Ik ben juist pleitbezorger voor 100% het omgekeerde: voel je angsten, je pijn, je woede, je verdriet. En onderzoek wat daar achterligt: waar ben je bang voor? Waar komt die pijn vandaan? Waar ben je boos of verdrietig over? En als je dat weet - voel dan die angst, die pijn, die woede, dat verdriet. Probeer te achterhalen of je die angst/pijn/woede/verdriet in het verleden ook al eens gevoeld hebt en ga zo ver mogelijk terug richting je kindertijd. Als je het gevonden hebt, realiseer je dan dat die emoties in je verleden en niet in je heden liggen. Ervaar die emoties en laat ze zijn - heb het vertrouwen dat ze zich ook vanzelf weer terugtrekken.Irene schreef:Precies Wendy, daarom moet je ook blijven rationaliseren, zelfs als dat tegen je gevoel in gaat
Alleen op die manier zal het lukken om die angst, pijn, verdriet structureel te verminderen.
Natuurlijk pleit ik er niet voor om daar zover in te gaan dat die angst/pijn/woede/verdriet zo sterk gaat overheersen dat je gekke dingen gaat doen. Als het teveel wordt, maak dan gebruik van een psycholoog - ze zijn er voor. Forceer ook niets - als je niets vindt dan is het nog te vroeg, het komt later vast wel boven.
Als je "over-rationaliseert" en een deksel op alle gevoelens en emoties legt dan komt het hele zwikkie later zeker terug. En dan in een vorm die waarschijnlijk nog sterker is dan het nu al is.
Dat ben ik dan weer 100% wel met je eensIrene schreef:je mag het nooit maar dan ook nooit opgeven, daarvoor is het leven veel te mooi.
Groetjes,
Frederique