kiki schreef:overigens Johnn......ik vond die jodenmop 'verteld door een joods persoon' ongelooflijk bot, smakeloos en dom. alsmede saartjes opmerking dat duitsers 'ons gezeik over de bezetting zat zijn' en dat tijdens de nationale dodenherdenking.
ik blijf er bij: zolang er nog holocaust survivors in leven zijn, waar ter wereld dan ook, is het nog niet zo lang geleden.
Persoonlijk vond ik die mop ook niet de schoonheidsprijs verdienen mede gelet op de dag.
Wat ik (denk ik) wel begrijp daarin is het punt watgeprobeerd werd te maken, nl dat 'anderen' vaak iets menen te moeten vinden van iets terwijl de betrokkene(n) dit niet als zodanig ervaren.
Wat betreft de opmerking van Saartje..ook die kan ik wel plaatsen.
Zelf heb ik ook wel een beetje genoeg van het 'gezeik' over de duitsers.
De meesten die er nu zijn, zijn net als de meesten van 'ons' van NA de oorlog....hebben het dus niet meegemaakt en nog minder 'schuld' aan.
Wat er tijdens de oorlog is gebeurd mogen we nooit vergeten en moeten we ook zeker blijven her- en gedenken.
En net zo goed als we de verhalen van de overlevenden goed moeten aanhoren moeten we (denk ik) ook zeker de nog in leven zijnde misdadigers van toen (voor zover niet al gebeurd) berechten en veroordelen.
Maar we moeten wel eens ophouden met de gedachte dat vaders of zelfs opa's van mensen dingen verkeerd hebben gedaan en dat de huidige generatie/mensen daar DUS schuld aan hebben en 'gestraft voor moeten worden.
Als ik dit verkeerd zie, dan kunnen wij namelijk zelf ook wel stil in een hoekje gaan zitten want 'onze' voorouders waren ook niet altijd lieverdjes 'in den vreemde'.