Irene schreef:Niemand zal ontkennen dat er een groot verschil is tussen 24/7 leven en switchen, maar dat wil niet zeggen dat er geen overeenkomsten zijn. Net als bij Frederique proef ik verdringing/ontkenning. Ik geloof zelfs dat ik het een beetje begin te begrijpen, zodra je 24/7 gaat probeer je je verleden te verkleuren ( zeg me als ik het mis heb, het is geen oordeel maar een observatie)
Naar mijn ervaring is dit niet zo.
Ik heb, vanaf het allereerste moment dat ik met T*-zijn bezig ben, juist mijn verleden helemaal opnieuw geanaliseerd + herbeleefd. In die zin snap ik mijn verleden veel beter dan dat ik dat ooit gedaan heb. In mijn man-tijd keek ik helemaal niet naar het verleden: heden en toekomst, die zijn belangrijk! Verleden? Absoluut niet...
En verder moet je je goed realiseren dat voor mij TV geen negatieve klank heeft. Ik merk alleen dat hun beleving (nl: een man-kant waar ze zich ook goed in voelen) niet was wat ik in de eerste paar jaar voelde (ik voelde me als man duidelijk ongelukkiger dan als (meer) vrouw).
Joyy schreef:klinkklare onzin natuurlijk aangezien de acceptatie van transen nog tig keer lastiger is dan die van teevee's
Dat is een aanname waar ik zelf niet zo zeker van ben...
Ik denk dat de acceptatie van jezelf veel te maken heeft met wat je in je eigen verleden hebt meegemaakt. En ook met de kracht van je psyche. Met de mate waarin je in de rest van je leven (partner? werk?) goed in de groep zit.
Joyy schreef:een travestiet hoeft veel minder, zo niet niets uit te leggen aan omgeving
Dat kun je denk ik niet in z'n algemeenheid zo stellen. Ik denk dat er inderdaad TV's zijn voor wie dit geldt. Aan de andere kant denk ik ook dat er TV's zijn voor wie het niet anders kan dan ook in vrouwelijke vorm naar buiten te gaan. En als die TV"s op het werk niet over zijn en in vrije tijd (soms) wel dan blijft de angst op herkenning (en roddels), terwijl TG's/TS'en na eenmaal de stap gezet te hebben daar snel overheen zijn...
De drie hokjes vind ik vooral een kapstok. Er is geen enkel moment geweest dat ik me 100% transgenderist gevoeld heb. In de tijd dat ik net begon voelde ik me ergens tussen TV en TG (niet 100% TG want ik had geen behoefte aan lichamelijke aanpassingen). Toen ik die behoefte wel kreeg voelde ik me ergens tussen TG en TS (want: geen behoefte aan geslachtsoperatie, maar qua gevoelsleven vindt de VU mij wel een TS omdat ik, als ik opnieuw geboren zou mogen worden, wel degelijk voor een vrouwenlichaam zou gaan). Als er geen enkele kans op complicaties zou zijn zou ik ook voor de geslachtsoperatie gaan want zo gehecht ben ik niet aan die piemel en ik ben ook nog wel nieuwschierig naar hoe het voelt om met een vagina te leven, maar de werkelijkheid is helaas anders. Dat maakt me -net- iets meer TS dan TG's die, om welke reden dan ook, wel blij met hun piemel zijn. Aan de andere kant is het ook zo dat ik geen grote hekel aan mijn piemel heb. En dat maakt me iets meer TG dan TS.
Het is een glijdende schaal. Of, nog beter, een puntenwolk met tussenlijntjes. Om Janiek als voorbeeld te nemen: je ziet zowel bij haar als bij mij een glijdende schaal, maar haar glijdende schaal ziet er duidelijk anders uit dan die van mij. We constateerden al dat onze beginpunten anders zijn en misschien zijn de eindpunten ook wel anders. In die zin vind ik het idee van "iedereen die in een gendertraject zit zal ooit een SRS ondergaan" veel te gemakkelijk. Zoals ik ook het idee dat mensen zich pas vrouw mogen voelen na een SRS ook te eenzijdig vind. Er zitten heel veel kleuren tussen zwart en wit. Zo zitten er ook heel veel gendervariaties tussen man en vrouw. Wel blijf ik vinden dat er altijd biologische vrouwen zullen zijn die zich meer vrouw voelen dan T*'s dat ooit zullen kunnen. We hebben gewoon sommige biologische kenmerken niet en die zullen we gezien de medische techniek voorlopig ook wel niet krijgen...
Toen ik begin 2004 hier op trav.org kwam had ik een zeer felle discussie met Petra over de vraag of ik wel-of-geen TG was. Ik heb toen die discussie (na een maand of wat) afgebroken onder het motto "wat jij ook concludeert uit mijn levensstijl - ik voel me TG". En daarmee was voor mij de discussie over. Sindsdien noem ik mijzelf "transgender in brede zin": ergens tussen TV en TS. En die definitie klopt al een jaar of 4, wat een ander daar verder ook van vindt
Groetjes,
Frederique