Vraagje bloos

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Frederique schreef :

Ik heb nooit gezegd dat mensen zich niet grotendeels vrouw kunnen voelen. Ik zeg alleen dat de psyche altijd anders is dan bij biologische vrouwen. En dat het dus nooit 100% kan zijn...

Als iemand denkt dat het wel 100% kan zijn, dan ontkent die persoon de uitwisseling tussen lichaam en geest. Dan ziet zoiemand de geest als iets dat volledig losstaat van het lichaam. En hoewel ik er van overtuigd ben dat lichaam en geest niet altijd 100% overeenkomen (ik ben tenslotte zelf ook gediagnoseerd als genderdysforisch) ben ik er net zo goed van overtuigd dat lichaam en geest nooit 100% niet-overeenkomen...


Wel ik zou dit even laten rusten Frederique.
Ga eerst aan de hormonen ...dan ga je dit anders bekijken denk ik.
Het is vreemd hoor wat dat zo allemaal met je doet.
Wat vroeger allemaal rationeel leek voor mezelf, is dat nu niet langer meer.

Neem bijvoorbeeld de drang om kinderen op de wereld te zetten.
Je zou kunnen rationeel kunnen denken en zeggen : tja een trans-vrouw heeft die drang niet, want ze heeft het lichaam niet om kinderen te krijgen.
Wel ik ben er niet zo zeker meer van nu.
Stap in het avontuur en schrijf dan je eigen verhaal.
Al wat ik voor mezelf kan schrijven : je maakt wat mee hoor.
Ik heb het je al eens gezegd, denk vooral niet dat vrouwelijke hormonen = borstgroei.
Er is zoveel meer en de evolutie loopt zeker over minstens 5 jaar ...of wie weet nog langer.
Ik kan enkel voor mezelf schrijven en ook wel uit feedback van andere transen : denk vooral niet dat je de dingen op rationele manier zal kunnen blijven benaderen, vergeet het maar als je aan Oestrogenen begint.

Ik ben dus helemaal niet meer zo zeker over al die theoriën en die rationele benaderingen van een 'transitie'.
Al wat ik kan zeggen is dat voor mezelf de voorbije 3 jaar er enorm veel is veranderd.
Het lijkt ook niet op te houden ....het is alsof je 'psyche' in evolutie blijft.

Groeten,

Melina
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Daar gaan we weer met welles/nietes... Place your bets please!
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

melina_r schreef:Neem bijvoorbeeld de drang om kinderen op de wereld te zetten.
Je zou kunnen rationeel kunnen denken en zeggen : tja een trans-vrouw heeft die drang niet, want ze heeft het lichaam niet om kinderen te krijgen.
Hoi Melina,

Dit heb ik nooit geschreven en ook nooit zo bedoeld. Ik weet dat er T*'s zijn (zowel met als zonder hormonen) die een heel sterke kinderwens hebben (als in: zelf kinderen willen, maar niet kunnen, baren).

Wel bedoel ik dat geen enkele mv in haar jeugd vanaf dag 1 als vrouw gezien is. En die strijd met je omgeving heeft gevolgen voor je psyche. Je bent en blijft anders dan een biologische vrouw. De meeste transvrouwen hebben ook hun lichaam als man beleefd. Daar is niets mis mee. Maar dat verschil is wel iets dat er gewoon is - en blijft. Zie verder ook mijn spreuk onder aan elk bericht...

En Chantal, realiseer je je dat je zelf onderdeel van dit "spel" bent met berichten waarin je alleen "amen" schrijft?

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef:
Je bent en blijft anders dan een biologische transvrouw. Daar is niets mis mee. Maar dat verschil is wel iets dat er gewoon is - en blijft.
Anders vrouw, ja. Meer man of in het midden, nee. Dat het voor jou anders is, prima. Voor mij niet. Dat is mijn gevoelsleven en daar heb jij van af te blijven. Punt.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Chantal C. schreef:
Janiek2 schreef:Beste Frederique,

natuurlijk mag jij zegen wat je vindt. Maar kijk niet gek op als je een bal die je kaatst terugkrijgt.
Waar jij in deze draad mee geconfronteerd wordt, is dat je uitspraken doet over wat iemand anders voelt. Je zegt daarvan zelfs dat die ander dat onmogelijk kan voelen. Waarom? Omdat jij dat niet kunt en die ander het dus ook niet zal kunnen.

Lees het nog maar eens rustig na allemaal, voordat je weer in je toetsenbord klimt. Ga er een nachtje over nadenken, voordat je reageert. Alsjeblieft, doe dat eens.

Kijk in de spiegel die je hier wordt voorgehouden, door Petra en door mij, ook door Nannette. Kijk, hoe je met twee maten meet, of zie jezelf ook eens zoals jij het VUmc ziet.

Luister naar andere mensen. Hoor wat ze zeggen. Ga ervan uit dat het waar is wat zij over zichzelf zeggen, ook als jij dat niet na kunt voelen. Daar leer je veel van. Heel veel waardevols, zelfs. Dat je een uniek mens bent, met een unieke beleving van de werkelijkheid. En dat andere mensen dat ook zijn.

Je uitlatingen in deze draad klonken buitengewoon aanmatigend. Daar helpt geen lievemoederen aan, en Youp van 't Hek ook niet.
Amen!
+1
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Frederique_ schreef:En natuurlijk weer niet ingaan op de inhoud, omdat het dogma "vrouw in een mannenlichaam" sterker is dan de nuance dat dit nooit voor 100% zo kan zijn en er veel meer factoren binnen het gevoel zijn dan we kunnen benoemen....
Uiteraard niet. Die inhoud en die dogma's doen er in dit geval niet toe. Hier worden geen zwavel, koolstof en kaliumchloraat gemengd.

Over "het gevoel" kun je geen algemeenheden vaststellen. Jij kunt het over jouw gevoel hebben, maar je moet het uit je hoofd laten om uitspraken te doen over dat van anderen.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Mila schreef :

En om dan maar met Melina te spreken: ja, ik had van kinds af aan al meer ballen dan menigeen, door NIET afstand te doen van mezelf en mezelf aan te passen aan de verwachtingen van anderen.


Wel ik wil hier wel even op reageren.

Ik wil je gewoon even meegeven dat ik tot mijn 12de levensjaar ook wel gewoon mezelf ben gebleven.
Vrouwelijk , zowel in lichaamstaal als in contacten met vriendinnen op school.
Spijtig genoeg werd dat niet zo aanvaard door de mannelijke aanwezigheid op mijn school.
Tot op heden spreek ik daar nog steeds niet graag over.
Ik heb die periode namelijk verdrongen .....

Thuis deed ik dan stiekem aan travestie , maar dat was ook uitkijken ....want mijn als mijn vader er had achtergekomen dan was er voor mij nergens nog een veilige plek op aarde.
Mijn vader is dan (gelukkig) overleden als ik 13 was .....ik kon dan relax aan travestie doen, maar kon mijn moeder er echt niet mee confronteren, want die is ongeveer 5 jaar depri geweest na het overlijden van mijn vader.
Al had ik dan wel een leuke thuis. Met mijn moeder en 2 zussen...en kleding in overvloed.

Onder mannen is het nooit een succes geweest, al heb ik wel van mij leren afbijten.....ik moest wel.
Maar dat neemt niet weg dat ik in het verleden enorm veel frustraties heb opgelopen....... .
En één ding is zeker : het zal niet opnieuw gebeuren !
Ik reageer nog steeds enorm overdreven op elke vorm van fysiek geweld.....

Groeten,

Melina
Anja Lasagna
ForumFan
Berichten: 362
Lid geworden op: za dec 01, 2007 18:13

Bericht door Anja Lasagna »

[quote="Morbide
[/quote]

Anders vrouw, ja. Meer man of in het midden, nee. Dat het voor jou anders is, prima. Voor mij niet. Dat is mijn gevoelsleven en daar heb jij van af te blijven. Punt.[/quote]

Ik heb geen zin om het op te zoeken en je te quoten, maar jij bent wel degeen die in het verleden meerdere keren als antwoord op oa 'vrouw' of niet ed postte dat transen geen vrouwen zijn en het nooit zullen worden ook. Srs ten spijt.

Of blijft je mening over vrouw zijn of niet post srs fluctueren?

En nu zo uitvaren tegen Frederique?

Tsssssssss..........
Uw sterverslaggeefster :-)
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik heb een keer in gesprek met Luc Gijs gehad over die psyche. Hij zei tegen mij "als iemand hier bij mij binnenkomt en zegt ik ben transseksueel maar voor de rest heb ik helemaal geen problemen die stuur ik eigenlijk het liefst meteen de deur uit".
Dat kan namelijk niet. Door jaren in een verkeerd lichaam te moeten leven, een transitie, het laat sporen, beschadigingen na, waarmee de een wel zonder verdere problemen kan leven en een ander niet.

Maar die beschadigingen staan los van je psyche als vrouw zijn. Er zijn genoeg vrouwen met soortgelijke psychische beschadigingen door diverse oorzaken. Ook dit schrijvende vraag ik mezelf af of de psyche tussen man en vrouw werkelijk zo anders is. Geslachtshormonen hebben heel veel invloed op doen en denken, maar in de kern zijn we allemaal mens, en laten we dat vooral blijven. En vooral in een forum als dit proberen elkaar met zoveel respect als mogelijk te benaderen en te behandelen, Amen.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ach, het genderteam...

Zolang die met man en macht een oud VU-protocol (1997) blijven verdedigen dat tegen de nieuwere inzichten rond gender (zowel SoC-5 (1998) als SoC-6 (2001)) in gaat zal ik hun uitspraken over psyche niet als kundig zien.
De Ronde in 2006: "het nut van hormonen zonder geslachtsoperatie heeft zich wetenschappelijk niet bewezen". En dan niet willen weten dat SoC-6 juist dat al 5 jaar lang aan het bewijzen was...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:...zal ik hun uitspraken over psyche niet als kundig zien.
En dat doen wij precies hetzelfde met jouw eerdere uitspraken over gevoelens in dit topic. Niet kundig dus...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Lala Ferrari schreef:
Ik heb geen zin om het op te zoeken en je te quoten, maar jij bent wel degeen die in het verleden meerdere keren als antwoord op oa 'vrouw' of niet ed postte dat transen geen vrouwen zijn en het nooit zullen worden ook. Srs ten spijt.
En? Mijn mening is niet veranderd. Van geslacht veranderen kan niet, je kunt hooguit transvrouw worden waren zo ongeveer mijn woorden. Een transvrouw is een vrouw, niets anders.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Frederique_ schreef:Ach, het genderteam...

Zolang die met man en macht een oud VU-protocol (1997) blijven verdedigen dat tegen de nieuwere inzichten rond gender (zowel SoC-5 (1998) als SoC-6 (2001)) in gaat zal ik hun uitspraken over psyche niet als kundig zien.
De Ronde in 2006: "het nut van hormonen zonder geslachtsoperatie heeft zich wetenschappelijk niet bewezen". En dan niet willen weten dat SoC-6 juist dat al 5 jaar lang aan het bewijzen was...

Groetjes,

Frederique
En toch stel je je wel onder behandeling van datzelfde genderteam, uitermate vreemd. In Groningen is er ook een genderteam, dus niet zeggen ik heb geen keus. Bovendien is er altijd een keus.

Ik kan je bovendien verzekeren dat er tussen 1997 en tegenwoordig echt wel dingen zijn veranderd bij het genderteam. Ik heb bv nooit iets hoeven te tekenen, ook weet ik dat per 1-1-2007 de psychologische evaluatie drastisch veranderd is.
En je kunt wel zeggen dit en dat wordt niet gevolgd, maar DSM V wordt volgens mij ook nog bijna nergens in Nederland gevolgd. Lopen we daarmee achter ? Ik weet het niet, ik vel daar geen oordeel over.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Frederique_ schreef:Ach, het genderteam...

Zolang die met man en macht een oud VU-protocol (1997) blijven verdedigen dat tegen de nieuwere inzichten rond gender (zowel SoC-5 (1998) als SoC-6 (2001)) in gaat zal ik hun uitspraken over psyche niet als kundig zien.
De Ronde in 2006: "het nut van hormonen zonder geslachtsoperatie heeft zich wetenschappelijk niet bewezen". En dan niet willen weten dat SoC-6 juist dat al 5 jaar lang aan het bewijzen was...

Groetjes,

Frederique
Ach, gelukkig ben jij afgestudeerd psychiater en psycholoog, en ben je lid van de Harry Benjamin Foundation en ga je elke 2 jaar naar hun congres......Nee, alle gekkigheid op een stokje, probeer ajb realistisch te blijven. Ook bij het genderteam werken alleen mensen. Ook al mag je daar professionaliteit van verwachten, waar jij aan twijfelt. Hetgeen je goed recht ook is, maar laat je dan ook door hun behandelen.

Ik heb in 2000 niks bij het congres gemerkt dat het VU protocol zo veel afweek van wat toen wereldwijd gebruikelijk was. En ik heb toch echt het grootste deel van de lezingen gevolgd.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Nannette,

Als De Ronde in 2006 letterlijk zegt "hormonen zonder geslachtsoperatie heeft zich medisch niet bewezen", hoe rijm jij dat dan met SoC-6 (2001) waar letterlijk staat (zie vooral het onderstreepte stukje):

Can Hormones Be Given To Those Who Do Not Want Surgery or a Real-life Experience? Yes, but after diagnosis and psychotherapy with a qualified mental health professional following minimal standards listed above. Hormone therapy can provide significant comfort to gender patients who do not wish to cross live or undergo surgery, or who are unable to do so. In some patients, hormone therapy alone may provide sufficient symptomatic relief to obviate the need for cross living or surgery.

De enige reden dat ik me daar laat behandelen zit in de vakkennis van de endocrinologen: ik heb geen reden om te twijfelen aan die vakkennis.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie