De kastdeuren gaan wagenwijd open

Algemeen

Moderator: Moderators

Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Frederique scgreef:
Waarom staan wij niet op zo'n manier in de schijnwerpers?
Omdat de meeste van ons dat niet willen?

Irene
Kleine stapjes
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

idd, je plaatst jezelf op die manier weer in een aparte categorie

lijkt mij niet altijd even gezond
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

Mwah, ik vind het een heel mooi initiatief/resultaat. Het gaat in feite ook over 'ons', namelijk iedereen die niet (helemaal) in het doorsnee plaatsje past. Het mooie is, dat ieder voor zich persoonlijk kan beslissen of hij/zij in de schijnwerpers wil staan.

De Hema stijgt in mijn achting :D
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Niks in Amsterdam? :o :(
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

COC Amsterdam organiseert vandaag iets anders:
===
Beste leden en nieuwsbrieflezers,

Hierbij wil ik u namens COC Amsterdam en de Turkse Arbeidersbeweging in Nederland HTIB uitnodigen voor een evenement dat wij samen organiseren in het kader van het Europees Jaar van de Interculturele Dialoog op 11 oktober van dit jaar. Onze bedoeling is om homoseksualiteit binnen de Turks-Nederlandse gemeenschap goed op de agenda te zetten.

Het betreft hier een bijeenkomst waarin het begrip respect voor ieder mens centraal staat en waarbij de aanwezigen debatteren over artikel 1 van de Grondwet waarin het gelijkheidsbeginsel en discriminatieverbod worden geformuleerd en zich in het bijzonder uitspreken over het onderwerp tolerantie ten aanzien van homoseksualiteit. Doel van de bijeenkomst is deze af te sluiten met een manifest, waarin alle vertegenwoordigde organisaties verklaren bespreekbaarheid van homoseksualiteit in eigen kring te zullen propageren.

De achtergrond van dit initiatief is als volgt: In Nederland wonen nu drie generaties Turken. Homoseksualiteit is geen gemakkelijk onderwerp voor geen van de generaties maar tegelijkertijd is er ook een verschil tussen hoe de generaties omgaan met het onderwerp. Ondanks de gevoeligheden rond het onderwerp homoseksualiteit, de generatieverschillen binnen de Turkse gemeenschap en de sterke invloed van de moraal en het denken in Turkije denken wij met deze bijeenkomst een belangrijke stap te kunnen maken die het onderwerp homoseksualiteit binnen onze gemeenschap hier in Nederland en in Turkije beter bespreekbaar zal maken.

Burgemeester Job Cohen en minister Ella Vogelaar zullen met hun aanwezigheid bij deze gebeurtenis in grote mate bijdragen aan het effect en de impact die wij voor ogen hebben. Ons ultieme doel is om de dialoogbijeenkomst medio 2009 te herhalen in Istanbul. Ook hierbij zullen we samenwerken met COC Nederland, die de komende drie jaren de Turkse homobeweging ondersteunt in een door het ministerie van Buitenlandse Zaken gefinancierd Matra-project.

De bijeenkomst zal plaats vinden op zaterdag 11 oktober in het gebouw van HTIB. We starten om 17.00 uur en duurt tot ca 19.00 uur. Hierna kunt u aanschuiven aan een maaltijd en wordt er muziek gedraaid om te dansen en feest te vieren.

Wij stellen het erg op prijs als u bij deze bijeenkomst aanwezig kunt zijn. Dit zal in grote mate bijdragen aan het succes van dit belangrijke streven.

Met vriendelijke groet,

Dennis Boutkan (COC Amsterdam) en Mustafa Ayranci (HTIB)

Programma: http://www.cocamsterdam.nl/agenda/detai ... komst.html

COC Amsterdam
Rozenstraat 14
1016 NX Amsterdam

T +31 (20) 6 263 087
E info@cocamsterdam.nl
===
Kijk ook eens op de genderkalender !
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Coming out Dag 2008 een groot succes

Zaterdag 11 oktober stond in het teken van de eerste nationale Coming Out Dag. De staf van COC Nederland trok samen met minister Plasterk en de nationale pers het land in. De dag startte in Den Haag waar minister Ronald Plasterk in zorgcentrum De Strijpwaterhof (zorgcentrum voor ouderen) mooie woorden sprak over zijn eigen coming out op twaalfjarige leeftijd als hetero. “Ik zat in de kerk en besefte me ineens dat ik wel heel graag naar de meisjes in banken voor me en achter me keek. Ik was dus hetero”.

COC voorzitter Wouter Neerings sprak over zijn coming out als homoseksueel. “Hetero’s denken vaak dat homoseksuelen maar een keer uit de kast hoeven te komen en dat daarmee de kous af is. Niets is minder waar. Ik ben nu 49, en weet dat nieuwe sportvrienden kunnen schrikken als ik zeg dat ik met mijn vriend op vakantie ben geweest.” Daarom is COC Nederland van mening dat Coming Out Dag een jaarlijks terugkerend fenomeen moet worden. Homoseksuelen zijn een minderheid en het vergt veel moed om uit de kast te komen. Vooral voor bepaalde etnische minderheden ligt de kwestie zwaar op de maag.

Na de aftrap in Den Haag vertrok het gezelschap (minister Plasterk en zijn vrouw, de staf van COC Nederland en de nationale pers) in een tourbus naar Nijmegen waar een programma gepland was in de Hema, ook wel ‘de normaalste zaak van de wereld’. Daar zat de sfeer er al goed in. Tussen de honderden roze ballonnen en de stapels roze tompoezen, namen minister Plasterk en Wouter Neerings opnieuw het woord. Minister Plasterk: “In dit land moet iedereen durven en kunnen toegeven dat hij homoseksueel is.” Wouter Neerings: “Hoe liberaal we hier met zijn allen ook denken te zijn, uit de kast komen is op sommige plekken nog steeds onveilig.”

De Coming Out Dag is niet zozeer bedoeld om iedereen op te roepen om uit kast te komen, maar moet vooral een inspirerende dag zijn. Een dag om goed over onszelf na te denken, een dag om de samenleving bewust te maken van de inhoud en impact van een coming out. Uit de kast komen is en blijft een persoonlijke beslissing, maar zowel Wouter Neerings als minister Plasterk zijn van mening dat een mens (homoseksueel, biseksueel, heteroseksueel of transgender) het gelukkigst is wanneer hij of zij eerlijk over de seksuele oriëntatie en dus zichzelf is en wanneer men zich veilig voelt.

De Coming Out Dag werd afgesloten in Arnhem. Opnieuw mooie en ware woorden en opnieuw die blije, inspirerende sfeer die tekenend was voor deze dag. Coming Out Dag 2008 mag als een groot succes de geschiedenis ingaan.

[bron: COC Nieuwsbrief]
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie