School weigert jongen die meisje wil zijn
Moderator: Moderators
- Frederique_
- Forum Junkie
- Berichten: 4825
- Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
- Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
- Contacteer:
Lisa,
Je doet weer aannames die je niet getoetst hebt - zoals ook eerder in deze thread.
Verder is je toon naar mij toe heel aanvallend - alsof ik jou in voorgaande berichten aan het aanvallen was (wat in mijn beleving niet zo was).
Het maakt je betoog niet sterker.
Groetjes,
Frederique
Je doet weer aannames die je niet getoetst hebt - zoals ook eerder in deze thread.
Verder is je toon naar mij toe heel aanvallend - alsof ik jou in voorgaande berichten aan het aanvallen was (wat in mijn beleving niet zo was).
Het maakt je betoog niet sterker.
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Lisa met een S
- Moderator
- Berichten: 3650
- Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
- Locatie: Boven de rivieren
- Contacteer:
OK Frederique dan ga ik dus nu toetsen:
Groetjes
Lisa
- Heb jij kinderen nu op een basisschool of heb jij ooit kinderen gehad op een basisschool?
- Heb jij ervaring in een Medezeggenschapsraad of Ouderraad van een basisschool?
- Ben jij werkzaam in het primaire of middelbare onderwijs of ooit werkzaam geweest (als leerkracht of als schoolleider)?
- Ben jij werkzaam op het Ministerie van OCW in een functie waarbij jij inzicht hebt in de verplichtingen van een school in Nederland?
- Heb jij ooit als ouder van een kind te maken gehad met besluitvormingen zodat je uit eerste hand kan spreken over hoe zoiets op een school gebeurt?
- Beschik jij op een andere manier uit eerste hand over feitelijke kennis over de manier van besluitvorming op een school in Nederland?
Groetjes
Lisa
If all else fails, buy new shoes
- Frederique_
- Forum Junkie
- Berichten: 4825
- Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
- Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
- Contacteer:
Hoi Lisa,
Hierbij de antwoorden op je vragen:
1) Nee
2) Nee
3) Nee
4) Nee
5) Nee
6) Ja
Mijn vader was directeur van een basisschool op bijzondere grondslag. We hebben kennissen waarvan een kind het syndroom van Down heeft. Die kennis is een groot voorstander van het sturen van dit soort kinderen naar gewone scholen - het zou beter zijn voor de kinderen met Down en ook beter zijn voor de overige kinderen omdat die dan leren omgaan met kinderen die anders zijn dan zij. Mijn vader heeft wekenlang zitten te twijfelen wat nu het beste zou zijn als hij in de situatie zou komen als een ouder een kind met het syndroom van Down aan zou melden: zou hij dan kiezen voor zo'n kind en zou hij daarmee de andere kinderen van de klas niet teveel belasten? Hij is altijd blij geweest dat in zijn periode van directeur zijn deze vraag hem nooit gesteld is - mijn vader is inmiddels met pensioen.
Het verhaal dat ik hier boven schrijf over de afweging waar klassen wel-of-niet te groot zijn komt uit Trouw, jaren geleden. Ik vond het een leuke filosofische vraag.
Je aanname dat de klassedocent de beslissing nam geloof ik niet. Ik neem aan (gezien het feit dat de woordvoerdster de enige was die dat dossier over genderdysforie gelezen heeft) dat de woordvoerdster verantwoordelijk was voor het aannamebeleid - en dus in de leiding van de school zit. Het is bij de meeste basisscholen gebruikelijk dat de leiding van de school het woord voert naar de pers, zeker in de heikeler gevallen. Ik neem aan dat zij, na het horen van het advies van de klassedocent, de knoop heeft doorgehakt dat dit inderdaad beter niet kon. Let op: het zijn mijn aannames. Net zo valide als de aannames van iedereen die denkt dat het ook anders zou kunnen.
Over onze discussie hier: je hebt vanzelfsprekend het recht om te vinden van het bijzonder onderwijs wat je vindt - ik vind wel dat je de discussie vertroebelt als je het aannamebeleid bij een genderdysfoor kind op een bijzondere school gaat vergelijken met het aannamebeleid van een niet-genderdysfoor kind op een openbare school.
Het zou mijns inziens eerlijker zijn als je de aanname van een genderdysfoor kind op een bijzondere school zou vergelijken met de aanname van een niet-genderdysfoor kind op een bijzondere school, of de aanname van een normaal kind op een bijzondere school zou vergelijken met een normaal kind op een openbare school. Of andere combinaties, maar in ieder geval met maar 1 verschil tussen de twee situaties die je vergelijkt.
En nou houd ik met deze discussie op, want de toon van jouw berichten wordt mij veel te persoonlijk en veel te aanvallend. Ik vind het niet prettig als je op de mens in plaats van op de feiten gaat spelen, ook hierboven krijg ik het gevoel dat je mijn integriteit ter discussie probeert te stellen. Ik vind dat je vanuit je rol als moderator beter zou moeten weten dan op de persoon te willen spelen.
Groetjes,
Frederique
Hierbij de antwoorden op je vragen:
1) Nee
2) Nee
3) Nee
4) Nee
5) Nee
6) Ja
Mijn vader was directeur van een basisschool op bijzondere grondslag. We hebben kennissen waarvan een kind het syndroom van Down heeft. Die kennis is een groot voorstander van het sturen van dit soort kinderen naar gewone scholen - het zou beter zijn voor de kinderen met Down en ook beter zijn voor de overige kinderen omdat die dan leren omgaan met kinderen die anders zijn dan zij. Mijn vader heeft wekenlang zitten te twijfelen wat nu het beste zou zijn als hij in de situatie zou komen als een ouder een kind met het syndroom van Down aan zou melden: zou hij dan kiezen voor zo'n kind en zou hij daarmee de andere kinderen van de klas niet teveel belasten? Hij is altijd blij geweest dat in zijn periode van directeur zijn deze vraag hem nooit gesteld is - mijn vader is inmiddels met pensioen.
Het verhaal dat ik hier boven schrijf over de afweging waar klassen wel-of-niet te groot zijn komt uit Trouw, jaren geleden. Ik vond het een leuke filosofische vraag.
Je aanname dat de klassedocent de beslissing nam geloof ik niet. Ik neem aan (gezien het feit dat de woordvoerdster de enige was die dat dossier over genderdysforie gelezen heeft) dat de woordvoerdster verantwoordelijk was voor het aannamebeleid - en dus in de leiding van de school zit. Het is bij de meeste basisscholen gebruikelijk dat de leiding van de school het woord voert naar de pers, zeker in de heikeler gevallen. Ik neem aan dat zij, na het horen van het advies van de klassedocent, de knoop heeft doorgehakt dat dit inderdaad beter niet kon. Let op: het zijn mijn aannames. Net zo valide als de aannames van iedereen die denkt dat het ook anders zou kunnen.
Over onze discussie hier: je hebt vanzelfsprekend het recht om te vinden van het bijzonder onderwijs wat je vindt - ik vind wel dat je de discussie vertroebelt als je het aannamebeleid bij een genderdysfoor kind op een bijzondere school gaat vergelijken met het aannamebeleid van een niet-genderdysfoor kind op een openbare school.
Het zou mijns inziens eerlijker zijn als je de aanname van een genderdysfoor kind op een bijzondere school zou vergelijken met de aanname van een niet-genderdysfoor kind op een bijzondere school, of de aanname van een normaal kind op een bijzondere school zou vergelijken met een normaal kind op een openbare school. Of andere combinaties, maar in ieder geval met maar 1 verschil tussen de twee situaties die je vergelijkt.
En nou houd ik met deze discussie op, want de toon van jouw berichten wordt mij veel te persoonlijk en veel te aanvallend. Ik vind het niet prettig als je op de mens in plaats van op de feiten gaat spelen, ook hierboven krijg ik het gevoel dat je mijn integriteit ter discussie probeert te stellen. Ik vind dat je vanuit je rol als moderator beter zou moeten weten dan op de persoon te willen spelen.
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Irene
- ForumDiva 3000
- Berichten: 3151
- Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Ik weet niet of ik scheidsrechter mag spelen, maar ik doe het toch
In de eerste plaats weet ik van Lisa uit andere postings dat je rekening moet houden met andermans gevoelens
Je kan op je klompen aanvoelen dat oa deze opmerking:
In de tweede plaats kennen wij geen van allen de preciese toedracht, en zouden we dus eigenlijk helemaal geen oordeel mogen vellen.
In de derde plaats is een genderdysfoor kind helemaal geen belasting voor welke klas dan ook.
In de vierde (maar niet de onbelangrijkste) is de publiciteit die de moeder (als ik het goed begrepen heb) gezocht heeft misschien nog wel het belastendst voor het kind in kwestie.
Als ik buiten mijn boekje ben gegaan, dan nu alvast mijn excuses.
Liefs voor beide,
Irene
In de eerste plaats weet ik van Lisa uit andere postings dat je rekening moet houden met andermans gevoelens
Je kan op je klompen aanvoelen dat oa deze opmerking:
Door Fredrique als een persoonlijke aanval wordt beschouwd.Ik zal mij onthouden van verder discussie hierover, want jij weet het zo veel beter dan ik.
In de tweede plaats kennen wij geen van allen de preciese toedracht, en zouden we dus eigenlijk helemaal geen oordeel mogen vellen.
In de derde plaats is een genderdysfoor kind helemaal geen belasting voor welke klas dan ook.
In de vierde (maar niet de onbelangrijkste) is de publiciteit die de moeder (als ik het goed begrepen heb) gezocht heeft misschien nog wel het belastendst voor het kind in kwestie.
Als ik buiten mijn boekje ben gegaan, dan nu alvast mijn excuses.
Liefs voor beide,
Irene
Kleine stapjes
- Frederique_
- Forum Junkie
- Berichten: 4825
- Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
- Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
- Contacteer:
Hier ben ik het niet mee eens. Het feit dat iemand genderdysfoor is zal altijd meespelen in de manier waarop anderen (mede-leerlingen, ouders, mensen op straat) tegen zo'n kind aankijken. Als zo'n kind (om welke reden dan ook) niet goed in de groep ligt of ruzie krijgt zal het altijd bovenkomen - kinderen pesten elkaar meestal op het punt waar je een ander het gemakkelijkste raakt. En een kind met genderdysforie heeft dan een extra probleem t.o.v. een kind zonder genderdysforie.Irene schreef:In de derde plaats is een genderdysfoor kind helemaal geen belasting voor welke klas dan ook.
Met de rest van je bericht ben ik het met je eens.
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Irene
- ForumDiva 3000
- Berichten: 3151
- Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Ik had moeten schrijven hoeft geen belasting te zijn.
Mijn zoon heeft jaren met een genderdysfoor kind in de klas gezeten en dat heeft helemaal geen problemen opgeleverd. Kinderen accepteren veel meer dan je soms denkt hoor.
Wat het pesten betreft, dat is een probleem op zichzelf. Inderdaad zullen altijd de zwakke plekken gezocht worden.
Als het kind in kwestie niet in de aangeboren rol wordt gedwongen zal hij of zij zich sterker voelen en daarmee verminderd de kans op pesten.
Overigens zijn de pestkoppen zelf meestal de grootste probleemgevallen, en niet degene die gepest worden.
Irene
Mijn zoon heeft jaren met een genderdysfoor kind in de klas gezeten en dat heeft helemaal geen problemen opgeleverd. Kinderen accepteren veel meer dan je soms denkt hoor.
Wat het pesten betreft, dat is een probleem op zichzelf. Inderdaad zullen altijd de zwakke plekken gezocht worden.
Als het kind in kwestie niet in de aangeboren rol wordt gedwongen zal hij of zij zich sterker voelen en daarmee verminderd de kans op pesten.
Overigens zijn de pestkoppen zelf meestal de grootste probleemgevallen, en niet degene die gepest worden.
Irene
Kleine stapjes
- Lisa met een S
- Moderator
- Berichten: 3650
- Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
- Locatie: Boven de rivieren
- Contacteer:
Het is nooit mijn aanname geweest dat een leerkracht van welke klas dan ook ooit de beslissing zou mogen nemen; het is mijn aanname geweest dat de schoolleiding de beslissing heeft genomen. Het is mijn aanname -- net zoals jij trouwens -- dat de schoolleiding dat heeft besloten onder andere omdat het kind genderdysfoor is. En het is mijn aanname dat de schoolleiding probeert zich achter de klassedocent te verschuilen in plaats van gewoon toe te zeggen dat het geen goed idee vindt om een genderdysfore kind toe te laten. Want door te ontkennen dat het genderdysforie van het kind een rol heeft gespeeld bij de besluitvorming hoeven ze daar niet met de moeder of wie dan ook in discussie te hoeven gaan.Frederique_ schreef:Je aanname dat de klassedocent de beslissing nam geloof ik niet. Ik neem aan (gezien het feit dat de woordvoerdster de enige was die dat dossier over genderdysforie gelezen heeft) dat de woordvoerdster verantwoordelijk was voor het aannamebeleid - en dus in de leiding van de school zit. Het is bij de meeste basisscholen gebruikelijk dat de leiding van de school het woord voert naar de pers, zeker in de heikeler gevallen. Ik neem aan dat zij, na het horen van het advies van de klassedocent, de knoop heeft doorgehakt dat dit inderdaad beter niet kon. Let op: het zijn mijn aannames. Net zo valide als de aannames van iedereen die denkt dat het ook anders zou kunnen.
Verder bestrijd ik jouw argument dat je bijzondere scholen niet mag vergelijken met openbare scholen. Bijzondere scholen zijn een voortvloeisel van de verzuiling en ik ben lang niet alleen in de mening dat -- behalve in een paar heel klein gevallen -- het hele stelsel moet worden opgegeven. De bijzondere scholen worden op precies dezelfde manier gefinancieerd als openbare scholen en zouden daarom aan dezelfde plichten moeten voldoen, inclusief aannamebeleid -- is mijn mening.
Voor wat betreft mijn persoonlijke aanval op jou, het is niet jouw integriteit dat ik in twijfel wil trekken maar jouw betweterigheid*. Ik ga daar niet dieper op in want dat zou echt ongepast zijn. Het is iets waar ik als prive persoon mij soms mateloos aan irriteer. Ik heb dan ook gereageerd als prive persoon en niet als moderator. Soms is een moderator ook maar een mens.
*Voordat anderen een verkeerde idee krijgen, het is niet zo dat ik alles van wat Frederique hier doet of schrijft afkeur. Hoewel ik vaak genoeg niet met haar eens ben, heb ik erg veel respect voor hoe zij haar leven heeft ingericht en hoe ze daar vaak over schrijft. Ook kan ik vaak haar bijdragen aan andere onderwerpen waarderen. Er zijn echter een aantal onderwerpen waarvan ik vind dat zij volledig de plank misslaat.
Groetjes
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Dit is interessant! En nog wel in mijn stad!
Ergens vind ik het wel herkenbaar. De moeder had het niet zo moeten spelen. Ze had er eerst voor moeten zorgen dat haar kind geaccepteerd werd.
Een ding heb ik geleerd. Als je te eerlijk bent, kom je in veel gevallen nergens. Je weet wel meteen waar je aan toe bent, maar in dit geval zou ik het anders aangepakt hebben.
Eenmaal op die school kunnen ze het kind niet zo maar schorsen. Het is inderdaad belachelijk dat dit gebeurd. Waar is die school eigenlijk? Alle andere scholen hebben dit nieuws ook al gehoord en zien de bui al hangen?
Verder wel een goede moeder, dat ze haar kind zo goed begrijpt en dat haar kind op die leeftijd zo goed weet wie ze wilt zijn.
Ik wil die school graag een bezoek brengen! Maar ik wil mij niet bemoeien in zaken van iemand anders, dus ik ga er nog maar een nacht over slapen.
Frederique! Hier pas even op mijn lightsaber...
Ergens vind ik het wel herkenbaar. De moeder had het niet zo moeten spelen. Ze had er eerst voor moeten zorgen dat haar kind geaccepteerd werd.
Een ding heb ik geleerd. Als je te eerlijk bent, kom je in veel gevallen nergens. Je weet wel meteen waar je aan toe bent, maar in dit geval zou ik het anders aangepakt hebben.
Eenmaal op die school kunnen ze het kind niet zo maar schorsen. Het is inderdaad belachelijk dat dit gebeurd. Waar is die school eigenlijk? Alle andere scholen hebben dit nieuws ook al gehoord en zien de bui al hangen?
Verder wel een goede moeder, dat ze haar kind zo goed begrijpt en dat haar kind op die leeftijd zo goed weet wie ze wilt zijn.
Ik wil die school graag een bezoek brengen! Maar ik wil mij niet bemoeien in zaken van iemand anders, dus ik ga er nog maar een nacht over slapen.
Frederique! Hier pas even op mijn lightsaber...
"Girl! No worries if your Slavic dude let you down!
Before sunrise there is a more courteous and more tall Slavic!
Ты нарисуй мне солнышко и нарисуй закат!
―Centurion to Anakin
Before sunrise there is a more courteous and more tall Slavic!
Ты нарисуй мне солнышко и нарисуй закат!
―Centurion to Anakin
- Ciska Lacomte
- Banned Lid
- Berichten: 569
- Lid geworden op: za mei 27, 2006 19:15
Hoi Meiskens,
Niet erg de indruk dat jullie bekend zijn met de vrije school, en omdat wij natuurlijk allemaal zo'n enorme hekel hebben aan vooroordelen heb ik de school maar om een brokje uitleg gevraagd:
Verder ben ik hier gewoon niet blij mee want:
1* Ik ben een ruziemaker die de krant zoekt, want genderdinges
2* Ik ben een dwarsligger en een rascist, want bij de vrijeschool
3* Ik ben gewoon gek, want net als Kelly van Big Brother
Of om in gewonemensentaal te vervallen: Dit hele akkefietje doet niet echt veel aan goede beeldvorming over en weer, dus laten we het vooral zelf niet erger maken dan het is......?
Tot later meiden,
Ciska.
Niet erg de indruk dat jullie bekend zijn met de vrije school, en omdat wij natuurlijk allemaal zo'n enorme hekel hebben aan vooroordelen heb ik de school maar om een brokje uitleg gevraagd:
Natuurlijk heb ik de school verteld dat ze hun reactie gerust naar travestie.org mogen mailen.Gegroet ,
Ik noem mij Ciska, Een volwassen mens. Geboren en opgegroeid als mannelijk persoon, maar daar niet van overtuigd.
Dan ben ik ook vader van twee prachtige kinderen die voor een goed deel zijn opgevoed vanuit het mensbeeld zoals dat onder anderen door Rudolf Steiner wordt verwoord.
Mijn kinderen hebben de onderbouw mogen doorlopen op een Vrije School hier in de buurt, waar ik mensen heb leren kennen die mij het begrip 'Vrij' klip en klaar uit hebben kunnen leggen.
In alle verhandelingen of vertellingen en alle gesprekken met alle mensen die ik in en om de Vrije School heb mogen horen heb ik nooit een argument kunnen beluisteren waarom
'sexuele identiteit' op enigerlei manier een grond zou kunnen zijn om iemand te oordelen of te zelfs te verwerpen, vooral als het gaat om kinderen.
Nu heeft er onlangs een bericht in de pers gestaan waarin gemeld wordt dat de Vrije School in Zoetermeer een kind niet als leerling heeft willen accepteren omdat dit kind genderdysfoor is.
De berchtgeving die ik erover gelezen heb is nogal onzorvuldig en tweedehands en ik vind nergens een verklaring of ondebouwing waarom de school dit kind in feite geweigerd zou hebben.
Intussen is er in bepaalde kringen enige opschudding ontstaan omdat de houding van de Vrije School kwetsend en discriminerend zou zijn. Op het internetforum van www.traverstie.org
loopt inmiddels een nogal rumoerige discussie en voordat ik me daarin inhoudelijk wil gaan mengen heb ik besloten eerst wat meer feiten boven tafel te halen.
Dus bij deze mijn vraag: Mag ik U verzoeken uit te leggen waarom de genderdysfore leerling die indertijd bij U was aangemeld, uiteindelijk niet op de Vrije School in Zoetermeer is aangenomen.
En als tweede vraag: Wilt U mij vertellen welk oordeel Uw school als organisatie heeft over Genderdysforie en hoe U bijgevolg om zult gaan met mensen die als Genderdysfoor aangemerkt worden?
Verder ben ik hier gewoon niet blij mee want:
1* Ik ben een ruziemaker die de krant zoekt, want genderdinges
2* Ik ben een dwarsligger en een rascist, want bij de vrijeschool
3* Ik ben gewoon gek, want net als Kelly van Big Brother
Of om in gewonemensentaal te vervallen: Dit hele akkefietje doet niet echt veel aan goede beeldvorming over en weer, dus laten we het vooral zelf niet erger maken dan het is......?
Tot later meiden,
Ciska.
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
- Ciska Lacomte
- Banned Lid
- Berichten: 569
- Lid geworden op: za mei 27, 2006 19:15
Dag Zusters,
Ik heb inmiddels antwoord van de school. Het kind is op heel andere gronden niet toegelaten. Om de privacy van de betrokken te respecteren wordt niet gezegd met welke argumenten het kind geen plaatsje kreeg op de school:
Om te uiteen te zetten hoe een vrije school het onderwijs benadert en waarom het op een dergelijke manier gebeurt gaat echt niet lukken binnen deze draad. Ikzelf ben nu al jaren vertrouwd met het mensbeeld vanuit de antroposofie en ik weet inmiddels uit ervaring hoe ongelofelijk moeilijk het is om een en ander inzichtelijk te maken op essentiele punten als degene aan wie je iets uit probeert te leggen een kleinigheid gemist heeft.
Ik zou hooguit kunnen zeggen: 'Kom eens kijken naar de school waar mijn kinderen hun lagere schooltijd op door hebben gebracht, of nog brengen. Je mond valt open van verbazing.'
Ik weet ook dat 'de Vrije School', net als TV, TG en TS zeer te lijden heeft onder vooroordelen en valse aannames:
Zijn wij met z'n allen griezels die 's avonds in het donker in bosjes en plantsoenen aan elkaar zitten te likken en te zuigen....? Zijn wij allemaal ongewassen kereltjes die damesondergoed van waslijnen stelen?
Zo is de Vrije School zeker niet racistisch. Er wordt niet alleen maar een beetje getekend en geschilderd, maar kinderen leren écht lezen, rekenen, aardrijkskunde en nog veel meer. Zelfs meerdere vreemde talen.
Juist één van de zaken waar het begrip VRIJ betrekking op heeft is: Vrij van (voor-) oordelen. Als een kind volwassen is, met de ervaring en de wijsheid die daarbij hoort, kan het zich zelf een evenwichtig beeld vormen van de wereld om zich heen, vrij van valse aannames die door anderen zijn aangepraat.
Neem van mij aan, dat de leiding van een Vrije School die zelf als eerste tegen deze 'regel' zondigt in minder dan geen tijd door de ouders van de kinderen zelf aan alle kanten op het matje wordt geroepen.
Ik stel voor dat, juist omdat het hier gaat om een school (de Vrije School) die mede bestaat vanuit de grondslag om te mogen zijn wie je bent (Vrijheid van Geestesleven) even wijs en verstandig te zijn als de school die hier belasterd wordt (de Vrije School in Zoetermeer) en hier gewoon géén aandacht *meer* aan te besteden.
Dus ook het stukje wat op de voorpagina staat: Weg! Het is namelijk niet waar; riooljournalistiek van het soort waar Wij gewoonlijk juist belachelijk in worden gemaakt.
Alvast bedankt,
Ciska.
Ik heb inmiddels antwoord van de school. Het kind is op heel andere gronden niet toegelaten. Om de privacy van de betrokken te respecteren wordt niet gezegd met welke argumenten het kind geen plaatsje kreeg op de school:
Dat is denk ik op dit moment het enige wat er toe doet, voor ons als T*- gemeenschap, lijkt me.WEL is het zo dat wij deze beslissing al hadden genomen VOORDAT wij kennisnamen van het feit dat er sprake was van genderdysforie van het betreffende kind. Dit werd ons pas bekend NADAT wij intern in de school al hadden besloten het kind niet aan te nemen, dus dit had er wat ons betreft dan ook NIETS mee te maken.
Om te uiteen te zetten hoe een vrije school het onderwijs benadert en waarom het op een dergelijke manier gebeurt gaat echt niet lukken binnen deze draad. Ikzelf ben nu al jaren vertrouwd met het mensbeeld vanuit de antroposofie en ik weet inmiddels uit ervaring hoe ongelofelijk moeilijk het is om een en ander inzichtelijk te maken op essentiele punten als degene aan wie je iets uit probeert te leggen een kleinigheid gemist heeft.
Ik zou hooguit kunnen zeggen: 'Kom eens kijken naar de school waar mijn kinderen hun lagere schooltijd op door hebben gebracht, of nog brengen. Je mond valt open van verbazing.'
Ik weet ook dat 'de Vrije School', net als TV, TG en TS zeer te lijden heeft onder vooroordelen en valse aannames:
Zijn wij met z'n allen griezels die 's avonds in het donker in bosjes en plantsoenen aan elkaar zitten te likken en te zuigen....? Zijn wij allemaal ongewassen kereltjes die damesondergoed van waslijnen stelen?
Zo is de Vrije School zeker niet racistisch. Er wordt niet alleen maar een beetje getekend en geschilderd, maar kinderen leren écht lezen, rekenen, aardrijkskunde en nog veel meer. Zelfs meerdere vreemde talen.
Juist één van de zaken waar het begrip VRIJ betrekking op heeft is: Vrij van (voor-) oordelen. Als een kind volwassen is, met de ervaring en de wijsheid die daarbij hoort, kan het zich zelf een evenwichtig beeld vormen van de wereld om zich heen, vrij van valse aannames die door anderen zijn aangepraat.
Neem van mij aan, dat de leiding van een Vrije School die zelf als eerste tegen deze 'regel' zondigt in minder dan geen tijd door de ouders van de kinderen zelf aan alle kanten op het matje wordt geroepen.
Ik stel voor dat, juist omdat het hier gaat om een school (de Vrije School) die mede bestaat vanuit de grondslag om te mogen zijn wie je bent (Vrijheid van Geestesleven) even wijs en verstandig te zijn als de school die hier belasterd wordt (de Vrije School in Zoetermeer) en hier gewoon géén aandacht *meer* aan te besteden.
Dus ook het stukje wat op de voorpagina staat: Weg! Het is namelijk niet waar; riooljournalistiek van het soort waar Wij gewoonlijk juist belachelijk in worden gemaakt.
Alvast bedankt,
Ciska.
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
- Ciska Lacomte
- Banned Lid
- Berichten: 569
- Lid geworden op: za mei 27, 2006 19:15
Ik geloof dat de ouders hun mondje al volop roeren, Mina.
Volgens mijn visie op het verschijsel Transsexualiteit is het kind hun Dochter
Ach.... Idereen maakt weleens een dinges
Ciska
"En wellicht", sprak de oude Feeks liefjes glimlachend, "Kun jij er nog wat van leren, mijn kind."Wel fijn dat ze hun zoon accepteren zoals hij zich voelt, toch?
Volgens mijn visie op het verschijsel Transsexualiteit is het kind hun Dochter
Ach.... Idereen maakt weleens een dinges
Ciska
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
- Ciska Lacomte
- Banned Lid
- Berichten: 569
- Lid geworden op: za mei 27, 2006 19:15
Dit onderwerp deed me erg aan mijn eigen jeugdherinneringen denken waardoor ik nogal subjectief reageerde. Ik dacht dus aan mijn eigen jeugd en dat mijn ouders wat anders met mijn gevoelens omgingen. Maar ik zou zo'n meisje nooit als jongetje aanspreken hoor!
Het zou ook niet in me opkomen een travestiet, transgender of transseksueel op een dergelijke manier aan te spreken. Dat is zo vanzelfsprekend voor me, dat ik er slordig van word!
Het zou ook niet in me opkomen een travestiet, transgender of transseksueel op een dergelijke manier aan te spreken. Dat is zo vanzelfsprekend voor me, dat ik er slordig van word!