pas op voor (pas)hokjes

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Als ik juist ben ge-informeerd wordt de term "transgender" wereldwijd gebruikt voor alle travestieten en transseksuelen. Zij wij in Nederland nu de enige die te term nog eens gebruiken voor het grijze gebied tussen TV en TS?
Buiten dat wij hier op het forum meerdere definities kennen van TG, is het buiten Nederland ook nog een parapluterm. Kan daar niet eens duidelijkheid in worden geschept (of is het nou geschapen)?

Of als we bovenstaande gegeven nu eens als definitie gebruiken?

TV: parttime als vrouw
TG: fulltime als vrouw zonder SRS
TS: fulltime als vrouw incl. SRS

Alles wat je er meer over uitlegt is, zoals Wendy al schreef, uitleg geven over jezelf.


Ideetje misschien?

Liefs, Kit.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Nee joh, we zijn in Nederland niet de enigsten die het zo gebruiken, in duitsland is TG ook een op en top vrouw zonder SRS.....

Helaas benoemen zich daar verschillende mannen met een kledingstik ook al als TG :roll:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Bericht door Wendy B »

Je hebt natuurlijk ook nog mensen die zich TG noemen om zich te onderscheiden van een TV.
In theorie is een TV namelijk iemand die een strikte scheiding handhaaft tussen de mannelijke en de vrouwelijke rol.

En in principe heeft natuurlijk niemand iets te maken met de vraag of ik mijn 'dingetje' nog heb of niet.
Maar voor mensen in m'n omgeving, zoals collega's of werkgevers is het wel van belang om te weten of ze een best wel ingrijpend transitietraject gaan meemaken, of niet.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Jipp....als TG of TS speel je geen rol, jij bent immers vrouw......dat ligt voor vele heren in vrouwenkleren anders :wink:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Bericht door Wendy B »

Als ik het woord TG gebruik, dan zorg ik er altijd voor dat dat vergezeld gaat van een beeld; ofwel mezelf in eigen persoon, of een bijgevoegd fotootje.
Dan is ook volkomen duidelijk wat ik bedoel met TG.

En als iemand met een oorknopje zichzelf TG wil noemen om dat oorknopje te verklaren is dat voor mij geen enkel probleem.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Voor mij mag zich iedereen noemen, zoals die het voor goed houdt, ook zal ik sommige definities erg vaag vinden, maar dat geeft niet......wie ben ik :wink:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Mara schreef:wie ben ik :wink:
Euh.... mag ik een gokje wagen? Mara? :D

Kit :wink:
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Hmmmmm :roll: ......doe maar niet :wink:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Kitty Mermaid schreef:Dus samenvattend kun je zeggen dat transgenderisten TS zijn zonder SRS? Of ben ik dan weer te kort door de bocht....
Ja, volgens mij ben je dan tekort door de bocht.

Iemand die (alleen) zijn baardhaar weg laat laseren is net zo goed een TG als iemand die op de SRS na alle behandelingen volgt...

Juist de vaagheid van de term is voor mij een bevreiding - en dat is dan ook de reden dat ik graag de internationale terminologie voor TG wil volgen: TV, TS en iedereen die daartussen leeft.

Als een man in legging zich TG wil noemen vind ik dat prima. Ik heb een hekel aan gezeur over wie-nu-wel-en-wie-nu-niet een TG is.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Dat lijkt me een goed idee Frederique, maar ik ben bang dat we alleen al voor dit forum een kleine 2000 verschillende meningen hieromtrent zullen tegenkomen. Ik hoef niet zo nodig transgender noemt te worden hoor; ik kan prima leven met travestiet, maar dan bijvoorkeur zonder de negatieve bijsmaak die er door sommigen aan wordt toegevoegd.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Ben ik blij, dat TS maar een tijdelijke medische diagnose is :wink:

Dat scheelt nu een hoop uitleg :D

Of ook weer niet, volgens definitie ben ik dan nu een travestiet of crossdresser of iets in die trend....naakt zie ik uit als een vrouw maar met m'n erder mannelijke kleren aan zal ik zoiets toch moeten zijn :roll:

Heeelup, zijn er nog hokjes over :-?
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Bericht door Wendy B »

Mara schreef:Ben ik blij, dat TS maar een tijdelijke medische diagnose is :wink:

Dat scheelt nu een hoop uitleg :D

Of ook weer niet, volgens definitie ben ik dan nu een travestiet of crossdresser of iets in die trend....naakt zie ik uit als een vrouw maar met m'n erder mannelijke kleren aan zal ik zoiets toch moeten zijn :roll:

Heeelup, zijn er nog hokjes over :-?
'tuurlijk. Jij bent nu gewoon een V->M travestiet. ;)
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Vrees ut ook :-?
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
kim dietrich
ForumFan
Berichten: 349
Lid geworden op: za aug 13, 2005 20:33
Locatie: Boven de grote rivieren

Bericht door kim dietrich »

Ik doe precies dezelfde dingen die mijn vrouw ook doet. We doen allebei hetzelfde soort werk. We verzorgen alletwee de kinderen. We doen allebei ongeveer de helft van het huishouden. Vervult zij nu de mannenrol of vervul ik de vrouwenrol?

Maar kennelijk gaat het daar helemaal niet om, want niemand maakt zich daar druk over.

Maar trek als man een rok aan of ga boodschappen doen in volledige travestie en er valt wat uit te leggen.... Nou ja, ook weer niet overdrijven.

Qua kleding draagt zij altijd broeken (een enkele keer een rok, meestal geleend van mij) en ik loop gemakshalve thuis e.d. meestal in een legging. In ieder geval heb ik veel vaker een rok gedragen dan zij.

Ben ik dan transgender? Is zij dan transgender? Lijkt me in mijn geval onzin. Vroeger kon je me nog travestiet noemen, maar dat is eigenlijk ook wat achterhaald. Ik ben gewoon een man die het leuk vindt zich soms wat vrouwelijk te kleden en soms ook niet. Maar de meeste mensen associeren het nog met travestie.

Bij mijn vrouw zien ze het niet als travestie, want dat is geaccepteerd, begrijp ik. Heb ik het zelf trouwens best wel moeilijk mee gehad. Ze had ook niets verteld. Natuurlijk wist ik wel dat er iets was. Maar zo iets verwacht je toch niet van je eigen vrouw.

Groetjes,

Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

Hoihoi,

nou, tjah, ach, ik ben een TG die al jaren hormonen gebruikt, FFS heeft ondergaan en als vrouw leeft, maar geen behoefte heeft aan een SRS.....naast de termen pre op en post op dan ook maar non op TS invoeren dan maar?
Persoonlijk ben ik absoluut niet tegen het hokjessysteem, het beestje moet een naam hebben, om ID crises te voorkomen, dus nix geen bezwaar van mijn kant, integendeel. Ik was erg blij toen ik indertijd mijzelf een hokje toe kon bedelen, zonder een SRS te ondergaan.......lolz!

Inmiddels is de term TG idd totaal vervaagd, en noemt een man die af en toe lingerie draagt zich ook zo, maar wel (volledig) als man leeft, en dat vind ik toch wel iets heel anders.

Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat ik wel 'makkelijk' praten heb mbt mijn TG zijn; voor mijn transitie werd ik gezien mijn uiterlijk, uitstraling en motoriek al erg vaak voor een vrouw aangezien, dus dat heeft mijn transitie wel erg 'smooth' gemaakt, dat wel.

Persoonlijk zou ik willen zeggen dat ik mijn indertijd nogal evidente, naturel vrouwelijkheid gecultiveerd heb dmv hormoongebruik (vanaf mijn 28e trouwens) om masculinisering en alsnog lichaamshaar en baardgroei te voorkomen, dat zou voor mij en totale, onleefbare nachtmerrie zijn geweest. Een soort omgekeerde TS misschien? ;-)

Groetjes Mila.
Plaats reactie