hulp gezocht, hoe nu verder?
Moderator: Moderators
hulp gezocht, hoe nu verder?
hey mensen,
ik weet niet goed ik dit uit moet leggen.
ik ben een redelijke poos terug op gesprek geweest bij het VU. heb daar gesprekken gehad, een stapel vragenlijsten ingevult, maar al vrij snel ben ik gestopt met het traject.
na lang nadenken en het verder proberen te gaan met m'n leven is het voor mij duidelijk. momenteel ga ik gekleed in een heren/damesbroek (net wat me lekker zit die dag)met daarop een leuk shirt of top met daarover een vest ofzo. hieronder draag ik dus gewoon mijn borstprotheses.
wat ik nu graag zou wilen, zijn natuurlijk "echte" borsten zonder een volledige geslachtsaanpassing. alleen vraag ik me nu af hoe ik dit aan moet pakken. moet ik hiervoor terug naar het VU en weer opnieuw aansluiten in de wachtrij of....(???)..
in mijn hoofd heb ik duidelijk wat ik wil, maar weet gewoon even niet meer hoe ik dit verder moet aanpakken of wat hierin de mogelijkheden zijn. mijn huisarts heeft me al een nieuwe verwijzing voor het VU aangeboden, meer kon ze ook niet voor me doen.
hoop dat dit een beetje duidelijk is.
iemand?
gr. noukske
ik weet niet goed ik dit uit moet leggen.
ik ben een redelijke poos terug op gesprek geweest bij het VU. heb daar gesprekken gehad, een stapel vragenlijsten ingevult, maar al vrij snel ben ik gestopt met het traject.
na lang nadenken en het verder proberen te gaan met m'n leven is het voor mij duidelijk. momenteel ga ik gekleed in een heren/damesbroek (net wat me lekker zit die dag)met daarop een leuk shirt of top met daarover een vest ofzo. hieronder draag ik dus gewoon mijn borstprotheses.
wat ik nu graag zou wilen, zijn natuurlijk "echte" borsten zonder een volledige geslachtsaanpassing. alleen vraag ik me nu af hoe ik dit aan moet pakken. moet ik hiervoor terug naar het VU en weer opnieuw aansluiten in de wachtrij of....(???)..
in mijn hoofd heb ik duidelijk wat ik wil, maar weet gewoon even niet meer hoe ik dit verder moet aanpakken of wat hierin de mogelijkheden zijn. mijn huisarts heeft me al een nieuwe verwijzing voor het VU aangeboden, meer kon ze ook niet voor me doen.
hoop dat dit een beetje duidelijk is.
iemand?
gr. noukske
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Gezien de manier waarop de VU nu met mensen die -alleen- een hormoonbehandeling willen kan ik je dit eigenlijk alleen maar afraden. Het snelste gaat om via je huisarts of een endocrinoloog (= hormoondeskundige) van een ziekenhuis in de buurt te vragen of die je hormonen wil voorschrijven. Je kunt eventueel een exemplaar van de Standards of Care ( http://www.pfc.org.uk/node/634 ) meenemen om aan te geven wat bij behandelaars van genderdysfore mensen gebruikelijk is. Eventueel kun je je ook bij Tanja van Hengel ( http://www.pig-net.nl/default.htm ) laten diagnoseren (evt. in 4 gesprekken in een doorlooptijd van 4 weken), zij kan je ook verder helpen aan adressen van endocrinologen die niet aan een genderteam verbonden zijn en die je verder kunnen helpen.
Ik heb het zelf wel via de VU gedaan en ben er bij omhoog gevlogen. Achteraf heeft het me meer gekost dan me lief is en had ik het anders moeten doen.
Groetjes,
Frederique
Ik heb het zelf wel via de VU gedaan en ben er bij omhoog gevlogen. Achteraf heeft het me meer gekost dan me lief is en had ik het anders moeten doen.
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Dit is een heel moeilijke vraag.
Wat ik wel gehoord heb is dat anti-mannelijke hormonen bij langdurig gebruik inderdaad permanente onvruchtbaarheid kunnen opleveren. Ik heb aan de andere kant ook wel gehoord dat dit mogelijk niet zo is en dat je dan dus, als je stopt met anti-mannelijke hormonen, gewoon weer testosteron produceert en -dus- ook vruchtbaar bent. Beide informaties trouwens vanuit een (ander) genderteam.
Persoonlijk zou ik er niet op gokken. Je kunt op doktersvoorschrift je sperma laten invriezen (zie: http://www.amc.nl/index.cfm?sid=509&ite ... itemid=392 ) en dat zou ik jouw geval ook zeker aanraden.
Groetjes,
Frederique
Wat ik wel gehoord heb is dat anti-mannelijke hormonen bij langdurig gebruik inderdaad permanente onvruchtbaarheid kunnen opleveren. Ik heb aan de andere kant ook wel gehoord dat dit mogelijk niet zo is en dat je dan dus, als je stopt met anti-mannelijke hormonen, gewoon weer testosteron produceert en -dus- ook vruchtbaar bent. Beide informaties trouwens vanuit een (ander) genderteam.
Persoonlijk zou ik er niet op gokken. Je kunt op doktersvoorschrift je sperma laten invriezen (zie: http://www.amc.nl/index.cfm?sid=509&ite ... itemid=392 ) en dat zou ik jouw geval ook zeker aanraden.
Groetjes,
Frederique
www.spermabank.nlNoukske87 schreef:bedankt voor de reactie's
wat ik me dan afvraag; word ik niet ontvruchtbaar van hormonen? daar heb ik nou nooit echt duidelijkheid over kunnen vinden.
ik moet nog 21 worden, heb een vriendin en willen met de toekomst wel aan kinderen beginnen.
gr.
Maar dat zou iig betekenen dat voor het terugkeren van de fertiliteit, gestopt moet worden met de kuur. Ik neem aan dat je een HRT niet voor een jaartje tussendoor doet om daarna gewoon met je oude leven verder te gaan. Dus je moet er denk ik maar vanuit gaan dat als je aan de anti-androgenen gaat (en dat als je nieuwe weg ziet), je inderdaad onvruchtbaar (of minder vruchtbaar, afhankelijk van de soort kuur die je volgt) wordt.Frederique_ schreef:Dit is een heel moeilijke vraag.
Groetjes,
Frederique
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Het idee zou kunnen zijn dat je nu begint met oestrogenen + androcur en na verloop van tijd, als je een kind zou willen verwekken, (minimaal) de androcur een tijdlang laat vallen. Zodra het kind verwekt is kun je de hormonen weer gaan gebruiken. De transman die in Amerika een kind verwekte is twee jaar voorafgaand aan de geboorte gestopt met het gebruik van de hormonen, bij hem ging dat goed. Mogelijk dat het bij een trans(gender)vrouw ook zo zou kunnen werken?
Groetjes,
Frederique
Groetjes,
Frederique
-
- Forumdiva
bedankt voor de vele reactie's
ik denk dat ik hier wel wat mee kan. als ik het nou goed begrijp kan ik het beste terug naar mijn huisarts gaan om verder te overleggen. (?)
eerst zal ik mij moeten verdiepen in de werkingen van die hormonen, omdat ik hier nog onbekend mee ben. en proberen te kijken wat voor mij het beste is.
ik denk dat ik hier wel wat mee kan. als ik het nou goed begrijp kan ik het beste terug naar mijn huisarts gaan om verder te overleggen. (?)
eerst zal ik mij moeten verdiepen in de werkingen van die hormonen, omdat ik hier nog onbekend mee ben. en proberen te kijken wat voor mij het beste is.