Is in jouw beleving een epilatie-behandelaar gek om een gezond lichaam met IPL of laser te behandelen? Het haar is net zo goed permanent weg als dat je met hormonen permanente borsten creëert... Is een tatouage-behandelaar gek dat die een gezond, mooi, blank lichaam versiert met een permanente tatouage? Moet die niet via een psychologisch onderzoek gaan vaststellen of iemand daar in de toekomst geen spijt van krijgt? En iemand die gaatjes in iemands oor schiet voor oorbellen? Allemaal permanente lichaamsaanpassingen waar je geen psycholoog voor nodig hebt...
Maar nee, hoor, dat vinden we allemaal geen probleem. Het ethische probleem van de arts die zelf gesolliciteerd heeft bij een genderteam waardoor die gezonde lichamen moet behandelen zodat er borsten gaan groeien of een vagina ontstaat waar eerst een penis was - die ethische (psychische?) vraagstukken zijn een probleem. En daarom stuur je de patiënt naar een psycholoog... Persoonlijk zou ik de mensen die hier ethische problemen mee hebben naar een psycholoog sturen om hier eens iets ruimer over te gaan denken en zou ik patiënten die hun lichaam graag beter bij hun (ja, HUN) geest willen laten aanpassen hun verantwoordelijkheid willen laten houden in plaats die verantwoordelijkheid verplicht af te moeten geven aan een psycholoog. Gek, hé?
Dat dat op dit moment zo is betekent niet dat dat een goede zaak is. Mijns inziens is het heel arbitrair om hormonen/SRS "medisch" te willen noemen en tatouages, IPL, laser, etc. "verantwoordelijkheid van de patiënt" te noemen. De grens is niet zo scherp als jij (en de medische wereld met jou) die graag trekt.Janiek schreef:Verder is een diagnose niet meer dan een rustpunt voor de geest van met name de arts en speelt de vraag naar hoe groot de lijdensdruk is wel degelijk een rol in de afweging of en zo ja welke behandeling gekozen wordt
Als je vrijheid van gender -echt- normaal vindt, dan snap je waar een arts een patiënt op dit moment onnodig in de weg zit. En op de een-of-andere manier vinden we die minder-dan-1% spijtoptanten altijd nog veeeeeeel belangrijker dan die 25-33% uitval in de diagnosefase. Waarbij op de een-of-andere manier die laatste groep voor veel mensen gevoelsmatig 100% "terecht" uitvalt, terwijl die 1% gevoelsmatig 100% "onterecht" behandeld is. Bij beide veronderstellingen zet ik grote vraagtekens!
@Mara: wat gebeurt er als je aantoont zelf over het bedrag te beschikken en dus geen ziekenfonds wilt gaan gebruiken, mag je daar dan behandeld worden? Zo ja, dan valt het onder de noemer privékliniek. En ja, naar mijn inschatting dat doet dat het.
Groetjes,
Frederique