlijk belachelijk dat de grootste geesterlijk ondersteunende groep als het ggz nederland dat is gewoon geen of bijna geen mensen in dienst heeft zoals mensen als tony zandvliet. Dit is des te meer weer een bevestiging dat er voor genderdysfore mensen die dus een ernstig geesterlijke stoornis hebben geen oog is.

Er is binnen ggz hulp steun genoeg voor mensen met vliegangst angs voor spinnen dypressietjes, pleinvrees, huiselijke ruzies en geweld maar als er iemand aanklopt met een genderstoornis is het sorry maar u kunnen we niet helpen.

ook ik heb behoefte aan een ander soort hulp. de enigste steun die ik kan krijgen van mensen die het probleem begrijpen en proffesionele stuen kunnen bieden moet ik daarvoor naar tony zandvliet. of een ander persoon!!
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Wavebird

ik loop momenteel ook bij het ggz. en herken u verhaal heel goed. er zijn binnen heel de organisatie van de ggz is er niemand die belast is met het helpen en ondersteunen van patienten met genderproblemen. ik ben nu in behandeling bij een sociaal psychiatirisch verpleegkundige.
het is eigenlijk belachelijk dat de grootste geesterlijk ondersteunende groep als het ggz nederland dat is gewoon geen of bijna geen mensen in dienst heeft zoals mensen als tony zandvliet. Dit is des te meer weer een bevestiging dat er voor genderdysfore mensen die dus een ernstig geesterlijke stoornis hebben geen oog is.

Er is binnen ggz hulp steun genoeg voor mensen met vliegangst angs voor spinnen dypressietjes, pleinvrees, huiselijke ruzies en geweld maar als er iemand aanklopt met een genderstoornis is het sorry maar u kunnen
Je hebt het over een geestelijke stoornis en voor iemand die geen genderdysforie heeft, zal het zo wel overkomen als iemand die de weg kwijt is, speciaal diegenen die je een mensenleven gekend/meegemaakt hebben.
Ik ervaar het als een stoornis omdat ik anderen (o.a. kinderen) pijn doe ermee en als een stukje van mijn persoonlijkheid wat mij brengt op een pad naar verdere zelfkennis, wat ik beschouw als een verrijking als mens en waar ik iets mee moet doen en doe.
De gesprekken met b.v Dr Gijs van het VU en Drs. Tanja van Hengel zijn vooral in een begin fase nuttig om wat overzicht te krijgen waar je staat, maar uiteindelijk val je toch terug op jezelf, geen "hulp" kan het moment innemen waarop jezelf besluit tot handelen.

De "hulp" drempel voor genderdysforie bij het VU is laag, iedereen kan een intake aanvragen, maar als je geen geslachts aanpassing wilt, heb je er niets te zoeken, zo werkt het daar.
Wat deskundig overblijft is naar mijn ervaring niet veel en als het niet vergoed wordt behoorlijk aan de prijs, een Euro 90 (200 oude guldens!!) voor een 50 min. gesprek.
En als laatste je kan jezelfs afvragen ofdat een echte "deskundige" alleen iemand zou kunnen zijn die behalve de juiste professionele opleiding en ervaring heeft zelf TS is die al jaren leeft in het "verworven" geslacht, in goed Nederlands - "you have been there". :roll: - z.g. ervarings deskundige.
Dit laatste is een ideaal plaatje en zoals met alles zeer zeldzaam. (in Nederland)
groetjes
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

Blijft over:

Fora en zelfhulpgroepen

Die imo ook niet toereikend zijn , maar beter dan niets
Plaats reactie