Travestie niet langer een 'ziekte' in Zweden

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mireille
Eredivisie

Travestie niet langer een 'ziekte' in Zweden

Bericht door mireille »

De Zweden hebben eens hun lijstje van geestesziekten opgeschoond en een van de dingen die het veld hebben moeten ruimen was travestie.

Bron: http://www.thelocal.se/15728/20081117/
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Heel goed!

Laat transgenderisme, transseksualiteit graag volgen. Gender Identity Disorder in Youth wordt namelijk wel geschrapt maar schijnbaar blijft Gender Identity Disorder in Adults gehandhaafd.
In reality, Sweden’s medical diagnosis system is used to gather statistics about the healthcare system. However, people have come to view the listing as a registry of accepted diseases
Hetzelfde probleem als het al lang achterhaalde DSM-IV...

Bedankt voor het posten.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

GID op zich hoort niet thuis in DSM, maar het kan wel psychische gevolgen hebben, oa omdat je langere tijd anders hebt moeten leven dan je eigenlijk was, omdat je gepest bent etc. Nu krijgen mensen vaak na hun SRS borderline als diagnose als er psychische problemen zijn. Ik denk dat voor de psychische gevolgen van GID wel een apart iets in DSM zou moeten staan. Ik weet ook dat de een er wel 'last' van heeft en de ander niet, de ene kan er zonder hulp mee om gaan, de ander niet. Maar zelfs nazorg kennen we niet in Nederland terwijl er eigenlijk nog meer nodig is als men echt goede hulpverlening wil in alle facetten voor transgenders.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik weet niet of dit klopt. Zou het echt zo zijn dat mensen na een SRS speciale GID-psychische-problemen hebben? Of zou het zo zijn dat de problemen ook andere oorzaken buiten GID kunnen hebben, maar het met meer kennis van (en begrip voor) GID voor transgenders wel beter/sneller op te lossen valt?

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Hallo Frederique,

wat wordt veroorzaakt door GID en wat niet is en blijft moeilijk, feit is dat als mensen na SRS nog psychische problemen hebben, ze vaak zelfde soort symptomen hebben. De een wat sterker dan de ander, of heftiger. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen met GID en psychische problemen borderline heeft. Ook wordt vaak een aantal zeer typische aspecten van daarvan gemist, maar omdat de persoonlijkheidsstoornis niet makkelijk te plaatsen is, maakt men er maar borderline van. Of er speciale GID-psychische problemen zijn ? Heel waarschijnlijk wel. Waarom heeft men vroeger GID in DSM gezet, omdat men dezelfde psychische verschijnselen zag bij de groep mensen. Nu begint men zover te komen dat GID zelf niet in DSM thuis hoort, het is geen psychische ziekte. Maar dat kan het wel veroorzaken, logisch als je kijkt wat voor impact heeft op je leven, ook voor je het weet/er aan toe durft te geven. Ik heb hier met enkele ervaren psychologen over gesproken, en die zeggen dat dat inderdaad mogelijk is. Of het ooit als dusdanig erkent gaat worden is vers 2.
Ik denk dat alleen meer begrip het probleem niet helemaal oplost. Je probeert tenslotte vaak in een rol te leven waarin je je niet prettig voelt (zwak uitgedrukt), en ook in de jeugd worden mensen met GID opvallend vaker gepest door ander gedrag dan het 'normale' gedrag. en zo zijn er nog wel een aantal zaken die niet bij iedereen bijdragen aan een goede psychische gezondheid.

En ook hoeft iedereen het niet met mij eens te zijn, ik heb in de loop van jaren van verschillende kanten verhalen gehoord heb, zelf wel wat meegemaakt in de ggz, en daar trek ik persoonlijk deze conclusie uit. Of die klopt ? Het zou wel grondig wetenschappelijk onderzoek waard zijn denk ik.

groetjes, Nannette
Plaats reactie