interessepeiling patienten belangenvereniging transseksuelen

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

I.G.Norance
dagelijks aanwezig
Berichten: 124
Lid geworden op: za dec 04, 2004 20:11

Bericht door I.G.Norance »

Chantal schreef :
...... De valkuil waar zo'n organisatie niet in moet trappen, is om continu in de nek van het VU of het AZG te hijgen. Ik denk dat aan de kant van de genderteams dan gauw de deur dicht gegooit wordt. Beter is het, lijkt mij, om een dusdanig constructieve manier te vinden dat beide partijen elkaar ondersteunen. Ook hier is kritiek mogelijk, alleen zal je dan eerst het vertrouwen en respect moeten zien te winnen van de genderteams......
VOLKOMEN gelijk, Chantal.
Gebruikersavatar
Alice Verheij
ff weer wat posten
Berichten: 32
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 22:15
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door Alice Verheij »

@Chantal:
helemaal mee eens!
Het is ontzettend belangrijk dat de houding vooral constructief is. Daarbij kan het nuttig zijn om in een open gesprek met Humanitas en de genderteams eens een inventarisatie te maken met betrekking tot de problematiek en de zorgen. Ik zie het vooral als een organisatieadvies traject waarbij het verstandig is om eerst de diagnose te stellen aan de hand van de geconstateerde problemen en symptomen. Vervolgens de verbanden daartussen te leggen en te bezien welke alternatieven er zijn om tot verbetering te komen. Het is immers al weer een tijd terug dat er goed is gekeken naar de problematiek van genderdisforie behandeling. Vaak is dat benaderd van medisch / psychologisch perspectief en niet vanuit organisatie ontwikkelings perspectief. Ik denk dat op grond van wat ik de afgelopen jaren gelezen, gehoord en meegemaakt heb dat er nogal wat problemen te herleiden zijn naar organisatie en procesvraagstukken. Zolang die niet geïdentificeerd zijn is het ook niet te verwachten dat er structurele verbetering op treedt. Sterker nog, de medische sector incl. genderteams hebben zelf te weinig argumenten om een goede lobby op te zetten richting politiek en zorgverzekeraars die in Nederland in ieder geval budgettair de dienst uitmaken. Wat ik de sector wil bieden is om middels een belangvereniging met deskundige mensen (ervaringsdeskundige professionals) de helpende hand te bieden.

Dat is ambitieus maar wel passend en heeft een goede slaagkans. Naar mijn stellige overtuiging is de behandelproblematiek nl. in maar zeer beperkte mate medisch van aard maar dus veel eerder organisatorisch. Als dat echt zo is dan is het onlogisch om de organisatieontwikkeling volledig over te laten aan de medici. Uit mijn eigen adviespraktijk weet ik dat met goede argumentatie en goed onderzoek de medische sector juist geholpen en blij is.

Ik kan het als organisatieadviseur zelf nauwelijks verkroppen dat ik werkwijzen tegen kom die niet productief zijn en dat ik verkramping zie in de saamenwerking tussen medische professionals. (Denk bijvoorbeeld aan de moeizame relatie tussen de genderteams en deskundige gendertherapeuten en psychologen in het veld met ervaring).

groet,
Alice
Alice Verheij
anna_r
dagelijks aanwezig
Berichten: 187
Lid geworden op: zo okt 12, 2003 13:04

Bericht door anna_r »

hmmmmm ik hoor ieder keer genderteam dit genderteam dat, maar wat het vreemde is dat niet het genderteam beslist maar het bestuur wie wat krijgt en wie niet.
het genderteam is maar een klein onderdeel uit een groter iets, ook hun hebben de regels van hogere hand te volgen.
ik krijg steeds vaker het idee dat men het bestuur over het hoofd ziet en alleen de genderteam maar ziet als er wat fout gaat.
Plaats reactie