Forum Transgender en Religie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tara
dagelijks aanwezig

Bericht door Tara »

Morbide schreef:Wat natuurlijk ook zou kunnen is dat de aarde echt maar ongeveer 5000 jaar oud is. Dat zou betekenen dat mijn vriendin, die geologie studeert aan de universiteit van Utrecht, haar hoofd vol zit te stampen met onzin. :roll:
Sommige mensen zien één ding over het hoofd als ze leeftijd van de aarde gaan bepalen aan de hand van de bijbel.
Er staat niets aangegeven over de tijdsduur betreffende de hof van Eden en ook niet wat zich daarbuiten precies afspeelde en de "knappe koppen" zijn daar ook nog niet uitgekomen.
Dus 5000 jaar (eigenlijk zou het dan meer richting 7000 gaan) is wel kortzichtig voorgesteld en dat is dan geen aanval aangaande jouw statement, maar het wordt vaak aangehaald en ook door sommigen die gezien hun bijbelkennis beter zouden moeten weten.
Maar het is eigenlijk totaal onbelangrijk.
Mensen die daarmee bezig zijn (details i.p.v. het totaal) missen waar het werkelijk om gaat.
En over studie gesproken:
Het is helaas best mogelijk dat "we" ons hoofd volstampen met onzin (voortschrijdend inzicht).
Wetenschap geeft eigenlijk aan dat we het weten en dat is dus onzin.
Dat weten de wetenschappers zelf ook wel, maar toegeven dat je er naast gezeten hebt ... (trots, enz.)
Atomen b.v. zijn niet langer bolletjes (werd vroeger wel gedacht).
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
Tara
dagelijks aanwezig

Bericht door Tara »

Nannette schreef:Welke basis ? Geboorte van jezus, of het voortborduren op het jodendom (ouder dan het christendom, boeddhisme en hindoeïsme zijn ook ouder, oftewel het grootste deel van de wereld heeft een oudere religie dan in het westen algemeen aanvaard is).

Vroeger waren de goden nodig om dingen te verklaren die men niet kon verklaren, en dat is eigenlijk nog steeds zo. Of het nu 1 of meerdere goden zijn waarin iemand gelooft maakt niet uit. Het is om dingen te willen verklaren hetgeen men op andere manier niet kan verklaren en niet gewoon als feit wil of kan accepteren.
De basis die ik aangaf is dus de bijbel (voor mij dus en voor nog een heleboel anderen).
Noach en de bijbehorende ark en zondvloed waren er al ruim voor het boeddhisme en hindoeïsme.
Wetenschappers zijn nog steeds op zoek naar de ark.
Volgens wetenschappers heeft er ca. 12000 jaren geleden wereldwijd iets plaatsgevonden dat wijst op de zondvloed.
En in de bijbel staan wel meer zaken die nog niet zo heel lang geleden pas wetenschappelijk verklaard zijn (en nu lees ik daarover een redelijk dikke wetenschappelijke pil met de nodige literatuurverwijzingen).
Daarnaast lees ik ook nog (alweer een wetenschappelijke pil) over bijna-dood ervaringen (ook heel interessant).
Verder gebeurt er (en is er al gebeurd) het één en ander wat al in de bijbel aangekondigd is (zoekt en gij zult vinden).
En zoals ik al eerder aangegeven heb: je hoeft niet te geloven (vrije wil en dus keuze).
Jij wil dat dus duidelijk niet.
Van mij hoef je geen veroordeling te verwachten.
Ik reik hooguit wat aan en hopelijk zet dat aan tot nadenken en zich verdiepen.
Er is meer dan zintuigelijke waarneming, al is zoiets misschien moeilijk voor te stellen.
Voor mij is het makkelijk.
Ik heb ervaringen die de meeste christenen niet hebben en daardoor zekerheid.
Daarvoor had ik het idee dat juist anderen regelmatig die ervaringen hadden en dat ik iets miste.
Later bleek tot mijn verbazing het tegendeel.
Zelf goden verzinnen is zinloos (kaboutertjes zouden ook wel makkelijk zijn om mijn rommel op te ruimen, maar helaas ...).
Het gaat mij dus niet om via die weg zaken te verklaren, want ook met God blijft veel onverklaarbaar, maar dat is niet waar het om gaat.
Vraagje:
Heb je de bijbel al eens gelezen?
En nog belangrijker: weet je waar het uiteindelijk om gaat?
De wereld is toch plat.
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Tara schreef:Ik vertel mensen niets in de zin van opleggen (dwingen).
Ik reik alleen maar wat aan.
Alweer voor de zoveelste keer: vrije wil en dus keuze.
Hooguit als toevoeging: onderzoek en misschien ontdek je dan dat er meer is dan "lekker in je velletje" en het "meer" zou je wel eens kunnen bevallen.

Lieve schat, er valt helemaal niets aan te reiken. Alleen de hoogdravendheid al dat jij denkt dat je iets aan te reiken hebt. Laat mensen lekker hun eigen dingetje doen: als ze jou en je God interessant vinden, komen ze vanzelf wel naar je toe. Anders lekker laten begaan! Ik heb het geloof en haar aspecten van diverse kanten bekeken, en heb al lang geleden besloten dat het niet mijn ding was. Helaas kunnen de meeste gelovigen die ik tegenkom dat noch begrijpen, noch accepteren noch respecteren. Dat vind ik een kwalijke zaak.
Tara schreef:Van mij hoef je geen veroordeling te verwachten.
Ik reik hooguit wat aan en hopelijk zet dat aan tot nadenken en zich verdiepen.
Er is meer dan zintuigelijke waarneming, al is zoiets misschien moeilijk voor te stellen.
Voor mij is het makkelijk. Ik heb ervaringen die de meeste christenen niet hebben en daardoor zekerheid.
hartstikke fijn voor jou! Laat het daarbij zou ik zeggen, en geniet er van! Nog maar een keertje: geloof is een intieme afspraak tussen het gelovige individu en zhaar opperwezen van keuze. Het is een illusie om te denken dat een ander het net zo beleefd als jij. Overigens vind ik je opmerking dat
"je van mij geen veroordeling hoeft te verwachten"
en de context daarvan, op z'n zachts gezegd aanmatigend.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Tara schreef:Vraagje:
Heb je de bijbel al eens gelezen?
En nog belangrijker: weet je waar het uiteindelijk om gaat?
De bijbel gelezen, nooit helemaal, en bovendien het oude testament, het nieuwe testament ? Waar ik in geloof is wat ik geloof, ja ik geloof ook in iets, of je het een god moet noemen ? Weet ik niet. Waar ik niet in geloof is het instituut kerk. Om te geloven heb je geen kerk, geen pastoor, dominee of wat dan ook nodig. Hoef je ook de bijbel niet uit je hoofd te leren, gelezen te hebben, of de koran. Ik heb ook ooit een bijna dood ervaring gehad, en, ja, ik geloof. Maar ik weiger een bijbel of in een kerk te geloven. Wat ik geloof is dat iedereen elkaar moet respecteren op de 1e plaats staat, en als iedereen dat leert en toepast ziet de aarde er een heel stuk beter uit al.
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Nannette schreef:Wat ik geloof is dat iedereen elkaar moet respecteren op de 1e plaats staat, en als iedereen dat leert en toepast ziet de aarde er een heel stuk beter uit al.
+1!

Groetjes en liefs,

Babette.
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Tara schreef:voortschrijdend inzicht
Weet je wat ook voortschrijdend inzicht is? Dat vrijwel niemand nog gelooft in de Romeinse/Griekse/Egyptische goden. Aan dat voortschrijdend inzicht zal ook jouw god niet ontkomen. Secularisering heet dat en het is (goddank) in volle gang.

Al die boude beweringen van je, wetenschappers die zoeken naar de ark van Noach, laat ik maar voor wat ze zijn zolang je ze niet kunt onderbouwen met bronnen. Al was het alleen maar omdat youtube barst van de filmpjes waarin "wetenschappers" beweren dat ze die ark al lang gevonden hebben.

Geloof en wetenschap gaan sowieso niet samen. Wetenschap bedrijven is proefondervindelijk kennis vergaren. Als je dan vooraf voor jezelf al vastgesteld hebt dat god bestaat en dat je geloof daar in onwrikbaar is, dan ben je dus bezig met geloven, niet met onderzoeken.

Verder vind ik het frappant dat je niet op onderstaande zin reageert.
Morbide schreef:
Dat hoeft niet, tenzij je vindt dat ieder boek over levensbeschouwing dat niet door de here hemzelf is geschreven ook toiletpapier is.
Mag ik daaruit concluderen dat je alle boeken over filosofie etc inderdaad toiletpapier vindt?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Morbide schreef:Weet je wat ook voortschrijdend inzicht is? Dat vrijwel niemand nog gelooft in de Romeinse/Griekse/Egyptische goden. Aan dat voortschrijdend inzicht zal ook jouw god niet ontkomen. Secularisering heet dat en het is (goddank) in volle gang.
het is gewoon een kwestie van evolutie, toch? :wink:

Groetjes en liefs,

Babette.
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Nannette schreef:Waar ik niet in geloof is het instituut kerk. Om te geloven heb je geen kerk, geen pastoor, dominee of wat dan ook nodig.
Un clubje(kerk of synagoge of moskee) is ook echt het begin geloof comercieel te maken en dan zijn de zich zelf heilig menende opperhoofden van deze clubs al helemaal fout bezig.....

.....trouwens gaan terroristen precies de zelfde weg, ze zaaien ook angst met hun acties, net zo als de kerk het doet met een verhaal over de hel en verhalen over ongelovigen bij het islam....

....ik vind dit echt erg en dat heeft al heel veel ellende over de mensheit gebracht.....

....schijnheilig dat hele gedoe met de kerken en zo....echt waar, laat de mensen in zich zelf geloven en trichter hun nie zo stomme verhalen in uit boeken, die je minstens 100 keer weer anders kunt uitleggen.....

Mara, die de brandstapel is ontkomen omdat ze gelukkig in het 20ste eeuw is geboren en nie eerder :evil:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... jAL5ie2nCg

Nuff said...

Dit soort threads en posts waarin men vooral anderen aanmoedigd om "onderzoek te doen want anders weet je niet waar je over praat en wellicht mist" krijg ik tieten van. (was het maar waar zeg.. ;p)

Maar er wordt niet geprobeerd iemand te bekeren hoor, neehee.
Er wordt alleen vijf keer gesuggereerd dat je een domme eikel bent als je niet ff de bijbel leest en tot de conclusie komt dat je in god moet geloven.

Op de melodie van "spring maar achterop"
god is een sadist, god is een sadist, god is één saaaadist!
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

All time favourite:

http://www.youtube.com/watch?v=foPL1arjriA

Nou dag weer he!
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Morbide schreef:Weet je wat ook voortschrijdend inzicht is? Dat vrijwel niemand nog gelooft in de Romeinse/Griekse/Egyptische goden. Aan dat voortschrijdend inzicht zal ook jouw god niet ontkomen. Secularisering heet dat en het is (goddank) in volle gang.
Ik denk dat het Christelijk geloof het wel zal overwinnen (net als het Moslim-geloof, trouwens). Ze houden het al duizenden jaren vol, het heeft dus iets wat (sommige) mensen aantrekt. En andere mensen, ook al duizenden jaren, niet...

Het ontkennen van de waarde van andermans geloof vind ik net zo onzinnig als het ontkennen van de waarde van andermans niet-geloven. Ik ken genoeg gelovigen voor wie het geloof onmisbaar is - die mensen gun ik hun geloof, ondanks dat ik zelf niet geloof. Gun een ander haar (geloofs-, gender-, seksuele-, ...)vrijheid, zoals jij ook graag jouw vrijheid wilt krijgen van een ander...

Groetjes,

Frederique
... die laatste zin zou zo in de bijbel kunnen staan :wink:
Kijk ook eens op de genderkalender !
Natassia
ff weer wat posten
Contacteer:

Bericht door Natassia »

Frederique_ schreef: Gun een ander haar (geloofs-, gender-, seksuele-, ...)vrijheid, zoals jij ook graag jouw vrijheid wilt krijgen van een ander...
Als dit echt het geval zou zijn.. voor iedereen, dan zou het 'n mooie wereld zijn.. als iedereen op zijn of haar eigen manier geloofde en en niemand anders er mee lastig zou vallen.

Helaas.. dan komt het woord "religie" weer de hoek om.. en op één of andere manier proberen juist dit soort georganiseerde mensen hun denkbeelden en handelswijzen op te leggen aan andere mensen. En de argumenten komen uiteindelijk altijd neer op:

"heel vroegah.. was er 'n iemand.. die duidelijk niets te doen had.. en via allemaal andere personen op papier heeft laten zetten dat je niet op zondag/zaterdag/vrijdag mag werken, dat je niet 'n handjevol cellen mag slopen.. maar dat het prima is om 'n hele aardbol aan wezens te laten verdrinken omdat ze zondig zijn, enz. etc. usw.

En dat papier is heilig.. dus alles wat er in staat is waar! En dus mag ik je er mee lastig vallen!"

Deze geek denkt dan.. waarom zo vaag via andere personen? Gewoon het heilig boek op 'n server in de hemel.. ftp.heaven... dan hoefde er alleen maar 'n checksum doorgegeven te worden aan Mozes/Mohammed/*.profeet

Okay... sorry.. flauw.. ik weet 't.. maar 't is laat.. en dit soort topics roept dit 'n beetje in me op.. :P (met dank aan Richard Dawkins)
-------
Edit. Geweldig filmpje van Ricky Gervais! :D
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef:Gun een ander haar (geloofs-, gender-, seksuele-, ...)vrijheid, zoals jij ook graag jouw vrijheid wilt krijgen van een ander...

Groetjes,

Frederique
... die laatste zin zou zo in de bijbel kunnen staan :wink:
Dan moet jij de bijbel nog maar eens lezen. Dhimmi. De bijbel en de koran hangen aan elkaar van hoe zondig niet-hetero's zijn. Wij worden verketterd en jij neemt het voor ze op. Hallo!

Gelukkig gaan kerken bij bosjes failliet en staat de ene na de andere te koop. Dat zal de andere religies niet anders vergaan.

Jij Frederique bent de here god een gruwel! Allah wil je het liefste van het dak gooien. Als je een paar honderd jaar eerder was geboren dan had men je willen verbranden. Nu zijn er slechts malloten die OSM ophangen in donker Islamistan. Word wakker.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Tara
dagelijks aanwezig

Bericht door Tara »

Morbide schreef:voortschrijdend inzicht

Weet je wat ook voortschrijdend inzicht is? Dat vrijwel niemand nog gelooft in de Romeinse/Griekse/Egyptische goden. Aan dat voortschrijdend inzicht zal ook jouw god niet ontkomen. Secularisering heet dat en het is (goddank) in volle gang.
In het verleden heeft men God op diverse manieren geprobeerd weg te poetsen en ook binnen de kerk heeft men daaraan meegewerkt middels fout gedrag, maar het is al duizenden jaren niet gelukt.
Zou God zich mischien niet weg laten poetsen?
(zie ook het bericht van Frederique)
Morbide schreef: Al die boude beweringen van je, wetenschappers die zoeken naar de ark van Noach, laat ik maar voor wat ze zijn zolang je ze niet kunt onderbouwen met bronnen. Al was het alleen maar omdat youtube barst van de filmpjes waarin "wetenschappers" beweren dat ze die ark al lang gevonden hebben.
Mooie "wetenschappers" dan op Youtube.
Ben benieuwd naar hun "tastbare" resultaten.
Youtube komt overigens op mij niet over als een bron voor wetenschappelijk bewijs.
Ik houd (helaas) geen overzicht van bronnen bij, maar ik ben "gezegend" met een vrij goed geheugen, al is het niet altijd tot in detail (de details zitten dus wel in onze bovenkamers, maar zijn meestal niet vrij toegankelijk).
Dat geheugen betekent ook het veel te goed herinneren van ellende uit het verleden en daar dus geen hang naar hebben, maar dat is een heel ander verhaal.
Verder ga ik nooit uit van één bron, maar toets door verder te zoeken naar andere bronnen en let dan ook op of teksten niet letterlijk overgenomen zijn, want dan zit je waarschijnlijk weer bij dezelfde bron.
Morbide schreef: Geloof en wetenschap gaan sowieso niet samen. Wetenschap bedrijven is proefondervindelijk kennis vergaren. Als je dan vooraf voor jezelf al vastgesteld hebt dat god bestaat en dat je geloof daar in onwrikbaar is, dan ben je dus bezig met geloven, niet met onderzoeken..
Mijn geloof is het resultaat van ervaringen (had ik al aangegeven) en onderzoek, dus daar zit toch wel iets wetenschappelijks in.
Het was dus geen vooraf vaststellen.
En hoe zit het met het onwrikbare geloof van wetenschappers t.g.v. hun bevindingen?
Worden hun bevindingen dan voor zoete koek geslikt?
Het lijkt er wel op gezien de reacties.
Morbide schreef: Verder vind ik het frappant dat je niet op onderstaande zin reageert.

Dat hoeft niet, tenzij je vindt dat ieder boek over levensbeschouwing dat niet door de here hemzelf is geschreven ook toiletpapier is.

Mag ik daaruit concluderen dat je alle boeken over filosofie etc inderdaad toiletpapier vindt?
Antwoord:
Nee hoor (ik houd me bij de supermarktprodukten) , maar ik kom binnen de filosofie toch wel zaken tegen die ik in de bijbel al gevonden had.
Zelf filosofeer ik ook wel graag (geen dagdromen, dus) en het resulteert in een wat andere kijk op zaken dan die je gewoonlijk aantreft bij de mens.
De wereld is toch plat.
Tara
dagelijks aanwezig

Bericht door Tara »

Morbide schreef:Dan moet jij de bijbel nog maar eens lezen. Dhimmi. De bijbel en de koran hangen aan elkaar van hoe zondig niet-hetero's zijn. Wij worden verketterd en jij neemt het voor ze op. Hallo!

Gelukkig gaan kerken bij bosjes failliet en staat de ene na de andere te koop. Dat zal de andere religies niet anders vergaan.

Jij Frederique bent de here god een gruwel! Allah wil je het liefste van het dak gooien. Als je een paar honderd jaar eerder was geboren dan had men je willen verbranden. Nu zijn er slechts malloten die OSM ophangen in donker Islamistan. Word wakker.
Volgens de bijbel zijn ook de hetero's zondig (iedereen, dus).
En de mens is de Here God geen gruwel, maar zijn/haar gedrag.
(dat is toch iets anders).
Dus Frederique is geen gruwel en gelukkig zijn alle andere mensen dat ook niet.
Is Allah wel God?
Gezien het gedrag van zijn onderdanen ...
Maar ja, in de middeleeuwen werd in de naam van God door zijn onderdanen soortgelijk gedrag vertoond.
Fout gedrag dus en God (dus mogelijk wel Allah) wordt dus weer afgerekend op het gedrag van de mens (vrije wil en dus keuze en te vaak een verkeerde).
De wereld is toch plat.
Plaats reactie