adriana schreef:Wavebird
ik loop momenteel ook bij het ggz. en herken u verhaal heel goed. er zijn binnen heel de organisatie van de ggz is er niemand die belast is met het helpen en ondersteunen van patienten met genderproblemen. ik ben nu in behandeling bij een sociaal psychiatirisch verpleegkundige.
het is eigenlijk belachelijk dat de grootste geesterlijk ondersteunende groep als het ggz nederland dat is gewoon geen of bijna geen mensen in dienst heeft zoals mensen als tony zandvliet. Dit is des te meer weer een bevestiging dat er voor genderdysfore mensen die dus een ernstig geesterlijke stoornis hebben geen oog is.
Er is binnen ggz hulp steun genoeg voor mensen met vliegangst angs voor spinnen dypressietjes, pleinvrees, huiselijke ruzies en geweld maar als er iemand aanklopt met een genderstoornis is het sorry maar u kunnen
Je hebt het over een geestelijke stoornis en voor iemand die geen genderdysforie heeft, zal het zo wel overkomen als iemand die de weg kwijt is, speciaal diegenen die je een mensenleven gekend/meegemaakt hebben.
Ik ervaar het als een stoornis omdat ik anderen (o.a. kinderen) pijn doe ermee en als een stukje van mijn persoonlijkheid wat mij brengt op een pad naar verdere zelfkennis, wat ik beschouw als een verrijking als mens en waar ik iets mee moet doen en doe.
De gesprekken met b.v Dr Gijs van het VU en Drs. Tanja van Hengel zijn vooral in een begin fase nuttig om wat overzicht te krijgen waar je staat, maar uiteindelijk val je toch terug op jezelf, geen "hulp" kan het moment innemen waarop jezelf besluit tot handelen.
De "hulp" drempel voor genderdysforie bij het VU is laag, iedereen kan een intake aanvragen, maar als je geen geslachts aanpassing wilt, heb je er niets te zoeken, zo werkt het daar.
Wat deskundig overblijft is naar mijn ervaring niet veel en als het niet vergoed wordt behoorlijk aan de prijs, een Euro 90 (200 oude guldens!!) voor een 50 min. gesprek.
En als laatste je kan jezelfs afvragen ofdat een echte "deskundige" alleen iemand zou kunnen zijn die behalve de juiste professionele opleiding en ervaring heeft zelf TS is die al jaren leeft in het "verworven" geslacht, in goed Nederlands - "you have been there".
- z.g. ervarings deskundige.
Dit laatste is een ideaal plaatje en zoals met alles zeer zeldzaam. (in Nederland)
groetjes
inderdaad. ik merk het nu ook ik ben ok bij het vu in behandeling. de gesprekken opzich stellen geen donder voor. ik moet helemaal vanuit eindhoven komen voor een gesprekje voor 25 min. waarin even vlug een vragenlijst wordt behandelt tezamen met cohen.
ik denk soms weleens dat het beter via de telefoon kan bijv. dat gaat net zo snel. ik was in het begin vaag over mijn vrouwlijkheid maar ik kom er steeds meer achter dat ik in een soort ontkenningsfase zit denk ik.
Het is aan de andere kant wel merkwaardig er zijn weinig mensen die al vanaf hun geboorte weten ik zit in het verkeerde lichaam. of die het toch wegstoppen. Het meerendeel twijfelt nog of wacht met de stap. nou dan ben je toch wel erg op jezelf aangewezen.
Het is bij het vu net. Wil je nu vrouw worden ofniet.
Ik krijg nu allerlei vragenlijsten te beantwoorden. en gesprekken met psychologen. ik moet nu bijv. een kort levensverhaal over belangrijke dingen in mijn leven op papier zetten. Maar na die gesprekken begrijp ik zelf ook wel dat ik die stap/beslissing zal nemen.