De hokjes op een rijtje

Algemeen

Moderator: Moderators

Saartje
Eredivisie

De hokjes op een rijtje

Bericht door Saartje »

Ik kwam dit tegen op het forum van.., de viva. :lol:
Voor de mensen die in een hokje willen zitten. ;p

-------------------------------------------------
het beeld dat de media toont over travestie is meestal een vertekent beeld. Travestie betekent: het hullen in de kledij van het andere geslacht. Iemand die aan travestie "doet" noemt met een travestiet. Maar, het is meer dan dat alleen. Onder de samenlevingsgroep van travestieten heerst er verscheidenheid:

1. Pseudo-travestie
De eerste categorie zijn pseudo-travesieten. Een pseudo-travestiet heeft een mannelijk sociaal leven en een mannelijke identiteit. De pseudo-travestie kleed zich op onregelmatige tijdstippen om. Belangrijk voor de pseudo-travestiet is de fantasie, die meestal seksueel getint is, die hiermee gepaard gaat. Pseudo-travestisme kan zowel bij hetero, bi- en homoseksuele mensen voorkomen. Pseudo-travestisme is de lichtste vorm van travestie die men in alle lagen van de maatschappij terug vind.

2. Fetisji-travestie
Een fetisji-travestiet heeft ook een mannelijk sociaal leven en identiteit. Het kleden gebeurd op regelmatige tijdstippen en uit zich meestal op bepaalde kledingstukken. Lingerie geniet hierbij een grote voorkeur. Seksuele fantasie en opwinding spelen een belangrijke rol in het leven van de fetisji-travestiet. Interesse voor het innemen van vrouwelijke hormonen kan aanwezig zijn. De fetisji-travestie kan twee persoonlijkheden aannemen.

3. De gendertravestie
Als derde hebben we de "echte" travestie. Het omkleden van de travestie dient zo vaak mogelijk te gebeuren. Bij het omkleden krijgt de travestie een gevoel van rust, ontspanning. Omkleden betekent streven naar vrouwelijke perfectie, uiting van de psychische vrouwelijkheid. De meeste travestieten zijn heteroseksueel, maar kan ook bij bi- en homoseksuele mensen voorkomen. Afhankelijk van het socaal leven kan de travestie twee identiteiten aannemen, zelfs als vrouw leven en aanvaard willen worden.

Daarnaast zijn heb je ook nog de transgenderisten én de transseksuele gemeenschap.

1. Transgenderist
Een transgenderist leeft "bijna altijd" full-time als vrouw. Een transgenderist heeft geen geslachtsveranderende operatie ondergaan en is dus per definitie biologisch "man". Zij kunnen er wel voor kiezen voor borstimplantaten (bij man-naar-vrouw) of het wegnemen van de borsten (vrouw-naar-man). Een transgenderist heeft geen noodzaak aan het wegnemen van het mannelijk geslacht (man-naar-vrouw) of "plaatsen" van een prothese (vrouw-naar-man). (In sommige gevallen kan de transgenderist de geslachts-aanpassende operatie niet ondergaan wegens medische overmacht)

2. Transseksualiteit
Een transseksuele man/vrouw kan geen vrede nemen met het geslacht waarmee hij/zij is geboren. Daarom wil de transseksuele man/vrouw daar zo snel mogelijk, via een medische behandeling, verandering in brengen.
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

transgenderist?

bloemist?

transgender lees ik liever

ps, nieuwe pruik? :D

ach die hokjes zij best aardig, ik pas in alle 5 voor het gemak :D
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Joyy schreef:
Mijn haar is geknipt inderdaad! :P

Hoewel ik het erg leuk vindt is het toch wel iets aan de korte kant geworden.
Maar wel op één lengte nu, dus sparen maar weer. :lol:

Jo Brand
kate
ff weer wat posten

Bericht door kate »

staat je goed :)
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Joyy schreef:transgenderist?

bloemist?

Zal ook blij zijn als dat rare woord weer "uit" is.

Verder ziet het er uit als een werkstuk van een middelbare scholier: netjes overgeschreven, bijna copy-paste.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Joy schreef:
Daar kun je in ieder geval alle kanten mee op zodat niemand nog begrijpt wat je bedoeld :-)

Transgender is het ideale woord om de hokjesgeest de doorbreken.

Irene
Kleine stapjes
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Transgender wordt voor vanalles en nog wat gebruikt. Er zijn geloof ik inmiddels drie 'gangbare betekenissen'

1.Parapluterm voor de hele T-gemeenschap (zeker in internationaal verband)
2. Levend tussen de geslachten in
3. Levend in het andere dan het geboortegeslacht, maar zonder de geslachtsaanpassende operatie.

Zo kan iedereen er iets mee en niemand wat.

Irene
Kleine stapjes
lief dinnetje
Eredivisie

Bericht door lief dinnetje »

Joy schreef :

ach die hokjes zij best aardig, ik pas in alle 5 voor het gemak

Wel ik dacht ook zo van, tiens ik heb blijkbaar alle hokjes al doorlopen ....het 6de hokje : VROUW , het hokje waar ik me nu steeds beter thuis begin te voelen staat er niet bij.
Die andere 5 hokjes waren ook wel fijn hoor, het heeft allemaal zijn charme.

Groetjes,

Mel
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

kate schreef:staat je goed :)
Dank je!
Als ik het nu ook weer zelf zo in model kreeg.. ;)

Alleen had ik dat gezichtshaar voor de foto eigenlijk wel even kunnen verwijderen, maar ja het was al laat dus, beetje poeder en oorlogsverf en hopsa... :D

--------------------------------------

Over de hokjes, ga alsjeblieft niet wéér een discussie beginnen want, zoals gezegd, is die al honderd keer gevoerd geloof ik.
Ik vond het alleen grappig ze op de viva site aan te treffen en hier neer te plonken. :P

Jo Brand
ik_ben_wie_ik_ben
ff weer wat posten

Bericht door ik_ben_wie_ik_ben »

Het hokjes denken....Kunnen we niet beter elkaar accepteren zoals we zien en eerlijk en open naar elkaar toe zijn ? En met elkaar bedoel ik dat zo ruim als mogelijk is, zal helaas een illusie blijven, maar alleen is het alleen maar een streven dan is het al mooi.
Als je bv post-op trans bent, kun je je bv best wel vrouw voelen en naar de buitenwereld ook zijn zonder dat dat verleden continue in de weg zit. Niet iedereen kan dat, maar er zijn er genoeg denk ik die dat gewoon lukt. En dan blijf je technisch gezien natuurlijk wel post-op trans, maar je eigen belevingswereld en die van je omgeving stemmen daar dan niet mee overeen, dus blijf je dan vasthouden aan iets wat wel waar is, maar in het dagelijks leven geen waarde meer heeft ?
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

Saartje schreef:
Joyy schreef:
Mijn haar is geknipt inderdaad! :P

Hoewel ik het erg leuk vindt is het toch wel iets aan de korte kant geworden.
Maar wel op één lengte nu, dus sparen maar weer. :lol:
oh ik dacht, de wind stond toevallig goed

grapje, ziet er idd goed uit :wink: :D
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik vind het vooral erg lief dat ze in deze regel (In sommige gevallen kan de transgenderist de geslachts-aanpassende operatie niet ondergaan wegens medische overmacht) het woord "medische overmacht" opnemen.
Ook al zou het heel goed kunnen zijn dat ik daar -heel- iets anders bij denk dan de VIVA bedoelde :P

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Claudia K
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Claudia K »

Ah......heerlijk, dit kan weer voor verhitte discussies gaan zorgen.
Helaas mist ook de Viva het 6e en belangrijkste hokje nl het "ik ben gewoon mij en jij mag gewoon jou zijn" hokje. Een hokje met veel voordelen, want je hoeft niet aan allerlei richtlijnen te voldoen die anderen voor je bedacht hebben, en als er iets in je levensstijl verandert hoef je ook niet gelijk te verkassen en je hele levensverhaal te herschrijven. Bovendien is het het hokje waar ik hoop dat we elkaar allemaal kunnen ontmoeten en accepteren als mens.
In ieder geval is het de plaats waar ik me bijzonder thuis voel, en waar het mij en ook veel anderen, niets interesseert wat die ander precies is, maar des te meer wie die ander is.
Voor Saartje: mooooooooiiiiiiiii die nieuwe coupe, k word bijna jaloers, maar mag nog een x aantal maanden wachten
Claudia
Op reis is de eindbestemming niet belangrijk, wel de plaats waar je nu bent.
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Ik ben sowieso heel anders.....altijd al geweest 8) :lol:

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

[quote="Mara"]Ik ben sowieso heel anders.....altijd al geweest 8) :lol: /quote]

ik trouwens ook! Houwen zo, zou ik zeggen! 8) :D Er gaat niets boven het unieke van volstrekt jezelf zijn!

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Plaats reactie