Serieus nemen

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

Ajira
dagelijks aanwezig

Bericht door Ajira »

Heb inmiddels een afspraak.. wat een beetje snotteren en mopperen bij Jos al niet kan regelen..

2 Feb 16:00 ! eindelijk :D
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Irene schreef:Op iedere hoek van de straat zelfs, want volgens mij heb je niet meer nodig dan een huisarts.
Veel huisartsen durven niet, die vinden zichzelf (terecht!) niet capabel genoeg. Bedenk dat de gemiddelde huisarts hooguit 1 a 2 mensen met genderdysforie in zijn hele leven als huisarts tegen zal komen. Verder zijn er veel verschillende soorten hormonen op de markt, hoe verwacht je dat zo'n huisarts de juiste inschattingen gaat maken?

Wat mij betreft gaat de VU doen wat ze pretendeert te doen: kenniscentrum zijn. Zodat elke endocrinoloog in Nederland (veel ziekenhuizen hebben zoiemand) weet hoe die om moet gaan met genderproblematiek. En de VU zich beperkt tot doorverwijzen naar lokale endocrinologen en opereren nadat mensen voldoen aan de SoC (en ook niet meer dan dat). Het heeft namelijk iets waanzinnigs dat mensen uit Limburg naar Amsterdam moeten reizen als er ook in een ziekenhuis in Maastricht een endocrinoloog te vinden is.

Psychologen zouden hulp moeten aanbieden in plaats van afdwingen dat hun diensten afgenomen worden.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

waar ik op doelde was de medische kant, niet de psychische kant,

Irene
Kleine stapjes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Saartje schreef:Ik heb nu 3 gesprekken gehad met een psychologe van humanitas en (zoals jullie waarschijnlijk weten van hoe ik mij hier gedraag) geen blad voor mijn mond gehad tijdens de gesprekken.
Haar conclusie, ga naar de vu.
Dan lees ik hier wat daar gebeurt.
Wat doe je dan?
Informeer je over de VU: minimale wachttijd diagnostiek tussen aanmelden en groen licht is op dit moment 1 jaar, minimale wachttijd tussen groen licht en operatie is 3 jaar. Minimaal, want naar eigen inzicht van de psychologe wordt dit langer. Je maakt weinig kans groen licht te krijgen als je niet in hun standaard-diagnose valt (lees: vrouw-in-mannenlichaam). Val je buiten "vrouw-in-mannenlichaam", dan is er maar één tip: NIET DOEN -> ga via Tanja, endocrinoloog van een ziekenhuis zonder genderteam en eventuele operatie in Brussel, Duitsland, Thailand. Bij de VU maak je op dit punt echt nauwelijks een kans. Val je er wel binnen, heb je geen haast en een groot incasseringsvermogen voor blunders op het gebied van communicatie en het maken van afspraken en een star en dogmatisch vasthouden aan achterhaalde VU-inzichten -> je kunt ook gebruik maken van de VU. Maar waarom zou je?

Andere route: Tanja kan diagnoseren in 4 weken (na wachttijd van plm. 3 maanden). Totale doorlooptijd van de diagnostiek is dus plm. een half jaar. Tanja kan je helpen aan de naam van een endocrinoloog bij jou in de buurt. Operaties in het buitenland volgen meestal de SoC - dus minimaal 1 jaar hormonen voordat je een operatie ondergaat; bij de VU is het minimum 18 maanden, ook als je een operatie in het buitenland wenst (de VU geeft benodigde papieren pas mee na 18 maanden). Overigens lijkt Thailand nauwelijks formele regels te volgen. Operaties in het buitenland hebben vaak een veel kortere wachtlijst dan de VU (reken op enkele maanden in plaats van enkele jaren). Als je gaat voor een goed resultaat en mag al het andere daarvoor wijken dan kan ik je aanraden om naar Thailand te gaan. Als je wilt kun je via de alternatieve route binnen twee jaar vanaf de eerste diagnostiek tot en met de SRS. Overigens moet je zo'n snel proces psychisch wel aankunnen, 't is jouw eigen inschatting wat hierin wijsheid is.

Nogmaals: geef mij 1 goede reden om naar de VU te gaan als je ook het alternatief kunt volgen. Ik dacht dat ik er één had (ik loop er al voor iets anders). Ik had ongelijk. De enige reden dat ik er blijf is dat ik nu via de VU hormonen krijg. Als ik het opnieuw had moeten doen was ik er niet aan begonnen: de alternatieve route geeft je -veel- meer vrijheid en -veel- minder stress dan via de VU.

Groetjes,

Frederique
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Joyy schreef:ik stoorde me iig aan het zoveelste antivuverhaal, temeer omdat het mosterd na de maaltijd is
Als ik kan voorkomen dat iemand naar de VU gaat en zich er net zo kapot gaat ergeren als ik dan zal ik dat niet nalaten. Dat is zeker geen mosterd na de maaltijd, dat is mensen vooraf goed informeren. En da's iets wat de VU maar heel mondjesmaat doet.

Groetjes,

Frederique
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

@Irene: een huisarts weet gewoon nauwelijks iets van hormonen. Je kunt er -iets- aan doen door zoiemand de HRT-folder van http://www.europeants.org/info/ te geven, maar die is ook al enkele jaren oud en niet up-to-date. Een endocrinoloog weet beter waar die mee bezig is. Ik vind het niet zo raar dat huisartsen in z'n algemeenheid geen hormonen voorschrijven en ik vind het ook absoluut niet raar dat transgenderisten/transseksuelen hun hormonen bij voorkeur via een endocrinoloog willen.

Groetjes,

Frederique
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

frederique, je baseert je uitenzetting vooral op je eigen negatieve ervaring

het kan stukken beter bij het vu,maar ongeduld van clienten is uiteraard erg lastig mee om te gaan(we willen hormonen en wel binnen 2 weken) en in veel gevallen denk ik dat het niet eens zon slecht id is om het traject wat uit te smeren en te rekken

daarbij komt simpelweg dat iedereen zich kan aanmelden en iedereen hetzelfde voortraject krijgt, ongeacht wat daar de diagnose van is

dat kost tijd, veel tijd, maar het goede daaraan is: iedereen gelijke behandeling

ik heb overigens geen ervaring met een diagnostische fase bij tanja, hoeveel gaat dat sneller? en je moet dan veel meer zelf regelen

niet iedereen is daartoe in staat, en daar komt het debakel weer bij dat het vu niet zo blij is met tanja, al weet ik niet hoe die relatie inmiddels is
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Frederique schreef:
een huisarts weet gewoon nauwelijks iets van hormonen. Je kunt er -iets- aan doen door zoiemand de HRT-folder van http://www.europeants.org/info/ te geven, maar die is ook al enkele jaren oud en niet up-to-date. Een endocrinoloog weet beter waar die mee bezig is. Ik vind het niet zo raar dat huisartsen in z'n algemeenheid geen hormonen voorschrijven en ik vind het ook absoluut niet raar dat transgenderisten/transseksuelen hun hormonen bij voorkeur via een endocrinoloog willen.
Dat snap ik wel, mijn uitspraak was ook een reactie op Mara's vraag of je niet ergens anders terecht kan, nou dat kan, want je kan de hormonen kopen via internet en door iedere huisarts je bloed laten testen. Dat dat niet de meest verstandige route is kan ik alleen maar beamen, maar het kan wel.

Irene
Kleine stapjes
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Frederique_ schreef:
Joyy schreef:ik stoorde me iig aan het zoveelste antivuverhaal, temeer omdat het mosterd na de maaltijd is
Als ik kan voorkomen dat iemand naar de VU gaat en zich er net zo kapot gaat ergeren als ik dan zal ik dat niet nalaten. Dat is zeker geen mosterd na de maaltijd, dat is mensen vooraf goed informeren. En da's iets wat de VU maar heel mondjesmaat doet.

Groetjes,

Frederique
Voor mij is het inderdaad alles behalve mosterd na de maaltijd.
Het is meer een gevalletje bos en bomen nu. :lol:
Ik weet zelf steeds minder precies wat ik wil dus een goede begeleiding lijkt me wel handig (wel of geen op, that's the question)
Ik ga het er met mijn psychologe over hebben!

Bedankt voor het, een beetje, wegblazen van de mist. :)

Overigens werd mij verteld dat in 80% van de gevallen na een operatie een meetbaar orgasme aanwezig is.
In 20% van de gevallen kan het wel, maar is het niet meetbaar...
Mijn grootste angst, libido weg...
Niet omdat ik oversexed ben maar omdat het een belangrijk deel van mijn mens zijn is en een goed potje klaarkomen wel zo prettig is op zijn tijd. (dit even voor de duidelijkheid :))
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

Voor mij is het inderdaad alles behalve mosterd na de maaltijd.
Het is meer een gevalletje bos en bomen nu. :lol:
Ik weet zelf steeds minder precies wat ik wil dus een goede begeleiding lijkt me wel handig (wel of geen op, that's the question)
Ik ga het er met mijn psychologe over hebben!

-------voor duidelijkheid over jezelf moet je niet bij het /vu zijn, naar het vu ga je als je er uit bent (althans, dat schijnt de bedoeling te zijn maar ik moet de eerste nog spreken die absoluut zeker weet wat zij wil )

Bedankt voor het, een beetje, wegblazen van de mist. :)

Overigens werd mij verteld dat in 80% van de gevallen na een operatie een meetbaar orgasme aanwezig is.
In 20% van de gevallen kan het wel, maar is het niet meetbaar...
Mijn grootste angst, libido weg...
Niet omdat ik oversexed ben maar omdat het een belangrijk deel van mijn mens zijn is en een goed potje klaarkomen wel zo prettig is op zijn tijd. (dit even voor de duidelijkheid :))

---------wat is meetbaar? hoe hard en hoe vaak moet je er voor kreunen?

wie meet dat?

moet je dan naar het vu en onder toezicht van een bosje artsen met allerlei geluids en andere metertjes op een tafeltje gaan liggen en komen laten zien hoe je klaarkomt?

:wink:

lijkt mij ook best belangrijk, dat het lukt na de operatie, nu hecht ik er weinig waarde aan
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Joyy schreef:daarbij komt simpelweg dat iedereen zich kan aanmelden en iedereen hetzelfde voortraject krijgt, ongeacht wat daar de diagnose van is

dat kost tijd, veel tijd, maar het goede daaraan is: iedereen gelijke behandeling
Dat is niet goed, dat is nodeloos in de weg zitten.

Want iemand die (als geboren-man) nog nooit vrouwenkleren gedragen heeft wordt net zo snel behandeld als iemand die al 7 jaar als vrouw leeft. Wie denkt dat je die laatste ooit nog overtuigt van het leven als man gelooft echt in sprookjes. Toch wordt zoiemand maanden in de weg gezeten.

Als je dat als goed ziet dan vind je het vast -heel- onrechtvaardig dat iemand met een armbreuk veel sneller naar huis mag dan iemand met een beenbreuk. Terwijl ze toch beide een botbreuk hebben...
Binnen genderdysforie geldt hetzelfde: je hebt mensen die veel kennis en ervaring met genderdysforie hebben voordat ze bij de VU komen en mensen die nog maar net komen kijken. Toch worden die hetzelfde behandeld. Ik zie dat niet als "goed".

Groetjes,

Frederique
N.B: @Saartje: voor de VU is wel-of-geen op minder belangrijk dan hoe je er over praat. Heb jij het gevoel dat je, als je opnieuw geboren zou kunnen worden, een vagina zou willen hebben? Heb jij het gevoel dat als een toverfee pief-paf-poef zou doen dat je dan wel eens een vagina zou willen proberen? Dit soort gevoelens zijn voor hen belangrijker dan je overwegingen voor wel/geen op. Wie zegt "ik wil geen op want die piemel bevalt me wel en een vagina - ik moet er niet aan denken" maakt voor mijn gevoel op dit moment geen enkele kans.
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

Frederique_ schreef:
Joyy schreef:daarbij komt simpelweg dat iedereen zich kan aanmelden en iedereen hetzelfde voortraject krijgt, ongeacht wat daar de diagnose van is

Dat is niet goed, dat is nodeloos in de weg zitten.

Want iemand die (als geboren-man) nog nooit vrouwenkleren gedragen heeft wordt net zo snel behandeld als iemand die al 7 jaar als vrouw leeft. Wie denkt dat je die laatste ooit nog overtuigt van het leven als man gelooft echt in sprookjes. Toch wordt zoiemand maanden in de weg gezeten.

Als je dat als goed ziet dan vind je het vast -heel- onrechtvaardig dat iemand met een armbreuk veel sneller naar huis mag dan iemand met een beenbreuk. Terwijl ze toch beide een botbreuk hebben...
Binnen genderdysforie geldt hetzelfde: je hebt mensen die veel kennis en ervaring met genderdysforie hebben voordat ze bij de VU komen en mensen die nog maar net komen kijken. Toch worden die hetzelfde behandeld. Ik zie dat niet als "goed".
.
het arm en beenbreukvoorbeeld is toch geen vergelijking? :-?

appels/peren

iemand die al 7 jaar als vrouw leeft, zonder hormoonbehandeling , die zou ik juist net zo streng onder de loep nemen, want, waarom, als je toch zo als vrouw wilt leven, ook hormoonbehandeling en srs, waarom dat pas na 7 jaar?

iemand die al 7 jaar als vrouw leeft heeft imo niet meer recht op een behandeling dan iemand die zich koud uit de kast nadat de alarmbellen zijn afgegaan aanmeld

hoe zou je het gevonden hebben als je in je voortraject voorbij gestreefd zou zijn, door mensen die al langer als vrouw leven, maar zich wel later dan jij hebben aangemeld,sneller dan jij worden geholpen om die reden, waardoor jij moet wachten?

zou je dat ook fair gevonden hebben?

want dat is wat je zegt

daarbij denk ik dat het percentage zonder omkleedhistory,zonder ook maar iets dat wijst op genderdysforie, jarenlang zonder problemen als man te hebben geleefd, zich aanmeld bij het vu, bijzonder klein is, te verwaarlozen, die enkele gevallen vertragen de wachtlijst amper
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Joy,

Ik ben het helemaal met je eens: iemand die het gevoel heeft hormonen te moeten gaan gebruiken moet direkt op de wachtlijst voor de endocrinoloog. En iemand die het gevoel heeft een SRS te moeten ondergaan zetten we direkt op de wachtlijst voor de plastisch chirurg. En alleen iemand die meerwaarde voor een psycholoog ziet zetten we op de wachtlijst voor de psychologen.

Zo, hebben we dat probleem ook weer eerlijk opgelost.

Overigens ben ik het ook weer niet helemaal met je eens: bij iemand die 7 jaar als vrouw geleefd heeft, maakt een psycholoog GEEN ENKELE KANS om zoiemand te overtuigen van het "nut" om als man te leven. Zoiemand heeft al veel eigen verantwoordelijkheid genomen: zelf kleren kopen, zelf eerste stappen buiten zetten, zelf familie inlichten, zelf werkgever inlichten, zelf overgaan bij vrienden/bekenden, zelf overgaan op het werk... Zoiemand heeft vaak ook geen hulpvraag voor een psycholoog.

Iemand bij wie de alarmbellen net zijn afgegaan daarentegen heeft in het algemeen wel een hulpvraag voor zo'n psycholoog. If not, then not -> direkt door naar de endo. Maar if wel, laat zo'n psycholoog dan vooral goed werk doen.

Groetjes,

Frederique
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

Frederique_ schreef:Hoi Joy,

Ik ben het helemaal met je eens: iemand die het gevoel heeft hormonen te moeten gaan gebruiken moet direkt op de wachtlijst voor de endocrinoloog. En iemand die het gevoel heeft een SRS te moeten ondergaan zetten we direkt op de wachtlijst voor de plastisch chirurg. En alleen iemand die meerwaarde voor een psycholoog ziet zetten we op de wachtlijst voor de psychologen.

Zo, hebben we dat probleem ook weer eerlijk opgelost.

------je bent het juist niet met me eens, ,maar je zal het wel sarcastisch bedoelen, kan ik niks mee, te flauw

Overigens ben ik het ook weer niet helemaal met je eens: bij iemand die 7 jaar als vrouw geleefd heeft, maakt een psycholoog GEEN ENKELE KANS om zoiemand te overtuigen van het "nut" om als man te leven.

---------het vu is er ook niet om iemand te overtuigen van ongelijk, het vu is er om een passende behandeling te vinden

------iemand met 7 jaar levenservaring als vrouw, daarvan is niet met stelligheid te zegen dat hormoonbehandeling en srs ook toegevoegde waarde kan geven, anders gezegd, iemand met 7 jaar ervaring als vrouw is niet per definitie trans

Zoiemand heeft al veel eigen verantwoordelijkheid genomen: zelf kleren kopen, zelf eerste stappen buiten zetten, zelf familie inlichten, zelf werkgever inlichten, zelf overgaan bij vrienden/bekenden, zelf overgaan op het werk... Zoiemand heeft vaak ook geen hulpvraag voor een psycholoog.

-------zo zwart wit is het niet te stellen,jij ziet die 7 jaar als extra fundering,extra onderbouwing van de wensen van die client, terwijl het ook goed zou kunnen dat iemand in die 7 jaar doodongelukkig is geweest maar toch is blijven proberen

-----het vu kent die persoon niet, het vu moet tijd nemen om al die zaken te onderzoeken en te checken, uit te zoeken hoe iemands leven is verlopen, die 7 jaar meegenomen uiteraard, en op basis van die gegevens tot een conclusie komen

-----alleen al daarom, omdat mensen allemaal hun eigen verhaal hebben, is het imo een goede manier om iedereen volledig door te lichten

-----ik snap best wat je bedoelt, ja zo iemand is overtuigender dan iemand die die 7 jaar ervaring niet heeft,maar dat betekend niet dat diegene die net uit de kast is minder serieus moet worden genomen

-----iedereen hetzelfde voortraject is het meest eerlijke voor iedereen

----mijn vraag hoe je het zou vinden als mensen die zich later aangemeld hebben voorgeschoven wordne,omdat ze meer ervaring hebben, ten koste van jou, zie ik nog graag beantwoord

Iemand bij wie de alarmbellen net zijn afgegaan daarentegen heeft in het algemeen wel een hulpvraag voor zo'n psycholoog. If not, then not -> direkt door naar de endo. Maar if wel, laat zo'n psycholoog dan vooral goed werk doen.

Groetjes,

Frederique
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en in dat geval neig ik meer naar Frederique haar oplossing.
Vorig jaar rond deze tijd kwam ik net uit de kast.
Nu weet iedereen om me heen het, loop ik dagelijks in dameskleding en heb ik het dus zelf allemaal opgelost op mijn manier.
Toen ik naar mijn psychologe "moest" had ik ook zoiets van, want?
Na 2 keer praten was het al, "je kan een gezellige vrouw worden".
Nu wil ik niet zeggen dat mijn psychologe niet geholpen heeft want dat heeft ze wel, maar het was meer een soort bevestiging van wat ik zelf al had uitgevogeld.

Kortom, een gesprekje met een vu psych ga ik niet uit de weg, maar ik heb geen zin om ellenlange gesprekken te voeren over dingen waar ik zelf al uitgebreid over heb nagedacht.
Trust me, ik laats NIETS aan het toeval over als ik er iets aan kan doen en in deze zeker niet.
Maar ja, ik kan me ook gevallen voorstellen waar het wel nodig is als iemand in een opwelling naar de vu gaat.
Dus, behandeling op maat, en dat is EXACT wat Frederique hier predikt geloof ik. :)
Plaats reactie