emancipatie

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

Ik herken dat gevoel ook wel, maar dan misschien op een iets andere manier. Ik ben trouwens alleen dus als er iets moet gebeuren, moet ik het zelf doen, of ik doe het niet en erg me daar aan.. :-?

Ik draag vrouwen kleding 24/7 openlijk en dan alleen rokken / jurken sinds ruim anderhalve jaar, heb niets met broeken, voorlopig niet vrouwelijk genoeg, voor mij. Ben nog doende met mijn gezicht uiterlijk. Maar van die moment af had ik al helemaal geen zin meer in klussen. Misschien omdat ik dan vies zou worden, weer in werk kleding zou moeten :-? Kleding dat mijn man zijn bepaalde, en iets is waar ik nooit meer toe wil.

Klussen in rokken en mooie dames kleding zo wie zo is niet handig en nodigt niet uit. Kleed je daarentegen in gemakkelijk t shirt / trui, en een broek, standaard schoenen, geen pumps, ja dan heel misschien. Het vrouwelijke, oftewel doorlopend als vrouw willen zijn zal ongetwijfeld een rol spelen.

Ik denk dat zo wie zo, wie vrouwelijk is in aard, minder snel geneigd zal zijn om dingen te ondernemen die dat weerspreken. Zo wil ik altijd sierlijk, fris, aantrekkelijk zijn. Hoe meer "tuttig" dat je bent, hoe meer dat je alleen "tuttige" dingen doet. Je wilt tenslotte geen zweet in je mooie kleding. Er is dan ook "werk kleding" en dames kleding....
Werk kleding is eigenlijk puur daarvoor, oftewel wanneer je werk kleding draagt, je nergens om hoeft te denken wat aandacht voor je uiterlijk, qua kleding, of het schoon cq beschadiging vrij houden ervan betreft.

En kleding geeft ook de stemming aan, juist bij vrouwen. Een man zou eerder een klus nog even doen terwijl hij zijn zondagse pak aan heeft dan een vrouw die een mooie jurk aan heeft. Daarmee wil ik zeggen dat er vaak meer speelt dan alleen het karakter van de individu. :-?

Ik vind het niet prettig gewoon ( werk kleding ) aan te hebben. Gewone dikke sokken en degelijke schoenen / werk schoenen? :cry: Heb altijd nette meer vrouwelijke kleding aan. Trouwens niet altijd even praktisch.

Dan is het inderdaad handig een "man" in huis te hebben oftewel iemand die bekwaam genoeg is om de klus te klaren, dat jij het niet meer hoeft te doen.

Uiteraard hoe ik zelf ben is niet te vergelijken met iemand die bezig is cq een transitie heeft voltooid en vrouw is.
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Het is altijd heerlijk om te lezen hoe ouderwets sommige mensen hier denken. Klussen of n broek is niet vrouwelijk genoeg, dus zal ik t niet doen omdat ik bang ben niet vrouwelijk genoeg te zijn. Waarbij ik me dan afvraag hoe ver de vrouwen emancipatie is door gedrongen tot hen die juist vrouw willen zijn of zo willen leven...
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

dat heeft imo alleen maar wat te maken met de persoonlijke beleving in vrouwelijkheid/mannelijkheid, en daar is niets mis mee lijkt me
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

Klopt, Joyy, ouderwets ben ik niet. Maar het betreft mijn huidige beleven. Als ik zo door gaan en een totaal beeld kan neerzetten, van een vrouw is dan een rok / jurk misschien minder emotioneel van belang. Maar het kan dan zijn dat het nog altijd een voor keur is van kledij.

En zowel man als vrouw kunnen natuurlijk klussen.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik denk dat het minder met ouderwets/feminisme te maken heeft en meer met "iets mogen dragen wat je in geen jaren hebt mogen dragen". Ik ben ook altijd fan geweest van rokken, de laatste jaren draag ik toch telkens vaker een broek. Ik heb nu de keuze en het is MIJN keuze, niet die van de cultuur waarin ik leef of de omgeving die dat voor mij bepaalt...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

Ja Frederique, het is ook mijn keuze, al is een rok / jurk niet altijd practisch, dat geef ik toe. Helaas ben ik werkeloos, maar juist daardoor ben ik nu nog vrij van de plicht elke dag functioneel te reizen, wat op de fiets vaak toch wel de broek is, ten minste met regen en harde wind. Of met de auto welk ik niet meer heb, dan met rok of broek. Maar als kleding vind ik persoonlijk rokken en jurken geweldig, en erg vrouwelijk. Ik heb wat dat betreft gewoon afgedaan met broeken.

Al zal er vast wel op den duur weer enkele dames ( sierlijke ) broeken bij mijn garderobe komen. Mannen mode is erg op gemak gericht, en dames mode vooral op sierlijkheid ( niet altijd even praktisch ) maar ook gemak, praktisch. Ik verkies de sierlijke mode en geniet er vol op van. In mijn huidige situatie kan ik me dat permitteren. En alleen als het echt niet kan, ga ik nood gedwongen in een broek. Dat wordt trouwens erg lastig, want ik heb alleen nog mannen broeken ergens, en die ga ik echt niet meer dragen... Alleen uit nood.
Arike
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Arike »

Petra v schreef:...Mannen mode is erg op gemak gericht, ...
Je doelt zeker op stropdassen :wink:

Ik denk overigens dat er zowel mannen als vrouwen zijn, die van klussen houden, maar dat er ook van beide voldoende aantallen zijn die het haten...

Ik heb wel de indruk dat er relatief meer mannen zijn die een behoefte hebben om te bewijzen dat ze kunnen klussen ("help, mijn man is klusser") en daartoe ook opgejut worden... Terwijl vrouwen (over het algemeen) eerder geneigd zijn toe te geven dat ze klussen niet leuk vinden, of niet kunnen. Persoonlijk vind ik klussen ook helemaal niet leuk (en het is ook verdomd slecht voor je nagels :wink: ), maar afhankelijk zijn van een man die beweert wel te kunnen klussen, vind ik ook helemaal niks.
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

en het is ook verdomd slecht voor je nagels
Inderdaad, dat was het eerste "aha, daarom doen vrouwen dat nooit" moment voor me, toen ik voor het eerst een band probeerde te verwisselen met lange nagels :-)
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Arike schreef:en het is ook verdomd slecht voor je nagels
Dat zijn hormonen ook, dan moet je kunstnagels nemen. Maar waarom moet je als vrouw lange nagels hebben ? Ik denk dat er in werkelijkheid veel minder vrouwen lange nagels hebben dan gewoon korte.

Wat betreft rokken/broeken, ik heb de eerste jaren als vrouw ook geen broeken gedragen, maar na een aantal jaren weer wel. Maar in de zomer loop ik liever met een rok dan met een broek. In de winter is een rok erg onhandig en met dit weer ook erg koud.
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

maillot, beenwarmers en dan kom je een heel end, maar met deze temperaturen is dat wal op het randje, hoewel ik genoeg vrouwen zie lopen in maillots, wellicht ijdelheid ;)
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Gisteravond in een half-lang rokje naar het concertgebouw geweest. Bitterkoud, maar ik -vond- mijzelf toch mooi... :wink:
(oh ja, de muziek natuurlijk ook :P )

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Gister mar geen rok aangetrokken. Maillot maakt het buiten wel dragelijk, maar eenmaal binnen is t te wrm en gaat t kriebelen. Dus dan toch maar een broek aan trekken. Goh, wat n ramp...

@ Nannette: wat versta je dan onder lange nagels? Ik denk wel dat mijn nagels langer zijn dan die van de meeste mannen, maar voor vrouwen op een vrij normale lengte zitten. Net voorbij het einde van mn vinger. Op mijn linkerpinknagel na dan.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

ik ben hier niet meer
Forumdiva

Amber79 schreef:@ Nannette: wat versta je dan onder lange nagels? Ik denk wel dat mijn nagels langer zijn dan die van de meeste mannen, maar voor vrouwen op een vrij normale lengte zitten. Net voorbij het einde van mn vinger. Op mijn linkerpinknagel na dan.
Dat noem ik ook een normale lengte, helaas als ze ook maar iets langer zijn, scheurt er meestal wel eentje bij mij. Lange nagels noem ik zoals bv opplaknagels zijn, een paar centimeter langer dan de vingers. Sommige vinden dat vrouwelijker maakt, ik vraag me af of dat nu echt zo is.... :roll:
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

ach, t is in ieder geval niet mannelijk :lol: :lol:

ik ben hier niet meer
Forumdiva

Zo kun je het ook zien :lol: :D
Plaats reactie