Forum Transgender en Religie

Algemeen

Moderator: Moderators

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

En jij? Ben jij niet juist naar Bethel gegaan om te horen wat je wou horen? Om je eens lekker te ergeren aan het Christelijk gepeupel waar jij als schrijfster natuurlijk ver boven staat?

Zo maar wat vragen :wink:

Natuurlijk is de houding van de voorgangers in die kerk niet goed te praten - dat wel goedpraten is ook het laatste wat ik wil. Omgekeerd is het ook zo dat in elke kerk mensen zijn die heel streng in de leer zijn en anderen die het veel sneller wel geloven. En dat de soep vaak niet zo heet gegeten wordt als die op de kansel of het podium wordt opgediend...

Nog een vraagje: heb je nog 1:1 gesproken met kerkgangers voor en na de dienst?

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Frederique_ schreef:Natuurlijk is de houding van de voorgangers in die kerk niet goed te praten - dat wel goedpraten is ook het laatste wat ik wil. Omgekeerd is het ook zo dat in elke kerk mensen zijn die heel streng in de leer zijn en anderen die het veel sneller wel geloven. En dat de soep vaak niet zo heet gegeten wordt als die op de kansel of het podium wordt opgediend...
nou Frederique, zoals wij het bezien zijn religies behoorlijk onbarmhartig... Er zullen vast wel mensen te vinden zijn die die soep niet zo heet eten, maar een eigen mening vormen en hebben is over het algemeen ook niet zo gewenst, toch? Ik ben tenminste nog niet echt vrijdenkende gelovigen tegen gekomen, helaas... Anders zou je tenminste een goed gesprek kunnen hebben, en die heb ik in mijn leefomgeving in ieder geval niet... Ook had ik al eerder gememoreerd dat kritische noten kraken ten opzichte van geloofsgemeenschappen en religies niet echt gewenst is. Om over zelfrelativeringsvermogen maar te zwijgen. Ik kan me helemaal geen leven voorstellen waarbij je niet kritisch tegenover jezelf en anderen staat... Vragen stellen vind ik een stuk leuker dan meelopen, bidden en zingen... Uiteraard is het natuurlijk ook lekker gemakkelijk om in zo'n club te zitten en mee te deinen met de meute...

Tot slot begrijp ik helemaal niet hoe je er als mens een dergelijke houding jegens andere mensen op na kunt houden. Ik heb inmiddels begrepen dat het "heb uw naaste lief als uzelf" uitsluitend voor de gemeenschap geldt en niet daarbuiten. Dat was nogal een "eye-opener" voor me, kan ik je melden.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef:En jij? Ben jij niet juist naar Bethel gegaan om te horen wat je wou horen? Om je eens lekker te ergeren aan het Christelijk gepeupel waar jij als schrijfster natuurlijk ver boven staat?
Ik heb gehoord wat ik verwachtte te horen, da's waar. Maar ik had me dolgraag laten verrassen en dan had er nu loflied op de Bethel kerk op mijn blog gestaan. Dat ik er absoluut niet ver boven sta, heb je elders kunnen lezen, Frederique. Moet ik het voor je quoten?
Frederique_ schreef:
Natuurlijk is de houding van de voorgangers in die kerk niet goed te praten - dat wel goedpraten is ook het laatste wat ik wil. Omgekeerd is het ook zo dat in elke kerk mensen zijn die heel streng in de leer zijn en anderen die het veel sneller wel geloven. En dat de soep vaak niet zo heet gegeten wordt als die op de kansel of het podium wordt opgediend...
Different heeft hier in het verleden homo ontmoediging avonden georganiseerd en zal dat bij voldoende animo weer doen. De soep wordt wel zo heet gegeten als ie wordt opgediend. Dat er (de hemel zij geloofd en geprezen) ook kerkgenootschappen zijn die iets minder hardlijnig zijn is mooi, maar daar gaat het nu niet over.
Frederique_ schreef: Nog een vraagje: heb je nog 1:1 gesproken met kerkgangers voor en na de dienst?
Voor de dienst heb ik met iemand gepraat. Na afloop werd me door een handvol jongeren een aantal onvriendelijkheden toegebeten die me deden besluiten om te vertrekken om erger te voorkomen.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Erg tolerant allemaal in die McChurch
:cry: het is een afgod voor de dommen aldaar
liefs, Josette
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Babette schreef:nou Frederique, zoals wij het bezien zijn religies behoorlijk onbarmhartig... Er zullen vast wel mensen te vinden zijn die die soep niet zo heet eten, maar een eigen mening vormen en hebben is over het algemeen ook niet zo gewenst, toch? Ik ben tenminste nog niet echt vrijdenkende gelovigen tegen gekomen, helaas...
Theoloog Harry Kuitert: "Het algemeen betwijfeld Christelijk geloof" - alleen de titel al. Hij is er in gereformeerde kring zowel de hemel om ingeprezen als om verkettert. En hoewel de synode regelmatig over hem vergaderd heeft is hij de (gereformeerde) kerk nooit uitgezet... Er zijn wel meer theologen geweest die dingen zeiden die niet gewaardeerd werden. Of die vrijdenkers zijn.

Zoek ook maar eens op "Anne van der Meijden". Ik heb ooit een lezing van hem gehoord - en dat is echt genieten, juist omdat het verre van traditioneel is. 't Is net in wat voor geloofsgemeenschap je opgroeit wat er wel en niet kan. Daarom ook mijn stelling: 't zijn mensen die het geloof maken.
Babette schreef:Tot slot begrijp ik helemaal niet hoe je er als mens een dergelijke houding jegens andere mensen op na kunt houden. Ik heb inmiddels begrepen dat het "heb uw naaste lief als uzelf" uitsluitend voor de gemeenschap geldt en niet daarbuiten.
Wat was ook alweer de moraal van de gelijkenis over de Barmhartige Sameritaan? :wink:

Dat jij schijnbaar anders meegemaakt hebt is heel vervelend, maar voor mij niet maatgevend voor alles wat er in kerken gebeurt. Ik lees mee in Kerkinformatie, het kerkblad van de Protestante kerk. Er wordt wel degelijk -heel- veel gediscussieerd en er zijn -heel- veel manieren om tegen het geloof aan te kijken. Dat variëert van heel zwaar, of charismatisch (waar Petra over gepost heeft) tot redelijk vrijzinnig en open. Ik heb het geluk gehad in zo'n open omgeving op te groeien. De dominee maakte geen verschil tussen wel-en-niet gelovig, met beide dronk hij een biertje als het zo uitkwam. Voor hem was iedereen zijn naaste, gelovig of niet gelovig maakte hem niet uit. Zijn mooiste preek hoorde ik toen ik 13 was: "zonde is: iets wat niet aan zijn doel voldoet". Ik heb het jarenlang onthouden en vond het een prachtige definitie. Veel mooier dan de gangbaarder definitie over hoe zondig je als mens niet was en hoeveel berouw je wel niet moest hebben over je zonden. Nooit begrepen waarom ik juist -die- preek onthouden had. Tot ik er achter kwam hoe zonde het was dat ik jarenlang mijn vrouw-zijn niet beleefd had...

Groetjes,

Frederique
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Josette schreef:Erg tolerant allemaal in die McChurch
Lmao! McChurch. Dat de Westboro Baptist Church dat niet bedacht heeft. ;)
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Voor wie het leuk vindt: een preek van Van der Meijden (bron: stichting alledagkerk) die totaal niet overeen komt met het (starre en eenzijdige) beeld dat hier tot dusver over Christenen verspreid is.

Wat hij preekt is voor mij heel herkenbaar, ook vanuit mijn genderproces.

Groetjes,

Frederique
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Van der Meijden schreef:Afpingelen, zoals Abraham over het lot van de bewoners van Sodom. Vertrouwelijk overleggen, zoals Mozes deed, als hij geen oplossing voor een probleem had. Of als hij God wilde overhalen iets te doen.

Die bewoners van Sodom hebben het ook goed getroffen toch? En Lot z'n vrouw ook. En Mozes. Die Van der Meijden kiest z'n voorbeelden wel uit zeg, als ie probeert de McChurch uit te hangen. Sodom is verwoest omdat het God niet aanstond wat ze daar deden. Goh, waarom heet het toch sodomie... De vrouw van Lot is in een zoutpilaar veranderd omdat ze tegen beter weten in toch omkeek toen God Sodom en Gomorra verpulverde. Mozes mocht het beloofde land niet in. Ondanks dat ie het hele volk door de woestijn had getrokken. Nee, met die God is het prima deals sluiten.

Je dominee is best liberaal hoor, voor een dominee. Want ook hij predikt dat je zonder God zoekende (lees verloren) bent.
Van der Meijden schreef: We kunnen er allemaal van meepraten: soms loop je geestelijk een hele tijd op zijwegen. Zoekende mensen doen dat. Je probeert van alles uit. Soms is je weg zo zwaar, dat je aan praten met God niet eens toekomt.
Ik snap hoe een dergelijke preekt jou helpt. Afgaande op de drie vragen die hij stelt nadat hij de 10 geboden aanraadt, zou je de preek zelfs persoonlijk geschreven kunnen hebben. Maar doe me een lol, gaan geen niet hetero mensen aanmoedigen om antwoord te vinden op hun vragen bij een geloof. Die komen dan 9 vooruit 8 van de 10 keer van een koude kermis thuis.
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Morbide schreef:
Josette schreef:Erg tolerant allemaal in die McChurch
Lmao! McChurch. Dat de Westboro Baptist Church dat niet bedacht heeft. ;)
Het is een bestaand woord wat uit de jaren 90 stamt. Met McChurch wordt in landen als Amerika kerken bedoeld die hun boodschap verpakken in een jasje van commercie en entertainment. En uiteraard wordt er ook van je verwacht dat je arm koopt aan reli-T-shirts, cd's, boeken over hoe iemand de heer ontdekte of hoe iemand van zijn homo of T* afkwam, en andere merchandising met de blije boodschap voor het orthodoxe woord van god, verpakt in een uberhip gepimpt jasje, waar nog steeds geen tittel of jota aan veranderd mag worden.
liefs, Josette
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Google zegt dat je gelijk hebt. Desalniettemin toch bedankt voor de les want voor mij is het een nieuw woord. Misschien dat ik het verkeerd gebruik als metafoor voor fastfood religie maar hou me maar eens tegen. =P
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Morbide schreef:Google zegt dat je gelijk hebt. Desalniettemin toch bedankt voor de les want voor mij is het een nieuw woord. Misschien dat ik het verkeerd gebruik als metafoor voor fastfood religie maar hou me maar eens tegen. =P
McChurch is een zeer passend woord voor fastfood religie. De beschrijving die je dropte op je weblog was een beschrijving van streng geloof in de vorm van fastfood, of religie uit de muur alsof je geen croquet (kan ook vegetarisch) maar halleluja en de heer uit de muur trekt.

McWords worden veel gebruikt als metafoor voor fastfood varianten van de dingen des levens. McHoliday is bijvoorbeeld zon, zee, strand, disco in een resort, aan de Spaanse, Griekse of Turkse kust met Nederlandssprekend personeel, denk bijvoorbeeld aan Lloret of Salou. Je hoeft het terrein niet af. All-inclusive is ook mogelijk maar komt vooral in Turkije voor. Het is een handel waar nogal eens faillissementen voorkomen doordat ondernemers veel te snel geld willen binnenhalen en zodoende zijn er ondernemingen die op op economisch drijfzand zijn gebouwd, maar dat is een ander verhaal.

McJob staat voor slechtbetaalde dienstbaantjes waar je heel snel kan worden ontslagen, in NL bijvoorbeeld vakkenvuller in de supermarkt.
liefs, Josette
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Morbide schreef:Je dominee is best liberaal hoor, voor een dominee. Want ook hij predikt dat je zonder God zoekende (lees verloren) bent.
en ook: "Leven met donkere tijden. Met goddeloze periodes in je leven."

Ik heb het hele stuk aandachtig gelezen, maar het kan me niet bekoren. Hetgene dat ik mis is spiritualiteit. De essentie van het mens-zijn. Ik houd er gewoon niet van om dingen buiten mezelf te plaatsen, en geloven in een opperwezen valt mijlenver buiten mezelf. Nare ervaringen van m'n partner (die in een stevig gelovige familie opgroeide), en mezelf nog even daar gelaten. Ik ben een kind van een gefrustreerde, in de kast homo, die, in plaats van de essentie van z'n mens-zijn te volgen, sociaal-maatschappelijk en gelovig aanvaardde dingen deed en trouwde, een gezin stichtte en vervolgens totaal gefrustreerd raakte, met mishandeling van dit persoontje als resultaat. Hij is overigens niet de enigste. Zodra welk geloof of religie dan ook voor jou gaat bepalen hoe jouw seksualiteit en de essentie van je mens-zijn eruit dient te zien, haak ik af. Er is er maar één die dat bepaalt, en dat ben ik. Bovendien heb ik geen wandelstok nodig om op te leunen.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

los van dat alles is nu zo onderhand wel miljoen keer bewezen dat aarde mens en universum niet onstaan zijn uit de hand van god

dat blijven geloven getuigd van stupiditeit
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Josette schreef:
McChurch is een zeer passend woord voor fastfood religie.
Dat wij het ooit eens zozeer ergens over eens zouden zijn zeg. McWeetikveelwat vind ik een prachtige metafoor. McDonalds is in mijn ogen een door en door slecht bedrijf. Zelfs hun patat is niet vegetarisch. Boycotten die hap!

P.S. ik heb een leuk artikel gevonden over Jezus en McDonalds. =)
Anitamichelle
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Anitamichelle »

Gelukkig hoeven de mensen bij McDonalds niet te bidden voor ze eten...........dat is het enige daar wat gunstig is ................verder............ik eet daar ook niet, stop er alleen om langs de toilet te gaan en verders niet......
Het artikel van je zus en mcdonald is lachen...
Het leven is een geschenk.............alleen de verpakking had beter gekunt :-) Enjoy
Plaats reactie