Travestie in te delen?

Algemeen

Moderator: Moderators

lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Zet mij maar in vakje 5.

Vrouw zeg maar.

Ik ben wel akkoord met Irene, er zit soms wat evolutie in.

Ergens ben ik wel in de 4 vakjes geweest.

Op het einde van de rit, was het allemaal leuk .... maar is het laatste vakje gelukkig ook het einde van de reis.
Het voelt nu eindelijk goed en normaal aan om te leven.

Over dat heteroseksueel kan je discuteren hoor.
Ik ben nu een vrouw en dus ook heteroseksueel met een hetero-man als partner wel te verstaan.
In feite ben ik altijd hetero geweest, want als man ben ik dus nooit met mannen geweest.

Groeten,

Melina
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Hoi allemaal,

Heel erg moeilijk om mijzelf in een hokje te plaatsen maar volgens de 'Sex Orientation Scale' van Henri Benjamin uit 1966 zou ik beste onder groep 3, type 6 vallen. Zelf vind ik deze methode niet meer actueel. In de afgelopen 40 jaar is heel veel bereikt wat genderdysforie betreft.

Waar ik me aan stoor is dat transseksualiteit gezien wordt als een extreme vorm van travestie. Dit is naar mijn mening onterecht. Verreweg de meeste transseksuelen en ex-transseksuelen die ik ken (waaronder ikzelf) van het genderteam van het UMCG en van Humanitas hebben zich in het verleden nooit verkleed. Zij hadden ernstige psychische en sociale problemen omdat ze in het verkeerde lichaam zijn geboren. Een geslachtsaanpassing is de enige oplossing. Veel van deze transseksuelen kleden zich niet extreem vrouwelijk. Sommige van deze transseksuelen heb ik nog nooit in een rok gezien. Ook make-up wordt maar op bescheiden schaal gebruikt. Deze groep transseksuelen zul je niet aantreffen op deze site, ze zijn geen lid van de LKG T&T en ze bezoeken geen T&T avonden. De reden? Simpelweg omdat ze zich niet kunnen identificeren met travestieten. Ze willen zelfs helemaal niks met travestie te maken hebben.

Hiermee wil ik jullie er dan ook wijzen dat travestie en transseksualiteit twee totaal verschillende onderwerpen zijn. Slechts een enkele (ex-)transseksueel is in het verleden travestiet geweest. Transseksualiteit is dan ook veel meer dan graag vrouwenkleding willen dragen.

Groetjes,
Edith
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Edith,

Ofschoon ik mijzelf in het verleden (voordat ik mijn vrouwelijke kant "erkende" begin 2004) nooit omgekleed heb en me altijd TG (en pas veel later "mogelijk TS") genoemd heb, en ofschoon ik nog nooit naar een bijeenkomst van LKGT&T geweest ben, gaat het mij te ver om over travestie te zeggen "dat ik daarmee niets te maken wil hebben".

Zeker de serieusere travestie (zoals ik die lees in berichten van Lisa-met-een-S, of van Yvonne uit Eindhoven in een interview met omroep Braband gezien heb) heeft heel veel raakvlakken met waar ik mee bezig ben: het is dan zoeken naar (of: vinden van) een deel van jezelf. En dat zou toch iedere trans moeten aanspreken? :wink:

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Hoi Edith,

ik lees dat het je stoort dat transsexualiteit wellicht gezien wordt als een extreme vorm van travestie: het is maar helemaal de vraag of dat zo is; in wiens ogen is dat dan zo, vraag ik mij af, en waar gaat het dan nog over? Uiterlijkheden? Rokjes, make-up, lidmaatschap van de LKG T&T???

Mijns inziens ligt de essentie van het leven toch wel iets genuanceerder dan dit soort uiterlijkheden, en moet een ieder doen wat haar of hem goed dunkt, zonder dat er gelijk waarde-oordelen aan verbonden worden.

Hoe vaak moeten we het nog over die hokjes hebben? Ik plaats mezelf in het hokje: "intellectuele progressieve cosmopolitische feministe". Da's tenminste duidelijk!

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Ik kan rustig zeggen dat ik het met Edith eens ben, met dat verschil dat ik soms wel met travestieten chat of zo. Degenen die geintresseerd zijn hoe een trans leeft en doet. Ook hier op het forum heb ik geen moeite om met hen te babbelen, als het onderwerp mij ook ligt.


Liefs, Kitty.
Gebruikersavatar
qt
dagelijks aanwezig
Berichten: 156
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 14:35

Bericht door qt »

Edith schreef:Verreweg de meeste transseksuelen en ex-transseksuelen die ik ken (waaronder ikzelf) van het genderteam van het UMCG en van Humanitas hebben zich in het verleden nooit verkleed. Zij hadden ernstige psychische en sociale problemen omdat ze in het verkeerde lichaam zijn geboren. Een geslachtsaanpassing is de enige oplossing.
Nou er zijn echt bijzonder weinig TS die zich in het verleden nooit verkleed hebben. Ik ken er voor jou maar een. Hoe kom je daar in godsnaam bij? Het lijkt me niet meer dan logisch dat wanneer je je vrouw voelt je ook als vrouw kleed. Voor mij was een geslachtsaanpassing ook de enige oplossing, maar ik kleed me al zo lang ik me kan herinneren als vrouw.
Edith schreef:Veel van deze transseksuelen kleden zich niet extreem vrouwelijk. Sommige van deze transseksuelen heb ik nog nooit in een rok gezien. Ook make-up wordt maar op bescheiden schaal gebruikt. Deze groep transseksuelen zul je niet aantreffen op deze site, ze zijn geen lid van de LKG T&T en ze bezoeken geen T&T avonden. De reden? Simpelweg omdat ze zich niet kunnen identificeren met travestieten. Ze willen zelfs helemaal niks met travestie te maken hebben.
Nee, ik kleed me ook niet erg vrouwelijk, juist stoer over het algemeen, en ik gebruik weinig make-up, beetje foundation voor een egale teint en wat mascara. Ik identificeer me zeker niet met een travestiet. Maar, ik vind travestie ook een vorm van genderdiversiteit, en genderdiversiteit is een interessant en nuttig verschijnsel. Ik voel me ook enigzins verwant met (vrouwelijke) homoseksuelen en transgenders, omdat ik meszelf niet verkrampt als "vrouw" zie. Ben een soort van vrouw.

En een EX-transseksueel, die bestaat niet mijns inziens.

Toen ik nog wat onzekerder van mezelf was, zette ik me overigens ook wat meer af tegen travestieten, daar wilde ik niet mee vergeleken worden.
Edith schreef: Hiermee wil ik jullie er dan ook wijzen dat travestie en transseksualiteit twee totaal verschillende onderwerpen zijn. Slechts een enkele (ex-)transseksueel is in het verleden travestiet geweest. Transseksualiteit is dan ook veel meer dan graag vrouwenkleding willen dragen.
In plaats van hokjes is het meer een glijdende schaal tussen travestie en transseksualiteit, je hebt (de meeste waarschijnlijk) travestieten die een seksuele motivatie hebben voor het omkleden, tot inderdaad een heel serieus genderdysfore travestiet die misschien wel in het hokje non-op transseksueel past.

Groetjes,
Quinty
chick on a mission
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Kitty Mermaid schreef:Ik kan rustig zeggen dat ik het met Edith eens ben, met dat verschil dat ik soms wel met travestieten chat of zo. Degenen die geintresseerd zijn hoe een trans leeft en doet.
Hoi Kitty (en alle anderen),

Zelf heb ik weinig problemen met travestieten en ook ik chat met travestieten. Ik bezoek zelfs T&T avonden. Niet zozeer omdat ik het nodig heb, maar omdat het gewoon gezellig is en ik er veel mensen ken. En blijkbaar ben ik zeer geliefd, want ik kom vaak op de foto. En dat terwijl de psychiater van het genderteam vorig jaar nog tegen mij zei dat ik nooit een fotomodel zal worden. :wink:

Groetjes,
Edith
Gebruikersavatar
qt
dagelijks aanwezig
Berichten: 156
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 14:35

Bericht door qt »

Edith schreef:Zelf heb ik weinig problemen met travestieten en ook ik chat met travestieten. Ik bezoek zelfs T&T avonden. Niet zozeer omdat ik het nodig heb, maar omdat het gewoon gezellig is en ik er veel mensen ken. En blijkbaar ben ik zeer geliefd, want ik kom vaak op de foto.
Nou daarom, zo heb ik dat ook, en een ding kan je redelijk zeker van zijn, je wordt door een TV minder snel aangekeken op je TS dan door de gemiddelde mensch.

Groetjes,
Quinty
- leven en laten leven.
chick on a mission
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

quintytamara schreef: Nou er zijn echt bijzonder weinig TS die zich in het verleden nooit verkleed hebben. Ik ken er voor jou maar een. Hoe kom je daar in godsnaam bij? Het lijkt me niet meer dan logisch dat wanneer je je vrouw voelt je ook als vrouw kleed. Voor mij was een geslachtsaanpassing ook de enige oplossing, maar ik kleed me al zo lang ik me kan herinneren als vrouw.
Ik kleedde me in mijn jeugd dan nooit als meisje, later (tijdens en na m'n pubertijd) wel om te experimenteren. Maar ik besefte heel erg goed dat daarmee mijn probleem niet werd opgelost. Het probleem lag immers omdat mijn lichaam eigenschappen had waar ik een hekel aan had. Maar Quinty, je kent me goed genoeg denk ik om te weten dat ik zelfs onder transen niet gewoon ben :wink:

Kitty.
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

quintytamara schreef:Nou er zijn echt bijzonder weinig TS die zich in het verleden nooit verkleed hebben. Ik ken er voor jou maar een. Hoe kom je daar in godsnaam bij? Het lijkt me niet meer dan logisch dat wanneer je je vrouw voelt je ook als vrouw kleed. Voor mij was een geslachtsaanpassing ook de enige oplossing, maar ik kleed me al zo lang ik me kan herinneren als vrouw.
Hoi Quinty,

Iedere 6 weken hebben we groepsbijeenkomsten in het UMCG. Uit de gesprekken wordt gewoon duidelijk dat bijna alle transseksuelen in het verleden nooit als travestiet hebben geleefd. Logisch, want de meeste transseksuelen hebben hun transseksualiteit in het verleden ontkend. Pas tijdens de start van de RLE gaan ze zich kleden als vrouw.

Groetjes,
Edith
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

quintytamara schreef:Nou daarom, zo heb ik dat ook, en een ding kan je redelijk zeker van zijn, je wordt door een TV minder snel aangekeken op je TS dan door de gemiddelde mensch.
Hoi Quinty,

Ik heb nooit problemen omdat ik transseksueel ben. De buitenwereld ziet het niet aan mij en de mensen die het wel weten tonen begrip. Iedereen bij mij in de buurt, mijn kennissen en vrienden accepteren mij. Sterker nog, door mijn transseksualiteit zijn de contacten met de bewoners bij mij in het appartement alleen maar beter geworden. We komen nu bijelkaar op bezoek, we gaan samen winkelen, samen stappen of wat dan ook. Een buurjongen wil graag samen met mij een oud- en nieuwfeest organiseren.

Groetjes,
Edith
Gebruikersavatar
qt
dagelijks aanwezig
Berichten: 156
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 14:35

Bericht door qt »

Edith schreef:Hoi Quinty,

Iedere 6 weken hebben we groepsbijeenkomsten in het UMCG. Uit de gesprekken wordt gewoon duidelijk dat bijna alle transseksuelen in het verleden nooit als travestiet hebben geleefd. Logisch, want de meeste transseksuelen hebben hun transseksualiteit in het verleden ontkend. Pas tijdens de start van de RLE gaan ze zich kleden als vrouw.
Ik ken er werkelijk maar eentje, en ik ken toch een boel transseksuelen IRL. Virgin, de amsterdamse variant van die groepsbijeenkomsten voor MV's vind ik af en toe verdacht veel lijken op een T&T avond trouwens. Het lijken net trava's af en toe. Volledig clue-less hoe zich te kleden en gedragen. Ik ken travestieten die het een stuk beter doen.

Ik heb wel gevochten tegen mijn transseksualiteit, maar het heeft altijd letterlijk en figuurlijk op het puntje van mijn tong gelegen. Ik kon het maar gedeeltelijk verbergen omdat ik toch niet veel anders dan mezelf kon zijn, en ook elke gelegenheid om een beetje van mezelf te uitten aangreep. Zo was ik aan het begin van mijn pubertijd een "alto", kon het me geen *** schelen wat mensen van mijn kleding vonden en greep ik de gelegenheid aan om in mijn moeders bloemetjeslegging of angora truitje naar school te gaan. Ik combineerde een lange zwart leren jas met een vrolijke roze rugrtas vol met franjes en dat soort dingen. Deed gepassioneerde madonna-imitaties op school enzovoort. Elk stukje uitting van mijn vrouwelijkheid waar ik mee kon wegkomen zonder erg gepest te worden greep ik met beide handen aan.

Nou ben ik ook niet erg representatief misschien, maar elke trans die ik (redelijk goed) ken, heeft echt wel op heel veel manieren een manier proberen te vinden om met het probleem om te gaan, anders dan totale ontkenning. Pfffff, ik wilde echt geen transje zijn, maar had toch verdomd snel door dat het niet iets was wat over zou gaan, zoiets kan je niet aan jezelf ontkennen mijns inziens.

Groetjes,
Quinty
chick on a mission
Gebruikersavatar
qt
dagelijks aanwezig
Berichten: 156
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 14:35

Bericht door qt »

ps. De meeste transseksuelen die ik ken voelen zich trouwens zo mogelijk nog slechter thuis op Virgin achtige bijeenkomsten voor man-vrouw transseksuelen. Misschien is dat het verschil, dat ik er een stuk meer ken die wel eerder in het leven enige zelfacceptatie kenden en zich op bovengenoemde bijeenkomsten zielig gaan voelen en zich afvragen of ze ook zo 'beschadigd' zijn.

Wederom groetjes,
Quinty

/edit: Ik vind het dus echt zo'n onzin stelling dat 'echte' transseksuelen zich vroeger niet verkleden. Het is mijns inziens echt een grote onwaarheid. Een kenmerk van heel "primaire" transseksuelen, in de medische wereld gezien de meest "echte" transseksuelen is juist dat ze vaak al vroeg alleen in meisjes kleding naar school willen enzo.
chick on a mission
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Quinty, Edith,

We gaan hier niet uitkomen zo, mijns inziens. Dat merk ik toch al met transen onderling.

Zoveel mensen, zoveel transen. En of je nou primair, secundair of een late trans bent, wel of geen "echte" transseksueel, wel of niet gekleed bent als meisje in je jeugd, in een verkeerd lichaam bent geboren of dat je je lichaam laat aanpassen omdat je er niet mee overweg kunt, of je nu supervrouwelijk of juist een androgyne vrouw bent, of je nou hetero, bisexueel bent of asexueel... waar gaat het eigenlijk echt om?

Gewoon, dat je een gelukkig leven kan leiden. Toch?



Kitty.
Gebruikersavatar
qt
dagelijks aanwezig
Berichten: 156
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 14:35

Bericht door qt »

Kitty Mermaid schreef:Quinty, Edith,

We gaan hier niet uitkomen zo, mijns inziens. Dat merk ik toch al met transen onderling.

Zoveel mensen, zoveel transen. En of je nou primair, secundair of een late trans bent, wel of geen "echte" transseksueel, wel of niet gekleed bent als meisje in je jeugd, in een verkeerd lichaam bent geboren of dat je je lichaam laat aanpassen omdat je er niet mee overweg kunt... waar gaat het eigenlijk echt om?

Gewoon, dat je een gelukkig leven kan leiden. Toch?

Kitty.
'kee scheidsrechter Kitty ;), mee eens. Ik vind alleen dat Edith niet net moet doen alsof ze hier de enige 'echte' transseksueel is die eventjes 'de waarheid' over transseksualiteit verkondigd. Inderdaad, je hebt transjes van allerlei pluimage, en mijn pluimen zijn duidelijk anders dan die van haar.

Groetjes,
Quinty
chick on a mission
Plaats reactie