Poll!
Moderator: Moderators
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Poll!
Dick Swaab heeft weer eens van zich laten horen met z'n transen/homo-gen (hij maakt voor zzover ik weet geen onderscheid want bij homo's zou dat hersengebiedje ook kleiner zijn). Stel nou dat het de wetenschappers echt (onomstotelijk) lukt om transigheid prenataal vast te stellen en dat dat ivm te vermijden leed in aanmerking voor embryonale selectie of abortus. Zou je willens en wetens een trans op de wereld zetten?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Wat een leuke poll!! Heb er even over na moeten denken, maar ikzelf zou niet een transseksueel kind op willen voeden, omdat ik bang ben dat ik dan het kind onbewust met mijn eigen oude pijn opzadel.
Aan de andere kant lijkt het me echt geen reden voor abortus, juist niet als de ouders van te voren weten wat de genderidentiteit van het kind is. Dan ben je er zo vroeg bij dat ik denk dat er voor het kind wel heel goed en gelukkig te leven valt. Ik kies dus ja, ookal zou ik daar zelf om bovenstaande reden niet voor kiezen.
Aan de andere kant lijkt het me echt geen reden voor abortus, juist niet als de ouders van te voren weten wat de genderidentiteit van het kind is. Dan ben je er zo vroeg bij dat ik denk dat er voor het kind wel heel goed en gelukkig te leven valt. Ik kies dus ja, ookal zou ik daar zelf om bovenstaande reden niet voor kiezen.
-
- ff weer wat posten
- Contacteer:
Het hersengebiedje bij homo's is idd ietjse kleiner dan dat van een gemiddelde heteroman. Terwijl dat van transseksuelen veel kleiner is.
Het is niet erg waarschijnlijk dat er ooit een enkel gen direct aanwijsbaar is, want als er ooit een duidelijk transgen zou zijn was het waarschijnlijk allang uitgeselecteerd door evolutie en had het niet langer bestaan. Maar we doen even alsof.
Abortus zou ik niet doen, ben ik ook echt op tegen! Maar embryonale selectie vind ik zeker het overwegen waard! Ik vind niet dat je die twee op 1 hoop kan gooien. D66 dus.
Het is niet erg waarschijnlijk dat er ooit een enkel gen direct aanwijsbaar is, want als er ooit een duidelijk transgen zou zijn was het waarschijnlijk allang uitgeselecteerd door evolutie en had het niet langer bestaan. Maar we doen even alsof.
Abortus zou ik niet doen, ben ik ook echt op tegen! Maar embryonale selectie vind ik zeker het overwegen waard! Ik vind niet dat je die twee op 1 hoop kan gooien. D66 dus.
Embryonale selectie is mijns inziens een hellend vlak waar je onvoorstelbaar voorzichtig mee moet zijn. De kansen dat je je kinderen opzadelt met je eigen pijn is sowieso groot aanwezig: gewoon opvoeden dus, ongeacht gender, handicap of wat dan ook! Kinderen zijn net echte mensjes...
Groetjes en liefs,
Babette.
Groetjes en liefs,
Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
-
- Forumdiva
Waar liggen de grenzen ? Asperger heeft een erfelijkheid geschat van tussen de 75% en 90%. Mag je dan geen kinderen hebben ? En bovendien weet je nooit van te voren hoe ernstig een aandoening is, enkele uitzonderingen daargelaten.
Ik weet ook van mensen met ts gevoelens die er mee om kunnen gaan zonder operatie nodig te hebben. Zal misschien wel moeilijk voor ze zijn, maar ze kunnen het wel.
Ik ben blij met mijn 3 kinderen, het is deel van mij, en daar ben ik blij mee en trots op !
Ik weet ook van mensen met ts gevoelens die er mee om kunnen gaan zonder operatie nodig te hebben. Zal misschien wel moeilijk voor ze zijn, maar ze kunnen het wel.
Ik ben blij met mijn 3 kinderen, het is deel van mij, en daar ben ik blij mee en trots op !
-
- ff weer wat posten
- Contacteer:
Mensen met asperger die geen kinderen willen krijgen omdat ze bang zijn dat hun kinderen het ook krijgen zouden dan juist door embryonale selectie wel kunnen besluiten om kinderen te krijgen, omdat het dan voorkomen zou kunnen worden. Het biedt dus ook mogelijkheden, daarom vind ik het argument van een hellend vlak geen reden om het de kop in te drukken. Het is een nieuwe methode die heel veel mensen heel veel goeds kan doen. Ik vind transseksualiteit ook ver gaan, maar als dat met een 100 % nauwkeurigheid prenataal gediagnositiceerd kunnen worden worden, vind ik het het overwegen waard. En dat geld des te voor meer voor een zware handicap. Juist omdat kinderen mensen zijn is het de taak van de wetenschap om een hen zo'n goed mogelijk leven te geven. Een zwaar gehandicapt kind lijdt zijn hele leven, en de omgeving ook. Dus nodeloos toekijken zonder ingrijpen als dat wetenschappelijk gezien mogelijk is, vind ik juist onethisch.
-
- Forumdiva
Ingezz, ik denk dat een ethicus het volledig met je oneens zal zijn, en wel omdat iedereen een bepaald recht heeft. Het is niet aan de wetenschap om dingen te besluiten, maar gelukkig aan de toekomstige ouders.
En embryonale selectie om Asperger terug te dringen zullen sommige mensen graag willen, omdat op bepaalde werkgebieden mensen met Asperger zeer goed blijken te voldoen. En ook lijden is een relatief begrip. Daar kun je niet over oordelen als je het zelf niet meemaakt of doorstaat. En dan nog is het voor iedereen anders. Ik vind de selectie van meisje/jongetje die enigszins mogelijk is al, al erg genoeg. Ik denk dan altijd, he lekker, straks is het een transseksueel.
En embryonale selectie om Asperger terug te dringen zullen sommige mensen graag willen, omdat op bepaalde werkgebieden mensen met Asperger zeer goed blijken te voldoen. En ook lijden is een relatief begrip. Daar kun je niet over oordelen als je het zelf niet meemaakt of doorstaat. En dan nog is het voor iedereen anders. Ik vind de selectie van meisje/jongetje die enigszins mogelijk is al, al erg genoeg. Ik denk dan altijd, he lekker, straks is het een transseksueel.
-
- ff weer wat posten
- Contacteer:
Het aspgerger ding was slechts jou voorbeeld waar ik opin haakte.
Ik zeg niet dat de wetenschap moet besluiten dat embroynale selectie moet plaatsvinden bij mensen met asperger, maar dat ouders met asperger de mogelijkheid moeten kunnen hebben om die beslissing te kunnen maken in geval zij dat nodig vinden. Die mensen weten beter dan wie dan ook hoe het is om het te hebben.
Wat ik in zijn algemeenheid bedoelde is dat ik het onethisch vind om de ontwikkeling van deze tak van wetenschap de kop in te drukken omdat mensen al bij voorbaat bang zijn dat het een hellend vlak is. Daarmee zeg ik niet dat de wetenschap moet besluiten wanneer het toegepast moet worden maar dat mensen de mogelijkheid moeten kunnen hebben om dit toe te kunnen passen in het geval van erg lijden. Wat je dan binnen de definitie lijden laat vallen daar valt natuurlijk over te discussieren. Maar als het gaat om ernstige handicaps of ernstige vormen van lijden die goed prenataal te diagnosticeren zijn vind ik dat de mogelijkheid er voor ouders moet zijn. Het onthouden van ouders om deze keuze te kunnen maken, zoals de Christinunie wilde bij ernstige vormen van kanker, vind ik onethisch!!!En ik durf te wedden dat de meeste ethici het met me eens zijn.
Ik zeg niet dat de wetenschap moet besluiten dat embroynale selectie moet plaatsvinden bij mensen met asperger, maar dat ouders met asperger de mogelijkheid moeten kunnen hebben om die beslissing te kunnen maken in geval zij dat nodig vinden. Die mensen weten beter dan wie dan ook hoe het is om het te hebben.
Wat ik in zijn algemeenheid bedoelde is dat ik het onethisch vind om de ontwikkeling van deze tak van wetenschap de kop in te drukken omdat mensen al bij voorbaat bang zijn dat het een hellend vlak is. Daarmee zeg ik niet dat de wetenschap moet besluiten wanneer het toegepast moet worden maar dat mensen de mogelijkheid moeten kunnen hebben om dit toe te kunnen passen in het geval van erg lijden. Wat je dan binnen de definitie lijden laat vallen daar valt natuurlijk over te discussieren. Maar als het gaat om ernstige handicaps of ernstige vormen van lijden die goed prenataal te diagnosticeren zijn vind ik dat de mogelijkheid er voor ouders moet zijn. Het onthouden van ouders om deze keuze te kunnen maken, zoals de Christinunie wilde bij ernstige vormen van kanker, vind ik onethisch!!!En ik durf te wedden dat de meeste ethici het met me eens zijn.
-
- Forumdiva
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ja, ik zou een kind met TS (of TG) rustig de wereld op zetten.
Gewoon goed begeleiden en dan kan zo'n kind een pracht leven krijgen!
Groetjes,
Frederique
Gewoon goed begeleiden en dan kan zo'n kind een pracht leven krijgen!
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Ik zal het vantevoren nie willen weten Morb.....laat die lutte zich lekker zelf ontdekken als het zover is.....geen idee wat ik nu moet aanvinken
Geen Seks Met Nazis --> hier niet op klikken <--
Ik vind het van de ouders afhangen. Als die sowieso al zo'n test doen en dan liever geen transseksueel kind op de wereld willen zetten dan moeten ze dat ook maar vooral niet doen. Wordt het kind niet beter op.
Andere ouders die het geen moer uitmaakt of hun kind transgender, homoseksueel, gehandicapt etc is, maar gewoon van hun kind gaan houden ongeacht wat het is, mogen van mij best een trans op de wereld zetten hoor!
Andere ouders die het geen moer uitmaakt of hun kind transgender, homoseksueel, gehandicapt etc is, maar gewoon van hun kind gaan houden ongeacht wat het is, mogen van mij best een trans op de wereld zetten hoor!