Frederique_ schreef:Ik heb heel veel van dit soort steriotypes onderzocht en als je maar lang genoeg zoekt blijkt er niet 1 van te kloppen.
Vandaar mijn vraag: zijn er verschillen die je
zelf hebt waargenomen, dus juist niet de stereotypische eigenschappen.
Frederique_ schreef:Uiteindelijk kom ik zelf altijd tot dezelfde conclusie: ik heb eigenschappen die ikzelf vrouwelijk vind (maar die ik ook in sommige mannen terugzie) en andere eigenschappen die ikzelf mannelijk vind (maar die ik ook in sommige vrouwen terugzie).
Als je zegt, dat alle verschillen berusten op stereotypen, waarom zeg je dan dat je
zelf een eigenschap mannelijk of vrouwelijk vindt? Of bedoelde je te zeggen dat je eigenschappen hebt dat de
maatschappij (maar
jij niet) als mannelijk of vrouwelijk bestempelt?
Frederique_ schreef:Ik voel me deels mannelijk en deels vrouwelijk.
Eigenlijk was de vraag of je je man of vrouw voelt in een andere draad gesteld; hier ging mijn belangstelling uit, naar welke kenmerken voor jou (en niet welke kenmerken de maatschappij vindt) mannelijk of vrouwelijk zijn.
Frederique_ schreef:Ik denk dat er uiteindelijk maar 2 dingen relevant zijn:
1) hoe voel ik mij/wat voel ik
2) durf ik mijn gedrag en uiterlijk af te stemmen op wat ik voel
Inderdaad relevant, maar niet tot mijn vraag.
Frederique_ schreef:De hele rest is voor mij bijzaak.
Soms is het leuk om over bijzaken te discussieren in plaats van altijd over zware onderwerpen. Leuk, bijvoorbeeld, de waarneming dat mannen fluiten en vrouwen zingen; heb ik nooit bij stilgestaan, maar nu dat men het zegt, als ik een man hoor nurieen of zingen, heeft het ook voor mij iets vrouwlijks. En, btw, ik zing ook vaak en fluit bijna nooit.
Lisa