Mannen en vrouwen

Algemeen

Moderator: Moderators

Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Frederique_ schreef: Ik denk dat er uiteindelijk maar 2 dingen relevant zijn:
1) hoe voel ik mij/wat voel ik
2) durf ik mijn gedrag en uiterlijk af te stemmen op wat ik voel

De hele rest is voor mij bijzaak.

Groetjes,

Frederique
Mooie statement :D .

<<groetjes
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Lisa met een S schreef:Een voorbeeld, uit eigen waarneming:

Lisa
En één van mij, ook uit eigen waarneming: mannen fluiten als ze vrolijk zijn en dat heb ik nog nooit een vrouw zien doen.

<<groetjes
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
mireille
Eredivisie

Bericht door mireille »

Janiek schreef: En één van mij, ook uit eigen waarneming: mannen fluiten als ze vrolijk zijn en dat heb ik nog nooit een vrouw zien doen.
Wel eens een man zien zingen als ie vrolijk is ? :wink:
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
jenni_b
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door jenni_b »

mireille schreef:
Janiek schreef: En één van mij, ook uit eigen waarneming: mannen fluiten als ze vrolijk zijn en dat heb ik nog nooit een vrouw zien doen.
Ja... meerdere malen :)
*denkt aan vriendje*
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

mireille schreef:
Nee, eigenlijk kan ik me daar geen voorbeeld van herinneren. Ikzelf doe het allebei, maar goed, ik twijfel dan ook aan mijn geslacht :wink: .

<<groetjes
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

Frederique_ schreef:
Coco schreef:Oké, één verschilletje dan: vrouwen kunnen meerdere dingen tegelijk en mannen maar één ding tegelijk.
Ik heb heel veel van dit soort steriotypes onderzocht en als je maar lang genoeg zoekt blijkt er niet 1 van te kloppen. Ook deze niet: ik ken mannen die meerdere dingen tegelijk kunnen, net zo goed als dat ik vrouwen ken die dat niet kunnen. En omgekeerd.
Tja, zo kun je natuurlijk iedere uitspraak weerleggen. Ik denk toch dat je in algemene zin wel degelijk verschillen als Coco hier aangeeft kunt opnoemen, uitzonderingen daargelaten, die dan vaak wel de regel bevestigen. :wink:

Groetjes,
Marjan
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Janiek
Nee, eigenlijk kan ik me daar geen voorbeeld van herinneren. Ikzelf doe het allebei, maar goed, ik twijfel dan ook aan mijn geslacht
Ik doe het ook allebei, maar twijfel echt niet aan mijn geslacht: ik weet gewoon dat het verkeerd gegaan is vroeger :lol:
Maar die twijfel heb ik in het verleden ook wel gehad hoor.
Cyn.
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Cynthia schreef: Maar die twijfel heb ik in het verleden ook wel gehad hoor.
Ik vrees dat ik er in de nabije toekomst nog even mee doorga, tot het om welke reden dan ook niet meer nodig is :D .
Maar ik vind het leuk om te horen dat jij ze niet meer hebt en wens je veel gelegenheid tot fluiten én zingen :wink: .

<<groetjes
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Frederique_ schreef:Ik heb heel veel van dit soort steriotypes onderzocht en als je maar lang genoeg zoekt blijkt er niet 1 van te kloppen.
Vandaar mijn vraag: zijn er verschillen die je zelf hebt waargenomen, dus juist niet de stereotypische eigenschappen.
Frederique_ schreef:Uiteindelijk kom ik zelf altijd tot dezelfde conclusie: ik heb eigenschappen die ikzelf vrouwelijk vind (maar die ik ook in sommige mannen terugzie) en andere eigenschappen die ikzelf mannelijk vind (maar die ik ook in sommige vrouwen terugzie).
Als je zegt, dat alle verschillen berusten op stereotypen, waarom zeg je dan dat je zelf een eigenschap mannelijk of vrouwelijk vindt? Of bedoelde je te zeggen dat je eigenschappen hebt dat de maatschappij (maar jij niet) als mannelijk of vrouwelijk bestempelt?
Frederique_ schreef:Ik voel me deels mannelijk en deels vrouwelijk.
Eigenlijk was de vraag of je je man of vrouw voelt in een andere draad gesteld; hier ging mijn belangstelling uit, naar welke kenmerken voor jou (en niet welke kenmerken de maatschappij vindt) mannelijk of vrouwelijk zijn.
Frederique_ schreef:Ik denk dat er uiteindelijk maar 2 dingen relevant zijn:
1) hoe voel ik mij/wat voel ik
2) durf ik mijn gedrag en uiterlijk af te stemmen op wat ik voel
Inderdaad relevant, maar niet tot mijn vraag.
Frederique_ schreef:De hele rest is voor mij bijzaak.
Soms is het leuk om over bijzaken te discussieren in plaats van altijd over zware onderwerpen. Leuk, bijvoorbeeld, de waarneming dat mannen fluiten en vrouwen zingen; heb ik nooit bij stilgestaan, maar nu dat men het zegt, als ik een man hoor nurieen of zingen, heeft het ook voor mij iets vrouwlijks. En, btw, ik zing ook vaak en fluit bijna nooit.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Lisa met een S schreef: En, btw, ik zing ook vaak en fluit bijna nooit.

Lisa
:lol: Blijf zingen dus!

Maar: leg jij je voeten wel eens op een salontafeltje of een buro? Dat is dan wel geen eigenschap, maar wel zo'n stukje lichaamstaal wat ik wel bij mannen zie, maar niet bij vrouwen. Hooguit een keer op tevee, maar dan is het ook de bedoeling dat zij in die rol een soort nonchalante, zelfverzekerde autoriteit uitstraalt. Of opzettelijke botheid.
Als ik het mannen zie doen, vind ik het trouwens doorgaans ook maar ongemanierd staan.
Dan kom je wel weer op iets maatschappelijks: mannen wordt ongemanierdheid meestal minder zwaar aangerekend dan vrouwen, en dat begint al op heel jonge leeftijd.

<<groetjes
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Janiek schreef:Maar: leg jij je voeten wel eens op een salontafeltje of een buro? Dat is dan wel geen eigenschap, maar wel zo'n stukje lichaamstaal wat ik wel bij mannen zie, maar niet bij vrouwen. Hooguit een keer op tevee, maar dan is het ook de bedoeling dat zij in die rol een soort nonchalante, zelfverzekerde autoriteit uitstraalt. Of opzettelijke botheid.
Als ik het mannen zie doen, vind ik het trouwens doorgaans ook maar ongemanierd staan.
Dan kom je wel weer op iets maatschappelijks: mannen wordt ongemanierdheid meestal minder zwaar aangerekend dan vrouwen, en dat begint al op heel jonge leeftijd.
Terwijl ik dit lees, kijk ik even op en zie mijn vrouw, kijkend naar The Gilmore Girls en met haar voeten op de salontafel. Overigens iets dat ze nooit zou doen als wij gezelschap hadden of op bezoek waren. En ik ook niet, dat heb ik van mijn ouders meegekregen. In mijn ogen, iemand die zoiets zou doen wanneer hij of zij op bezoek is of bezoek heeft is gewoon boers. Ongeacht of het man of vrouw is. Zo werd ik opgevoed.

Lisa
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Lisa met een S schreef: In mijn ogen, iemand die zoiets zou doen wanneer hij of zij op bezoek is of bezoek heeft is gewoon boers. Ongeacht of het man of vrouw is. Zo werd ik opgevoed.

Lisa
Een voorval: laatst haalde ik mijn jongste dochter van school en wisselde enkele woorden met een vader die ik anders zo goed als nooit sprak. Er ontspon zich een gesprek en onderwijl merkte ik dat hij zijn voeten op tafel legde. Wat later zag hij een paar moeders de gang in lopen, zei midden in een zin: "Oh, daar komen dames aan. Ik zal even mijn voeten van tafel halen." En dat deed hij ook.
Daarbij moet je weten dat ik door mensen die mij niet kennen 9 van de 10 keer met mevrouw aangesproken word.
Mijn dag was weer helemaal goed :evil: .

<<groetjes
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

By the way: wij hebben geen salontafel, maar als we die wel hadden, zou het tafereel dat jij schetst, Lisa, hier ook heel gewoon zijn. Misschien is de huiselijke kring wel een plek waar verschillen tussen mannen en vrouwen meer kans krijgen te vervagen dan in de openbaarheid?
Familiebijeenkomsten daarentegen zijn in mijn beleving juist bij uitstek gelegenheden waar de verschillen (in gedrag en blijk van interesses) zich vaak heel opvallend manifesteren, zoals jij in jouw voorbeeld aangaf.
Etentjes van twee heterostellen die elkaar niet al te goed kennen is ook zoiets. Iets wat ik liever vermijd.

<<groetjes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Lisa met een S schreef:Als je zegt, dat alle verschillen berusten op stereotypen, waarom zeg je dan dat je zelf een eigenschap mannelijk of vrouwelijk vindt? Of bedoelde je te zeggen dat je eigenschappen hebt dat de maatschappij (maar jij niet) als mannelijk of vrouwelijk bestempelt?
Nee, ik bedoelde wel degelijk "zelf". Een voorbeeld: als ik 'haantjes' gedrag (in de zin van: "mijn-wil-is-wet"-gedrag; of: "kijk-mij-eens"-gedrag) vertoon vind ik dat mannelijk gedrag, terwijl ik ook zeker drie vrouwen ken die precies hetzelfde gedrag vertonen. Toch voelt het voor mij mannelijk.

Hetzelfde geldt voor vrouwelijk gedrag: als ik mij interesseer voor een ander en eerst een ander zijn/haar uitspraken onderzoek voor ik een oordeel vel dan voel ik mijzelf vrouwelijk, ondanks dat ik zowel mannen ken die dit gedrag (ook) vertonen als dat ik vrouwen ken die dit gedrag niet vertonen.

Daarom vind ik het ook zo "raar": als ik puur op basis van gedrag of op basis van meningen of op basis van taal mannen en vrouwen uit elkaar probeer te houden dan is er eigenlijk weinig verschil wat echt langdurig steek houdt. Uiteindelijk kom ik altijd terecht bij de uiterlijkheden (vorm van het gezicht, hoogte van de stem, borsten, kleren) waar vrouwen echt wezenlijk van mannen verschillen.

Mede daarom mijn levensvisie dus dat het voor mij veel belangrijker (en gemakkelijker) is om dicht bij mijzelf te blijven en te kijken wat uit die mannen/vrouwen-wereld bij mij past dan te willen bepalen wat uit die mannen/vrouwen-wereld nu bij mannen danwel vrouwen past. En dit is wezenlijk voor mij, omdat ik juist de tweedeling in sekses als heel beperkend ervaar [[Ondanks dat ik ook wel weet dat deze mening op deze site omstreden is en dat dit deel van mijn antwoord niet het antwoord op jouw oorspronkelijke vraag was; maar dat is nu eenmaal vaak zo met antwoorden: ze passen goed bij de beantwoorder, maar het is altijd maar weer de vraag of ze ook bij de vragenstel(st)er passen :wink: ]]

Groetjes,

Frederique
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Als in jouw waarneming, bepaalde gedrag net zo veel voorkomt bij mannen als bij vrouwen, waarom vind je het mannelijk of vrouwelijk gedrag?

Lisa
Plaats reactie