Forum Transgender en Religie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tara
dagelijks aanwezig

Bericht door Tara »

Saartje schreef: Maar persoonlijk snap ik niet dat er anno 2008 nog steeds mensen geloven in iets ontastbaars waar geen bewijs voor is.
En wat is dan bewijs?
Iets wat je kunt zien met je ogen?
Iets wat je kunt horen met je oren?
En als je dan blind bent of niet kunt horen?
Zijn er dan geen kleuren of is er dan geen muziek?
Wie bepaalt wat bewezen is en op basis van wat?
Kjik eens wat vroeger wetenschappelijk niet bewezen kon worden.
Dus hoe kun je dan op basis van de huidige wetenschappelijke kennis concluderen dat iets (of iemand) niet bestaat?
Wetenschappelijk gezien is dat een kortzichtig standpunt.
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
Anitamichelle
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Anitamichelle »

Ik zelf denk dat een discussie over het wel of niet geloven van iemand, dan wel het bekennen of ontkennen van een hogere macht, een discussie zal worden die meer kwaad onderling zal doen dan goed.....

Ikzelf zeg, ieder haar geloof en ongeloof, ieder haar normen en waarden.
Het leven is een geschenk.............alleen de verpakking had beter gekunt :-) Enjoy
Tara
dagelijks aanwezig

Bericht door Tara »

Morbide schreef:Wat onze strijd betreft, ik doe het ook gewoon. Maar ik ben een overloper want ik heb me aangesloten bij het vrouwenkamp.
Ik hang ergens in het midden (hangen schijnt te wennen na ca. 2 minuten), maar het lange haar is er nog, de redelijk lange nagels ook en binnenkort volgen de gaatjes voor de oorbellen.
En ik heb natuurlijk niets om aan te trekken met 2 kasten propvol met kleren en ben ik wat schoeisel betreft een een beetje een aankomend mevrouw Marcos.
Verder ga ik veel om met vrouwen en vind dat heel gezellig en heb zelfs een hartsvriendin die bijna alles van me weet.
De wereld is toch plat.
lindaR
ForumFan

Bericht door lindaR »

Ik ben het met Anitamichelle eens.
Maar het is goed om met elkaar van gedachten te wisselen.
Ik heb weer veel geleerd van did draadje.

Tara, soms ben ik het met je eens, maar soms ben ik je ook helemaal kwijt, misschien heb ik een te klein denkraam.
Wat jij hebt megemaakt is geweldig, en ik ken dat ook, maar het echt iets persoonlijks tussen jouw en God. koester die dingen maar.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Morbide schreef:Als ik zeg dat ik de bijbel heb gelezen, dan bedoel ik wat er staat. Namelijk dat ik de bijbel heb gelezen en niet alleen bepaalde bladzijden of passages. De hele bijbel, van kaft tot kaft. Uit pure angst voor god. Ik ben niet de meeste mensen Frederique.
Da's duidelijk. I stand corrected, sorrie!

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Leonie
ForumFan

Bericht door Leonie »

Tara schreef:
En wat is dan bewijs?
Iets wat je kunt zien met je ogen?
Iets wat je kunt horen met je oren?
En als je dan blind bent of niet kunt horen?
Zijn er dan geen kleuren of is er dan geen muziek?
Wie bepaalt wat bewezen is en op basis van wat?
Kjik eens wat vroeger wetenschappelijk niet bewezen kon worden.
Dus hoe kun je dan op basis van de huidige wetenschappelijke kennis concluderen dat iets (of iemand) niet bestaat?
Wetenschappelijk gezien is dat een kortzichtig standpunt.
Ik maak hier uit op dat je aardig gelovig bent. Wat bewijs is en wie dat bepaald weet ik niet. Ik weet wel dat veel natuurlijke verschijnselen vroeg aan god werden toegedicht. Bijvoorbeeld de donder god. Terwijl we tegenwoordig weten hoe bliksem en donder tot stand komen.

Ik denk dat het aannemelijk te maken is dat god een hersenspinsel is van de menselijk geest. De hersenen zijn heel krachtig, maar ook zeer onbetrouwbaar. Zo is bekend dat de mens, in wat voor een stress situatie dan ook, maar zeer beperkt instaat is om waar te nemen wat er om hem heen gebeurt. We verzinnen er wat bij en laten essentiele onderdelen weg. En bam, je hebt iets waarvan je overtuigd bent dat het zo gebeurt is, maar dat in werkelijkheid helemaal niet heeft plaats gevonden. HEt menselijk brein is onbetrouwbaar. Maar goed, dat is mijn mening.

Ik nam aan dat je gelovig bent. Heb je zelf ooit een conflict gehad tussen je T gevoelens en je geloof? Heb je bijvoorbeeld ooit nagedacht om van je geloof of te stappen of je T gevoelens maar te negeren?
Tara
dagelijks aanwezig

Bericht door Tara »

Hoi Leonie,

Ruim een jaar geleden was het nog wat lauw wat het geloof betreft, maar er zijn heel wat onmogelijke dingen gebeurd en dus is mijn twijfel helemaal weg.
Als het zich allemaal binnen je bovenkamer afspeelt, dan zou het een hersenspinsel kunnen zijn, maar als zaken constant samenvallen, dan wordt het een ander verhaal, zeker als er geen beïnvloeding heeft plaatsgevonden en dat samenvallen heb ik nu dus al te vaak meegemaakt.
En het wordt helemaal wat als er vooraf al wat op papier staat (mijn papier, dus).
Daarnaast nog wat zaken die o.a. via een duidelijke stem aangereikt werden en die ik niet had kunnen weten en ook nog eens een onmiskenbare link hadden met iets wat kort daarvoor had plaatsgevonden.
Als zoiets één keer voorkomt, zou je het nog toeval kunnen noemen, maar na verschillende keren wordt dat wat moeilijk vol te houden.
Jammer dat er dan geen cameraploegen bij zijn.
Ik verdiep me ook o.a. regelmatig in wetenschappelijke zaken en ook op het gebied van de psychologie, dus er is bij mij al gauw herkenning als er sprake is van bepaalde effecten op de psyche.
Daarbij komt nog dat onderzoeksresultaten nooit als vaststaand aangenomen mogen worden, want die worden regelmatig onderuitgehaald door nieuwe bevindingen.
Jammer genoeg wordt meestal op voorhand al aangenomen dat iets nooit van God afkomstig kan zijn.
Dat is een onwetenschappelijke houding gezien de voortschrijdende inzichten.
Mijn geloof aan de kant gooien zal ik dus nooit doen (wil ik gewoon niet).
Het heeft wat mij betreft echt niets te maken met angst of gewoonte.
en dan over mijn T-gevoelens:
Ik heb mijzelf niet gemaakt en dus ook mijn T-gevoelens niet.
Ze hadden ontstaan kunnen zijn t.g.v. een bepaalde situatie, zoals sommige aandoeningen (borderline is een duidelijk voorbeeld daarvan).
Maar bij mij is het altijd aanwezig geweest, alleen werd het eerst wat weggedrukt door de verwachtingen die anderen van je hebben.
Feit is dat ik al als klein kind een jurk van mijn moeder aantrok en verstopte om die steeds weer aan te kunnen trekken.
Daarna werd het verlangen om vrouwenkleding (en alles wat daarbij hoort) te hebben en te dragen steeds groter en het resultaat is duidelijk in mijn klerenkasten en gezien de voorraad sieraden en make-up.
Het T-gevoel is moeilijk uit te leggen.
Hoe leg je uit hoe het is om je man of vrouw te voelen?
Ik herken bij mij veel van wat ik bij vrouwen zie.
Praten doe ik graag en veel en liefst met vrouwen.
Daarnaast heb ik wel weer eigenschappen die aan mannen toegeschreven worden, zoals ruimtelijk inzicht (zeer hoge score) en oriëntatie.
Maar ik ben ook weer goed in het herkennen van emoties op basis van gezichtsuitdrukkingen (soms beter dan vrouwen) en empathie zit er behoorlijk in.
En net als vrouwen kan ik moeiteloos 2 dingen tegelijk doen.
Dat gaf eens een conflict op het werk, omdat ik tijdens mijn werk ook nog eens gesprekken volgde en daarop reageerde.
Mijn chef dacht dan dat ik niet aan het werk was (mannen kunnen dus duidelijk maar 1 ding tegelijk en kunnen zich niet voorstellen hoe iemand 2 dingen tegelijk kan doen).
Verder ben ik nogal emotioneel.
Ik vraag me af of je bedoeld bent wat je geestelijke of lichamelijk bent.
(zie ook mijn topic op blz. 2 onder "travestie, transseksueel of gewoon verwijfd....")
Dat is dus mijn enige onzekerheid.
Maar ik zou niet willen worden als veel mannen: o.a. grof, kortzichtig en beperkt op emotioneel gebied. (sorry aan degenen die nu zere tenen hebben).
Mijn T-gevoelens negeren is dus niet aan de orde (lukt uiteindelijk toch niet).
Ik ben veel te blij met de extra's.
Misschien dat God niet blij is met mijn gedrag (uiting geven aan mijn T-zijn).
Als Hij dat bij mij weg wil nemen zal ik dat wel kunnen accepteren (dan zou het gemis er ook niet zijn), maar de extra's zou ik dan wel heel graag willen houden.
Wel, dat was een heel verhaal en nu: opvolgen van het advies van meneer de uil, want om 07.30 "moet" ik er weer uit en dan nog naar 2 verschillende kerken.

Groetjes van Tara.
De wereld is toch plat.
lindaR
ForumFan

Bericht door lindaR »

Leoni,
Ik wil daar ook wel even op reageren. Ik snap je gedachtengang denk ik.
Maar, ben je in de gelukkige omstandigheid om in een kerk te zitten die nar God luisterd, en heb je een goede relatie met God. Dan zie je dingen gebeuren in levens van mensen die geen toeval kunnen zijn.
Dat is mijn beleving, en ja er is veel wetenschappelijk te bewijzen, maar ook veel dingen nog niet.
Gelukkig schrijf je dat Tara aardig gelovig is. Heel veel glovigen zijn ERG gelovig.
Geloven of T gevoelens is kort samengevat je vraag, daar zit ik niet zo mee, ik denk dat dat te kombineren is. God is niet zo kortzichtig, veel van zijn grondpersoneel is dat wel.
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

@ Tara
Geloof jij lekker wat je wil, doe ik dat ook, allebei blij.
Nee, er moet een heel verhaal aan te pas komen want jij hebt gelijk ofzo?
Leuk voor je dat er een hoop gebeurt is waardoor je in god gelooft.
Jammer dat je niet schrijft wat precies.
Gisteren ging mijn telefoon toen ik hem pakte om iemand te bellen, het was de persoon die ik wilde bellen.
Echt 5 seconden later ging een vriendin iemand smsen en op dat moment belde de persoon die ze smste haar.
Was vast god... :roll:

Dit kwam ik net tegen op youtube in een comment en is precies hoe ik er over denk.

"christianity:the belief that a cosmic jewish zombie who was his own father can make you live forever if you symbolically eat his flesh and telepathically tell him you accept him as your master, so he can remove an evil force from your soul that is present in humanity because a rib-woman was convinced by a talking snake to eat from a magical tree...yea makes perfect sense"
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Geloof is gelukkig precies wat het woord zegt, geloof.

(dat is een diepzinnige, kun je aardig over door filosoferen)
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Geloof is mijns inziens nog steeds een zeer intieme relatie van de gelovige met zijn of haar opperwezen van keuze. Niet iets om anderen mee lastig te vallen.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
lindaR
ForumFan

Bericht door lindaR »

Helemaal mee eens.
Leonie
ForumFan

Bericht door Leonie »

Tara schreef: Als het zich allemaal binnen je bovenkamer afspeelt, dan zou het een hersenspinsel kunnen zijn, maar als zaken constant samenvallen, dan wordt het een ander verhaal, zeker als er geen beïnvloeding heeft plaatsgevonden en dat samenvallen heb ik nu dus al te vaak meegemaakt.
En het wordt helemaal wat als er vooraf al wat op papier staat (mijn papier, dus).
Daarnaast nog wat zaken die o.a. via een duidelijke stem aangereikt werden en die ik niet had kunnen weten en ook nog eens een onmiskenbare link hadden met iets wat kort daarvoor had plaatsgevonden.
Het speelt zich ook niet allemaal af in de bovenkamer. De mens is op een bepaalde manier gepreconditioneerd om in god te geloven, dat is nu eenmaal een erfenis die we van onze voorvaderen hebben meegekregen.
Het is voor mij zo duidelijk dat god in het verleden is verzonnen om vooral natuurverschijnselen te verklaren. Toen god eenmaal bestond, zijn er allemaal verbanden gelegd tussen slecht gedrag en slechte oogsten of ziektes. Een verband dat heel onaannemelijk als je dat verklaard met de huidige kennis van zaken.
Tara schreef: Als zoiets één keer voorkomt, zou je het nog toeval kunnen noemen, maar na verschillende keren wordt dat wat moeilijk vol te houden.
Jammer dat er dan geen cameraploegen bij zijn.

Toeval is toeval, en vaak blijkt het niet eens echt toeval te zijn. Ik "geloof" in de banaliteit van het leven, de zinloosheid, of hoe je het noemen wil.
Tara schreef: Ik verdiep me ook o.a. regelmatig in wetenschappelijke zaken en ook op het gebied van de psychologie, dus er is bij mij al gauw herkenning als er sprake is van bepaalde effecten op de psyche.
Daarbij komt nog dat onderzoeksresultaten nooit als vaststaand aangenomen mogen worden, want die worden regelmatig onderuitgehaald door nieuwe bevindingen.

Dat onderzoeks resultaten nooit als waarheid mogen worden aangenomen is natuurlijk kul. Daarvoor doet men onderzoek. Om dingen te weten te komen en ze vervolgens toe te kunnen passen. Je moet wel altijd rekening houden met het feit dat onderzoeksresultaten bijna altijd beperkt geldig zijn.
Tara schreef: Jammer genoeg wordt meestal op voorhand al aangenomen dat iets nooit van God afkomstig kan zijn.
Dat is een onwetenschappelijke houding gezien de voortschrijdende inzichten.

Ik krijg de indruk dat veel gelovigen juist het tegenovergestelde hebben, meestal word op voorhand uitgesloten dat het iets anders kan zijn dan god.

Al met al een heel verhaal, ik zal niet zo snel gaan geloven in een god/super wezen. Als ik morgen nu wakker word als een biologische vrouw, dan plaats ik hier wel een berichtje en word ik spontaan gelovig...:D

Ik dwaal een beetje af naar een discussie tussen het wel geloven of niet geloven. vind ik persoonlijk heel boeiend.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Leonie schreef:Al met al een heel verhaal, ik zal niet zo snel gaan geloven in een god/super wezen. Als ik morgen nu wakker word als een biologische vrouw, dan plaats ik hier wel een berichtje en word ik spontaan gelovig...:D
Ik denk dat je niet de enige daarin bent, welke ts droomt daar nu niet over ?

God zorgt er voor dat er transseksuelen zijn, waarom ? Omdat anders je leven te makkelijk is ? Vanuit geloof, het bestaan van een opperwezen dat alles controleert etc. is heel veel niet te verklaren. Maar mensen hebben vaak een houvast nodig in hun leven om het ook een zingeving te geven. En ook soms om het de schuld te kunnen geven van problemen.
Iedereen mag geloven waarin diegene gelooft gelukkig, maar een beetje realiteitszin daarbij zou ten alle tijde wel prettig zijn.
Leonie
ForumFan

Bericht door Leonie »

Nannette schreef: Ik denk dat je niet de enige daarin bent, welke ts droomt daar nu niet over ?
Haha, wie niet idd.
Nannette schreef: God zorgt er voor dat er transseksuelen zijn, waarom ? Omdat anders je leven te makkelijk is ? Vanuit geloof, het bestaan van een opperwezen dat alles controleert etc. is heel veel niet te verklaren. Maar mensen hebben vaak een houvast nodig in hun leven om het ook een zingeving te geven. En ook soms om het de schuld te kunnen geven van problemen.
Iedereen mag geloven waarin diegene gelooft gelukkig, maar een beetje realiteitszin daarbij zou ten alle tijde wel prettig zijn.
Ben ik wel met je eens hoor, gelovigen moet vooral doen was ze willen. Ik vind het ook zeker niet slecht. Ik denk wel dat het klassieke geloof wel gaat verdwijnen op den duur. Echter heeft de mens een soort ingebouwd verlangen naar iets bovennatuurlijks. Je wordt tegenwoordig dood gegooid met die paranormale bel programma's.
Plaats reactie