Forum Transgender en Religie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Shit happens is iets wat mensen slecht verdragen. Nog liever voelen we ons schuldig en straffen wij onszelf voor de narigheid in het leven, want dan hebben we tenminste de illusie dat wij er iets aan kunnen doen. En dat wij er toe doen, dat we tenminste voor Iemand de moeite waard zijn.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik was laatst ergens waar iemand over het geloof zei "stel dat er nu echt niets is, hoe kan het dan dat we er al duizenden jaren over praten en zelfs de Verlichting er niet voor gezorgd heeft dat mensen niet meer geloven?"

Ik vond het wel een goeie. Hoewel ik zelf dus niet geloof -moet- er wel iets in het geloof zitten waardoor het zelfs in onze tijd zinvol blijft om te geloven...

En verder heb ik nog steeds veel Christelijke normen en waarden. "Oordeelt niet opdat u niet veroordeeld worde" kun je ook uitleggen als "zit een anders zoektocht niet met je eigen oordeel in de weg". Het resultaat is hetzelfde, ook als de reden waarom je je zo gedraagt anders is. :wink:

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Frederique_ schreef:Ik was laatst ergens waar iemand over het geloof zei "stel dat er nu echt niets is, hoe kan het dan dat we er al duizenden jaren over praten en zelfs de Verlichting er niet voor gezorgd heeft dat mensen niet meer geloven?"
Ik hoef mijn berichtje van hierboven alleen maar te herhalen om dit godsbewijs te ontzenuwen...
Frederique_ schreef:Ik vond het wel een goeie. Hoewel ik zelf dus niet geloof -moet- er wel iets in het geloof zitten waardoor het zelfs in onze tijd zinvol blijft om te geloven...
Dat mensen het niet kunnen laten, maakt het nog niet zinvol.
Frederique_ schreef:En verder heb ik nog steeds veel Christelijke normen en waarden. "Oordeelt niet opdat u niet veroordeeld worde"
Ja, daar kun je heel veel kanten mee op 8) . De geschiedenis geeft daar veel voorbeelden van.
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique_ schreef:......hoe kan het dan dat we er al duizenden jaren over praten en zelfs de Verlichting er niet voor gezorgd heeft dat mensen niet meer geloven?"
Een paar kanttekeningen:

1000de jaren niks geleert....de laatste oorlog is nog nie zo lang geleden geweest....

Ondanks we nou verlichting in de kerken hebben, laat de aantal leden dalen....

Overbevolking waar je heenkijkt en wat doet de kerk.....iets tegen condome hebben.....tjaaaa....
Frederique_ schreef:En verder heb ik nog steeds veel Christelijke normen en waarden
Je hoef nie eerst de bibel te lezen om een fatsoenlijke mens te zijn hoor.....als je deze normen en waarden pas in de kerk leert, klopt iets nie....

.....met andere woorden, je hebt zo'n clubje nie nodig om na te denken voor je iets doet....
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
lindaR
ForumFan

Bericht door lindaR »

Het kerkje spelen, ne met het vingertje omhoog praten met elkaar werkt niet.
Maar wat je ook ziet gebeuren is dat mensen van huis uit al geen normen en waarden meer meekrijgen.
Tja wat is beter, misschien een bekrompen beeld hebben om je heen als je in een fundamentalistische kerk komt, of dat je denkt dat de wereld om jou gigantische ego heen draait, en wie dat niet zo ziet die krijgt klappen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Dit laatste is wel een erg zwart/wit beeld van de samenleving. De vrees bestaat misschien dat we die kant op gaan, maar ik geloof niet dat dat nu al zo is. Er zijn nog meer dan genoeg mensen die of vanuit thuis of opleiding of vrienden (of hardleers via de wet) normen en waarden krijgen bijgebracht. En er zijn ook genoeg mensen die naar de kerk gaan (en dan dus normen en waarden zouden moeten hebben) , die zo'n ego hebben dat ze ook denken dat een hele gemeenschap om hun draait.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

lindaR schreef:Tja wat is beter, misschien een bekrompen beeld hebben om je heen als je in een fundamentalistische kerk komt, of dat je denkt dat de wereld om jou gigantische ego heen draait, en wie dat niet zo ziet die krijgt klappen.
Van deze twee is er niet één beter. Dat zijn extremen. Daartussen zijn er legio mogelijkheden om je tot je ego en de andere mensen te verhouden.
Anitamichelle
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Anitamichelle »

Ik denk dat we nu na 10 pagina's hierover het meeste wel gezegd hebben toch?
Het leven is een geschenk.............alleen de verpakking had beter gekunt :-) Enjoy
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Anitamichelle schreef:Ik denk dat we nu na 10 pagina's hierover het meeste wel gezegd hebben toch?
Je went er wel aan, dat heel veel dingen hier heel vaak opnieuw gezegd worden :wink: .
lindaR
ForumFan

Bericht door lindaR »

Hoeveel pagina's is een record?
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik schat iets in de veertig, daar zijn we nog lang niet :-)

Irene
Kleine stapjes
Anitamichelle
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Anitamichelle »

Lol, in dat geval keuvelen we met zn allen lekker door toch................. :wink:
Het leven is een geschenk.............alleen de verpakking had beter gekunt :-) Enjoy
ik ben hier niet meer
Forumdiva

We zullen doorgaan.........
Tara
dagelijks aanwezig

Bericht door Tara »

Saartje schreef:@ Tara
Geloof jij lekker wat je wil, doe ik dat ook, allebei blij.
Nee, er moet een heel verhaal aan te pas komen want jij hebt gelijk ofzo?
Leuk voor je dat er een hoop gebeurt is waardoor je in god gelooft.
Jammer dat je niet schrijft wat precies.
Gisteren ging mijn telefoon toen ik hem pakte om iemand te bellen, het was de persoon die ik wilde bellen.
Echt 5 seconden later ging een vriendin iemand smsen en op dat moment belde de persoon die ze smste haar.
Was vast god
Ik probeer je niets op te leggen (en anderen ook niet).
Er wordt al gauw gedacht dat iemand je probeert te bekeren (en dus iets op wil leggen).
Degenen die kennis van de bijbel hebben weten dat zoiets niet eens kan.
Bekeren is iets wat je zelf doet.
Dat ik mijn ervaringen niet vermeld komt omdat ik dan een zeer lang verhaal moet gaan schrijven aangezien het dagelijkse kost is.
Misschien komt dat nog eens als ik tijd en energie genoeg heb.
Het woord "geloof" lijkt wel een mate van onzekerheid aan te geven.
Bij mij is er gewoon 100% zekerheid.
Aan jou en anderen:
Heb je wel eens serieus onderzocht of God wel of niet bestaat of is het ontkennen gebaseerd op uitspraken en bevindingen van anderen en uitwassen binnen de kerk (b.v. Jim Jones, David Koresh, de kruistochten en de gebeurtenissen in de U.S.A.)?
Of is het gewoon te onvoorstelbaar?
De bijbel uit je hoofd leren zal niet helpen (puur kennis is onvoldoende).
Er zijn genoeg dominees die er, met al hun kennis, niets van begrijpen.
Klink ik nu erg verheven boven jou en de anderen?
Dat ben ik dus absoluut niet (ook dat vind je terug in de bijbel).
Was elkaar niet de oren, maar de voeten.
Soms (te vaak) doe ik het fout, maar een mens is nu eenmaal niet perfect (de oorzaak vind je ook weer terug in de bijbel).
Ik dring niemand wat op, val niemand aan, maar reik alleen maar wat aan en dan mag iedereen gewoon zelf weten wat daarmee te doen (iets of niets).
De mens heeft een vrije wil gekregen (anders waren we robotjes).
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Tara, heel veel van wat jij gelooft vind je niet alleen in de bijbel terug, maar als je goed leest zijn de meeste godsdiensten op het zelfde principe gebaseerd. Sommige mogen dan meerdere Goden hebben, maar het basisprincipe blijft gelijk. Het geloof wordt ook vaak gebruikt als drogreden, en er zijn veel oorlogen gevoerd door of vanwege geloof. Is dat wat goed is voor iedereen ? Oorlog. En jouw geloof is anders dan van degene die naast je zit in de kerk, of die naar een andere kerk gaat. Geloven doe je zelf, en gelukkig hebben in Nederland de vrijheid om wat we willen te geloven, of niets.
Plaats reactie