Behoefte aan hulp/ondersteuning vanuit ggz

Algemeen

Moderator: Moderators

adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Joyy

Blijft over:

Fora en zelfhulpgroepen

Die imo ook niet toereikend zijn , maar beter dan niets
Inderdaad zelfhulpgroepen zoals Humanitas had met de werkgroep transseksualiteit brengen je dichter bij de werkelijkheid wat geen enkel praatje met een psych. kan doen, die heeft een andere insteek.

Dat desondanks betrekkelijk weinig animo is voor deze groepen is misschien omdat de werkelijkheid harder/moeilijker is dan men aan kan er wordt je een spiegel voorgehouden hoe TS kan zijn en dat is niet altijd even prettig soms zelfs schokkend. Het plaatst je in ieder geval weer terug met beide beentjes op de grond en dat is misschien wel waar het eigenlijk om moet gaan. :-?
Dus uiteindelijk beter dan niets, zoals je al zei.
groetjes
wavebird
ff weer wat posten

Bericht door wavebird »

adriana schreef:Joyy

Blijft over:

Fora en zelfhulpgroepen

Die imo ook niet toereikend zijn , maar beter dan niets
Inderdaad zelfhulpgroepen zoals Humanitas had met de werkgroep transseksualiteit brengen je dichter bij de werkelijkheid wat geen enkel praatje met een psych. kan doen, die heeft een andere insteek.

Dat desondanks betrekkelijk weinig animo is voor deze groepen is misschien omdat de werkelijkheid harder/moeilijker is dan men aan kan er wordt je een spiegel voorgehouden hoe TS kan zijn en dat is niet altijd even prettig soms zelfs schokkend. Het plaatst je in ieder geval weer terug met beide beentjes op de grond en dat is misschien wel waar het eigenlijk om moet gaan. :-?
Dus uiteindelijk beter dan niets, zoals je al zei.
groetjes
bij humanitas heb je ook alleen maar contact met een transsexueel waarbij je zijn eigen persoonlijke bevindingen aanhoort. uiteindelijk ben jij die gene die de keuzes maakt. het kan je helpen of je kunt er wel betere gesprrekken mee houden dat merk ik wel.
wavebird
ff weer wat posten

Bericht door wavebird »

adriana schreef:Wavebird

ik loop momenteel ook bij het ggz. en herken u verhaal heel goed. er zijn binnen heel de organisatie van de ggz is er niemand die belast is met het helpen en ondersteunen van patienten met genderproblemen. ik ben nu in behandeling bij een sociaal psychiatirisch verpleegkundige.
het is eigenlijk belachelijk dat de grootste geesterlijk ondersteunende groep als het ggz nederland dat is gewoon geen of bijna geen mensen in dienst heeft zoals mensen als tony zandvliet. Dit is des te meer weer een bevestiging dat er voor genderdysfore mensen die dus een ernstig geesterlijke stoornis hebben geen oog is.

Er is binnen ggz hulp steun genoeg voor mensen met vliegangst angs voor spinnen dypressietjes, pleinvrees, huiselijke ruzies en geweld maar als er iemand aanklopt met een genderstoornis is het sorry maar u kunnen
Je hebt het over een geestelijke stoornis en voor iemand die geen genderdysforie heeft, zal het zo wel overkomen als iemand die de weg kwijt is, speciaal diegenen die je een mensenleven gekend/meegemaakt hebben.
Ik ervaar het als een stoornis omdat ik anderen (o.a. kinderen) pijn doe ermee en als een stukje van mijn persoonlijkheid wat mij brengt op een pad naar verdere zelfkennis, wat ik beschouw als een verrijking als mens en waar ik iets mee moet doen en doe.
De gesprekken met b.v Dr Gijs van het VU en Drs. Tanja van Hengel zijn vooral in een begin fase nuttig om wat overzicht te krijgen waar je staat, maar uiteindelijk val je toch terug op jezelf, geen "hulp" kan het moment innemen waarop jezelf besluit tot handelen.

De "hulp" drempel voor genderdysforie bij het VU is laag, iedereen kan een intake aanvragen, maar als je geen geslachts aanpassing wilt, heb je er niets te zoeken, zo werkt het daar.
Wat deskundig overblijft is naar mijn ervaring niet veel en als het niet vergoed wordt behoorlijk aan de prijs, een Euro 90 (200 oude guldens!!) voor een 50 min. gesprek.
En als laatste je kan jezelfs afvragen ofdat een echte "deskundige" alleen iemand zou kunnen zijn die behalve de juiste professionele opleiding en ervaring heeft zelf TS is die al jaren leeft in het "verworven" geslacht, in goed Nederlands - "you have been there". :roll: - z.g. ervarings deskundige.
Dit laatste is een ideaal plaatje en zoals met alles zeer zeldzaam. (in Nederland)
groetjes
inderdaad. ik merk het nu ook ik ben ok bij het vu in behandeling. de gesprekken opzich stellen geen donder voor. ik moet helemaal vanuit eindhoven komen voor een gesprekje voor 25 min. waarin even vlug een vragenlijst wordt behandelt tezamen met cohen.

ik denk soms weleens dat het beter via de telefoon kan bijv. dat gaat net zo snel. ik was in het begin vaag over mijn vrouwlijkheid maar ik kom er steeds meer achter dat ik in een soort ontkenningsfase zit denk ik.

Het is aan de andere kant wel merkwaardig er zijn weinig mensen die al vanaf hun geboorte weten ik zit in het verkeerde lichaam. of die het toch wegstoppen. Het meerendeel twijfelt nog of wacht met de stap. nou dan ben je toch wel erg op jezelf aangewezen.
Het is bij het vu net. Wil je nu vrouw worden ofniet.

Ik krijg nu allerlei vragenlijsten te beantwoorden. en gesprekken met psychologen. ik moet nu bijv. een kort levensverhaal over belangrijke dingen in mijn leven op papier zetten. Maar na die gesprekken begrijp ik zelf ook wel dat ik die stap/beslissing zal nemen.
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

ik vond de rit vanuit eindhoven meestal niet bijzonder bezwarend,nochtans rijd ik graag :wink:

gesprekken 1 op 1 ter plekke hebben meer effect dan telefonisch

men wil je toch zien en het is wellicht goed dat je kan ervaren hoe het er aan toe gaat op de afdeling genderissues, waar van allerlei gespuis kan rondspoken(grapje;)

minpunt wat ik heb ervaren was de totale chaos in afspraken en dergelijke, er ging nogal eens wat mis

magoed, bijzaak
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik was toch wel blij dat ik indertijd dichtbij Amsterdam woonde.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

adriana schreef:De "hulp" drempel voor genderdysforie bij het VU is laag, iedereen kan een intake aanvragen, maar als je geen geslachts aanpassing wilt, heb je er niets te zoeken, zo werkt het daar.
Dit verhaal klopt gelukkig niet (helemaal) (meer). De VU behandelt wel degelijk mensen met een wens voor een gedeeltelijke geslachtsbehandeling. Wel is het zo dat een gedeeltelijke geslachtsbehandeling nog (lang) niet zo vanzelfsprekend is als een volledige geslachtsbehandeling en ook dat je vrij sterk in je schoenen moet staan en echt moet weten wat je wilt, anders kom je er niet.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

sinds wanneer is er die soepelheid eigenlijk

graag een ander verhaal die de soepelheid kan bevestigen dan jouw verhaal frederique :wink:
troeteltrans
Banned Lid

Bericht door troeteltrans »

ik heb het ook gehoord
wavebird
ff weer wat posten

Bericht door wavebird »

ik heb al redelijk wat transsexuelen voorbij zien komen tijdens mijn wachtkamerminuten op de genderafdeling. het is wennen en wat onmakkelijk idd. ik moet erbij vermelden dat ik die jos een toffe gozer vind hij maakt bijna altijd wel grapjes als ik er ben..
hoe zit het trouwens bij jullie hebben jullie al hormoonbehandeling of een operatie achter de rug en hoe bevalt het?

gr
mij
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik heb al heel veel gezien en meegemaakt met/bij het genderteam in bijna 12 jaar tijd. Ook gepraat op congres/symposia etc met verschillende mensen van het genderteam.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Joyy,

Zie deze link waarin meneer Megens aangeeft wat er volgens hem gebeurt. Hij noemt het "in meerderheid transseksuelen met sociale problemen", maar ontkent niet dat gedeeltelijke geslachtsbehandelingen mogelijk zijn.

Groetjes,

Frederique
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

ok

hier heb ik ietwat moeite mee:

Jos-Een van onze psychologen, Anne Breweays, heeft een onderzoek gedaan naar transgenderisten en daaruit blijkt dat de meerderheid van de transgenderisten, althans mensen die zich bij ons aanmelden vanwege transgendergevoelens eigenlijk transseksuelen waren maar door allerlei sociale problemen er niet aan toe konden komen.

-dat lijkt me niet de juiste definitie, e doch, de uitkomst in behandeling kan wellicht hetzelfde zijn

Jos-Wij zijn het protocol aan het herschrijven, het beruchte protocol waar zoveel transseksuelen zoveel moeite mee hebben denk ik, het protocol wordt herschreven daar zijn we mee bezig en daar zal zeker ook een passage in voorkomen voor transgenderisten. Dus ik denk dat we daar in de toekomst opener voor staan dan we er voor gestaan hebben.

-Dat is niet concreet, nergens staat dat het soepeler is geworden

dus, koffiedik kijken vooralsnog mbt vu amsterdam
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Peggy Cohen-Kettenis zegt het wat genuanceerder:
Psychologie Magazine schreef:Overigens heeft Cohen-Kettenis het vermoeden dat een deel van de mensen die zich nu als transgender presenteren, in feite transseksueel is. ‘Ik ken enkelen van hen: het zijn bedachtzame mensen, die opzien tegen radicale ingrepen of bang zijn voor medische complicaties. Ook de aanwezigheid van partners en kinderen of het feit dat de ouders nog leven, weerhoudt mensen er vaak van een volledige behandeling na te streven.
Aan de transmannen kant is het gewoner om het medisch gedeelte van een transitie beperkter te houden. Maar ook daar zijn mensen die eerst als transgender daar komen en later toch het hele traject doen.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

@Joyy: Gewoon zelf aanmelden, zeg wat je wilt en waarom je dat wilt en vraag dan open of ze je wel-of-niet willen behandelen. Zie verder ook mijn complete verhaal over wat ik bij de VU beleefd heb op de site van de Vlaamse Gender Kring. Het is zeker geen gemakkelijk traject, aan de andere kant is het ook zeker niet ONmogelijk, zoals nog steeds -te- vaak gesuggereerd wordt.

@Janiek: ...en er zijn ook mensen die transgender blijven... Maar op de een-of-andere manier ligt de focus altijd weer op mensen die transgenderist waren en de stap voor een geslachtsoperatie pas daarna zetten. En zo denken (te) veel mensen dat die Belgische arts toch gelijk heeft: "iedere transgenderist vraagt vroeg of laat toch om een geslachtsoperatie". Zo'n uitspraak vind ik heel bot, zeker ook omdat ik via de forums inmiddels meerdere mensen ken die dat na meerdere jaren om heel verschillende redenen nog steeds -niet- willen.

Overigens voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat jij suggereert wat die arts beweerde.

Groetjes,

Frederique
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Frederique_ schreef:@Janiek: ...en er zijn ook mensen die transgender blijven...
Er zijn ook transseksuelen die 20 jaar post-op alsnog transgender worden. Mensen zijn beweeglijk.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Plaats reactie