Hoi,
Als ik alle reacties lees zo lees ga ik bijna denken dat 'we' het taboe inderdaad niet willen doorbreken, want er is tot nog toe nog niemand die die vraag van Wilma heeft beantwoord. Om de hete brij heen, heet dat.
Maar volgens mij willen de meesten van ons het taboe op T-zijn wel degelijk doorbreken. Ik heb zelf geen partner, maar heb al lang geleden besloten dat als ik in een relatie stap de vrouw in kwestie van begin af aan op de hoogte moet zijn van mijn travestie. Ik heb ook voor mezelf uitgestippeld hoe ik het haar zó kan uitleggen dat de kans dat ze het zal accepteren het grootst is.
Zolang ik geen partner heb concentreer ik me dan maar op andere mensen die ik tegenkom. Om het partnerverhaal op te oefenen. Iedereen op straat, in winkels, restaurants of waar dan ook die van mij wil weten waarom ik doe wat ik doe en ben wie ik ben krijgt uitgebreid en eerlijk antwoord. Dat is volgens mij namelijk de enige manier om het taboe te doorbreken. Door het elke keer opnieuw uit te leggen.
Daarnaast, ik heb het al vaker gezegd, is naar buiten gaan een andere goede methode. Als we willen uitdragen dat T's doodnormale mensen zijn net als ieder ander, met toevallig als 'extraatje' dat het vaak mannen zijn die zich in een vrouwelijke identiteit hullen, dan moeten we ons gewoon laten zien aan de buitenwereld. En dat niet op een manier die die buitenwereld afschrikt, maar binnen de grenzen van wat de mensheid pikt, dus decent gekleed en met goed gedrag. En nou niet gaan roepen dat je wil mogen aantrekken waar je je lekker in voelt, want de bankbediende die van SM houdt zit ook niet in een leren slip of met een masker op z'n kop achter de balie, en echte vrouwen lopen ook niet midden in de winter in lingerie, minirok en naaldhakken door de supermarkt.
Ik heb net samen twee anderen anderhalve dag door Londen gebanjerd in modieus broekpak en vlotte wandelpumps en we hebben geen enkel probleem gehad. We zijn niet uitgelachen of anderszins respectloos behandeld en ik hoop dat we voor heel wat engelsen en toeristen hun persoonlijke taboe op travestie hebben doorbroken, of toch in elk geval er een flinke deuk in geslagen. Controleren kan ik het niet, maar vermoeden wel. We hebben in elk geval meer bereikt dan wanneer we achter de geranuims waren blijven zitten.
groetjes,
Monica
Doorbreken van taboe willen we dat wel??
Moderator: Moderators
- Monica Dreamgirl
- ForumFan
Monica
Dat is helemaal waar. Hoe gewoner we er zelf over doen, en hoe "normaler" we ons opstellen, hoe gemakkelijker het wordt geaccepteerd (al blijft er natuurlijk altijd een gropeje die er moeite mee zal blijven hebben).
Maar partners is toch wat lastiger. Die hebben er namelijk veel vaker mee te maken, en soms blijkt het toch meer te zijn dan travestie (mijn eigen ervaring). En dan kunnen ook eerst goedwillende partners afhaken (en soms zelfs fanatieke T-haters worden).
Maar voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
Dat is helemaal waar. Hoe gewoner we er zelf over doen, en hoe "normaler" we ons opstellen, hoe gemakkelijker het wordt geaccepteerd (al blijft er natuurlijk altijd een gropeje die er moeite mee zal blijven hebben).
Maar partners is toch wat lastiger. Die hebben er namelijk veel vaker mee te maken, en soms blijkt het toch meer te zijn dan travestie (mijn eigen ervaring). En dan kunnen ook eerst goedwillende partners afhaken (en soms zelfs fanatieke T-haters worden).
Maar voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
Cyn.
Hoi Wilma
Hoe zeer ik het ook betreur dat je op een dergelijke manier behandeld bent moet ik hier toch even op inhaken. Zelf ben ik geen lid meer van de betreffende groep maar ben dat wel geweest. Ik wil niets goed praten en weet ook niet het fijne van de situatie maar de groep waar je het over hebt bestaat uit meer mensen dan alleen Kendra Lee en er zijn daar mensen die gewoon behoefte aan een plekje hebben zonder dat daar derden meelezen. Wat betreft het doorbreken van taboes door naar buiten te treden kan ik alleen maar zeggen dat je als openlijke trans dagelijks bezig bent met taboedoorbrekend werk. Tenminste zo ervaar ik het wel. Ik ga dagelijks naar buiten als vrouw, hoe kan het ook anders en dan maak je vaak dingen mee die niet te vergelijken zijn met het doen aan travestie bijvoorbeeld. (niet om dat af te doen als iets wat minderwaard is hoor) En in een tijd waarin je nog maar half passabel bent is het dan ook wel eens fijn een plekje te hebben waar je normaal bent. Een groep als TS-NL is zo'n plekje en dat wordt op verzoek van de leden daar zo gehouden. Staat ook in de regeltjes waar Kendra akkoord mee is gegaan toen ze lid werd. Dus geheel onverwacht is de reaktie van de leden niet helemaal of wel? Ook zijn er in het verleden in die groep dingen gebeurd waarbij de geboden veiligheid in het gedrang kwam door het meelezen van derden en daar wordt nu sterk op gelet. Het is jammer dat een begrijpende partner als jij daar nu de dupe van is maar het is denk ik gewoon niet anders. Toch vind ik het taboe doorbreken en het besloten karakter van de groep twee heel verschillende dingen.
Hoe zeer ik het ook betreur dat je op een dergelijke manier behandeld bent moet ik hier toch even op inhaken. Zelf ben ik geen lid meer van de betreffende groep maar ben dat wel geweest. Ik wil niets goed praten en weet ook niet het fijne van de situatie maar de groep waar je het over hebt bestaat uit meer mensen dan alleen Kendra Lee en er zijn daar mensen die gewoon behoefte aan een plekje hebben zonder dat daar derden meelezen. Wat betreft het doorbreken van taboes door naar buiten te treden kan ik alleen maar zeggen dat je als openlijke trans dagelijks bezig bent met taboedoorbrekend werk. Tenminste zo ervaar ik het wel. Ik ga dagelijks naar buiten als vrouw, hoe kan het ook anders en dan maak je vaak dingen mee die niet te vergelijken zijn met het doen aan travestie bijvoorbeeld. (niet om dat af te doen als iets wat minderwaard is hoor) En in een tijd waarin je nog maar half passabel bent is het dan ook wel eens fijn een plekje te hebben waar je normaal bent. Een groep als TS-NL is zo'n plekje en dat wordt op verzoek van de leden daar zo gehouden. Staat ook in de regeltjes waar Kendra akkoord mee is gegaan toen ze lid werd. Dus geheel onverwacht is de reaktie van de leden niet helemaal of wel? Ook zijn er in het verleden in die groep dingen gebeurd waarbij de geboden veiligheid in het gedrang kwam door het meelezen van derden en daar wordt nu sterk op gelet. Het is jammer dat een begrijpende partner als jij daar nu de dupe van is maar het is denk ik gewoon niet anders. Toch vind ik het taboe doorbreken en het besloten karakter van de groep twee heel verschillende dingen.