Weinig verschil tussen man en vrouw?

Algemeen

Moderator: Moderators

Cynthia
Chat Ops

Re: Weinig verschil tussen man en vrouw?

Bericht door Cynthia »

Janiek schreef:
marjan schreef:Beide. Het is toch algemeen bekend wat de invloed van testosteron is.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die overschat wordt, zelfs wel als excuus voor sociaal minder wenselijk gedrag gebruikt wordt.
En zou dat niet betekenen dat een transseksueel, wier genderidentiteit immers tegengesteld is aan het fysieke geslacht, zich 'mannelijk' zou moeten gedragen, zolang de invloed van testosteron zich nog doet gelden?
Nou, ik gedroeg me niet echt mannelijk toen ik nog volledig blootgesteld stond aan de testo, dus dat zal het wel niet zijn. Maar testosteron heeft wel degelijk invloed op je gedrag.
Sinds ik androcur gebruik ben ik een stuk rustiger en minder gestresst. En daar voel ik me heerlijk bij. Ik zou voor geen geld terugwillen.
Cyn.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Als je je (al-dan-niet gedeeltelijk) vrouw voelt of er graag als vrouw uit ziet dan is dat wat het is, of dit dan wel/niet al bij de geboorte vaststond maakt voor je gevoel in het heden weinig meer uit.

Groetjes,

Frederique
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Frederique_ schreef:Als je je (al-dan-niet gedeeltelijk) vrouw voelt of er graag als vrouw uit ziet dan is dat wat het is, of dit dan wel/niet al bij de geboorte vaststond maakt voor je gevoel in het heden weinig meer uit.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Het is dan ook de valkuil van het rationeel willen verklaren waarom ik vrouw wil zijn en wat ik er helemaal mee opschiet, die me zo lang hebben opgehouden.
Maar gevoel laat zich moeilijk verklaren. Pas nadat ik dat heb geaccepteerd ben ik eindelijk verder gekomen. Had ik me dat maar eerder gerealiseerd.

Toch blijf ik naar oorzaken en verklaringen zoeken. Ik weet dat nu alleen beter te scheiden van mijn gevoel. Want ik besef heus wel dat het eigenlijk niet is te vinden, en dat ik er helemaal niks mee opschiet.
Cyn.
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi,

verschillen tussen man en vrouw zijn in eerste instantie duidelijk, de natuur heeft het zo geregeld dat de voortplanting veilig gesteld is, daar gaat het om.

Maar hierna komt het funktioneren in de praktijk en wat blijkt dat uiteindelijk wat tussen de oren zit bepalend is, de hersenen bepalen ons gedrag en wat blijkt hele volkstammen "wijken" af van wat de natuur ons had voorbestemd, we kunnen her hele rijtje opnoemen van andere invulling van menselijke beleving, homo's, lesbiennes, bi-seksueel, transseksueel, enz.

Travestie (het omkleden) valt hier niet onder omdat verreweg de meesten hetero zijn en dus geen andere seksuele voorkeur hebben dan de natuur had bedacht, waarbij opgemerkt kan worden dat de seksuele voorkeur van een transseksueel (b.v. M/V) zowel M als V kan zijn.

Transgenderisme is mij niet duidelijk hoe te plaatsen als levensvorm het lijkt mij dat het beide M/V kan inhouden of beide gecombineerd.

Alhoewel we voor vele dingen in het leven ons afvragen waarom???, zelden of meestal nooit komt er een duidelijke verklaring, ik denk dat we het hiermee moeten doen in al deze gevallen..

Waarom iemand "T" gevoelens heeft en een ander niet, ik denk dat ergens een feit is dat na de allereerste keer hieraan toegeven dat het beviel, fijn was, goed voelde, (sommigen zeggen een herkenning maar dit lijkt mij sterk omdat een herkenning kan alleen gebaseerd kan zijn op een vroegere ervaring en die was er dus niet)en daarna zitten sommigen voor de rest van hun leven hieraan vast en sommigen ontwikkelen deze gevoelens verder.

Sommigen theorien of onderzoeken geven een handvat maar uiteindelijk is het "nog" niet voldoende.

Ik zelf denk dat het temaken heeft met een combinatie van faktoren, waarbij ik denk dat effect van hormonen op de hersenen voor de geboorte de basis is, maar zoals gezegd we weten het eenvoudig niet dus het antwoord is.....ik kan er ook niets aan doen ik ben gewoon mijzelf en daar gaat het om, einde verhaal. :D

groetjes, Adriana
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

adriana schreef: verreweg de meesten hetero
Hoorde laatst van een onderzoek naar seksuele voorkeur, waaruit zou blijken dat van elke 10 mensen er 2 homo/lesbisch zijn, 2 zuiver hetero en de overige 6 bi-seksueel, waarvan dan ook nog eens de helft dat praktizeert. Ik heb zo'n vermoeden dat van alle mannen met T-gevoelens verreweg de meesten bij die laatste 6 horen.

<<groetjes
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

Janiek schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die overschat wordt, zelfs wel als excuus voor sociaal minder wenselijk gedrag gebruikt wordt.
Dat vraag ik me af. Zonder testo zou er volgens veel minder agressie in de wereld zijn.
En zou dat niet betekenen dat een transseksueel, wier genderidentiteit immers tegengesteld is aan het fysieke geslacht, zich 'mannelijk' zou moeten gedragen, zolang de invloed van testosteron zich nog doet gelden?
Bij sommige transen is dat mannelijke gedrag goed merkbaar hoor, soms zelfs nog na de srs :lol:
Variaties in de natuur, of het nu om het menselijk lichaam gaat of om genderidentiteit, zijn op zichzelf al zo divers, dat je er niet zoiets als 'in het verkeerde lichaam geboren' uit kunt concluderen.
Dit meest gebruikte cliché als het om transseksualiteit acht ik op mijzelf dan ook niet van toepassing. Ik geloof eerder dat ik "bewust" in de mannelijke vorm ter wereld ben gekomen met als doel het proces van fysieke geslachtsverandering te ervaren. Of ik al een vrouwelijke identeit had, weet ik niet en is voor mij ook niet zo interessant. Waar het omgaat is dat ik nu letterlijk en figuurlijk een stuk beter in mijn vel zit. :wink:

Groetjes,
Marjan
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

marjan schreef: Dat vraag ik me af. Zonder testo zou er volgens mij veel minder agressie in de wereld zijn.
Ik denk dat de aggressie in de wereld meestal geworteld is in frustratie van de meest uiteenlopende verlangens. Blijft wel het feit dat vrouwen kennelijk anders op frustratie reageren dan mannen :o ?
marjan schreef:Bij sommige transen is dat mannelijke gedrag goed merkbaar hoor, soms zelfs nog na de srs
En dan kan het dus niet meer aan de hormoonspiegel liggen....
Waar dan wel aan?
marjan schreef:Ik geloof eerder dat ik "bewust" in de mannelijke vorm ter wereld ben gekomen met als doel het proces van fysieke geslachtsverandering te ervaren.
Dit vind ik heel serieus de mooiste duiding van transseksualiteit die ik ooit heb gehoord. Als je zoiets moeilijks en ingrijpends uiteindelijk als zo positief weet te ervaren, ben je een gezegend mens.

<<groetjes
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

Janiek schreef:Ik denk dat de aggressie in de wereld meestal geworteld is in frustratie van de meest uiteenlopende verlangens. Blijft wel het feit dat vrouwen kennelijk anders op frustratie reageren dan mannen :o ?

Het zou me niet verbazen als blijkt dat die andere manier van reageren voor een flink deel hormoonbepaald is. Ook ik heb vanaf dag 1 dat ik met androcur begon gemerkt dat de neiging tot zulk gedrag als sneeuw voor de zon verdween.
En dan kan het dus niet meer aan de hormoonspiegel liggen....
Waar dan wel aan?
Dat vraag ik me ook wel eens af. Soms is de vrouwelijkheid zover te zoeken dat ik me erover verwonder dat diegenen dan toch de drijfveer hebben gehad om van geslacht te veranderen.
Janiek schreef:
marjan schreef:Ik geloof eerder dat ik "bewust" in de mannelijke vorm ter wereld ben gekomen met als doel het proces van fysieke geslachtsverandering te ervaren.
Dit vind ik heel serieus de mooiste duiding van transseksualiteit die ik ooit heb gehoord. Als je zoiets moeilijks en ingrijpends uiteindelijk als zo positief weet te ervaren, ben je een gezegend mens.
Dat heb jij weer mooi gezegd en dat is iets dat ik zelf wel eens uit het oog verlies. Ik geloof trouwens ook dat dat ingrijpende proces niet op zichzelf staat en bijvoorbeeld weer mogelijkheden biedt voor verdere groei. Zo heb ik het in de jaren na de srs althans ervaren.

Groetjes,
Marjan
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

marjan schreef: Het zou me niet verbazen als blijkt dat die andere manier van reageren voor een flink deel hormoonbepaald is. Ook ik heb vanaf dag 1 dat ik met androcur begon gemerkt dat de neiging tot zulk gedrag als sneeuw voor de zon verdween.
Tja, maar wat dan te denken van al die mannen, die helemaal geen neiging tot aggressief gedrag hebben?
Waar ik trouwens mee in m'n hoofd zat, laat zich misschien illustreren aan de hand van de verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke Borderline-patiënten: de ene groep is aggressief naar buiten toe en belandt dus in de gevangenis, de andere richt haar aggressie op zichzelf en belandt dus in de psychiatrie.
marjan schreef:Dat vraag ik me ook wel eens af. Soms is de vrouwelijkheid zover te zoeken dat ik me erover verwonder dat diegenen dan toch de drijfveer hebben gehad om van geslacht te veranderen.
Toch zullen ze die gehad hebben, want je voert zoiets niet teneinde toe, als er niet een hele sterke drive achter zit. Lijkt me trouwens zo goed als onmogelijk om daar een open en eerlijk gesprek over te hebben :-? .
marjan schreef:Ik geloof trouwens ook dat dat ingrijpende proces niet op zichzelf staat en bijvoorbeeld weer mogelijkheden biedt voor verdere groei. Zo heb ik het in de jaren na de srs althans ervaren.
Je mocht willen dat iedereen dat zo zou ervaren.

<<groetjes
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

Janiek schreef: Tja, maar wat dan te denken van al die mannen, die helemaal geen neiging tot aggressief gedrag hebben?
Die mannen zijn dan kennelijk in staat zijn om zich te beheersen.

Ben jijzelf trouwens van plan om iets aan je hormoonspiegel te gaan veranderen?

Groetjes,
Marjan
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Janiek schreef:De strekking van het openingsartikel van Opzij deze maand is, dat de meeste van die verschillen door onze cultuur sterk uitvergroot worden en doorgaans meer met machtspositie te maken hebben, dan met het diepste wezen van man- of vrouwzijn.
Wat niet wegneemt dat die verschillen er dus wel zijn, alleen dat ze niet van God gegeven zijn :D .
Ik heb vandaag de Opzij gekocht en direkt de openingsartikelen gelezen, het is inderdaad zeer lezenswaardig. Bedankt voor de tip!

Overigens denk ik wel bij meerdere (ook andere) artikelen "dat zou die-en-die mannelijke collega ook eens moeten lezen". Wat dan weer de strekking van de openingsartikelen onderstreept? :o

Groetjes,

Frederique
N.B: wie Opzij nog niet gekocht heeft en dat wel overweegt: er is ook een combinatie met het Psychologie Magazine te koop voor maar een paar euro's meer.
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

marjan schreef:
Janiek schreef: Tja, maar wat dan te denken van al die mannen, die helemaal geen neiging tot aggressief gedrag hebben?
Die mannen zijn dan kennelijk in staat zijn om zich te beheersen.

Ben jijzelf trouwens van plan om iets aan je hormoonspiegel te gaan veranderen?

Groetjes,
Marjan
Niet op stel en sprong, zoals het er nu voor staat. Zoals ik al eerder zei, heb ik nog steeds het een en ander uit te zoeken.
Mensen die mij niet als man kennen, zien me als vrouw, dus voor de passabiliteit is het niet nodig. Mensen die me als man kennen, zien me als man, maar accepteren me prima (familie uitgezonderd) zoals ik nu ben. Wat ik over mijn eigen lichaam voel en wat een veranderend lichaam met me zal doen, is een ander verhaal. Daar wil ik graag de tijd voor nemen.

<<groetjes
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Frederique_ schreef:
Ik heb vandaag de Opzij gekocht en direkt de openingsartikelen gelezen, het is inderdaad zeer lezenswaardig.
:D Dacht wel dat jij het leuke lectuur zou vinden :D .

<<groetjes
esther1
ForumFan

Bericht door esther1 »

Ik vraag me wel eens af, waarom er altijd overal een verklaring voor moet worden gevonden. Waarom alles zo rationeel moet worden benaderd. Een gevoel of beleven altijd moet worden onderbouwd met al dan niet wetenschappelijke lappen literatuur.
Is het onzekerheid, schaamte, de vraag om steun, het veilige idee te kunnen wegduiken in een "groep gelijken"?
Hoe dan ook, het lost niets op. Het antwoord ligt in jezelf. Het "zijn".
Leef je leven, wees jezelf, en dat sommigen het er niet mee eens zijn en/of niet begrijpen, ik zelf bij sommigen soms ook niet, is gewoon een kwestie van jammer.
Welteruste allemaal.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

esther1 schreef:Waarom alles zo rationeel moet worden benaderd. Een gevoel of beleven altijd moet worden onderbouwd met al dan niet wetenschappelijke lappen literatuur.
Tja, ik merk zelf ook dat ik een enorme honger naar informatie heb. Soms wetenschappelijk, vaak liever nog beschrijvend. Het maakt het mogelijk om mij te "spiegelen" aan meningen of aan het leven van een ander.

Het geeft mij het gevoel dat ik door dat soort artikelen te lezen sterker wordt, omdat ik beter weet hoe er door "de buitenwereld" tegen (in het geval van Opzij) sekseverschillen aangekeken wordt. Zodat ik daar beter op kan reageren. Of, bij verhalen van een ander, hoe een ander bepaalde problemen oplost en hoe daar door "de buitenwereld" op gereageerd wordt.
esther1 schreef:Hoe dan ook, het lost niets op. Het antwoord ligt in jezelf. Het "zijn". Leef je leven, wees jezelf, en dat sommigen het er niet mee eens zijn en/of niet begrijpen, ik zelf bij sommigen soms ook niet, is gewoon een kwestie van jammer.
Dit ben ik voor een groot deel wel met je eens. Toch is er wel die buitenwereld. En daar zul je, al jezelf blijvend zijn, toch ook mee om moeten gaan. Daar helpen die artikelen en boeken (soms) bij.

Groetjes,

Frederique
Plaats reactie