Forum Transgender en Religie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

lindaR schreef:met veel kort door de bocht komen we ook de berg over :D :D
Morbide als jij er zo over denkt is dat ook goed toch, en dat ik daar anders over denk ook.
jouw kijk zet de grijze massa van mij weer in beweging, en dat kan nooit kwaad.
Ja, als Mozes niet naar de berg komt... =P
Ik vind het prima als anderen er anders over denken dan ik. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik arrogant genoeg ben om te denken dat de mensheid religie wel zal overleven. Ik bedoel er is bijna geen kip die nog in de Romeinse, Griekse of Egyptische goden gelooft en dat wordt helemaal niet raar gevonden. Zo zal het Jehova en Allah enzo ook wel vergaan denk ik. Als we tot die tijd met z'n allen ons best doen om de laatste religieuze dogma's uit de wet en regelgeving te slopen, dan komt het helemaal goed.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
lindaR
ForumFan

Bericht door lindaR »

Mozes :D
Ik denk dat ik dan allang het gras aan de andere kant aan het bekijken ben.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Morbide schreef: dat ik arrogant genoeg ben om te denken dat de mensheid religie wel zal overleven.
Dat vind ik eerder een naïeve gedachte dan een arrogante :wink: .

Als God niet met een hoofdletter wordt geschreven, dan is het wel de Economie of het Klimaat of de Wetenschap. Verreweg de meeste mensen kunnen heel slecht overweg met hun machteloosheid of met de zinloosheid van het bestaan. Kijk maar hoeveel geld er in allerlei New Age dingen omgaat, nu de kerken leeglopen.
Marsman schreef:Ik sta alleen, geen God of maatschappij
die mijn bestaan betrekt in een bezield verband.
Wat is daar mis mee, zou je zeggen, maar als je de rest van het gedicht leest, kom je er wel achter hoe slecht die man er tegen kon om alleen maar te zijn wie hij was.

Misschien wel het mooiste gedicht over die verknochtheid aan iets hogers dan "la pauvre condition humaine":

Randy Newman schreef:
God's Song (That's why I love mankind)

Cain slew Abel, Seth knew not why
For if the children of Israel were to multiply
Why must any of the children die?
So he asked the Lord
And the Lord said:

Man means nothing, he means less to me
Than the lowliest cactus flower
Or the humblest Yucca tree
He chases round this desert
'Cause he thinks that's where I'll be
That's why I love mankind

I recoil in horror from the foulness of thee
From the squalor and the filth and the misery
How we laugh up here in heaven at
the prayers you offer me

The Christians and the Jews were having a jamboree
The Buddhists and the Hindus
joined on satellite TV
They picked their four greatest priests
And they began to speak
They said, "Lord, a plague is on the world
Lord, no man is free
The temples that we built to you
Have tumbled into the sea
Lord, if you won't take care of us
Won't you please, please let us be?"
And the Lord said
And the Lord said

I burn down your cities-how blind you must be
I take from you your children and
you say how blessed are we
You all must be crazy to put your faith in me
You really need me
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
lindaR
ForumFan

Bericht door lindaR »

Als God zo zou zijn, had Hij de keuzemogelijkheid wel uit ons gesloopt bij het eerste modelletje.
Nu kunnen we keuzes maken, mooi toch.
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Janiek_ schreef:
Dat vind ik eerder een naïeve gedachte dan een arrogante :wink: .

Als God niet met een hoofdletter wordt geschreven, dan is het wel de Economie of het Klimaat of de Wetenschap. Verreweg de meeste mensen kunnen heel slecht overweg met hun machteloosheid of met de zinloosheid van het bestaan. Kijk maar hoeveel geld er in allerlei New Age dingen omgaat, nu de kerken leeglopen.
Arrogant in de zin dat ik denk de waarheid in pacht te hebben. Net zoals de gelovigen. =) Economie, klimaat en wetenschap vind ik toch hele andere grootheden, al geef ik wel toe dat je jezelf daar ook in kunt verliezen. Dat de mens gedoemd lijkt te zijn om te zoeken naar een plek in een groter geheel hoeft echter geen vloek te zijn.

Dank voor de mooie gedichten.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

lindaR schreef: Atheisme is wel het moeilijkste geloof denk ik.......
Nogmaals,

Atheisme is een geloof, zoals het niet verzamelen van postzegels een hobby is.
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Wikipedia schreef:Het atheïsme is de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden, of in een nauwere betekenis, het niet aannemen van het bestaan van god(en).
Je kunt in nog zo veel meer dingen geloven dan een of meerdere goden. Je kunt zelfs geloven dat de aarde plat is, dat je het eeuwige leven hebt. Geloven is een heel algemeen begrip (gelukkig).
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Morbide schreef:Arrogant in de zin dat ik denk de waarheid in pacht te hebben. Net zoals de gelovigen. =)
:D Ja, zo ken ik je weer :D !

Morbide schreef:Economie, klimaat en wetenschap vind ik toch hele andere grootheden, al geef ik wel toe dat je jezelf daar ook in kunt verliezen.
Het komt mij af en toe voor dat mensen daar op een zelfde manier mee omgaan, alsof het machten zijn die door goed gedrag te vermurwen zijn.

Morbide schreef:Dat de mens gedoemd lijkt te zijn om te zoeken naar een plek in een groter geheel hoeft echter geen vloek te zijn.
Nee, maar met iets meer bescheidenheid (engagement, creativiteit etc. zonder allerlei verkapte almachtsfantasieën) kan het zelfs een zegen zijn.
Morbide schreef:Dank voor de mooie gedichten.
Graag gedaan. Ik vind die song van Randy Newman nog steeds heel diep en met grote rijkweidte. Marsman ben ik gelukkig een beetje ontgroeid. Ik bedoel de neiging om persoonlijk leed uit te vergroten tot kosmische proporties. Maar het heeft wel spetterende gedichten opgeleverd. Met alleen de kleuren rood en zwart kon hij toch heel wat.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Morbide schreef: Ik heb als kind god gesmeekt of ik alsjeblieft wakker mocht worden zoals ik me voelde. Avond aan avond. En uiteindelijk moest toch onze lieve heer de dokter er aan te pas komen.
Ik zet tegenwoordig in op aliens.

's avonds voor het slapen gaan vraag ik om ontvoerd te worden, zodat ze hun kennis van ons dna, dat ze al jarenlang aan het ophalen schijnen te zijn, op mij kunnen toepassen. ;)
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
Leonie
ForumFan

Bericht door Leonie »

Saartje schreef:
Morbide schreef: Ik heb als kind god gesmeekt of ik alsjeblieft wakker mocht worden zoals ik me voelde. Avond aan avond. En uiteindelijk moest toch onze lieve heer de dokter er aan te pas komen.
Ik zet tegenwoordig in op aliens.

's avonds voor het slapen gaan vraag ik om ontvoerd te worden, zodat ze hun kennis van ons dna, dat ze al jarenlang aan het ophalen schijnen te zijn, op mij kunnen toepassen. ;)
Haha, dat komt bekend voor!
Anitamichelle
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Anitamichelle »

Goh, we maken toch allemaal veel hetzelfde mee. :lol:
Het leven is een geschenk.............alleen de verpakking had beter gekunt :-) Enjoy
Leonie
ForumFan

Bericht door Leonie »

Om maar weer even terug te komen op het onderwerp geloof. Zijn er op dit forum mensen die in de knoop zijn geraakt door hun T gevoelens en het geloof? Staat er bijvoorbeeld expliciet in de bijbel dat transseksualiteit een zonde is? Zo niet, hoe komt het dan dat de kerk het afwijst (die indruk heb ik teminste)?
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik weet niet of er iets over in de bijbel staat, maar weet wel dat heel veel zaken op verschillende manieren te interpreteren zijn, en ook dat er verschillende vertalingen zijn van de bijbel die weer verschillen vertonen.
Ik weet dat de ene kerk ook de andere kerk niet is, het vaak ook de gemeenschap met dominee of pastoor die het een en ander besluiten. Er zijn in ieder geval 2 transseksuele dominees in Nederland weet ik vanuit mijn tijd als vrijwilliger bij Humanitas, waarvan 1 op een gegeven moment toen (rond 2000) een eigen gemeente kreeg.
In Iran zie je dat het door de godsdienst wel wordt toegestaan.
Ik denk dat we ook geloof en godsdienst duidelijk moeten scheiden, geloven is een heel ruim begrip. Een godsdienst is het belijden van een geloof in god of goden, hetgeen een beperkende factor is.
Leonie
ForumFan

Bericht door Leonie »

Nannette schreef: Ik weet dat de ene kerk ook de andere kerk niet is, het vaak ook de gemeenschap met dominee of pastoor die het een en ander besluiten. Er zijn in ieder geval 2 transseksuele dominees in Nederland weet ik vanuit mijn tijd als vrijwilliger bij Humanitas, waarvan 1 op een gegeven moment toen (rond 2000) een eigen gemeente kreeg.
Dat is wel mooi, dat wist ik helemaal niet. Gaat het dan om vrouw naar man of man naar vrouw transseksuelen? Je ziet vaak toch wel verschil in acceptatie.
Nannette schreef: In Iran zie je dat het door de godsdienst wel wordt toegestaan.
Ik denk dat we ook geloof en godsdienst duidelijk moeten scheiden, geloven is een heel ruim begrip. Een godsdienst is het belijden van een geloof in god of goden, hetgeen een beperkende factor is.
klopt, ik heb daar ooit een documantaire over gezien, wel interessant.
Valerie_
ff weer wat posten

Bericht door Valerie_ »

Morbide schreef:
Valerie_ schreef:
Hoe weet je dat? Dan ga je denk iets teveel uit van wat mensen over God vertellen. Daar luister ik meestal ook niet naar, omdat een godsbeeld toch wel snel een soort bevuilde projectie wordt van woede angsten onderdrukte emoties gevoelens ipv een soort hogere waarneming en openheid, die zich totaal niet bezig houdt met: die trans is trans vanwege karma schuld zonde, u name it. En Jezus zei nog wel: oordeelt niet! :wink:
Ervaring. =P En ga nou alsjeblieft niet proberen om mij te bekeren zeg. Ook als ik niet luister wat gristenfundi's vinden, dan nog is het hele god is liefde verhaal onzin. Jezus zou gestorven zijn voor onze zonden en hij wil dat we dat weten ook. Als je hem niet aanvaardt als je verlosser, en dus impliciet bekent dat je schuldig bent aan het belachelijke concept van de erfzonde, dan ben je verloren voor zijn koninkrijk. Tot in de eeuwigheid, amen.
ehm jij bent mij aan het bekeren, wat jij allemaal schrijft daar geloof ik niet in. Wie heeft jou dit wijsgemaakt dan? Misschien een tip: ga zelf eens het nieuwe testament lezen om een beter beeld te krijgen van Jezus, dat is nl niet het beeld wat welke christelijke of katholieke kerk dan ook uitdraagt.

Ik vind Jezus helemaal prima, heb er ook geen problemen mbt transseksualiteit, maar ik volg geen enkele kerk. Ik vind alle religies wel mooi, alleen heb ik wel gemerkt dat sommigen een heel vreemd beeld hebben van gender. Ik kan me niet herinneren dat Jezus ooit iets heeft gezegd over dit onderwerp. Het oude testament en ook de koran dat vind ik toch een beetje roversboeken, op enkele werken na. Er staat veel in wat symbolisch gelezen moet worden, wat soms wel tot heel interessante inzichten leidt, maar al dat geweld en kinderverkrachtingen inspireren mij niet.
Plaats reactie